Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-01, 11:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Kommer att tänka på ett eventuellt citat från Lars Engqvist till Lars Krantz, där den senare är källan. "Mordet på Olof Palme var en svinaktig komplott av delar av Säpo och Stockholmspolisen".

Lars Engqvist var krigsplacerad i IB.
Citera
2020-10-01, 11:26
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Boboslacke skriver i tråden att knarkspanare var en rekryteringsbas till Säpo och SSI. Det är kanske därför möjligt att det denna kväll inte är vattentäta skott mellan knarkspaningsgrupperna och de "hemliga" . Hur det kan ha organiserats, vågar jag dock inte ens gissa om.

SÄPO rekryterade gärna knarkspanare. De hade rätta erfarenheter för att kunna spana inom kontraspionage och anti-terror. Möjligheten att de illegala SÄPO/bevakarna av statsministern hade den bakgrunden är stor. GMs agerande på mordplatsen pekar för mig med hela handen på spanarbakgrund.
Citera
2020-10-01, 11:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ok, tackar.

Ingen distinkt överensstämmelse. Men de enda som såg gärningsmannen gå var ju AB och IM. Där det saknas den beskrivning som HI ger. Sedan oklart om Fauzzi ser gärningsmannen. Men nu har vi Håkans beskrivna gångart inför kommande vittnesförhör.

Ingerwalds man är onekligen rätt typ. Sedan har vi hans kraftiga kroppshydda. Alltså överkroppen. En bra kandidat. Men om han var mördaren är en annan sak. All maskning förstör för oss. Väldigt störande.

Förhörde mig lite om Håkan Ingerwald bland folk i Kronobergs byggbransch. Dessa trodde det berodde på anställda från Baltikum som blivit sura över obetalda löner . En viss psykisk ohälsa nämndes också i sammhanget.
Citera
2020-10-01, 11:54
Medlem
andersaanderssonas avatar
Förhör med fd vapenhandlaren Ove Möllergren. I-16029-3-A.

https://drive.google.com/file/d/1niT4f79b2rq03zM3nVVolNVUPTYZPA6i/view

Spaningsuppslag Societas Avantue Gardie. I-9273-1.

https://drive.google.com/file/d/1koHkXKaAa-LdGzwazFdgdmJ7Oj2nCCNl/view

Det är så man studsar till när man ser hur lite ovanstående dokument är maskade.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-01 kl. 12:12.
Citera
2020-10-01, 12:27
Medlem
H24s avatar
Citat:

Där har vi honom också! Ove M från GRK. Östling hade nog inte släppt ifrån sig denna dyrgrip så lättvindigt. Men utan tvekan ett intressant vapen. Särskilt om Boboslackes uppgifter om Base Expansion är korrekta.

Citat:
I december 1989 inkom ett tips från en anställd vid en vapenfirma angående en revolver Smith & Wesson .357. Vapnet skulle vid tiden för mordet ha ägts av polisman A, som sedan sålt det till en Ove M. Vapnet var troligen en ombyggd 38:a med 2 1/2 tums pipa.
Citera
2020-10-01, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Där har vi honom också! Ove M från GRK. Östling hade nog inte släppt ifrån sig denna dyrgrip så lättvindigt. Men utan tvekan ett intressant vapen. Särskilt om Boboslackes uppgifter om Base Expansion är korrekta.
Ja, det kommer fram fler och fler intressanta dokument. När det gäller vapen är jag tyvärr okunnig. Det lilla jag vet har jag hämtat från tråden. Och ett och annat TV-program.
Citera
2020-10-01, 13:11
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Förhörde mig lite om Håkan Ingerwald bland folk i Kronobergs byggbransch. Dessa trodde det berodde på anställda från Baltikum som blivit sura över obetalda löner . En viss psykisk ohälsa nämndes också i sammhanget.

Psykisk ohälsa. Det var det jag märkte mellan raderna i det första förhöret. Förhörsledaren tycktes betrakta HI som en person man inte riktigt kunde lita på som uppgiftslämnare.
Citera
2020-10-01, 13:25
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Spaningsuppslag Societas Avantue Gardie. I-9273-1.

https://drive.google.com/file/d/1koHkXKaAa-LdGzwazFdgdmJ7Oj2nCCNl/view

Det är så man studsar till när man ser hur lite ovanstående dokument är maskade.

Denne Thomas Norén som bildade SAG, är han känd? Hittade inget i tråden. Ej heller via Google.

Intressant med Möllergren.
Citera
2020-10-01, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Denne Thomas Norén som bildade SAG, är han känd? Hittade inget i tråden. Ej heller via Google.

Intressant med Möllergren.
Sökte lite snabbt nu efter ditt inlägg. Det finns lite om SAG i tråden. Som att man redan 2011 kände till kopplingen till Åkebring och CGÖ. Men nej, hittar inget på Thomas Norén. Har ingen aning om vem han är/var.

Ja, Möllergren är intressant. Det saknas onekligen inte uppslag.
Citera
2020-10-01, 13:44
Medlem
H24s avatar
Har en svårbedömd uppgift om att mannen som pratar i Societas Avantus Gardies radiosändning är CG Östling själv. Hörbart 2:40 in i detta klipp. Någon som kan bekräfta, dementera eller har nåtts av samma rykte?
Citera
2020-10-01, 14:19
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Psykisk ohälsa. Det var det jag märkte mellan raderna i det första förhöret. Förhörsledaren tycktes betrakta HI som en person man inte riktigt kunde lita på som uppgiftslämnare.
Frågan är vad som är hönan resp ägget , dvs uttalar man sig som man gör därför att man sen alltid lider av psykisk ohälsa eller har man fått denna psykiska ohälsa pga mycket svåra upplevelser som åtminstone delvis kan ha förorsakats av krafter som är inblandade i MOP. Jag har skrivit om denna problematik vad gäller SA (hotbrev mm), men det gäller naturligtvis även LK mfl.

Min spekulativa tolkning är att vissa personer som i grunden inte är helt stabila utnyttjas för mörka syften och tippas över kanten genom manipulation, hot mm.

Frågan är nu , till vilken kategori denne forne fallskärmsjägare skall hänföras?
Citera
2020-10-01, 14:40
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Frågan är vad som är hönan resp ägget , dvs uttalar man sig som man gör därför att man sen alltid lider av psykisk ohälsa eller har man fått denna psykiska ohälsa pga mycket svåra upplevelser som åtminstone delvis kan ha förorsakats av krafter som är inblandade i MOP. Jag har skrivit om denna problematik vad gäller SA (hotbrev mm), men det gäller naturligtvis även LK mfl.

Min spekulativa tolkning är att vissa personer som i grunden inte är helt stabila utnyttjas för mörka syften och tippas över kanten genom manipulation, hot mm.

Frågan är nu , till vilken kategori denne forne fallskärmsjägare skall hänföras?

Nej, det är ju omöjligt att veta. Jag noterade bara att förhörsledaren tycktes rätt tveksam till HI som uppgiftslämnare. Men såna här bedömningar vimlar det ju av i utredningen. Ulla S dömdes ut som "bag lady" för att hon hade uppgifter som de inte kunde förklara.

Det är lätt att vifta bort sånt som inte stämmer med den egna uppfattningen. HI är helt enkelt svårbedömd och jag vet inte riktigt hur vi ska kunna bedöma hans trovärdighet utan att träffa honom personligen.

Tycker utredningen i många avseenden präglas av denna "kan själv"-attityd som stenhårt avfärdar andra infallsvinklar och besvärliga fakta. Känt fenomen på många arbetsplatser. Det blir ett slags internt tunnelseende som alla till sist tror är sant.

Ölvebro-paradigmet (som jag skrivit om förut) är ett utmärkt exempel på det. Allt annat än spontant ensamagerande gärningsman är fel. Oavsett oidentifierad WT-man mittemot mordplatsen 1,5 minut före mordet. För att nu ta ett exempel.

Så kan man aldrig göra om man är seriös. Tvärtom behöver spaningsledningen hela tiden vara öppen för olika alternativ. Deras första analys kan ju vara jättefel. De vet inte. De spekulerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in