2020-09-30, 16:35
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Helt sinnesjukt. Swedbank med 4 milj kunder har ETT!!!...ETT kontor kvar som hanterar kontanter.
Citera
2020-10-01, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Rädd för? Jag är helt enkelt inte intresserad av att dela med mig av allt jag gör på internet, mina privata mail, meddelanden, position, ljudupptagningar, alla mina inköp etc etc. Dessutom gratis och helt utan anledning, som företag sedan säljer vidare till högstbjudande. Det är dessutom best case-scenario och inga konspirationsteorier. Men om man ska ta det så långt: redan nu ser man pensionärer bli dömda för att de kritiserat invandrare/invandringen på Facebook, så vem vet hur långt det kan gå i framtiden.

Förmodligen hänger vi som tur är inte på samma pubar, så det slipper du garanterat. Fortsätt betala med ditt GooglePay du, kunde inte bry mig mindre
Du har rätt, det digitala kontantlösa samhället är till för att vänja folk vid att precis allting skall vara tillgängligt för myndigheternas kontrollapparat utan domstolsprövning. Meningen är att fostra en lättkontrollerad slavbefolkning som döms för vad som helst på lösa grunder.
Citera
2020-10-01, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Sveriges riksdag. För din kännedom röstade man med överväldigande majoritet igenom lagstiftning förra året för att skydda kontanterna, tyvärr lite tam för man tvingade inte bankerna att ta emot insättningar från allmänheten.

Vi får hoppas att man skärper lagstiftningen framöver.

Snarare du som eventuellt vaknar ur din dvala när något händer så att dina älskade kort inte funkar.

Nej det har vi INTE. Påvisa nu hur du
a) skall ge allmänheten tillgång till centralbankspengar om kontanterna försvinner

b) hur samhället skall ha backup i händelse av kris
Du är en foliehatt av rang, så tror faktiskt jag slutar att diskutera med dig, du har dina hjärnspöken att fäktas med så synd om jag skall sparka på dig oxå 🙂

Att tro att papperslappar är något folk är intresserade av vid en kris är så naivt så bara en fredsskadad svensk kan tro nåt så dumt... kolla tillbaka i krig och andra kriser vad papperslappar hade för värde (förutom att torka sig i röven med).
Citera
2020-10-01, 11:00
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du är en foliehatt av rang, så tror faktiskt jag slutar att diskutera med dig, du har dina hjärnspöken att fäktas med så synd om jag skall sparka på dig oxå 🙂

Att tro att papperslappar är något folk är intresserade av vid en kris är så naivt så bara en fredsskadad svensk kan tro nåt så dumt... kolla tillbaka i krig och andra kriser vad papperslappar hade för värde (förutom att torka sig i röven med).

Jag förstår det, du har NOLL argument och presterar endast personangrepp. Pajkastning är faktiskt lite lågt för forumdelen nationalekonomi.

Nu väntar vi bara på att riksdagen skall lagstifta om att bankerna skall tvingas ta emot insättningar av kontanter från allmänheten också så är hela ditt case totalt kört
Citera
2020-10-01, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Det handlar inte om jordens undergång. Det handlar om störningar i betalningssystemen. Störningar som visserligen är frekventare i utvecklingsländeränder men som icke desto mindre förekommer även i västvärlden.

Då kapitalismen har en förunderlig förmåga att jobba sig runt olika hinder så är det troligt att handlare kommer att hitta vägar för att tjäna pengar även om det blir långvariga störningar i elförsörjningen eller betalsystemen. Sannolikt genom någon form av återgång till kontanter då en återgång till kontanter är vad som brukar ske vid större kollapser. Vi kommer inte att tvinga dig att använda kontanter. Vi vill bara ha valfriheten att själv välja ett system som visat sig fungera även vid olika kriser.

Vad gäller globalisterna så finns det vissa av oss som inte är intresserad av riktad reklam. Om du vill ha riktad reklam så är det inget problem för oss men vi vill ha friheten att välja bort den riktade reklamen. Att jag en gång sökt på resväskor innebär inte att jag vill se en massa reklam för resväskor eller att jag skall tvingas göra en sökning på tysk hårdporr för att slippa se en massa resväskor.

Hur ofta har du råkat ut för ”driftsstörningar” så du inte kunnat betala med kort eller mobilen?
Vilka ”större kollapser” pratar du om då man gick tillbaka till kontanter?
Jag vill ha riktad reklam, tid är pengar och få en massa reklam av saker jag har noll intresse i låter som en tillbakagång och inte framtiden. Om du vill leva på 90-talet så släng smartphonen och ipaden
Citera
2020-10-01, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Rädd för? Jag är helt enkelt inte intresserad av att dela med mig av allt jag gör på internet, mina privata mail, meddelanden, position, ljudupptagningar, alla mina inköp etc etc. Dessutom gratis och helt utan anledning, som företag sedan säljer vidare till högstbjudande. Det är dessutom best case-scenario och inga konspirationsteorier. Men om man ska ta det så långt: redan nu ser man pensionärer bli dömda för att de kritiserat invandrare/invandringen på Facebook, så vem vet hur långt det kan gå i framtiden.

Förmodligen hänger vi som tur är inte på samma pubar, så det slipper du garanterat. Fortsätt betala med ditt GooglePay du, kunde inte bry mig mindre
Betalar inte med googlepay utan med Apple Pay.
Facebook är privatägt och vill du skriva om saker som de inte accepterar så får du helt enkelt starta en egen blogg eller nåt. By the way, kan du visa nåt fall där de ”kritiserat” invandring och blivit dömda? För du menar väl inte att skrika seig heil, och att man vill utrota och liknande är att ”kritisera”?
Citera
2020-10-01, 11:10
Medlem
Citat:
Jag förstår det, du har NOLL argument och presterar endast personangrepp. Pajkastning är faktiskt lite lågt för forumdelen nationalekonomi.

Nu väntar vi bara på att riksdagen skall lagstifta om att bankerna skall tvingas ta emot insättningar av kontanter från allmänheten också så är hela ditt case totalt kört
Det är,du som har NOLL argument, du sitter och ljuger och hittar på.. du har inte ett enda exempel på där man återgått till kontanter i en kris... hela din tråd borde flyttas till konspirations forumet, för detta har noll med nationalekonomi att göra.

Mitt ”case” är aldrig kört eftersom jag får alltid rätt och inom 10 år finns inga pappersedlar längre..
Citera
2020-10-01, 11:16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det är,du som har NOLL argument, du sitter och ljuger och hittar på.. du har inte ett enda exempel på där man återgått till kontanter i en kris... hela din tråd borde flyttas till konspirations forumet, för detta har noll med nationalekonomi att göra.

Mitt ”case” är aldrig kört eftersom jag får alltid rätt och inom 10 år finns inga pappersedlar längre..

Inse att frågan flyger långt över ditt huvud.

Du har inte förstått att kontanternas vara eller icke vara är en demokratifråga snarare än en betalningsfråga.

Förklara hur allmänheten skall få tillgång till centralbankspengar om kontanterna försvinner. Kan du inte det så får du fundera vidare.

Just nu uppvisar du dig som ett offer för dunning-krugereffekten och det är väl det du sakta börjar inse, därav försök till sorti med flaggan i topp

Lag 2019, inse hur fel du har.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/skyldighet-for-kreditinstitut-att-tillhandahalla_H701FiU29

https://www.riksdagen.se/sv/aktuellt/2019/nov/21/ja-till-forslag-om-att-banker-ska-erbjuda-kontantservice/
Senast redigerad av sucuk 2020-10-01 kl. 11:20.
Citera
2020-10-01, 11:21
Medlem
Eoppoyzs avatar
Min bank har betett sig som as mot mig i snart ett års tid. Det har tvingat mig att bli mer kontantburen och sedan mars har jag helt gått över till kontanter. Jag får t o m min lön kontant. Jag är inte emot kort, men det bör finnas en balansgång i det hela.
Citera
2020-10-01, 11:57
Medlem
Citat:
Inse att frågan flyger långt över ditt huvud.

Du har inte förstått att kontanternas vara eller icke vara är en demokratifråga snarare än en betalningsfråga.

Förklara hur allmänheten skall få tillgång till centralbankspengar om kontanterna försvinner. Kan du inte det så får du fundera vidare.

Just nu uppvisar du dig som ett offer för dunning-krugereffekten och det är väl det du sakta börjar inse, därav försök till sorti med flaggan i topp

Lag 2019, inse hur fel du har.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/skyldighet-for-kreditinstitut-att-tillhandahalla_H701FiU29

https://www.riksdagen.se/sv/aktuellt/2019/nov/21/ja-till-forslag-om-att-banker-ska-erbjuda-kontantservice/
Så du tror alltså bara att det är papperslappar som är ”riktiga” pengar 😂 du är en jubelidiot 🙂
Citera
2020-10-01, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Min bank har betett sig som as mot mig i snart ett års tid. Det har tvingat mig att bli mer kontantburen och sedan mars har jag helt gått över till kontanter. Jag får t o m min lön kontant. Jag är inte emot kort, men det bör finnas en balansgång i det hela.
Hoppas du tjänar dåligt, måste va jobbigt att få en hel hög med pappersbuntar i en kasse var månad
Citera
2020-10-01, 12:05
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Så du tror alltså bara att det är papperslappar som är ”riktiga” pengar 😂 du är en jubelidiot 🙂

Sluta nu med korkade påhopp och bemöt frågeställningarna.

Ingves och skingsley är oroade, liksom msb. Du borde inse att den smarta i rummet inte är du.

Jag tror inte du är en idiot, däremot okunnig i ämnet du debatterar men du inser inte dina egna begränsningar.

E-krona är ett alternativ som diskuteras, det löser en del av problemen men absolut inte alla.

Hur ställer du dig till att hela riksdagen vill skydda kontanterna och därför lagstiftat för det, de enda som var emot var V då de ansåg att förslaget behövde vässas ÄNNU MER
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in