2020-09-30, 13:25
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
A. Ubåt (troligen rysk) attackerar medvetet Estonia från sidan. Men hur faller då bogvisiret av? Om det inte togs bort i efterhand eller försvagas medvetet innan avgång vilket känns mindre troligt kanske.

B. Estonia kolliderar med ubåt (olycka). Det kan förklara bogvisiret men är smällen efter det då tillräcklig för att skapa hålet i sidan?

A= Om en ubåt vill sänkna Estonia, är bästa sättet att ramma fartygen från sidan ?
Var torpederna slut ?

B = Nej, inte en chans
Citera
2020-09-30, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Detta har fick hävdats sedan Lars Borgnäs / Uppdrag Gransknings reportage om militärtransporten. Stämde det inte?

Nu har jag läst:

67. Merchant vessels flying the flag of neutral States may not be attacked unless they:

(a) are believed on reasonable grounds to be carrying contraband or breaching a blockade, and after prior warning they intentionally and clearly refuse to stop, or intentionally and clearly resist visit, search or capture;
(b) engage in belligerent acts on behalf of the enemy;
(c) act as auxiliaries to the enemy s armed forces;
(d) are incorporated into or assist the enemy s intelligence system;
(e) sail under convoy of enemy warships or military aircraft; or
(f) otherwise make an effective contribution to the enemy s military action, e.g., by carrying military materials, and it is not feasible for the attacking forces to first place passengers and crew in a place of safety. Unless circumstances do not permit, they are to be given a warning, so that they can re-route, off-load, or take other precautions.

Men du menar att detta inte gäller i fredstid?

Och inte efter krav från ryssarna på att sluta med denna "samfrakt", med hot om påföljder (Enligt dokumentären, journalisten från Nya Zeeland)

Man kan som sagt tolka saker som man vill. Men när jag läser den texten så kan jag absolut inte få det till att det är okej att sänka ett passagerarfartyg utan förvarning.
Det står till exempel att fartyget måste ge en effektiv förstärkning av fienden. Detta tolkar jag som att det handlar om en krigssituation. Sedan står det att det inte är möjligt att placera passagerare och besättning i säkerhet. Det skall också ges en varning innan man gör något.
I detta fallet så skulle ryssarna ha kunnat gå den lagliga vägen om de nu visste att det fanns stulet gods ombord. I en internationell domstol hade de garanterat blivit fällda om de hade sänkt Estonia med avsikt och utan förvarning.
Citera
2020-09-30, 13:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Det här var nytt för mig:

”Hålets form ser ojämnt ut vilket för tankarna till ett naturligt objekt snarare än en av människan skapad inkräktare. Det är högst osannolikt att öppningen orsakats av en kollision vid ytan.”

”Fartygets [sic] vertikala position ovanför vattenlinjen, samt det faktum att omkring 20 personer lyckades fly från kabinen [sic] precis bakom hålet, gör scenariot mycket osannolikt.”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/estniske-experten-osannolikt-att-fartyget-krockat-vid-ytan

Jag antar att ”kabinen” är en felöversättning och skall vara ”utrymme” eller liknande, för det finns såvitt jag vet inga hytter vid vattenlinjen, bara bildäck?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segergudinnan
Regeringen/Stefan Löfven tror den kan gömma sig bakom ytterligare en utredning!
Nej!
Fram med alla korten på bordet nu! Svenska folket har väntat i över 20 år på svar varför deras anhöriga ligger på havets botten!
Annars?
Nä just det, folket är impotent.

Folket kommer ju i huvudsak intet ont anande fortsätta sitta och lapa i sig mycket väl orkestrerad subtil manipulation via SVT och regimvänlig media så...

Utan en lösning av medias maktmissbruk riskerar också denna skandal sopas under mattan.
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Hypotesen är att det smugglades ryska militärhemligheter på Estonia, att det smugglats vapen är väl mer eller mindre klarlagt.

Ryssarna spanade kanske efter Estonia, gick upp till ytan av någon anledning och blev påkört, alternativt sköt eller la ut något för att stoppa Estonia. Det kan knappast ha varit en ubåt från Sverige eller Natoland då besättningen inte hade kunnat hålla tyst.

Oklart vad som hände, samtidigt så är vapensmugglingen ett märkligt sammanträffande, lite för märkligt.

https://kvartal.se/artiklar/den-militara-smugglingen-pa-estonia-nar-visste-regeringen/

att en rysk eller annan ubåt skulle ha rammat Estonia är bara för löjligt , varför ?
om du är befälhavare på en ubåt och vill sänka ett fartyg så RAMMAR du inte
Citera
2020-09-30, 13:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobitrollet
Dum fråga kanske, men kan det vara så att spår av kroppar fortfarande finns inuti båten?
Tveklöst. Dykarna såg bokstavligen högar av lik i trapphusen.
Citera
2020-09-30, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasip
Nej!

Fartyget vilar på ett skikt av mjuk lera på ett vattendjup av 85 m vid fören och 74 m vid aktern. Lerskiktets tjocklek varierar från 5 m, ungefär midskepps, till ca 15 m vid aktern och 25 m vid bogen.

Under den mjuka leran består havsbottnen av fast moränlera. Fartyget har troligen kontakt med moränleran midskepps. Vrakets högsta punkt är vid aktern, på ett djup av 58 m.”

http://www.estoniasamlingen.se/textf...erirapport.pdf
Länken går ingenstans och jag håller för helt uteslutet att de kan ha uteslutit att det kan ligga en stor sten där nere någonstans. Men jag förstår att du benhårt tror på det och har investerat tungt i det.
Citera
2020-09-30, 13:32
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Nöduppstigning

Om det nu hade varit den 1 på 100 miljarders chans att en ubåt nöduppsteg just i estonias
färdriktning skulle ubåten blivit överkörd, nedtryckt eller skjuten i sidled ut från estonia
och omöjligt kunna träffa och punktera skrovet midskepps kranbalksvis.
Citera
2020-09-30, 13:33
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Var vill du att vi skall börja?
Skall vi ta ubåten först:
-Estonia tappade sitt visir under gång. Visiret är bärgat och står på Muskö. Det har en mindre buckla undertill som rimligen kom till när visiret föll ner på bulben under.
- nämnda bulb är en rundad utstickande del av fören som skall minska motståndet i vattnet. Det finns inget rimligt sätt att träffa visiret men inte bulben vid en kollision.
- Iden att ubåten först träffar visiret, sedan snurrar runt och träffar Estonia ovan vattenlinjen... den får du ha för dig själv.

Jag går inte in på dina konspirationsteorier om lastbilar och div. uttalanden. De har inget rimligt samband med ubåtar eller olyckan i stort.

Vad gäller störningar på VHF-radion så vet jag inte vad du menar. Silja Europa, Viking Mariella (?) och Estonia samtalar alla på Ch. 16 vid olyckan utan större problem. Analog VHF-radio låter inte alltid super, och du får ju störningar från hela din radiohorisont eftersom alla använder samma anropsfrekvens.

Om du lyssnar på radiotrafiken så vittnar de själva om störningar som. Finns även vittnesmål kring detta.

Berätta gärna hur varandet eller ick varandet av militär på båten är oväsentligt i ett sammanhang som handlar om militärens inblandning i olyckan.

Att träffa visiret utan att träffa bulben förstår jag är otänkbart i vanlig gång. I sjögång är det däremot klart mer troligt (men inte nödvändigtvis sant). Att bulben dessutom är bra mycket kraftigare än visiret talar ju för att små skador på visiret kan uppkomma utan att det syns på bulben.

Jag konspirerar inte fram nån ubåtsolycla, men jag tycker att det finns mååååånga frågetecken att utreda.
Några har jag nämnt redan, andra följer här:

Hur kan så många som 9 besättningsmän registreras som överlevande, samt påträffade av vittnen på land, för att sedan registreras som avlidna till sjöss?

Varför är det så mång asom vittnar om att deras utsagor ändrats, och bitar av dem fallit bort i översättningen till svenska?
Citera
2020-09-30, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Kul sammanträffande. Medan en svensk utredning idag pekar på behovet av att motverka troll och hat i media sitter alltså horder av svenska regimlakejer och desinformerar här på Flashback. Vad ska ni berätta för era barnbarn? Jo jag var med och hindrade att sanningen kom fram om ett av nationens största trauman Krakar.

I sakfrågan föreslår jag att ni lägger ner diskussionen om skadornas omfattning vid en frontalkollision. Föremålet som öppnat Estonias skrov har uppenbarligen träffat från sidan. Och nej, det finns inga klippor, stenar eller annat hårt på botten som orsakat skadan. Och nej, det är inte stabilisatorn som havererat, den har horisontell form, skadan vertikal.

Seså... fem nya bollar...
Jag kan gott tänka mig att det blir en vertikal skada. Stor hävarmskraft inåt, skrovet spricker i svaga punkter.
Hur ser konstruktionen ut innanför skrovet vid brottytan, det är intressant.
Citera
2020-09-30, 13:36
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falhscbak
Länken går ingenstans och jag håller för helt uteslutet att de kan ha uteslutit att det kan ligga en stor sten där nere någonstans. Men jag förstår att du benhårt tror på det och har investerat tungt i det.

En sten som ligger i leran trycks nog ner och gör knappast den skadan.
Senast redigerad av okok1 2020-09-30 kl. 13:39.
Citera
2020-09-30, 13:36
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Moränlera.....
jordart bildad av en glaciär eller inlandsis, genom en osorterad avlagring av bergmaterial direkt från glaciäris....... Jordarten kännetecknas av en osorterad blandning av olika partikelstorlekar, från lerpartiklar (<0,002 mm) till block (>60 cm).

Block brukar annars betyda sten så helt orimligt är det inte. Östersjöns botten är fullt av sten deponerad av inlandsisarna och moränleran är inget undantag.

Inte ens av 15000 ton sjunkande fartyg?

Hon stod nog redan på botten med fören innan aktern sjönk så det var nog enligt mig en mjuk landning ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in