Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-10-01, 14:55
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Förhörde mig lite om Håkan Ingerwald bland folk i Kronobergs byggbransch. Dessa trodde det berodde på anställda från Baltikum som blivit sura över obetalda löner . En viss psykisk ohälsa nämndes också i sammhanget.

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag har diskuterat det tidigare i tråden och anser att det är en del av en internationell motivbild för MOP som fortsätter fram i nutid, dvs idag med avslöjande om hur svenska banker används för penningtvätt. Se nedan

Erik Pensers, Thomas Fischers, Carnegie var till exempel det första svenska företaget att ta marknadsandelar i forna Sovjet. Baltikum.
För att inte tala om Data General med Göran Printz.
De gav sig tidigt in i ryska maffians "Mecka", Prem.
Senast redigerad av Gothus 2020-10-01 kl. 15:00.
Citera
2020-10-01, 16:09
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Denne Thomas Norén som bildade SAG, är han känd? Hittade inget i tråden. Ej heller via Google.

Intressant med Möllergren.

Satt i styrelsen för Svensk-Chilenska Sällskapet.
Citera
2020-10-01, 16:31
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Förhör med fd vapenhandlaren Ove Möllergren. I-16029-3-A.

https://drive.google.com/file/d/1niT4f79b2rq03zM3nVVolNVUPTYZPA6i/view

Spaningsuppslag Societas Avantue Gardie. I-9273-1.

https://drive.google.com/file/d/1koHkXKaAa-LdGzwazFdgdmJ7Oj2nCCNl/view

Det är så man studsar till när man ser hur lite ovanstående dokument är maskade.

Tack för det. Spekulerades tidigare i tråden om det kunde röra sig om en tidigare aktiv skribent. Men efternamnen stämmer inte överens då denne valde att inte vara anonym.

Uppskattar allt du lägger ut. Tack vare det kan vissa tidigare populära spekulationer avfärdas, samt nya infallsvinklar grävas i.

Skall bli väldigt intressant att läsa de 130 erkännanden för övrigt.

Hoppet för att få fram en lösning står nu till engagerade privatpersoner. Det senaste kring Estonia visar att möjligheten faktiskt finns, även om förutsättningarna delvis är annorlunda i gämförelse med mordet på Olof Palme.

Kul för övrigt att Bildt var snabbt ut och återupprepade lögnen om för hög fart i våldsam sjögång. När sanningen är att det blåste 14-17 m/s vid förlisningstillfället. Normalt väder d.v.s.

Skall inte bli för långrandig då fartygets förlisning har en egen tråd. Däremot är Bildts reaktion intressant. Likaväl som Lövéns. Sistnämnda säger sig vara öppen i alla fall. Samtidigt som han välkomnar en totalt undermålig presentation av Petersson.

Känns som något är på gång. I en positiv riktning.
Citera
2020-10-01, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt

Svensk-Chilenska Sällskapet - Wikipedia
Svensk-Chilenska Sällskapet var en högerextrem organisation[1] som grundades 1976 med avsikt att skapa en positiv bild av militärdiktaturens Chile i Sverige, som man ansåg var utsatt för en förtalskampanj med kommunistiska förtecken. Bland organisationens framträdande medlemmar märks bland annat ordföranden Ulf Hamacher från Sveriges Nationella Förbund, sekreteraren Åke Lindsten från Nysvenska rörelsen och debattören Lennart Hane.
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svensk-Chilenska_S%C3%A4llskapet

Ett urval medlemmar i Svensk-chilenska sällskapet
Ett urval medlemmar i Svensk-chilenska sällskapet mellan 1976-82 som stöttade Pinochets regim i Chile: Under denna period hade Svensk-chilenska sällskapet kring 250 medlemmar och lokalavdelningar i bl a Stockholm, Malmö, Göteborg och Jönköping och dessa uppgifter kommer från chilenska UD:s arkiv:

Sven Adamsson, Peter de Bellmond, Per-Johan Bergelin, Curt Bergström, Björn Brandelius, Christina Bredberg, Sven Brile, Georg Frostenson, Ulf Hamacher, Tommy Hansson, Lars-Göran Hedengård, Gregor von der Heyde, Claes Lantz, Åke Lindsten, Per-Stefan Månsson, Olof Nehlin, Thomas Norén, Sigrid Poijes, Åke Falk Stenfeldt, Olle Svanström, Erik Ulfhake
Källa: https://tobiashubinette.wordpress.com/2019/08/20/svensk-chilenska-sallskapet-chile-extremhogern/

Tillsammans med något hundratal EAPare och sympatiserande poliser så finns det all anledning att anta att flera av de observationer av kartläggning och dygnet-runt-övervakning av Olof Palme fram till och med morddagen organiserats och utförts av dessa och deras sympatisörer, som idag skulle kallats aktivister, hm extremaktivister.

Frågan är bara vart de lämnade sina rapporter som jag antar fogades till andra underrättelsekällor och bildade underlag för den grupp som utförde mordet?

Helt ute och cyklar behöver ju inte observationen vara av tre män varav en säger nånting som, "De skulle ju inte döda honom" även om uppslaget är enstaka och förefaller vara desinformation.

Med tillräckliga underrättelser är det inte svårt att göra en del överväganden omkring kl. 19-20, reka några möjliga attentatsplatser mellan kl. 20-21, norr och söder om Grand och slå till efter filmen utan att vare sig Svensk-Chilenska sällskapet, EAP eller någon annan informeras.
Citera
2020-10-01, 16:44
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Helt ute och cyklar behöver ju inte observationen vara av tre män varav en säger nånting som, "De skulle ju inte döda honom" även om uppslaget är enstaka och förefaller vara desinformation.

På vilket sätt förefaller det vara desinformation?
Citera
2020-10-01, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24

Tid och plats i förening med uttalandet kan tolkas på olika sätt vilket är en bra grund för desinformation. Det ger till exempel utrymme för att de tre männen kan vara delaktiga mordet eller på något sätt samverkat med mördarna eller också kan de ha varit en del av en icke-våldsam övervakningsoperation som pågått sedan 80-talets början utan att någon dödat Olof Palme och som Emma Rotschild angivit i polisförhör. (TA12902)

Det kan säkert finnas fler varianter och infallsvinklar beroende på vilket narrativ som eftersträvas.

Alla enstaka mer eller mindre isolerade uppslag ger sådana utrymmen för tolkningar vilket exploateras till det yttersta här i tråden.
Senast redigerad av Utredaren 2020-10-01 kl. 17:13.
Citera
2020-10-01, 17:13
Medlem
andersaanderssonas avatar
Förhör med Avdelningsdirektör X. DC-15188.

https://drive.google.com/file/d/1Kx5LmuXaKzcoyxVKqi7D914qQmRRl1pm/view

Uppenbarligen en dubblett.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-01 kl. 17:58.
Citera
2020-10-01, 17:45
Medlem
Dessa två kvinnor som vittnar ang att de möter tre springande män ,uppfattas av någon på forumet som trovärdiga.Hen känner till den ena kvinnan och jag har tillit till hens uppgifter.
Det kan också vara desinformation men några av dessa vittnen måste ha haft viljan att återge vad de faktiskt såg och upplevde.
Många människor med makt verkar ha haft en dold agenda i det här fallet och ljuger!
De blir inte anklagade för någon desinformation...........

Men när två helt vanliga kvinnor möter dessa tre män som beter sig udda då är det plötsligt desinformation.
Jag tror på den här vittnesuppgiften!
Citera
2020-10-01, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Du vet väl att alla vittnen ljuger!(ironi)
Vi kan inte lita på ett vittne för allt är desinformation....
Allt utgår från vilken agenda man har !

Jag har tillit till dessa vanliga kvinnor och tror på deras vittnesmål.
För mig är det inte desinformation.
Citera
2020-10-01, 18:03
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Dessa två kvinnor som vittnar ang att de möter tre springande män ,uppfattas av någon på forumet som trovärdiga.Hen känner till den ena kvinnan och jag har tillit till hens uppgifter.
Det kan också vara desinformation men några av dessa vittnen måste ha haft viljan att återge vad de faktiskt såg och upplevde.
Många människor med makt verkar ha haft en dold agenda i det här fallet och ljuger!

Men när två helt vanliga kvinnor möter dessa tre män som beter sig udda då är det plötsligt desinformation.

Vittnena inkommer helt öppet med sin berättelse till PU förmiddagen 2 Mars 1986. En Å Wedin tar emot tipset. De vidhåller samma berättelse idag och upplever sig negligerade av PU. Har pratat med en källa som känner kvinnorna och det rör sig om på alla sätt vittnesgilla samhällsmedborgare.

Kan det vara desinformation ändå? Visst, men indikatorerna för mig är snarare de omvända. Att inkomma anonymt i efterhand exempelvis. Det jag tycker är intressant med detta vittnesmål är att det är så totalt obegripligt, utanför den infiltrerade övningsteorin. Där det istället kan passa naturligt. Och denna teori var inte känd 2 Mars.
Citera
2020-10-01, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera

Det är en pusselbit, men till vilket pussel hör den?
Citera
2020-10-01, 18:09
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt

Aha! Känner jag väl till. Gjorde en betydande granskning av svenska höger om höger-nätverket med internationella förgreningar för några år sedan. Just hans namn såg jag inte men många av de andra.

Inga Palmevänner.

Som i många andra sammanhang är det ju korsvis kopplingar mellan personer och föreningar även i dessa kretsar. Det är bland annat här man via WACL får personkopplingen mellan Åke J Ek, Arvo Horm, Birger Hagård m fl till CIA-agenten och Stay Behind-mannen Carl Armfelt vid den tiden bosatt på gränsen mellan Nederländerna och Belgien. Finsk greve uppväxt i Sverige. Hans liv beskrivs ingående av Bertil Wedin i ett nummer av Contra på 80-talet.

Apropå "Le Grand Blond", gangstern och rånmördaren Patrick Haemers som vi skrev om häromveckan. Talade flamländska. Haemers påstod att han emellanåt arbetade åt ledande personer inom belgiska staten och näringslivet, män med "extrema politiska åsikter". Armfelt var verksam i de kretsarna.

Brabantmorden, Marc Dutroux-härvan osv.

I januari 1986 försökte Haemers värva en hitman. Men det kan ju förstås röra något helt annat än Palmemordet. En i hans rånmördarliga, Robert Darville, vägrade i alla fall ställa upp.

Men sen ska dom ju "ner till Sveavägen" också och i den delen gick jag som väntat bet. Men intressant var det och är det. Om inte annat som modern historia.

Fråga inte om källor. Det är massor. Bland annat har jag ägnat månader åt att trassla mig igenom holländska och flamländska sidor på originalspråket. (Jag har inget liv ).

Här är en av sidorna https://bendevannijvel.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in