2020-10-01, 13:56
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper
Experten sa att det krävdes något med som väger 1k ton i en fart av 2 knop för att åstadkomma denna skada, alternativt något som väger 500 ton i en fart av fyra knop för att åstadkomma detta hål. Alltså att det har träffat estonias sida med en fart av fyra knop, inte att färjan höll fyra knop.
Estonia lär ha hållit en fart på 6-7 knop.
Citera
2020-10-01, 13:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Ja kolla här så ser du visiret från insidan. I övrigt, intressanta länkar på sidan.

http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=3&sub=6&ex=n

Inte alls så konstigt att visiret flytande i 7 sekunder kunnat ta sig till platsen för det nu upptäckta hålet. Det blåste väl också i rätt riktning för det drivande bogvisiret. Vittnet som såg den "vita ubåten" (visiret) såg det ju också då sjunkande och smällen ja det var ju som sagt kollisionen mellan visir och skrovet midskepps.

Nä jag vidhåller att en våg slog in en spets från visiret som bröt och fläkte upp såret i skrovet. Kollar man noga på bilder från hålet så ser man att det inte bara är intryckt utan även utböjt på ena sidan.

Utan detaljer av hålet blir det svårt att vederlägga din hypotes. Den är minst lika bra som vad vi har annars!

En fråga är om någon bodde i hytten alldeles innanför hålet. Då kan man tycka
han skulle vaknat! Ingen i yttersta raden hytter överlevde dock enligt kartorna jag sett.
Citera
2020-10-01, 13:57
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ett skäl kan vara att det är ett så uppenbart kommersiellt upplägg av Dplay. Det är ju inte så att journalisterna fått tillgång till råmaterialet för att bilda sig en egen uppfattning. Jag kommer att tänka på det ”okända föremålet på Östersjöns botten” för ett par år sedan. Det var ungefär samma upplägg.

Ett annat skäl kan vara att delar av filmteamet uppenbart brutit mot svensk lag. Det råder ”griftefrid”/dykförbud för oss svenskar på Estonia. Det gör hela frågan lite
extra känslig kanske.
Lagen har ju tidigare inte hindrat svenska journalister från att smuggla flyktingar (Öhnevall), frottera sig med terrorister i suveräna nationer (Shibbye/Persson) eller "hjälpa till" med påverkansoperationer och annat (Guillou m.m)
Citera
2020-10-01, 13:58
Medlem
Tjabo1973s avatar
Citat:
Menar du var de överlevande befann sig på fartyget? Det finns grafik i JAICs rapport och i andra rapporter. Jag tror det var 20 överlevande från däck 1, samtliga ganska nära den påstådda platsen för det ”nya hålet”. Jag håller det för helt osannolikt att någon av dem skulle överlevt om 500-1000 ton vatten kom in på däck 1 från detta hål.

Det skulle vara väldigt intressant att se exakt relation till överlevandes placering och den nyupptäckta skadan. Kan man hitta person/personer som bodde i hytter precis där hålet nu finns och dessa berättar att han/hon befann sig i hytt fram till slagsida påbörjats så kan ju "tidig skada" mer eller mindre uteslutas.
Citera
2020-10-01, 13:58
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Då bör man rimligen kunna hitta denna gigantiska sten eller vrakdel också. Gör man en ny utredning och dykningar så kommer dom hitta (förmodligen inte för den finns ej)

Det ska till en jävla sten för det där hålet...en bergsformation under botten kanske? men det var väl inget som indikerade det..nya mätningar bör göras.
Citera
2020-10-01, 13:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Jutta Rabe filmade ett hål i styrbordssidan där det mesta av hålet var täckt med sand.
OK, inte detta hålet då (vid 12:37):

https://m.youtube.com/watch?v=gPx1bA4Y9XY

Det kan väl oavsett inte ha varit ”täckt med sand” då styrbordsidan pekar
och pekade ner mot botten?
Citera
2020-10-01, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Nu visar sig hålet finnas ungefär där det borde ha funnits, istället för att då börja fundera på vad det innebär att det faktiskt finns och varför det har förnekats, då är det istället all in från de som skrikit foliehatt att börja prata om allt möjligt annat som skulle kunna tyda på att hålet uppstått på botten, allt från berg, flyttblock, stenar, utmatning i fogar, balkar etc.. ska ni inte börja ifrågasätta om hålet verkligen finns och inte är photshoppat?

Hålet som tidigare refererats till var framme i bogen och den är väldokumenterad. Killen som ursprungligen pratade om det förnekade ju dessutom om att det kunde röra sig om "hans" hål. Det är inte ett dugg konstigt med tanke på att Estonia LÅG på hålet vid tiden för de första dykningarna och haveriutredningen. Hon har sedan dess vridit på sig.

Om man redan när det begav sig hade bärgat fartyget så kan jag garantera dig att man hittat massvis med skador på styrbordssidan. Inte på grund av någon konspiration utan på grund av att 15000 ton fartyg kapsejsat med lastförskjutning och sedan blivit liggande på sidan på botten.

De som då snackade om ett hål i fartyget som krav för att hon skall sjunka var/är dumma i huvudet eller pengakåta lurendrejare som vill slå mynt av andras dumhet vilket är hela anledningen till att det ens uppstått en sådan korkad konspiration. Estonia hade vattentäta tvärskeppsskott under vattenlinjen och var designad att flyta med 2 av dem skadade och vidare så behövs inte ens en sådan skada för att simuleringarna skall fungera och haveriförloppet beskrivas.
Jag skulle inte bli förvånad om någon likt Remstam eller dylik konspiratör härnäst dyker upp i en video om roterande magneter och fri energi.
Citera
2020-10-01, 14:00
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Utan detaljer av hålet blir det svårt att vederlägga din hypotes. Den är minst lika bra som vad vi har annars!

En fråga är om någon bodde i hytten alldeles innanför hålet. Då kan man tycka
han skulle vaknat! Ingen i yttersta raden hytter överlevde dock enligt kartorna jag sett.

Nä om vattnet kom ju in den vägen är det nog svårt att överleva
Citera
2020-10-01, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Estonia vägde 2800 ton och kan mycket väl träffa botten i 2 knop.

Jag vet inte om du har analyserat bilden av skadan, men om den skulle ha skadats då den tog i botten så är det ett trubbigt föremål som har stuckit upp, alltså en större sten eller en bergsformation. Men det lär inte finnas mycket sten eller berg där den landade. Dessutom är det många som menar att skadan inte var nedåt mot botten då fartyget landade. Skulle det vara ett flyttblock eller en klippa som är orsaken borde det vara ett större område som är påverkat om fartyget har rört på sig på botten. Det borde finnas skrapmärken runt om, men det är bara en distinkt buckla. För att vara helt säker måste man undersöka bottnen, men jag tror inte på den teorin just nu.
Citera
2020-10-01, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GNOMDS
Svar Ja. Det är inte Sverige utan Sossarna som ville mörka i gammal god sossetradition.

De var ju inte vid makten då Estonia sjönk. Varför "mörka" något som en M ledd regering eventuellt ställ till med?
Citera
2020-10-01, 14:02
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Min poäng är egentligen som med religioner:
alla kan inte ha rätt om sin Gud samtidigt

Witte har sitt hål (?), Jutta Rabe hävdade explosion inifrån, den nya dokumentären (eller iaf den estniske dåren) hävdar (svensk?) ubåt.

Om någon har en säker uppgift om att Rabes påstådda hål var på samma ställe som det ”nya” vore det mkt intressant. Jag tittade på den här filmen
https://m.youtube.com/watch?v=gPx1bA4Y9XY
men det hålet (12:57) ser verkligen inte ut att vara midskepps vid vattenlinjen. Jag snabbspolade för att hitta grafik eller liknande, men såg inget. Dykfilmer är alltid knepiga att orientera sig i, men bubblornas riktning visar att hålet är vertikalt orienterat. Sålunda kan det inte var på styrbordsidan som hela tiden pekat neråt.

Min slutsats är att Rabes hål är ett helt annat än det ”nya”.

Fler personer har redan förklarat för dig att de avser ett hål som är svåråtkomligt p.g.a. sand och grus.
Det du har hittat är ett hål som "dykarna omedelbart hittade", kunde mäta och dessutom ser ut att vara på babords sida... Gissa EN gång om det är det hålet vi pratar om
Citera
2020-10-01, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Estonia lär ha hållit en fart på 6-7 knop.

Visst, men samtidigt måste man tänka att om det nu är bogvisiret så har det inte träffat rakt på , så att säga, utan det måste ju ha glidit längsmed vattenlinjen och således skrapat mot skrovet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in