2020-09-30, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MujaffaMalmoe
Det här med att det smugglades militära hemligheter på båten

Tulltjänstemannen som uttalar sig säger ju att han har blivit uppringd och ombedd att släppa igenom fordon vid två tillfällen. Jag tolkar det som att det vid dessa tillfällena var:
* 1 civil personbil
* 1 civil mindre lastbil
Det verkar logiskt om man skall smuggla känsliga prylar.

Men sen påstår det kvinnliga vittnet i serien att hon har sett flera militära fordon köra ombord på Estonia olycksnatten.
Då kommer frågan:
Vem fan smugglar militärt materiel i militärfordon?
Dessutom påstås det att ryssarna har "varnat" MI6 osv om att de känner till att det förs ut militärhemligheter via Estonia.
Ännu mindre anledning till att använda militär fordon vid smuggling

Varför smugglar militären topphemlig utrustning med att passagerarfartyg? Det hade väl funnits ett antal andra sätt som var mer ändamålsenliga. Till exempel flyg.
Citera
2020-09-30, 16:19
Medlem
Mörkläggning som sänker "Sverigebilden" till Skurkstats-nivå kräver extremt starka skäl!
Extremt starka skäl kräver god kunskap om vad som verkligen hänt!
Till mycket hög sannolikhet finns hålets förklaring och verklig haveriorsak bakom några Svenska hemligstämplar!

Om de makthavare som spelar förvånade över hålet ärligt haft för avsikt att hjälpa sanningen komma fram hade det bara varit att häva en eller flera hemligstämplar!

Så har inte skett!
Sveriges enda intresse i en ny haveriutredning lär vara sabotage och vilseledning!
Sverige bör inte få delta i en sådan utan ersättas av andra mer oberoende länder!
Dags att andra länder omyndigförklarar makthavarna i Sverige!
Som att ta med någon i en mordutredning som alla i förväg vet enbart har ett enda intresse! Att dölja sanningen!
Citera
2020-09-30, 16:20
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Varför smugglar militären topphemlig utrustning med att passagerarfartyg? Det hade väl funnits ett antal andra sätt som var mer ändamålsenliga. Till exempel flyg.

Säkert lättare att dölja sådan smuggling i ett passagerarfartyg.
Citera
2020-09-30, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Det är ju mer eller mindre bekräftat, så varför frågar du inte dåvarande ÖB eller försvarsmakten?
Citera
2020-09-30, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
estonia höll 15 knops fart, hävarmskraften vid 15 knop är mycket liten om dom kör över en ubåt och kan aldrig orsaka den skada som bilderna visar. Än mindre bogvisiret.
Det har jag inte sett någon motivering till; kanske är det så kanske inte.

Min svar gällde påståendet att eftersom fenstabilisatorn är horisontell så kan det inte orsaka en vertikal spricka - vilket i mina ögon ser ut som ett felaktigt antagande om det inte motiveras med hur konstruktionen innanför skrovet ser ut.
Revan blir liksom längs de svaga punkterna, givet konstruktionen innanför.
Citera
2020-09-30, 16:21
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Det här?
https://web.archive.org/web/20200303002810/https://www.jallai.se/2012/05/det-finns-inget-hal-i-estonia/

Tack!
Citera
2020-09-30, 16:24
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Jag kan gott tänka mig att det blir en vertikal skada. Stor hävarmskraft inåt, skrovet spricker i svaga punkter.
Hur ser konstruktionen ut innanför skrovet vid brottytan, det är intressant.
Om man tittar på bilder av stabben som publicerats framgår det att den sitter i en horisontellt placerad ”låda” med skåra/utag för infällning av fenan. Syns inget sånt runt skadan. Att fenan skulle ha brutits loss och sedan virvlat iväg - hela tiden i vattenytan - för att slutligen utföra ett karateslag och hugga sig in i skrovet känns... låt oss säga, mindre sannolikt.
Citera
2020-09-30, 16:28
Medlem
https://unt.se/nyheter/tierp/fa-kvinnor-overlevde-3370595.aspx

Någon som vet, eller har en bra förklaring varför det var 70 anställda vid Polisen i Stockholms län ombord på estonia ?
Citera
2020-09-30, 16:31
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toblo

Någon som vet, eller har en bra förklaring varför det var 70 anställda vid Polisen i Stockholms län ombord på estonia ?

De var på en facklig konferens. http://polistidningen.se/2019/09/estoniakatastrofen-har-lart-mig-att-leva-med-minnena/
Jag fick reda på det genom att googla.
Citera
2020-09-30, 16:32
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toblo

Mattikainen sa i Swebbtv att samtliga poliser strök med. Bör kollas upp.
Citera
2020-09-30, 16:33
Medlem
mumsmumss avatar
Har någon expert kunnat ge en rimlig förklring ännu till hur fasiken en UBÅT skulle kunna orsaka ett hål så högt upp ovanför vattenytan? Framstår ju fullkomligt orimligt. Hade ubåten ett spikklubbeförsett persiskop på 100 meter?
Citera
2020-09-30, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Skulle Estonia kunnat krockat med en tappad fraktcontainer tro?

Att krocka båten avsiktiligt med en U-Båt låter osannolikt pga riskerna för ubåten.. Då hade det varit bättre att sänka henne med en torped.

Det är dock ett problem med lastcontainrar som tappats från fraktfartyg där vissa kan ligga och flyta i eller precis under ytan.

Visst det är osannolikt och jag vet inte om en sådan skulle ha tillräcklig massa att punktera skrovet men konstigare saker har ju hänt.. tex att svenskarna skattefinansierar sin egen undergång..

Container låter mer troligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in