Citat:
Ja kolla här så ser du visiret från insidan. I övrigt, intressanta länkar på sidan.Jag vill inte utesluta din teori, men det som talar emot den är att med 14 knop = 7 m/s skulle det tagit visiret runt 7 s att nå platsen för hålet efter att först ha studsat på bulben. Skulle det flutit tillräckligt bra för det?
Vidare är hålet/intryckningen på rekonstruktionsbilderna ganska stort och djupt, men utan repor. Jag förstår inte hur visiret skulle kunna ge sådana skador då det flöt förbi i 7 m/s, dessutom utan synbara skador på sig självt. Nu finns visiret som tur är på land så det bör rimligen gå att undersöka om det finns matchande färgspår på de utstickande delarna av det.
Min huvudhypotes för ögonblicket är att den nya sprickan/hålet uppkommit av böjmoment på jättebalken Estonia pga att stödet under mitten försvunnit. Men, det är som sagt en hypotes.
Vidare är hålet/intryckningen på rekonstruktionsbilderna ganska stort och djupt, men utan repor. Jag förstår inte hur visiret skulle kunna ge sådana skador då det flöt förbi i 7 m/s, dessutom utan synbara skador på sig självt. Nu finns visiret som tur är på land så det bör rimligen gå att undersöka om det finns matchande färgspår på de utstickande delarna av det.
Min huvudhypotes för ögonblicket är att den nya sprickan/hålet uppkommit av böjmoment på jättebalken Estonia pga att stödet under mitten försvunnit. Men, det är som sagt en hypotes.
http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=3&sub=6&ex=n
Inte alls så konstigt att visiret flytande i 7 sekunder kunnat ta sig till platsen för det nu upptäckta hålet. Det blåste väl också i rätt riktning för det drivande bogvisiret. Vittnet som såg den "vita ubåten" (visiret) såg det ju också då sjunkande och smällen ja det var ju som sagt kollisionen mellan visir och skrovet midskepps.
Nä jag vidhåller att en våg slog in en spets från visiret som bröt och fläkte upp såret i skrovet. Kollar man noga på bilder från hålet så ser man att det inte bara är intryckt utan även utböjt på ena sidan.
Har Bladstall sett dokumentären i sin helhet? Farbor Barbro är redan avklarad 🙏