2020-10-16, 16:36
Medlem
Furbo2020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Det blir nog en bytesekonomi ganska fort. Vem har pengar liggande hemma i form av kontanter? Nej det kommer växa fram alternativa betalningsmedel, t ex cigaretter. Även om du inte röker kan du använda det för att köpa andra saker. En cigg för två äpplen, sju cigg för en limpa bröd typ.

Nåt sånt kommer utvecklas, ungefär som det gör redan idag när det är ont om kontanter. T ex i vissa fängelser. Där gäller inte pokerpartierna sedlar och mynt utan cigaretter. De har ett värde även för ickerökaren. Det har blivit ett allmänt accepterat betalningsmedel innanför murarna.

Guld kommer dock fortfarande vara helt överlägset allt annat.

Ja cigaretter var under Andra Världskriget en viktig valuta. Kanske alkohol och droger blir det i en framtida kris eftersom rökningen minskat kraftigt?

Jag minns bankstrejken runt 1990-91 tror jag det var - redan på den tiden blev det snabbt kaos efter några dagar. Jag hade just sålt en bil så jag fick agera bank till mina kompisar.
Citera
2020-10-16, 16:48
Medlem
Furbo2020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Guld kommer alltid vara bäst ja, dock få svenskar som har sådant - själv har jag givetvis, i konsekvens av vad jag predikar, en liten reserv av ädelmetaller.

MSB rekommenderar alla att ha lite kontanter hemma, själv har jag aldrig mindre än 15-20k i kontanter, då fördelat på SEK och EUR. Kontanter fungerar alltid, och är (hittils) enda sättet för oss vanliga människor att hålla centralbankspengar. Allt annat är fordringar på affärsbanker vilket de i stort sett när som helst kan skita i.

Under hyperinflationen i Tyskland på 1920-talet och under depressionen fanns det några som köpt på sig symaskiner, vilka blev mycket värdefulla när krisen kom. Vid hyperinflationen behöll de sitt värde och under depressionen kunde en symaskin vara skillnaden mellan svält och relativt välstånd.

Jag har funderat vad som idag skulle kunna behålla sitt värde både vid en depression och en finansiell härdsmälta, men hittar ingenting vettigt. Guldet känns för svårbevakat, och de flesta varor idag blir ju snabbt omoderna. Av någon konstig anledning har jag funnit att släpvagnar verkar ha hållit sitt värde bra över åren. De ser idag ungefär likadana ut som 1975.
Citera
2021-01-06, 18:32
Medlem
Det har idag börja snöa i Göteborg och (därför) ligger Swish nere. Sålde just en grej på Blocket och när köparen kom är som sagt Swish nere. Nu såg han hederlig ut och fick ta med sig varan men jag står risken, inte Swish.

Skriver det här inlägget som en påminnelse om att Swish inte är pålitligt. Hur kan det komma sig att systemet går ner? Snö kanske.
Citera
2021-01-29, 08:35
Medlem
Och idag fredag 29 januari 2021 kl 07:41 rapporterar Expressen/Dina Pengar attr Swish ligger nere igen och att det inte går att säga när tjänsten går att använda igen. Men det är det väl värt för att staten skall veta allt om dig, att ett par tre dagar i månaden kan du inte köpa någonting?

Notera speciellt att man inte vet något. Men det är liksom inte så viktigt för tjänsten används bara av Svensson.
Citera
2021-01-31, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Och idag fredag 29 januari 2021 kl 07:41 rapporterar Expressen/Dina Pengar attr Swish ligger nere igen och att det inte går att säga när tjänsten går att använda igen. Men det är det väl värt för att staten skall veta allt om dig, att ett par tre dagar i månaden kan du inte köpa någonting?

Notera speciellt att man inte vet något. Men det är liksom inte så viktigt för tjänsten används bara av Svensson.
Du måste nog va den ende i Sverige som inte kan köpa någonting 2-3 dagar i månaden, är du förståndshandikappad?
Citera
2021-01-31, 19:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du måste nog va den ende i Sverige som inte kan köpa någonting 2-3 dagar i månaden, är du förståndshandikappad?

Swish har noll redundans så han har helt rätt. Det är alldeles åt helvete egentligen att ett idag så samhällsviktigt system som swish inte fått myndigheternas övervakning på sig och krav på backupsystem.

Förståndshandikappade kan man om man vill vara lite elak kalla alla de personer som bara lallar med utan att tänka en enda sekund själva vilka konsekvenser allt för stor tillit till dessa tekniska system skulle kunna få i händelse av krig eller naturkatastrof.
Citera
2021-02-06, 12:04
Medlem
Citat:
Swish har noll redundans så han har helt rätt. Det är alldeles åt helvete egentligen att ett idag så samhällsviktigt system som swish inte fått myndigheternas övervakning på sig och krav på backupsystem.

Förståndshandikappade kan man om man vill vara lite elak kalla alla de personer som bara lallar med utan att tänka en enda sekund själva vilka konsekvenser allt för stor tillit till dessa tekniska system skulle kunna få i händelse av krig eller naturkatastrof.
Gå i terapi, domedagsprofeter lider av en psykisk störning
Citera
2021-02-06, 17:19
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Gå i terapi, domedagsprofeter lider av en psykisk störning

Kom upp med motargument, specifikt plan för vad göra vid naturkatastrof eller krig.

Riksbanken, riksdagen och MSB håller med om problematiken och har diverse planer för lösning - alltså är det bara du som inte har tänkt färdigt.
Citera
2021-02-06, 19:19
Medlem
Citat:
Kom upp med motargument, specifikt plan för vad göra vid naturkatastrof eller krig.

Riksbanken, riksdagen och MSB håller med om problematiken och har diverse planer för lösning - alltså är det bara du som inte har tänkt färdigt.
Motargument? Så om en galning som dig som tror på zombieattacker inom snar framtid så skall alltså vi andra komma med bra motargument?? Du är en dåre som man nog enkelt kunde manipulera till att bli terrorist och självmordsbombare för den ”goda saken” 😂
Citera
2021-02-06, 19:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Motargument? Så om en galning som dig som tror på zombieattacker inom snar framtid så skall alltså vi andra komma med bra motargument?? Du är en dåre som man nog enkelt kunde manipulera till att bli terrorist och självmordsbombare för den ”goda saken” 😂

Nej, du spelar lågintelligent. Även du vet att naturkatastrof eller krig kan drabba sverige. Riksdagen vet det, MSB vet det och Riksbanken vet det. Du spelar dum för du har helt enkelt inga argument, det enda du kan göra är att gå till personangrepp.

Tänk nu till och kom med vettiga svar istället. Hur tänker du dig att lösa den demokratiskt mycket viktiga
allmänhetens tillgång till centralbankspengar utan kontanter exempelvis?
Senast redigerad av sucuk 2021-02-06 kl. 19:32.
Citera
2021-02-07, 09:24
Medlem
Jag använder inte kontanter för handel, och vettiga kreditkort tillåter offline köp.

Men litar jag på system ska fungera? Nej orsak varför har många olika kort från olika banker, länder. Även ha olika som MC / Visa etc.

Sedan har jag alltid kontanter i plånbok för backup. Har även en hel låda kontanter hemma i olika valutor motsvarar större summor.

Under normala förhållanden i livet behöver man inte göra livet obekvämt och osmidigt. Apple Pay från mobil eller klocka gör livet smidigt och bekvämt.
Citera
2021-02-07, 09:58
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Jag använder inte kontanter för handel, och vettiga kreditkort tillåter offline köp.

Men litar jag på system ska fungera? Nej orsak varför har många olika kort från olika banker, länder. Även ha olika som MC / Visa etc.

Jag kör lite samma taktik med den stora skillnaden att jag använder kontanter till småinköp i SEK. Orsaken till det är att användningen av kontanter i sverige nu är så liten att vi börjar närma oss tipping point - därav riksbankens projekt e-krona.

Use them or lose them gäller tyvärr kontanterna i sverige nu, risken finns att det inte kommer finnas någon backup om korten skulle sluta fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in