Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-30, 21:30
Medlem
Håkan Ingerwald sökte hjälp hos familjen Simonsson i Påskallavik.

Leif GW Persson säger " Håkan Ingerwald kom ur ett skogsparti utan skor och tejpade händer.
Nu hävdar han att han iscensatt försvinnandet själv.
Jag tror inte vi ska utesluta att mer i det här som händer som han inte kan klämma fram".

"Halv åtta i går kväll ringde det på dörren hemma hos *familjen Simonsson i Påskallavik.

Utanför stod Håkan Ingerwald, 58, som varit kidnappad sedan i måndags morse.

Hans händer var bundna med silvertejp.

– Ring efter ambulans, jag håller på att frysa ihjäl, sa han.

Anne-Lie Simonsson, 45, och maken Torbjörn, 52, var i går kväll hemma i den gula villan som ligger strax söder om Oskarshamn och ett par hundra meter från E22:an. Då ringde det på dörren.

När de öppnade möttes de av en svårt medtagen Håkan Ingerwald.

– Han hade byxor och en tröja, men inga skor. Han frös väldigt, säger Anne-Lie.

”Hade gått hela dagen”
Håkan Ingerwald hade inte kraft att stå upp. När familjen öppnade för att släppa in honom sjönk han ihop utanför dörren och kröp in i hallen.

– Han sa att han hade blivit kidnappad och dumpad i skogen. Han sa att han hade gått hela dagen, säger Torbjörn Simonsson.

Anne-Lie blev först rädd.

– Han såg nog det på mig, för han sa att han inte var farlig. Han såg sympatisk ut. Men han var väldigt omtöcknad.

De ringde efter polis och ambulans som var på plats efter tio minuter.

Håkan Ingerwald sa sitt namn, och Anne-Lie kom ihåg att hon läst om honom i Aftonbladet.

– Men jag kunde inte förstå att han skulle dyka upp här."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kvja67/vi-hittade-hakan-58?fbclid=IwAR13Tsf3CPNbVnFiNX5rfVw89ry4HK7CjK7_Df ueIxd0eCsrMbGjXlTpIeY

Aftonbladet 1 mars 2012
Citera
2020-09-30, 21:59
Medlem
FurirRevaers avatar
Låter rätt rimligt som upplägg. Att inget läcker ska man nog inte fästa så stor vikt vid, det finns sätt att få folk att hålla tyst om man bara anstränger sig. Rikets säkerhet är en tillräcklig munstängare.

Det är under småtimmarna efter mordet och under de första morgontimmarna på lördagen som beslut tas som inte går att göra ogjorda. Inte utan att avsluta karriärer och solka rykten.
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Om man ska följa med i övningsteorin; De knarkspanar precis som brukligt när mordet sker, då det är fredagskväll och hög aktivitet kring Oxen och Cedergren. De ser dock en hel del märkligheter i området, kopplat till övningen. Hur ska de förhålla sig till det i kommande förhör?

I mörkläggningen av övningen (som enligt Styckjunkaren genomfördes omedelbart av försvarsledningen) ingår därför att flytta undan även knarkspanarna. Via samtal med Margareta Eklund får de munkavle och en ny sluttid och blir därmed irrelevanta för utredningen. De var inte där och kan heller inte ha sett någonting. Sen läcker det via exempelvis Sigge Cedergren och Kjell Fernbergs vittnesmål. Omöjligt att förhindra.

MEs nervositet och ovilja i media och inför PU blir därmed begriplig. Vad ska hon göra? Återkopplar återigen till Scarfoots källa: Knarket vet vad som hände men "får" inte gå ut med det. Tror jag på detta? Oklart, det blir lite för stort storleksmässigt. Men om övningshypotesen är den rätta kan jag tänka mig att det är såhär problemet löstes.
Citera
2020-09-30, 22:03
Medlem
FurirRevaers avatar
Mer spännande att kolla P*ttersson längst till vänster. Lite likt fantombilden eller hur...?
Citat:
Bild på Förebudet-trion, med Jägar-Nisse längst till höger.

Förebudet

Mössan är spot-on vad Morelius och Björkman beskriver, även om detta såklart är snöblusens vita variant. Om Björkmans iakttagelse om mörkblå (som han säger sig vara säker på) stämmer skulle det kunna röra sig om marinens variant.

Olles brorsa
Citera
2020-09-30, 23:13
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Bild på Förebudet-trion, med Jägar-Nisse längst till höger.

Förebudet

Mössan är spot-on vad Morelius och Björkman beskriver, även om detta såklart är snöblusens vita variant. Om Björkmans iakttagelse om mörkblå (som han säger sig vara säker på) stämmer skulle det kunna röra sig om marinens variant.

Olles brorsa
Nilsson till höger? Skulle det vara naturligt att associera denne till Mick Belker/Bruce Weitz? Mörkt hårpigment, litet runt huvud... Eller är det bara Belkermössan som gör det?
Citera
2020-09-30, 23:50
Medlem
H24s avatar
Det verkar dessvärre halvt omöjligt att hitta Förebudet i sin helhet. YouTube har plockat ner den efter copyright-anspråk från produktionsbolaget. Alla alternativa länkar (samt div. fildelningstjänster) ligger också nere. Lite märkligt att denna klassiker inte kan gå att se någonstans. En del i mörkläggningen?
Citera
2020-10-01, 00:04
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Om man ska följa med i övningsteorin; De knarkspanar precis som brukligt när mordet sker, då det är fredagskväll och hög aktivitet kring Oxen och Cedergren. De ser dock en hel del märkligheter i området, kopplat till övningen. Hur ska de förhålla sig till det i kommande förhör?

I mörkläggningen av övningen (som enligt Styckjunkaren genomfördes omedelbart av försvarsledningen) ingår därför att flytta undan även knarkspanarna. Via samtal med Margareta Eklund får de munkavle och en ny sluttid och blir därmed irrelevanta för utredningen. De var inte där och kan heller inte ha sett någonting. Sen läcker det via exempelvis Sigge Cedergren och Kjell Fernbergs vittnesmål. Omöjligt att förhindra.

MEs nervositet och ovilja i media och inför PU blir därmed begriplig. Vad ska hon göra? Återkopplar återigen till Scarfoots källa: Knarket vet vad som hände men "får" inte gå ut med det. Tror jag på detta? Oklart, det blir lite för stort storleksmässigt. Men om övningshypotesen är den rätta kan jag tänka mig att det är såhär problemet löstes.

Boboslacke skriver i tråden att knarkspanare var en rekryteringsbas till Säpo och SSI. Det är kanske därför möjligt att det denna kväll inte är vattentäta skott mellan knarkspaningsgrupperna och de "hemliga" . Hur det kan ha organiserats, vågar jag dock inte ens gissa om.
Citera
2020-10-01, 00:18
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Boboslacke skriver i tråden att knarkspanare var en rekryteringsbas till Säpo och SSI. Det är kanske därför möjligt att det denna kväll inte är vattentäta skott mellan knarkspaningsgrupperna och de "hemliga" . Hur det kan ha organiserats, vågar jag dock inte ens gissa om.

Kommer att tänka på ett eventuellt citat från Lars Engqvist till Lars Krantz, där den senare är källan. "Mordet på Olof Palme var en svinaktig komplott av delar av Säpo och Stockholmspolisen".
Citera
2020-10-01, 00:21
Medlem
Gothuss avatar
Jaså redan 1985?
Lite, vad var det jag sa...

Citat
"Marc Rich ended up being a mentor to all these young kids who came out of the Communist Party establishment, and who made billions off these schemes themselves,” Klebnikov charges.

There were allegations at the time in the Russian press and elsewhere that Rich was aiding and abetting capital flight from the country, but he was never charged.

A widely read 1999 article in the foreign-policy journal The National Interest, written by ex-CIA officer and National Security Council staffer Fritz W. Ermarth, noted that, as far back as 1985, the KGB was engaged in the massive transfer of assets abroad via commodities trading through front companies."

https://nypost.com/2001/02/15/how-marc-helped-plunder-russia/
Citera
2020-10-01, 01:50
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Uppdatera gärna med tidpunkten för dessa beskrivningar. Mars 1986 är att föredra framför 1989.

Det är ur de första förhören direkt efter mordet.
Citera
2020-10-01, 02:35
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det är lugnt. Letade efter lite gångarter en stund.

Fauzzi: Han gick lite underligt.
Najic: Gick klumpigt.
Schaeffer: Gick med långa bestämda steg.
Storhök: Mannen står så konstigt vid stolpen och tror att han har fel på benen.
Delsborn: Sprang inte med en yngre mans vighet, utan förde sig något långsamt i steget.
Ljungqvist: Han lunkade i väg med breda steg och klumpigt beteende.
Jeppsson: Han springer tungt, tunga steg.
Björkman: Två spänstiga steg.

Ja. Sen vet vi ju att Hans J långt senare pratade om "elefantstil".

Vet att ett annat mordplatsvittne talade om "två långa bestämda steg" men hittar det inte.
Ok, tackar.

Ingen distinkt överensstämmelse. Men de enda som såg gärningsmannen gå var ju AB och IM. Där det saknas den beskrivning som HI ger. Sedan oklart om Fauzzi ser gärningsmannen. Men nu har vi Håkans beskrivna gångart inför kommande vittnesförhör.

Ingerwalds man är onekligen rätt typ. Sedan har vi hans kraftiga kroppshydda. Alltså överkroppen. En bra kandidat. Men om han var mördaren är en annan sak. All maskning förstör för oss. Väldigt störande.
Citera
2020-10-01, 07:07
Medlem
Gothuss avatar
Gorbatjov och Palme skulle träffas.
Det kanske inte var till gagn för alla?

---------------------------------------------------------------------------
www.cia.gov*› library › docsPDF

warning and forecast report for europe - CIA

Fritz W. Ermarth. National Intelligence Officer for USSR ... Swedish PM Palme to Moscow. FRG-USSR Mixed Economic Commission

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.cia.gov/library/readingroom/docs/CIA-RDP87R00529R000100050057-7.pdf&ved=2ahUKEwij2PjVzpLsAhWk_CoKHeKTCIUQFjAEegQ IAhAB&usg=AOvVaw1T-DnYubCzu2vNRCClIvNh
Citera
2020-10-01, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Gorbatjov och Palme skulle träffas.
Det kanske inte var till gagn för alla?

www.cia.gov*› library › docsPDF

warning and forecast report for europe - CIA

Fritz W. Ermarth. National Intelligence Officer for USSR ... Swedish PM Palme to Moscow. FRG-USSR Mixed Economic Commission

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.cia.gov/library/readingroom/docs/CIA-RDP87R00529R000100050057-7.pdf&ved=2ahUKEwij2PjVzpLsAhWk_CoKHeKTCIUQFjAEegQ IAhAB&usg=AOvVaw1T-DnYubCzu2vNRCClIvNh

Jag har diskuterat det tidigare i tråden och anser att det är en del av en internationell motivbild för MOP som fortsätter fram i nutid, dvs idag med avslöjande om hur svenska banker används för penningtvätt. Se nedan

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om du läser under "Concealment of state-party assets" så förstår du hur tillgångar fördes ut ur USSR. VIlka som tog hand om dessa tänker jag inte avslöja.

https://books.google.se/books?id=-dPpeeU84h0C&pg=PA326&lpg=PA326&dq=ussr+currency+mo ney+laundering&source=bl&ots=UdeZdAagIL&sig=YoE8DM H5kUe5yCQ0-gqrs-TpIRY&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwiCivHfpv_UAhWkFJoKHUXb D_MQ6AEINjAG#v=onepage&q=ussr%20currency%20money%2 0laundering&f=false

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Skulle jag svara på det så kunde jag lika gärna skriva ut namn. Det du nämner specifikt är ett av de sätt som det gjordes på. Det mesta fördes ut genom handelstransaktioner som naturligtvis då innehöll ett moment av olaglighet. Annars hade någon penningtvätt, dvs omvandling till i väst lagliga betalningsmedel, inte behövts. Samtidigt bytte del av tillgången ägare enligt avtal. Och hastigt och lustigt blev någon i väst ofantligt rik.

Jag vet inte varför du fastnade för penningtvättmomentet, det är inte någon större orsak till MOP. Den penningtvättare jag skulle kunna nämna vid namn har varit börsmäklare och är industrialist som legal sysselsättning och finns som namn i personbevis från Skatteverket. Jag har en kopia/utdrag hemma för den delen också.

Plundrarna som du benämner dem var inte intresserade av denna penningström utan att ta kontroll över fysiska tillgångar i Ryssland. Dvs vara "legala ägare" i Ryssland av ryska tillgångar. Så länge USSR existerade var det omöjligt. Med fortsatt avspänning och konsensus mellan den amerikanske presidenten och den ryske presidenten var det inte heller bra framtidsutsikter. Alltså USSR måste störtas för att komma åt godispåsen. Olof Palme kom i vägen för dessa planer både direkt och indirekt tex genom att USSR hegemoni i södra Afrika bröts upp och USA bröt med apartheid staten Sydafrika, vilket jag tror motiverade grupper där att delta operativt i MOP. Dvs Sydafrikaspåret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in