2020-09-29, 21:45
Medlem
firebird1974s avatar
Var det någon mer än jag som såg En våldsam kärlek på svt nu ikväll. Om inte så kan jag rekommendera att ni går in på svt play och ser avsnittet, Det kommer in 80 anmälningar per dag till polisen i Sverige om våld mot kvinnor.
Och var tredje vecka mördas en kvinna i Sverige. Verkligen intressant programserie man får följa tre kvinnor som lever med hot och misshandel men framför allt så förstår jag bättre varför kvinnorna stannar kvar i förhållandet. Rekommenderas varmt att se på.
Citera
2020-09-29, 22:03
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Om man läser mgm:s ord här, så framkommer motivet bakom mordet förhållandevis och tillräckligt tydligt
enligt min mening. Även om man behöver tolka underförstådda, implicita betydelsebärande innehåll utan att förstå exakt på detaljnivå.

Vad förmedlar och kommunicerar S egentligen till L?
1. Att L fortfarande har tid och egenmakt att välja att vända om från döden. Hon kan upphöra att fortsätta vandra i den riktning där hon sänker sig själv till döden. Hur kan S veta det? För att han implicit påverkar utgången beroende av hur hon väljer.
2. Han avråder henne att fortsätta slåss och kriga. Underförstått mot honom. Istället uppmanar han henne att släppa greppet om honom. Explicit uttryckt, saken angår honom.
3. Han vill också passa på att "vädja" till henne att inte drivas av elakhet och skadeglädje utan tänka på barnens situation, när L blir skyldig till sin egen död. Som hon implicit själv valt, till fördel framför moderlösa barns minne av sin mor.
4. Lenas liv kan bli bra eller åtminstone hyggligt iallafall. Implicit utan honom, om hon väljer rätt.

Här förutsäger mgm hela händelseförloppet. Just för att han är gm, kan han också veta att Lena kommer dö, när hon "väljer" fel, dvs slåss och kriga. Det skulle kunna vara så att han inte anser sig skyldig till hennes död på ett moraliskt plan, eftersom han varnat henne innan, genom dessa underförstådda dödshot, såväl som tidigare explicita. Utan att han istället anser att hon själv ville dö för att hon medvetet valde fel.

Även om vi inte vet på detaljnivå så verkar det här kriget innebära och innefatta att Lena har en slags utpressningsövertag på Stefan. Kunskap, och information om honom av något slag, som han är beredd att döda henne för och därigenom förhindra en outning av honom. Tänk, 6 års samlad kunskap, till fel person och/eller offentlighet. Tydlig motivbild. Om man läser dessa, hans egna ord till henne, utan att förstå att han mördade henne, då kommer man nog aldrig låta sig övertygas.
Min fetade text. Klart uttalat hot i A 164, s 1311, som du analyserar och översätter utomordentligt korrekt.

Åklagarna får här en betydande del av motivbilden serverad i en chatt, något som borde vara värt att titta närmare på.

"Tror Inte du vill att dina barn ska minnas dig som den elakaste människan på jorden som hade livet ur sig själv I sin längtan efter att skada andra."
Genomgående lägger han ansvaret liv-död på L själv; med sitt vridna resonemang finns ingen annan utväg än att beröva henne livet; hon har inget att erbjuda honom längre, reducerad till ett problem som ska lösas. Ls järnvilja och oupphörliga försök till upprättelse har lett till att han alltmer kommit att känna sig som ett jagat djur. Med egenskaper som bristande moral, intellektualisering, gränslöshet och förmåga att hålla isär sina delpersonligheter är steget tanke-handling förhållandevis kort. Och samvetskval är inget som MGM tycks lida av överlag.

Uttalade och outtalade hot, förekommer då och då i varierande form. L berättar i samtal med väninna att han är smart nog att mestadels se till att hota vid möten, utan vittnen i närheten.

Att fokusera på en motivbild huvudsakligen på svartsjuka, är möjligen att förenkla med risk att förlora - som jag uppfattar det - ett övergripande hot om det totala avslöjandet, inklusive svärföräldrar och status överlag. Trots upprepade varningar trappas maktkampen upp och som L själv säger mot slutet, hade hon nu övertaget. MGMs vrede hade under lång tid tillförts bränsle med upptrappade avvikande, destruktiva fantasier, när han till sist börjar planera sin hämnd. Tidigare uttalanden om en önskan att få se blod flyta i en utdragen och plågsam död, rimmar väl med utgången. Egentligen har han som du säger, förutsagt hela händelseförloppet.
I sina egna ögon har han inga bekymmer med att rättfärdiga mordet; han gav henne flera chanser att släppa honom och sluta kriga. Den sexuella attraktionen är ända till slutet fortsatt stark från hans sida, efter många år av regelbundet sexliv - däremot har känslorna svalnat och vänskapen är ett minne blott; hans "gamla Soft" finns inte längre; som han uttryckte vid ett tillfälle: vart har hon tagit vägen?

Fortsättning A 164:

"Jag kan Inte säga till dig utan att lita mycket på dig. Jag och andra kan förlora mycket på ditt agerande med Infon. Jag litar Inte alls på dig nu. Du kan skada dig själv mycket utan lnfon. Du väljer väg. Jag offrar Inte mig och andra för dig som det är nu
/.../
Alternativet är att skada mig och tre andra. Väljer bort dig till Jag kan lita på dig
"

Här skriver MGM att han väljer sin familj och att de allihopa kan förlora mycket på hur L väljer att handskas med "infon" - den vetskap om honom som hon bär på.
Citera
2020-09-30, 07:09
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu har ju HD efter Lenas död loggat tillbaka alla de sjutton cacherna som Lena tagit bort för HD.
Det kan man väl uppleva som att HD "tar tillbaka sitt revir" på något sätt. För många hade det kanske känts väl magstarkt, särskilt så tätt inpå.

Därför tänker jag att SD har ett finger med i deras krig om loggarna. Att han har uppmuntrat och sagt till HD vad hon ska göra och hur hon ska tänka.
Hade inte JG också ett finger med i spelet om loggarna?
Citera
2020-09-30, 08:41
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Det där är en riktigt bra början. Kan det finnas något gemensamt här som gör att man kan misstänka att utredningen medvetet sinkats/sinkas? Vem har tjänat på alla misstagen?
Att spaningsledningen byttes ut kan nog också sorteras under rubriken ”Misstag/slarv/otur/bedrövligt”

De som i vart fall inte tjänat på eländet är LW och hennes anhöriga.
Citera
2020-09-30, 09:34
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Att spaningsledningen byttes ut kan nog också sorteras under rubriken ”Misstag/slarv/otur/bedrövligt”

Kloka ord. Instämmer !

2019-10-19, 12:16
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Tack Fouzan.
Springare blev omplacerad 2018 -06-15 och mordet skedde 2018-05-15 vilket innebär att då överlämnandet uteblev så var den första månadens utredning bortkastad. Fullständig katastrof för utredingen. Till det ska läggas att utredningens tidiga skede redan misskötts. som redan innan misskötts.

Att överlämnandet obstruerades av Springare har jag postat om vid ett flertal tillfällen med påhopp som följd. Får påminna om dörrknackning no: 2 (Nyléns) som var så sent som i Juli . Värdet på den dörrknackningen behöver man inte vara förhörtekniskt insatt att förstå.

Tycker det är ynkligt av Springare att låtsas väntat på att Nylén och & skulle be honom att lämna över ärendet då både Nylén och jag är övertygade om han skit i mordet på Lena Wesström då hämnden låter dom börja om från ruta ett (1).
Läs mer här:

Postat 13 Sep 2019
Citat:
Instämmer nog att han efter många år i sitt hantverk är en av dom bättre vilket egentligen säger mer om hur många olämpliga poliser det finns. Tyvärr har han en sällsynt kombo av rättshaveristmentalitet/mediakåthet som ställer till stora problem.

I detta fallet finns starka indikationer på att Springare/Rydén blev så förbaskade av att kickas att dom obstruerade överlämnandet av utredningen med stort förfång för Nyqvist och & som fick börja om från start. Vilket givetvis var skälet. Mordet på Lena blev så sekundärt dom interna problemen på polishuset.

Minns inte riktigt när Nyqvist och & dörrknackning utfördes. Tror 2:an var så sent som tidigt i Juli. Kanske någon annan minns det?

M.a.o så uteblev överlämnandet så utredningen fick starta från scratch igen. Man kunde tänka sig Springare haft den karaktär som hade behövts till att svälja förtreten till efter överlämnandet och inte använt mordet på LW som slagträ.

Postat 30 Sep 2019.

Citat:
Förvisso!
- Vill ändå lägga en del prestige på att dom avsatta utredarna, Peter Springare och Johan Rydén pga, interna problemen på grova brottsgruppen, i stor irritation över att fått sparken inte lämnat över uppgifter och ärendet på ordnat sätt till nya spaningsledaren, Mikael Nyqvist.

- Följdakligen är MVs källas tantvittne nytt för Mikael Nyqvist och har inte hörts av honom tidigare. F.ö tror jag att MVs vittne framkommit under den första dörrknackningen. Röran om dom krockande vittnena är den obefintliga info avsatta PS och JR delgav MN vid överlämnandet av utredningen.

- Efter att den heltäckande span på MGM nu i månader grusat polisens förhoppningen att på det sättet knyta MGM till mordet så har Mikael Nyqvist och & börjat om från scratch och ånyo efterlysa vittnen dom fått nys om under dom ca, 400 förhören där säkert trådens av MV postade sovrumsvittne finns med. En ytterligare dörrknackning vill jag minnas har utförts nyligen av nya utredarna.

Är samma kvinna som polisen nu efterlyst på Facebook

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1929399330457812&id=461897020 541391

Att det ska finnas 2 st tanter som båda genom sitt sovrumsfönster vid aktuell tid hört/sett en man/kvinna och man samtala på det korta avståndet mellan LWs bostad och Fp (eller i direkt närhet) förefaller för osannolikt. Viskningsleken tillskrivs skillnader i beskrivningen.

Det finns ingen som tillnärmelsevis har hjälpt mördaren att undkomma mordet på Lena Wesström som Springare.
Och det otäcka är att det inte leder till några repressalier. .
Man undrar varför hans svans i tråden är så tysta om utredningshaveristen Springare ?

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Spingare bekräftar.
https://forumbilder.com/i/rdbY

Det enda i FUP som har Spingares signatur är vad jag förstår ett par inspelade tidiga förhör med SD. Ska man vara riktigt tydlig så sket han fullständigt i Lena och hennes anhöriga av prestige. Ska man vara ännu mer tydlig så hade/har Grönköpings host , host, f-låt,,, Örebropolisen inte den kompetens som behövts för att lösa mordet på Lena Wesström.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-09-30 kl. 09:52.
Citera
2020-09-30, 09:53
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Det där är en riktigt bra början. Kan det finnas något gemensamt här som gör att man kan misstänka att utredningen medvetet sinkats/sinkas? Vem har tjänat på alla misstagen?

Vad gäller Springare delen av alla hårresande fadäser så "tjänade" väl Springare skadeglädje då han använde utredningen av mordet på Lena som redskap för att få Nylén att komma krypande till honom. Så går det till i polishuset Örebro.
Citera
2020-09-30, 10:15
Medlem
Citat:
En iakttagelse om dalaans och hans sambos vittnesmål vilken är den tidsaxel som Åkl försöker bygga åtalet på.
2018-06-15, 11:43

2018-10-12, 10:57

2018-06-15, 11:28

2018-06-15, 10:48

2018-06-15, 08:14

Så,,på Fredagen den 18:e ringer paret samtal nr 2 (nr 1 var det bortslarvade samtalet mordkvällen måndag den 14:e) och blir kallade till förhör Söndag den 20:e dvs (pingst)dagen efter att BO hittats?

Den enda logiska förklaringen att dom inte letade på den sida dom "uppfattade" att skriken kom från var att dom förtod att det I]måste[/i] ha kommit från andra sidan förrens fyndet av BO 2018-05-19?
---------------
Vilket osökt får mig att tänka på der (och bli förbaskad igen) negligerade dödsskriket på hjälp från Lena så är det anmärkingsvärt det inte togs på allvar med tanke på att serievåldäcktsmannen Nicklas Eliasson strax släpps ut. Kanske vakthavande sov ty visst hade hen Tv eller läste tidningarna eller pratade med kollegor om att rovdjuret snart muckar ?????
---------------
I]Nu släpps serievåldtäktsmannen ut
PUBLICERAD 26 MARS 2018
(Ca , 1,5 månad innan en örebro kvinnas desperata skrik på hjälp)

Niklas Eliasson dömdes för totalt 14 överfall på kvinnor i Örebro. Överfallen blev allt grövre och våldsammare innan han slutligen kunde gripas.

Han dömdes till tolv års fängelse för två fall av grov våldtäkt, sex våldtäktsförsök och flera fall av misshandel.

Hög återfallsrisk
Återfallsrisken för en person som dömts för ett sexualbrott är en på tio. För serievåldtäktsmän är risken att de återfaller inom tio år, en på tre.

– Serievåldtäktsmän är i stort sett notoriska återfallsförbrytare och återfaller i samma brott gång på gång och oftast under lång tid.
[/i]

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/nu-slapps-serievaldtaktsmannen-ut

Nerikes Allehanda, 06 Okt 2018.

Frågorna är många och har ställts på sin spets efter NA:s publicering att Niklas Eliasson bytt namn till Niklas Eriksson. Den 11 oktober släpps han fri och har då avtjänat två tredjedelar av det tolvåriga fängelsestraff som han dömdes till efter två fall av grov våldtäkt, sex fall av försök till våldtäkt, två fall av sexuellt ofredande och flera andra brott. Någon kritiker jämför NA:s publicering av Niklas Eliassons nya namn med medeltidens skampåle. Jag tänker annorlunda. Därför ska jag förklara hur jag resonerat kring namngivningen.

Niklas Eriksson är en av Sveriges mesta serievåldtäktsmän. Under flera år höll han Örebro i skräck genom sina kvinnoöverfall. Efter flera av överfallen valde till och med polisen att gå ut med en allmän uppmaning till Örebros kvinnor att inte vistas ensamma ute i mörker. Det var alltså många människor som berördes av hans brottslighet. När han greps den 11 oktober 2010 erkände han direkt. Därmed är han inskriven i den svenska kriminalhistorien. Den grova brottsligheten och den påverkan den fått på Örebro som stad gör att det finns ett uppenbart allmänintresse kring vad som händer med Niklas Eriksson.
Anders Nilssons krönikor

------------------
Polisens talesperson var märkbart tagen: "Att behöva säga det här känns fruktansvärt, men eftersom gärningsmannen fortfarande är på fri fot har vi inget val: Gå inte ut ensamma efter mörkrets inbrott." Hösten 2010 var Örebro en stad i skräck. En serievåldtäktsman härjade och han slog till snabbt och brutalt. Till slut såg polisen ingen annan utväg än att ta till den extrema åtgärden att varna alla kvinnor från att gå ut.

I sex år hade staden plågats av våldtäkter. Länge enstaka överfall med långa uppehåll, men nu allt tätare. Utredaren Christina Innala i Örebro misstänkte ett mönster så hon slog en signal till Jonas Hildeby, analytiker på dåvarande Rikskriminalpolisen. Är det samma gärningsman? Går det att ringa in honom? Ett telefonsamtal som skulle visa sig bli helt avgörande.

https://tidningensvenskpolis.se/arkiv/hallarsida-aldre-artiklar/2015/nr-82015/han-vet-var-brottslingen-bor/

----------------
Den inkompetenta idioten på LKC som sket i Lenas -en kvinnas dödsskrik på hjälp mitt i natten i Örebro får en att bli jäkligt förbannad -om och om igen. Eftersom genustrollen är knäpp tysta så undrar man var deras angagemang är?
Det var väl allför väl polisen inte uppmande kvinnor att skrika och vittnen att vara uppmärksam. Undrar om utredaren Christina Innala har några synpunkter på vakthavande kompetens?
----------------
Ett av offren uttalar sig:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/hon-attackerades-av-eliasson-han-ska-sitta-kvar-tills-han-ruttnar

Det står att Niklas släpptes ut i oktober 2018. Han har väl aldrig mördat? Dessutom tyder minst 17 slag på en nära relation till BO. Allt pekar på SD. Tyvärr S-J!
Citera
2020-09-30, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Min fetade text. Klart uttalat hot i A 164, s 1311, som du analyserar och översätter utomordentligt korrekt.

Åklagarna får här en betydande del av motivbilden serverad i en chatt, något som borde vara värt att titta närmare på.

"Tror Inte du vill att dina barn ska minnas dig som den elakaste människan på jorden som hade livet ur sig själv I sin längtan efter att skada andra."
Genomgående lägger han ansvaret liv-död på L själv; med sitt vridna resonemang finns ingen annan utväg än att beröva henne livet; hon har inget att erbjuda honom längre, reducerad till ett problem som ska lösas. Ls järnvilja och oupphörliga försök till upprättelse har lett till att han alltmer kommit att känna sig som ett jagat djur. Med egenskaper som bristande moral, intellektualisering, gränslöshet och förmåga att hålla isär sina delpersonligheter är steget tanke-handling förhållandevis kort. Och samvetskval är inget som MGM tycks lida av överlag.

Uttalade och outtalade hot, förekommer då och då i varierande form. L berättar i samtal med väninna att han är smart nog att mestadels se till att hota vid möten, utan vittnen i närheten.

Att fokusera på en motivbild huvudsakligen på svartsjuka, är möjligen att förenkla med risk att förlora - som jag uppfattar det - ett övergripande hot om det totala avslöjandet, inklusive svärföräldrar och status överlag. Trots upprepade varningar trappas maktkampen upp och som L själv säger mot slutet, hade hon nu övertaget. MGMs vrede hade under lång tid tillförts bränsle med upptrappade avvikande, destruktiva fantasier, när han till sist börjar planera sin hämnd. Tidigare uttalanden om en önskan att få se blod flyta i en utdragen och plågsam död, rimmar väl med utgången. Egentligen har han som du säger, förutsagt hela händelseförloppet.
I sina egna ögon har han inga bekymmer med att rättfärdiga mordet; han gav henne flera chanser att släppa honom och sluta kriga. Den sexuella attraktionen är ända till slutet fortsatt stark från hans sida, efter många år av regelbundet sexliv - däremot har känslorna svalnat och vänskapen är ett minne blott; hans "gamla Soft" finns inte längre; som han uttryckte vid ett tillfälle: vart har hon tagit vägen?

Fortsättning A 164:

"Jag kan Inte säga till dig utan att lita mycket på dig. Jag och andra kan förlora mycket på ditt agerande med Infon. Jag litar Inte alls på dig nu. Du kan skada dig själv mycket utan lnfon. Du väljer väg. Jag offrar Inte mig och andra för dig som det är nu
/.../
Alternativet är att skada mig och tre andra. Väljer bort dig till Jag kan lita på dig
"

Här skriver MGM att han väljer sin familj och att de allihopa kan förlora mycket på hur L väljer att handskas med "infon" - den vetskap om honom som hon bär på.

Stämmer bra med verkligheten, enligt min tolkning av innehållet i fup. Svartsjukemotivet anser jag blivit en vilseledande avledande manöver i målet, som får det verkliga motivet att hamna i skymundan. Vilket behöver tydliggöras av Hiding, då den tekniska bevisningen behöver stöd av motivbild. Både L och S ger samfällt uttryck för i loggarna att deras relation mot slutet handlar om att slåss, kriga, övertag, att vinna, skadeglädje och hämnd.

S uttrycker saken övertydligt klart, i hans ovan nämnda citat. Lena har info om honom som inte får se dagens ljus. Han väljer bort henne, så hon inte kan outa honom. Svartsjukemotivet förvirrar endast det verkliga motivet, det var min åsikt från start och är fortfarande. S mördade inte L för att hon var på väg att lämna honom, utan en levande L utgjorde ett för stort hot mot honom själv, hans familjebildning och sociala status.

När jag läst igenom Fup har jag reagerat på att Hiding inte verkar tillräckligt påläst på innehållet. Hon har inte råd med 5 olika alternativa motivbilder. Det blir en för blurrig sakframställan. Indiciemål behöver en tydlig motivbild, och både S och L levererar just denna i fup-materialet. om man orkar läsa igenom allt.
Citera
2020-09-30, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666

Exakt. Men om man nu inte tror på slumpen för alla misstag? Att det är bedrövligt är helt klart. Men är det bara slarv eller otur? Den frågan tycker jag är berättigad.
Citera
2020-09-30, 12:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Om man läser mgm:s ord här, så framkommer motivet bakom mordet förhållandevis och tillräckligt tydligt
enligt min mening. Även om man behöver tolka underförstådda, implicita betydelsebärande innehåll utan att förstå exakt på detaljnivå.

/.../
Här förutsäger mgm hela händelseförloppet. Just för att han är gm, kan han också veta att Lena kommer dö, när hon "väljer" fel, dvs slåss och kriga. Det skulle kunna vara så att han inte anser sig skyldig till hennes död på ett moraliskt plan, eftersom han varnat henne innan, genom dessa underförstådda dödshot, såväl som tidigare explicita. Utan att han istället anser att hon själv ville dö för att hon medvetet valde fel.

Även om vi inte vet på detaljnivå så verkar det här kriget innebära och innefatta att Lena har en slags utpressningsövertag på Stefan. Kunskap, och information om honom av något slag, som han är beredd att döda henne för och därigenom förhindra en outning av honom. Tänk, 6 års samlad kunskap, till fel person och/eller offentlighet. Tydlig motivbild. Om man läser dessa, hans egna ord till henne, utan att förstå att han mördade henne, då kommer man nog aldrig låta sig övertygas.

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Fortsättning A 164:

/.../
"

Helt tydligt och klart lägger SD allt ansvar på vad som kommer att hända helt utanför sig själv. Allt ansvar ligger på Lena.

Era analyser gör att det känns överflödigt för mig att försöka göra något komplement till dom.

Just den här chatten är kanske den enda som jag har läst som är tydlig nog med SDs egna ord på pränt. Som jag förstått det har SD satt in en radering efter och Lena har lyckats spara både konversationen och ordern om radering på screenshots.

Åklagarna borde servera detta i rätten för att tydliggöra hur det sett ut under den senaste tiden. Tyvärr är detta, som jag uppfattar det, en chatt som är från nov - 17, vilket är ett halvt år före mordet.

Och från konversationen som man läser, är SD inte tydlig nog för ett juridiskt ställningstagande till att detta är ett uttryckt hot om döden, även om det ordet finns med.

I rätten använde försvaret tidigare konversationer för att visa att ordet "döden" har använts av både SD och Lena på ett sätt för att uttrycka annat än själva döden. Mer som ett ord för att visa att det skulle innebära slutet på något annat. Något som förstör.

Försvaret tog också upp att SD vid andra hot snabbt tagit tillbaka det som sagts, vilket framgår i domen som en förmildrande omständighet (usch säger jag här).

Vad jag är orolig för, är att SD likt en orm, kan komma att slingra sig ur den här konversationen som att det inte betyder mer än att Lena själv är den som förstör för sig själv och sitt liv (utan att det har något med honom att göra) och att hennes sätt är det som förstör hennes liv. Han säger "du behöver inte slåss", vilket är mildare än att uttrycka det med "sluta slåss" och "ditt liv kan bli bra" istället för att säga "ditt liv blir ett helvete".

Han vet hur han ska använda orden, för att det inte tydligt ska stå att det är ett dödshot, utan lindar in dom i förtäckta ordalag, men tydligt nog för att förstå.

Av det som kommer vidare i chatten (se nedan) kan man se hur han slirar på detta vis, vilket gör att det är svårt att fånga det hela som ett tydligt dödshot, vilket det naturligtvis är.

Vad gäller svartsjukan, tror jag att SD lider av flera typer av kontrollbehov, varav svartsjukan är ett av dom. Det framstår tydligt när Lena hade MgL hos sig t ex.

Min helt egensnickrade analys är att eftersom SD verkar sakna det känsloregister (till någon del) som livet brukar innebära, som innerlighet, ömhet, värme, ånger, sorg, empati (helt enkelt det som färgar livet) osv blir han hänvisad till det "kalla" livet som handlar mer om position, makt och kontroll.

Av den anledningen ser man i den relation som SD har med Lena, att det blir som ett krig istället för en diskussion, ett ömsesidigt beslut om hur de ska gå vidare. Det handlar inte om några frågor, inga ömhetsbetygelser, inga ord som visar att han förstår vad hon går igenom. Man saknar hela den palett av känslor som brukar finnas i en relation.

Allt handlar om en maktkamp (för dom båda), en strid. Lena sätter själv ord på det, genom att säga att det är han som sätter henne till strid. Det är det enda sättet som fungerar. Ja, kanske för att SD är helt kall för känslor? Det som får andra att byta taktik.

Så fort han inte får som han vill, kör han med kyla: RT, tystna eller som här, avslut. Precis hennes absolut känsligaste punkt.
"Det här kan vara vår allra sista kontakt."

Och frågan är vad Lena uppfattat av hoten?

Och se hur skickligt SD styr bort det hela. Och förvirrar. Dubbeltydig. T ex " Du
kan skada dig själv mycket utan infon"- vad menar han med det?
Frågan är vad han har för frågor som han undrar över asmycket?

Aktbil 164 C, sid 1313
(vid 7-tiden )

"S: Du måtte älska krig

L: men du lär mig att det är det enda som
fungerar
du måtte älska krig

S: Du kunde valt fred. Så mycket enklare
och roligare. Nu har du lyckats få mig
100% på andra tankar än för några
dagar sedan

hörs"

//
vid 23-tiden (vet ej om samma dag, med man kan tolka det så)
S: Önskar så du insåg hur lite du kan vinna meddem

S: Säger Oj, vad dumt jag tänkt. Det här
blev ju kass. Jag backar från allt vad
hot heter.

L: Vet Inte varför du pratar om hot nu?

L: Konstigt ta upp i kväll

S: Inte alla konstigt
Fred är vän enda ämne

L: Då är hot ännu konstigare an ta upp

S: Har viktiga saker att berätta. Tramsiga,
roliga, Intressanta. Undrar asmycket.
Men hoten finns

L: Prata om det viktiga
Förresten varför sa du nattis så tid

//

vid 9- tiden (vet ej om samma konversation som fortsätter nästa dag?)

S: startade datorn nu, såg ditt
meddelande när jag öppnade telegram i
datorn

L: Du får inte skriva sånt utan ett öppna
som du gjorde i går kväll. FÅR inte

och vad menade du med LWD
Uppfattade del som kärleksfullt och "
Citera
2020-09-30, 12:33
Medlem
TaxenSixtens avatar
Hur kan människor förstöra sitt liv med så mycket tjafs som ovan.
Citera
2020-09-30, 13:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Stämmer bra med verkligheten, enligt min tolkning av innehållet i fup. Svartsjukemotivet anser jag blivit en vilseledande avledande manöver i målet, som får det verkliga motivet att hamna i skymundan. Vilket behöver tydliggöras av Hiding, då den tekniska bevisningen behöver stöd av motivbild. Både L och S ger samfällt uttryck för i loggarna att deras relation mot slutet handlar om att slåss, kriga, övertag, att vinna, skadeglädje och hämnd.

S uttrycker saken övertydligt klart, i hans ovan nämnda citat. Lena har info om honom som inte får se dagens ljus. Han väljer bort henne, så hon inte kan outa honom. Svartsjukemotivet förvirrar endast det verkliga motivet, det var min åsikt från start och är fortfarande. S mördade inte L för att hon var på väg att lämna honom, utan en levande L utgjorde ett för stort hot mot honom själv, hans familjebildning och sociala status.

När jag läst igenom Fup har jag reagerat på att Hiding inte verkar tillräckligt påläst på innehållet. Hon har inte råd med 5 olika alternativa motivbilder. Det blir en för blurrig sakframställan. Indiciemål behöver en tydlig motivbild, och både S och L levererar just denna i fup-materialet. om man orkar läsa igenom allt.

Eftersom jag inte har någon större erfarenhet av stämningsansökningar/åtal, har jag svårt att jämföra och avgöra hur ÅH åtal står sig mot andra mål.

Det som jag uppfattar av hur ÅH lägger upp motivbilden i åtalet är att hon trycker mest på är den kontrollerande och hotfulla (dödshot) relation Lena levde under med SD. Här har hon expertvittnet VE som berättar om att en sådan relation kan sluta med döden.

Åklagaren beskriver problemet med att Lena uttryckt att hon var på väg från relationen på slutet, men har svårt att släppa, och att SD har haft svårt att välja mellan Lena och HD (valt att båda). Det finns också dokumentation som visar att SD försökt avsluta relationen med Lena periodvis. Åklagaren visar på att SD inte velat avluta med HD då hon är på väg från honom, vilket är grunden för att Lenas hot om avslöjande ger ett allvarligt motiv.

Jag uppfattar att åklagaren i grunden menar att det är SDs hotfulla och kontrollerande beteende som är problemet.

Hennes motivbild kan tyckas spretande, och är kanske det, men relationen är också spretig och inte enkel. Jag tycker inte att hon trycker särskilt mycket på just svartsjukan.

Ett axplock ur stämningsansökan:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in