Citat:
https://www.jallai.se/2020/09/det-finns-ett-hal-i-estonia/
Läs om Håkan Bergmark. Tyvärr verkar han vara en skojare.
Man ska självklart vara kritisk mot alla källor, även Jallai. Men i min värld är Jallai klart mer trovärdig.
Läs om Håkan Bergmark. Tyvärr verkar han vara en skojare.
Man ska självklart vara kritisk mot alla källor, även Jallai. Men i min värld är Jallai klart mer trovärdig.
Kommer ihåg att Jallai tidigare skrev att han pratat med en som dykt på Estonia och inte sett något hål under vattenlinjen. Jag var skeptisk till detta redan då eftersom uppgiften från den anonyme dykaren inte stämde med andra observationer och fysiska lagar varför Estonia sjönk så snabbt. Det framgick inte heller av hans blogginlägg (som han nu tagit bort) när den dykningen gjordes. Några kan ha dolt hålet med sand efteråt. Känns inte trovärdigt av Jallai att diskreditera Bergmark samtidigt som han själv tar bort gamla inlägg för att dölja sina egna felbedömningar och orimliga analyser. Jag har även läst Jallais bok Nato-agenten om Estoniaförlisningen. Kommer inte ihåg alla detaljer, men i bloggen skrev Jallai att rampen hade stått öppen av misstag enligt en källa. Besättningen hade glömt att stänga den. Eller om det var några som hade dumpat känslig last i havet under färden? Hur sannolikt är detta scenario? Någon som kan få fram Jallais nu borttagna inlägg?
Det är inte konstigt att Bergmark inte vill namnge några dykkamrater. Jallai namnger inte heller alla vittnen. Jallai skriver också att det hål som Bergmark påstås ha upptäckt var större än det som visas i dokumentären. Men är det inte tvärtom?
Jag vill inte påstå att någon avsiktligt desinformerar. Men Jallai kan utnyttjas för att sprida desinformation. Han har även ändrat sig om Palmemordet.