2020-09-29, 13:53
Medlem
Thraxxs avatar
Kan jag gå till Socialtjänsten & få hjälp om min A-kassa tar för lång tid och få hjälp? Är snart 3 hyror minus nu blir snart vräkt & hamnar på gatan tack vare det tar sån tid! Har ingen inkomst överhuvudtaget ingen mat ingenting detta är inte roligt längre har panik!!!
Citera
2020-09-29, 15:29
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Kan jag gå till Socialtjänsten & få hjälp om min A-kassa tar för lång tid och få hjälp? Är snart 3 hyror minus nu blir snart vräkt & hamnar på gatan tack vare det tar sån tid! Har ingen inkomst överhuvudtaget ingen mat ingenting detta är inte roligt längre har panik!!!
Pratade med en bekant häromdagen som nyligen blivit arbetslös och enligt henne tog det 5 veckor att få ersättningen att fungera från unionens a-kassa. Så om du väntat över 12 veckor så är det definitivt något som är fel...
Citera
2020-09-29, 15:39
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Pratade med en bekant häromdagen som nyligen blivit arbetslös och enligt henne tog det 5 veckor att få ersättningen att fungera från unionens a-kassa. Så om du väntat över 12 veckor så är det definitivt något som är fel...

Jag har handelsanställdas A-kassa...helt värdelösa och klagar att dom är så hårt pressade tack vare Corona hela tiden. "Dom tar i tur ordning sa dom och tar deras äldsta ärende först" har väntat fan sedan 3e mars!

Dom ger mig inget datum när mitt ärende ska göras färdigt, ingen information överhuvudtaget det är samma visa varje gång att jag ska vänta & vänta & vänta......
Citera
2020-09-29, 15:49
Medlem
Har lite funderingar som jag hoppas kunna få lite hjälp med.
Är arbetslös sedan sista juli, väntar på att få beviljat a-kassa, men då lönen jag hade innan låg på ca 35000/månad så lär jag väl få maxbeloppet.
Var på en intervju för ett jobb idag och verkade som att jag har ganska stor chans på att få det.
Detta är ett säsongsjobb, typ 4 månader. Jobbet verkar väldigt intressant, problemet är dock lönen, knappt 21000/månad.
Känns som att jag kommer få ungefär lika mycket eller mer ut i a-kassa än detta?

Är dock inte det som är det jag funderar mest över utan snarare vad som sker efter att anställningen upphör i vår.
Om jag inte hittat något annat jobb till dess så hamnar jag ju på a-kassa igen. Men hur mycket kommer man få ut då? Kommer jag få lika som innan jag började anställningen, eller kommer man få 80% av lönen på senaste jobbet?
Antar att jag också behöver byta a-kassa då jag isåfall byter bransch?
Citera
2020-09-29, 18:00
Bannlyst
Citat:

Ja det skulle du gjort för länge sen
Citera
2020-09-29, 21:04
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Fy fan, lider med dig Jag hade gått till soc. för länge sen om jag varit du.
Citera
2020-09-30, 12:12
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Fy fan, lider med dig Jag hade gått till soc. för länge sen om jag varit du.

Ja jag har kontaktat dom omgående, A-kassan kommer väl nästa år i denna hastigheten.
Citera
2020-09-30, 20:35
Medlem
Jag jobbar deltid, timmar. Är inskriven och får ersättning dom dagar jag är hemma. Då jag aldrig är hemma och nyligen inskriven på A-kassan, har några karensdagar kvar jag vill bli av med undrar jag hur pass riskabelt är det om jag veckorapporterar in nån dag i veckan lite då och då som "arbetslös" fast att jag har jobbat? Granskar dom det hårt? (Det gäller A-kassan byggnads) Tänker att om man bara filar bort någon dag här och där så märks det inte på skatten? Vill bara bli av med karensdagarna och jag antar att dom stannar upp nu när jag jobbar varje dag.
Citera
2020-09-30, 21:07
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Jag jobbar deltid, timmar. Är inskriven och får ersättning dom dagar jag är hemma. Då jag aldrig är hemma och nyligen inskriven på A-kassan, har några karensdagar kvar jag vill bli av med undrar jag hur pass riskabelt är det om jag veckorapporterar in nån dag i veckan lite då och då som "arbetslös" fast att jag har jobbat? Granskar dom det hårt? (Det gäller A-kassan byggnads) Tänker att om man bara filar bort någon dag här och där så märks det inte på skatten? Vill bara bli av med karensdagarna och jag antar att dom stannar upp nu när jag jobbar varje dag.
När din arbetsgivare senare ska skicka in arbetsgivarintyg till din a-kassa, och antalet arbetade timmar inte stämmer med vad du har redovisat till a-kassan, vad gör du då?
Citera
2020-09-30, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
När din arbetsgivare senare ska skicka in arbetsgivarintyg till din a-kassa, och antalet arbetade timmar inte stämmer med vad du har redovisat till a-kassan, vad gör du då?

Så dom kräver arbetsgivarintyg där jag jobbar nu med? Dom vet inte vart jag jobbar ens. Jag har rapporterat arbete i veckotidsrapporten.
Citera
2020-10-04, 09:11
Medlem
FB-Kissens avatar
Märker akassan om man flyttar en arbetsdag mellan veckorna? Tex en Lördag till Måndag veckan därpå?
Vad jag vet så rapporterar inte mitt arbete till A-kassan när jag jobbat? Utan de går helt på vad jag själv fyller i?

Ibland är nämligen mitt jobb väldigt sega på att fylla i att jag jobbat i schemat. Så har flera gånger rapporterat till akassan att jag jobbat tex mån - tors (vilket jag har gjort), innan det varit ifyllt av jobbet. Så där borde de ha märkt.

Varför jag undrar är att jag isåfall skulle kunna maxa akassan då ena veckan blir helt arbetslös och andra veckan 5 jobbade dagar istället för 4.
Citera
2020-10-05, 12:06
Medlem
jobba i AB med a-kassa?

Blev av med jobbet i våras och har gått på a-kassa sedan dess.

Jag har ett aktiebolag där jag inte är verksam längre. Försökte mig på livet som egenkonsult, men mitt AB har varit vilande sedan jag tog min anställning för tre år sedan och som jag nu blivit av med. Jag berättade för a-kassan om mitt AB när jag ansökte om ersättning, men det var enligt dem inget hinder för a-kassa så länge jag inte har någon verksamhet.

Nu är grejen den att jag blivit ombedd att göra en grej åt en gammal kund. Det är ett minimalt uppdrag med en hemsida som inte kommer ta många timmar i anspråk. Som jag förstått reglerna så är jag hindrad att ta detta jobb om jag vill behålla a-kassan.

Frågan är: Kommer a-kassan upptäcka att jag jobbat i mitt företag? Jag låter naturligtvis bli att plocka ut någon lön ur bolaget samtidigt som jag har a-kassa. Kommer de ändå att upptäcka detta? Enda sättet måste vara om de tittar i mitt bolags skattedeklaration nästa år?

Alltså, inga pekpinnar tack! Jag är en som ogärna fuskar och det lutar åt att jag tackar nej till att fixa hemsidan. Men lite undrar jag ju vad som skulle hända? Det är också lite sjukt att samhället så att säga ger incitament för att hellre leva på bidrag än att jobba. Detta med hemsidan kan ju leda till fler uppdrag så att jag kan försörja mig på det och slippa gå på a-kassa, men det är inget jag vågar gambla med. Jag har trots allt räkningar att betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in