Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Var vill du att vi skall börja?
Skall vi ta ubåten först:
-Estonia tappade sitt visir under gång. Visiret är bärgat och står på Muskö. Det har en mindre buckla undertill som rimligen kom till när visiret föll ner på bulben under.
- nämnda bulb är en rundad utstickande del av fören som skall minska motståndet i vattnet. Det finns inget rimligt sätt att träffa visiret men inte bulben vid en kollision.
- Iden att ubåten först träffar visiret, sedan snurrar runt och träffar Estonia ovan vattenlinjen... den får du ha för dig själv.
Jag går inte in på dina konspirationsteorier om lastbilar och div. uttalanden. De har inget rimligt samband med ubåtar eller olyckan i stort.
Vad gäller störningar på VHF-radion så vet jag inte vad du menar. Silja Europa, Viking Mariella (?) och Estonia samtalar alla på Ch. 16 vid olyckan utan större problem. Analog VHF-radio låter inte alltid super, och du får ju störningar från hela din radiohorisont eftersom alla använder samma anropsfrekvens.
Om du lyssnar på radiotrafiken så vittnar de själva om störningar som. Finns även vittnesmål kring detta.
Berätta gärna hur varandet eller ick varandet av militär på båten är oväsentligt i ett sammanhang som handlar om militärens inblandning i olyckan.
Att träffa visiret utan att träffa bulben förstår jag är otänkbart i vanlig gång. I sjögång är det däremot klart mer troligt (men inte nödvändigtvis sant). Att bulben dessutom är bra mycket kraftigare än visiret talar ju för att små skador på visiret kan uppkomma utan att det syns på bulben.
Jag konspirerar inte fram nån ubåtsolycla, men jag tycker att det finns mååååånga frågetecken att utreda.
Några har jag nämnt redan, andra följer här:
Hur kan så många som 9 besättningsmän registreras som överlevande, samt påträffade av vittnen på land, för att sedan registreras som avlidna till sjöss?
Varför är det så mång asom vittnar om att deras utsagor ändrats, och bitar av dem fallit bort i översättningen till svenska?