2018-09-30, 21:25
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking

Man får nog sålla lite. MV är ju precis som vi andra en anonym användare.
När polisens efterlysning av tanten kom så hann viskleken förändra informationen på bara någon dag.
Jag kan tänka mig att en del sådant har hänt med de eventuella röst- och synvittnen som det skrivits om innan efterlysningen.
Polisen nämner inget om att de har hört henne tidigare. De anger att ett annat par har mött henne på en marknad där hon berättade om det nattliga samtalet. Enligt NA har hon nu hört av sig till polisen och polisen anger till NA att hon har tillfört ny information.
Ingenting av detta tyder på att damen har någonting med de sk röst- och synvittnena att göra.
Och som du påpekar, om damen iakttog en person som talade vid midnatt så var ju det troligtvis efter mordet. Att få det till att hon bevittnat hur LW och GM gick mot planket är rätt svårsmält.

Förvisso!
- Vill ändå lägga en del prestige på att dom avsatta utredarna, Peter Springare och Johan Rydén pga, interna problemen på grova brottsgruppen, i stor irritation över att fått sparken inte lämnat över uppgifter och ärendet på ordnat sätt till nya spaningsledaren, Mikael Nyqvist.

- Följdakligen är MVs källas tantvittne nytt för Mikael Nyqvist och har inte hörts av honom tidigare. F.ö tror jag att MVs vittne framkommit under den första dörrknackningen. Röran om dom krockande vittnena är den obefintliga info avsatta PS och JR delgav MN vid överlämnandet av utredningen.

- Efter att den heltäckande span på MGM nu i månader grusat polisens förhoppningen att på det sättet knyta MGM till mordet så har Mikael Nyqvist och & börjat om från scratch och ånyo efterlysa vittnen dom fått nys om under dom ca, 400 förhören där säkert trådens av MV postade sovrumsvittne finns med. En ytterligare dörrknackning vill jag minnas har utförts nyligen av nya utredarna.

Citat:
Citat Moralensväktare 2018-07-12, 01:39 "Det finns vittne som hört en manlig och kvinnlig röst samtala på väg från LW lägenhet i riktning mot bullerplanket".

Är samma kvinna som polisen nu efterlyst på Facebook

Citat:
" Kvinnan berättade också att hon bor nära platsen där Lena Wesström hittades död och att hon hade vaknat vid midnatt natten mellan 14-15 maj då Lena försvann, och iakttog då en person som pratade utanför bostaden."
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1929399330457812&id=461897020 541391

Att det ska finnas 2 st tanter som båda genom sitt sovrumsfönster vid aktuell tid hört/sett en man/kvinna och man samtala på det korta avståndet mellan LWs bostad och Fp (eller i direkt närhet) förefaller för osannolikt. Viskningsleken tillskrivs skillnader i beskrivningen.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-30 kl. 21:40.
Citera
2018-09-30, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tycker nog att det går ihop bäst om man tänker sig att det är ett och samma vittne. Polisens efterlysning av en kvinna som hade "iakttagit en person som pratade" kan tolkas som att hon hade varit otydlig när hon berättade det här för paret på marknaden. Skulle tro att det hela tiden har varit oklart om det var syn- eller hörselintryck hon hade berättat om. Inte så konstigt att det blev rörigt i så fall med tanke på att polisen bara hade andrahandsuppgifter.

Tidigare talades det om att ett vittne skulle ha sett SD på platsen/i området, och senare talades det alltså om att ett vittne skulle ha hört någonting (och att uppgifterna rörde SD). Som jag har förstått det här handlar samtliga uppgifter om vittnesiakttagelser om olika tolkningar av vad den gråhåriga tanten skall ha sett och/eller hört (förutom uppgifterna om skrik då förstås, för det måste ju ha varit ett helt annat vittne).
Nja.. Håller inte riktigt med om allt. Uppgifterna om vittnen som sett/hört en man och en kvinna gå mot planket kom från anonyma användare på FB i somras.
Uppgiften om att en dam vaknat och iakttagit en person som pratade utanför bostaden kom av polisen nu i höst.
Om man studerar den fina kartan som Gilgrissom hänvisar till i inlägg #25544 så kan man se att det faktiskt är jättenära mellan LW's hus och planket. Prova att klocka hur långt man går på en minut. Det ligger några villor längs vägen och det är väl inte otroligt att någon hört två röster om de gick där. Om det var LW som var vid liv bör det ju ha varit innan 23:30 om man ska tro Daalans uppgifter.
Tantvittnet eftersöktes antagligen av polisen eftersom paret på marknaden tyckte att hennes berättelse verkade så pass intressant att de tipsade polisen.
Hon har vaknat ur sin sömn vid midnatt och iakttagit en person som talar utanför bostaden. Min tolkning är att personen är såpass högljudd att damen blir väckt av att hon hör rösten. Det är inget småprat.
Hade det varit ett samtal mellan två eller flera personer så hade hon såklart uppfattat det som så.
Att polisen skriver "iakttog" kan bero på att hon ställde sig bakom gardinen och såg en gestalt.
Citera
2018-09-30, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Förvisso!
Vill ändå lägga en del prestige på att dom avsatta utredarna, Peter Springare och Johan Rydén pga, interna problemen på grova brottsgruppen, i stor irritation över att fått sparken inte lämnat över uppgifter och ärendet på ordnat sätt till nya spaningsledaren, Mikael Nyqvist. Följdakligen är MVs källas tantvittne nytt för Mikael Nyqvist och har inte hörts av honom tidigare. F.ö tror jag att MVs vittne framkommit under den första dörrknackningen.

Efter att den noggranna span på MGM i månader grusat polisens förhoppningen att knyta MGM till mordet så har Mikael Nyqvist och & börjat om från scratch och ånyo efterlysa vittnen dom fått nys om under dom ca, 400 förhören där säkert trådens av MV postade sovrumsvittne finns med. En ytterligare dörrknackning vill jag minnas har utförts nyligen av nya utredarna.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1929399330457812&id=461897020 541391

Att det ska finnas 2 st tanter som båda genom sitt sovrumsfönster vid aktuell tid hört/sett en man/kvinna och man samtala på det korta avståndet mellan LWs bostad och Fp (eller i direkt närhet) förefaller för osannolikt. Viskningsleken tillskrivs skillnader i beskrivningen.
Intressant men ändå konstigt. Av alla de hundratals FUP'ar jag har läst så är det just dörrknackningar gjorda av aspiranter eller nykläckta konstaplar som dokumenteras mest ordentligt. I tät följd av IT-teknikerna som redovisar varje sms på sida efter sida.
Menar du att de 400 förhören inte skulle ha dokumenterats?
Vem säger att de eventuella vittnen som hörde två röster gå mot planket var tanter?
Citera
2018-09-30, 21:46
Medlem
Flera gånger i veckan sedan i maj har jag tänkt att "nu, idag grips någon och LW får upprättelse" men fasen. Måtte detta fall få en lösning snart.
Citera
2018-09-30, 21:51
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Nja.. Håller inte riktigt med om allt. Uppgifterna om vittnen som sett/hört en man och en kvinna gå mot planket kom från anonyma användare på FB i somras.
Uppgiften om att en dam vaknat och iakttagit en person som pratade utanför bostaden kom av polisen nu i höst.
Om man studerar den fina kartan som Gilgrissom hänvisar till i inlägg #25544 så kan man se att det faktiskt är jättenära mellan LW's hus och planket. Prova att klocka hur långt man går på en minut. Det ligger några villor längs vägen och det är väl inte otroligt att någon hört två röster om de gick där. Om det var LW som var vid liv bör det ju ha varit innan 23:30 om man ska tro Daalans uppgifter.
Tantvittnet eftersöktes antagligen av polisen eftersom paret på marknaden tyckte att hennes berättelse verkade så pass intressant att de tipsade polisen.
Hon har vaknat ur sin sömn vid midnatt och iakttagit en person som talar utanför bostaden. Min tolkning är att personen är såpass högljudd att damen blir väckt av att hon hör rösten. Det är inget småprat.
Hade det varit ett samtal mellan två eller flera personer så hade hon såklart uppfattat det som så.
Att polisen skriver "iakttog" kan bero på att hon ställde sig bakom gardinen och såg en gestalt.

Postat 2018-07-12, 04:47 Moralensväktare
Före och vill betona att vittnet inte pekade ut SD som den manliga rösten.
Utan hörde rösterna från sitt öppna sovrumsfönster"
Citera
2018-09-30, 21:52
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Förvisso!
- Vill ändå lägga en del prestige på att dom avsatta utredarna, Peter Springare och Johan Rydén pga, interna problemen på grova brottsgruppen, i stor irritation över att fått sparken inte lämnat över uppgifter och ärendet på ordnat sätt till nya spaningsledaren, Mikael Nyqvist.

- Följdakligen är MVs källas tantvittne nytt för Mikael Nyqvist och har inte hörts av honom tidigare. F.ö tror jag att MVs vittne framkommit under den första dörrknackningen. Röran om dom krockande vittnena är den obefintliga info avsatta PS och JR delgav MN vid överlämnandet av utredningen.

- Efter att den heltäckande span på MGM nu i månader grusat polisens förhoppningen att på det sättet knyta MGM till mordet så har Mikael Nyqvist och & börjat om från scratch och ånyo efterlysa vittnen dom fått nys om under dom ca, 400 förhören där säkert trådens av MV postade sovrumsvittne finns med. En ytterligare dörrknackning vill jag minnas har utförts nyligen av nya utredarna.

Vem har sagt att det första vittnet är en kvinna? Naturligtvis är det två olika vittnen.
Citera
2018-09-30, 21:57
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Intressant men ändå konstigt. Av alla de hundratals FUP'ar jag har läst så är det just dörrknackningar gjorda av aspiranter eller nykläckta konstaplar som dokumenteras mest ordentligt. I tät följd av IT-teknikerna som redovisar varje sms på sida efter sida.
Menar du att de 400 förhören inte skulle ha dokumenterats?
Vem säger att de eventuella vittnen som hörde två röster gå mot planket var tanter?

Från Moralensväktare som visat sig för tråden ha pålitlig källa. Något fel med hans uppgifter om blodspår har dock förekommit vilket han också vidimerat var fel..

2018-07-12, 01:39 Moralensväktare:
Det finns vittne som hört en manlig och kvinnlig röst samtala på väg från LW lägenhet i riktning mot bullerplanket.
Det vittnet blir ett nyckelvittne när det gäller vilka röster som hördes, vilken riktning och sist att LW kände sin lieman.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-30 kl. 22:04.
Citera
2018-09-30, 22:07
Medlem
Citat:
Från Moralensväktare som visat sig för tråden ha pålitlig källa. Något fel med hans uppgifter om blodspår har dock förekommit vilket han också vidimerat var fel..
2018-07-12, 01:39 Moralensväktare:
Det finns vittne som hört en manlig och kvinnlig röst samtala på väg från LW lägenhet i riktning mot bullerplanket.
Det vittnet blir ett nyckelvittne när det gäller vilka röster som hördes, vilken riktning och sist att LW kände sin lieman.
Fast uppger MV att nyckelvittnet är en tant?
Hursomhelst så kom jag på en grej. Polisens tantvittne uppgav väl egentligen inte att hon hade vaknat och iakttagit personen genom sitt sovrumsfönster? Utan utanför bostaden. Det kan ju vara så att damen var vaken och t ex rökte en cigarett eller släppte in katten/hunden och då iakttog den talande personen?
Citera
2018-09-30, 22:33
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:

Att gå sträckan från Lenas hus till FP tar 1-2 minuter. På den vänstra sidan vätter inga fönster ut mot vägen. På den högra sidan ligger 4 villor som har fönster mot vägen.
Min uppfattning är att ”hör-vittnet” och tanten är två olika vittnen.
Citera
2018-09-30, 22:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hursomhelst så kom jag på en grej. Polisens tantvittne uppgav väl egentligen inte att hon hade vaknat och iakttagit personen genom sitt sovrumsfönster? Utan utanför bostaden. Det kan ju vara så att damen var vaken och t ex rökte en cigarett eller släppte in katten/hunden och då iakttog den talande personen?

Helt riktigt.
Som du säger kan vad som helst gjort att hon har vaknat. Hon kan ju haft svårt att sova, kissnödig eller något annat för fallet helt ovidkommande.

Kanske mest är jag som har tagit upp att hon kan ha vaknat av högljudda röster (som vi inte heller vet om det förekommit, bara spekulation), eftersom det kan ha passat in i tidsramen för mordet och den eventuella promenaden ner mot planket.

Tror inte att MV har sagt något om könet på det vittnet, utom att i den senaste raden av inlägg häromdagen då hen funderade över om vittnena kunde vara samma kvinna. Så kanske är det en kvinna då?
Citera
2018-09-30, 22:58
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Vem har sagt att det första vittnet är en kvinna? Naturligtvis är det två olika vittnen.

Citat:

Angående det nu flera gånger efterfrågade könet på MVs vittne och om att det förmodligen är samma vittne.
Postat 2018-09-27, 22:06 QUOTE=Moralensväktare|65383101]Jag har försökt att bringa klarhet i om det är samma kvinna eller om det finns två som hört rösterna. Men det jag vet nu är det förmodligen samma kvinna vilket skulle ifrågasätta polisens arbete då den kvinnan jag tagit upp varit aktuell långtid från Juli om jag inte misstar mig nu. Och då är något galet om man sedan tvingas att efterlysa ett vittne som redan varit i kontakt med polisen.[/quote]
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-30 kl. 23:31.
Citera
2018-09-30, 22:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Att gå sträckan från Lenas hus till FP tar 1-2 minuter. På den vänstra sidan vätter inga fönster ut mot vägen. På den högra sidan ligger 4 villor som har fönster mot vägen.

Var det inte så att du var där en gång och gick längs vägen?

Funderar lite på om man inte kan ha uppsikt från radhuslägenheterna som ligger nära LWs bostad och även de som bor i längan nedanför, särskilt om man har sovrumsfönster på övervåningen.

Tänker att även en del villor som ligger strax innanför gatuvillorna skulle kunna ha viss uppsikt över Byalagsgatan om inte huskroppar och växter/träd skymmer.

Ett exempel på hur man skulle kunna se till LWs bostad (vet inte om det går att se i verkligheten, bara i teorin):

https://kartor.eniro.se/?c=59.290225,15.186163&z=17&d={%22l%22:[[59.28946,15.183256,59.289455,15.184575,null,0],[59.289334,15.183824,59.289444,15.184586,null,0],[59.289225,15.18435,59.289466,15.184597,59.289093,1 5.184929,null,0],[59.289471,15.184565,59.288984,15.185455,null,0],[59.289488,15.184618,59.289307,15.185509,null,0],[59.289499,15.184608,59.289597,15.18464,null,0],[59.289685,15.183599,59.289488,15.184597,null,0],[59.289482,15.184543,59.288715,15.18465,null,0],[59.289411,15.184489,59.288474,15.184414,null,0]]}&q=%22%C3%B6rebro%22;geo

https://www.google.com/maps/@59.2885505,15.183952,88a,35y,42.55h,45.03t/data=!3m1!1e3

Det troligast är ändå vittnena bor i ett av de hus/villor som ligger närmast Byalagsgatan eller Rättarevägen.

Jag tror som du, det är två olika vittnen.
Hoppas, hoppas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in