2020-10-01, 13:39
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag vill inte utesluta din teori, men det som talar emot den är att med 14 knop = 7 m/s skulle det tagit visiret runt 7 s att nå platsen för hålet efter att först ha studsat på bulben. Skulle det flutit tillräckligt bra för det?

Vidare är hålet/intryckningen på rekonstruktionsbilderna ganska stort och djupt, men utan repor. Jag förstår inte hur visiret skulle kunna ge sådana skador då det flöt förbi i 7 m/s, dessutom utan synbara skador på sig självt. Nu finns visiret som tur är på land så det bör rimligen gå att undersöka om det finns matchande färgspår på de utstickande delarna av det.

Min huvudhypotes för ögonblicket är att den nya sprickan/hålet uppkommit av böjmoment på jättebalken Estonia pga att stödet under mitten försvunnit. Men, det är som sagt en hypotes.
Ja kolla här så ser du visiret från insidan. I övrigt, intressanta länkar på sidan.

http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=3&sub=6&ex=n

Inte alls så konstigt att visiret flytande i 7 sekunder kunnat ta sig till platsen för det nu upptäckta hålet. Det blåste väl också i rätt riktning för det drivande bogvisiret. Vittnet som såg den "vita ubåten" (visiret) såg det ju också då sjunkande och smällen ja det var ju som sagt kollisionen mellan visir och skrovet midskepps.

Nä jag vidhåller att en våg slog in en spets från visiret som bröt och fläkte upp såret i skrovet. Kollar man noga på bilder från hålet så ser man att det inte bara är intryckt utan även utböjt på ena sidan.
Citera
2020-10-01, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Som ett stort hål med kupformad inbuktning på till synes slät mjuk botten? Nu får du ge dig...vad ser du som mest troligt?

Farbror Barbro och Bladstall verkar ha samma agenda, tysta ner. Går sådär och befriande att många verkar notera det Har Bladstall sett dokumentären i sin helhet? Farbor Barbro är redan avklarad 🙏
Citera
2020-10-01, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Som ett stort hål med kupformad inbuktning på till synes slät mjuk botten? Nu får du ge dig...vad ser du som mest troligt?

Med tanke på att man kommit åt att filma skadan (som ju är mot havsbotten till) och hur det framställs så är det inte otroligt att hon ligger på ojämn botten alternativt har flyttat sig något genom åren (vi vet ju att hon ställt sig mer på huvudet).
Skadan kan som jag tidigare nämnt möjligen bero av att hon spruckit precis i en fog i bordläggningen. Det kan vara ett resultat av stora belastningar på vraket. Det ser inte ut som en skada orsakad av en kollision utan som att plåten på ena sidan buktar inåt och på andra sidan något utåt (som att plåtarna befunnit sig eller befinner sig under belastning och har separerats vid den svagaste punkten kring en svetsfog). Just att skadan är vertikal och inte horisontell talar för att så är fallet.

Om det är något som uppstått relativt nyligen eller som funnits där länge kan man inte sia om bara genom att titta på dokumentären i min mening. Vill man ta reda på hur/varför så måste det till experter i ämnet och att man undersöker det hela vidare.
Citera
2020-10-01, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Det här är väldigt lustigt... Det har i 20+ år tid påståtts att ett hål finns delvis genom vittnesobservationer, simuleringar som talat för det med tanke på sjunkförloppet... Det har lika aktivt arbetats för att misskreditera och hävda att hålet omöjligen kan finnas.

Nu visar sig hålet finnas ungefär där det borde ha funnits, istället för att då börja fundera på vad det innebär att det faktiskt finns och varför det har förnekats, då är det istället all in från de som skrikit foliehatt att börja prata om allt möjligt annat som skulle kunna tyda på att hålet uppstått på botten, allt från berg, flyttblock, stenar, utmatning i fogar, balkar etc.. ska ni inte börja ifrågasätta om hålet verkligen finns och inte är photshoppat?

Klockrent!
Citera
2020-10-01, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Hur ofta sker det att bucklan runt ett hål har typ samma utformning om en ubåt?

Det har den inte. Om man inte menar en tysk ubåt från typ andra världskriget. Åtminstone inte av vad jag har sett. Filmsekvenserna i dokumentären och deras 3D representation av skadan skiljer sig dessutom något åt. Knappast något man behöver sitta och spekulera om men flygande ubåtar behöver man nog inte bekymra sig över.
Citera
2020-10-01, 13:42
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Ja kolla här så ser du visiret från insidan. I övrigt, intressanta länkar på sidan.

http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=3&sub=6&ex=n

Inte alls så konstigt att visiret flytande i 7 sekunder kunnat ta sig till platsen för det nu upptäckta hålet. Det blåste väl också i rätt riktning för det drivande bogvisiret. Vittnet som såg den "vita ubåten" (visiret) såg det ju också då sjunkande och smällen ja det var ju som sagt kollisionen mellan visir och skrovet midskepps.

Nä jag vidhåller att en våg slog in en spets från visiret som bröt och fläkte upp såret i skrovet. Kollar man noga på bilder från hålet så ser man att det inte bara är intryckt utan även utböjt på ena sidan.

Ja så kan det ha varit. Finns det inte flera vittnesmål om vatten som forsade in på bil- och lastbilsdäck, det vill säga innanför visiret?
Citera
2020-10-01, 13:43
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Hur kan någon veta det? Enligt de uppgifter som cirkulerat ligger Estonia idag med 135 grader slagsida mot 120 grader efter förlisningen. Då måste en hel del ha hänt på botten tänker jag.

Sedan är det i så fall mycket märkligt att ingen sett hålet förrän nu. Jutta Rabe och Greg Bemis organiserade ju dykningar under 8 dagar år 2000, med syfte att hitta hål efter en explosion. Styrbordsidan var den naturliga platsen att leta även då, med tanke på slagsiden. Mycket konstigt.

Jutta Rabe filmade ett hål i styrbordssidan där det mesta av hålet var täckt med sand.
Citera
2020-10-01, 13:44
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yRvMdJ/overlevaren-carl-eric-jag-sag-nagot-stort-i-vattnet

Det är bogvisiret som han ser flyta. Han beskriver det som en vit vägg. Bogvisiret är också uppbyggt med skott och dubbelplåtar och kan ha luftfickor som gör att det flyter en stund innan luften pyser ut och det sjunker.
Citera
2020-10-01, 13:48
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
qazwsxedc|73102627]Det här är väldigt lustigt... Det har i 20+ år tid påståtts att ett hål finns delvis genom vittnesobservationer, simuleringar som talat för det med tanke på sjunkförloppet... Det har lika aktivt arbetats för att misskreditera och hävda att hålet omöjligen kan finnas.

Nu visar sig hålet finnas ungefär där det borde ha funnits, istället för att då börja fundera på vad det innebär att det faktiskt finns och varför det har förnekats, då är det istället all in från de som skrikit foliehatt att börja prata om allt möjligt annat som skulle kunna tyda på att hålet uppstått på botten, allt från berg, flyttblock, stenar, utmatning i fogar, balkar etc.. [b]ska ni inte börja ifrågasätta om hålet verkligen finns och inte är photshoppat?

Exakt. Jag är för att man ska diskutera om möjliga teorier och man behöver inte vara överens. Dock blir det bara löjligt när vissa personer så ensidigt hävdar en viss sak. Jag ställer mig öppen för olika teorier men om det ser ut som en anka går som en anka och låter som en anka....ja då kanske det faktiskt är en anka också...

Jag kan inte utesluta att det hänt efter olyckan men om man ser hela helheten med alla andra konstigheter så är hålet den saknade pusselbiten. Det kändes logiskt att det faktiskt fanns ett hål. Som kan besvara varför skeppet sjönk fort etc.
Citera
2020-10-01, 13:50
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper
Detta är direkt felaktigt. Estonia har inte rört sig nämnvärt under de 26 år hon har legat på botten. Ner till urberget är det 15m av mjuk/semi-mjuk lera som först skall trängas igenom, vilket inte har skett. Området för hålet har aldrig haft bottenkontakt oavsett om du vill eller inte.

Som någon skrev i tråden: Tidigare låg Estonia med 120 graders slagsida på botten och under årens lopp har hon rört sig och ligger nu med 135 graders slagsida.
Citera
2020-10-01, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alima3342
båtens vikt mot en sten eller vrakdel gör den skadan i båten garanterat

Då bör man rimligen kunna hitta denna gigantiska sten eller vrakdel också. Gör man en ny utredning och dykningar så kommer dom hitta (förmodligen inte för den finns ej)
Citera
2020-10-01, 13:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Fel av mig, inte wittes hål, det kommenteras inte i dokumentären. Däremot dök andra som hittade hålet tidigare. Tror det var i varvet som byggde Estonias egen utredning.
Min poäng är egentligen som med religioner:
alla kan inte ha rätt om sin Gud samtidigt

Witte har sitt hål (?), Jutta Rabe hävdade explosion inifrån, den nya dokumentären (eller iaf den estniske dåren) hävdar (svensk?) ubåt.

Om någon har en säker uppgift om att Rabes påstådda hål var på samma ställe som det ”nya” vore det mkt intressant. Jag tittade på den här filmen
https://m.youtube.com/watch?v=gPx1bA4Y9XY
men det hålet (12:57) ser verkligen inte ut att vara midskepps vid vattenlinjen. Jag snabbspolade för att hitta grafik eller liknande, men såg inget. Dykfilmer är alltid knepiga att orientera sig i, men bubblornas riktning visar att hålet är vertikalt orienterat. Sålunda kan det inte var på styrbordsidan som hela tiden pekat neråt.

Min slutsats är att Rabes hål är ett helt annat än det ”nya”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in