Citat:
Ursprungligen postat av
bartram
Frågan är vad som är hönan resp ägget , dvs uttalar man sig som man gör därför att man sen alltid lider av psykisk ohälsa eller har man fått denna psykiska ohälsa pga mycket svåra upplevelser som åtminstone delvis kan ha förorsakats av krafter som är inblandade i MOP. Jag har skrivit om denna problematik vad gäller SA (hotbrev mm), men det gäller naturligtvis även LK mfl.
Min spekulativa tolkning är att vissa personer som i grunden inte är helt stabila utnyttjas för mörka syften och tippas över kanten genom manipulation, hot mm.
Frågan är nu , till vilken kategori denne forne fallskärmsjägare skall hänföras?
Nej, det är ju omöjligt att veta. Jag noterade bara att förhörsledaren tycktes rätt tveksam till HI som uppgiftslämnare. Men såna här bedömningar vimlar det ju av i utredningen. Ulla S dömdes ut som "bag lady" för att hon hade uppgifter som de inte kunde förklara.
Det är lätt att vifta bort sånt som inte stämmer med den egna uppfattningen. HI är helt enkelt svårbedömd och jag vet inte riktigt hur vi ska kunna bedöma hans trovärdighet utan att träffa honom personligen.
Tycker utredningen i många avseenden präglas av denna "kan själv"-attityd som stenhårt avfärdar andra infallsvinklar och besvärliga fakta. Känt fenomen på många arbetsplatser. Det blir ett slags internt tunnelseende som alla till sist tror är sant.
Ölvebro-paradigmet (som jag skrivit om förut) är ett utmärkt exempel på det. Allt annat än spontant ensamagerande gärningsman är fel. Oavsett oidentifierad WT-man mittemot mordplatsen 1,5 minut före mordet. För att nu ta ett exempel.
Så kan man aldrig göra om man är seriös. Tvärtom behöver spaningsledningen hela tiden vara öppen för olika alternativ. Deras första analys kan ju vara jättefel. De vet inte. De spekulerar.