2020-09-27, 00:43
Medlem
landbandys avatar
Man skall aldrig slå kvinnor och barn .
Det är en oskriven lag .

Då är det ju självklart att man Ej heller dödar kvinnor och barn .

Trodde jag alla människor stod upp för ?

Att vara en gentleman ut i fingerspetsarna betyder att man vänder andra kinden till och lämnar skådespelet trots känslan utav nederlag .

Det är det som är det riktigt manliga , att kunna stävja sin ilska och aggression .

Att anse sig förmer än att ohedra en kvinna med slag .

Undrar vad mördaren själv skulle känns inom sig, om någon dödades hans barns ; mamma ?

Det är DÄR , denne borde tänka efter ingående.... , vad den har gjort .

Och att L* enas barn sörjer sin mamma för evigt , och Aldrig kan få henne tillbaka pga denna persons beteende.

Hur kan mördaren anse att det är rätt att göra så mot ett barn ?🥺💧( 3 barn )

Hur kan han stå ut med sig själv efter det han gjort ?
Senast redigerad av landbandy 2020-09-27 kl. 01:36.
Citera
2020-09-27, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Man skall aldrig slå kvinnor och barn .
Det är en oskriven lag .

Då är det ju självklart att man Ej heller dödar kvinnor och barn .

Trodde jag alla människor stod upp för ?

Att vara en gentleman ut i fingerspetsarna betyder att man vänder andra kinden till och lämnar skådespelet trots känslan utav nederlag .

Det är det som är det riktigt manliga , att kunna stävja sin ilska och aggression .

Att anse sig förmer än att ohedra en kvinna med slag .

Undrar vad mördaren själv skulle känns inom sig, om någon dödades hans barns ; mamma ?

Det är DÄR , denne borde tänka efter ingående.... , vad den har gjort .

Och att L* enas barn sörjer sin mamma för evigt , och Aldrig kan få henne tillbaka pga denna persons beteende.

Hur kan mördaren anse att det är rätt att göra så mot ett barn ?🥺💧( 3 barn )

Hur kan han stå ut med sig själv efter det han gjort ?
Psykopater kan inte känna empati. De kan lära sig hur man förväntas reagera i en given situation, men äkta blir det inte.

Minns du filmsnutten där SD berättar i mobilkameran hur mycket han älskar LW (inifrån och ut, bak och fram osv)? Kommer du ihåg bristen på känsla, den entoniga rösten, den döda blicken? DÄR har du den riktige SD. Känslolös. Kall. Han bryr sig inte ett skit om andra, för han vet inte hur man känner empati.
Senast redigerad av Picasso2 2020-09-27 kl. 10:12.
Citera
2020-09-27, 11:13
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Psykopater kan inte känna empati. De kan lära sig hur man förväntas reagera i en given situation, men äkta blir det inte.

Minns du filmsnutten där SD berättar i mobilkameran hur mycket han älskar LW (inifrån och ut, bak och fram osv)? Kommer du ihåg bristen på känsla, den entoniga rösten, den döda blicken? DÄR har du den riktige SD. Känslolös. Kall. Han bryr sig inte ett skit om andra, för han vet inte hur man känner empati.

Vad hemskt .
Citera
2020-09-27, 12:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
JG har på s. 275 i A150 visat var han tror sig ha glömt mutterdragaren: Ingen som anlände till huset kan ha missat den. - Ändå kontaktar MGM honom städdagen 25/5 kl. 13.12 - och JG verkar då inte heller veta att han glömt verktyget. - Ej heller (trots att J mött HD och MGM vid MGM:s hus, för att sedan skjutsa dem till L-by (s. 271) verkar han veta huruvida mutterdragaren kommit till rätta: "J glömde mutterdragaren som låg utanför dörren till förrådet och S måste ha upptäckt mutterdragarna när han kom hem." (s. 273).

I förhör 5/6 2018, s. 249, minns han inte heller huruvida han haft släpet med sig. - I detta förhör har han hittat kompressorn i verktygsrummet (s. 248) - till skillnad från förhöret 18 okt 2018 då kompressorn tillsammans med cementblandaren stått i garaget (s. 272). Här upplyses också om att: "Efter aktuellt tillfälle, då han lånade cementblandaren, har J varit hos S och hämtat/lånat saker vid 3-4 tillfällen. Det har alltid varit sent på kvällarna, efter kl. 22.00."

Nu vet jag inte riktigt hur stor den där mutterdragaren är. Jag trodde alltid att den såg ut som en borr/skruvdragare, men här kanske det handlar om den mindre delen som skruvas på maskinen? Ett slags "munstycke"?

Då skulle ju en sådan mindre sats nycklar kunna missas kanske?

Det är klart att om JG har varit hos SD många gånger kan dessa minnesblder blandas ihop, särskilt om han är lite av en virrpanna. Jag slås alltid av at han härbärgar mycket känslor och blir lätt påverkad av upplevelser. Det gör ju också att det kan bli lite virrigt.

Vad jag förstår så kan släpet vara på lite olika ställen, ibland hos SD ibland hos honom själv i garaget eller på gatan och ibland vid torpet. Det gör väl att han inte riktigt minns huruvida släpet var med. Men annars blir det ologiskt eftersom cementblandaren inte packas i bakluckan direkt.

Jag misstänker att JG sitter på rätt mycket info som han har svårt att hantera. Det har ju framkommit vissa saker tidigare; såsom att han kände till SDs tidigare tankar om att döda familjen och att han visste att Lena fått ha önskemål om färgval i huset.

JGs raderingar och smygande i SDs hus med mobillampa i mörkret spär på känslan av att JG kan ha haft outtalade "uppdrag" i huset, som han helst inte i efterhand vill kännas vid? SD säger att "jag litar på dig" vilket JG absolut vill. Det är det som JG känner är viktigt, att man är en lojal kompis. Och om han nu tror att SD är oskyldig, då kanske han "snokar runt" för att vara SD behjälplig? Inte som en tjuv om natten, eller en medhjälpare till att undanröja bevis, utan för att vara en god vän som hjälper någon i nöd sas?

Bara spekulationer.

Jag råkade läsa hur JG beskriver att han besöker Lenas minnesplats. Till skillnad mot SD kan han absolut inte gå bakom planket. Det känns alldeles för hemskt. Han är en person som låter sig styras av sina känslor, tror jag. Därför blir han lätt att styra för en som SD, som inte drar sig för att trycka på rätt knappar. Andra människor skulle ta hänsyn till det, medan andra drar en fördel av det.

Jag vill inte lägga så storskuld på HD och JG som vissa här i tråden. Precis som Lena blev utsatt för hård RT och kyla/tystnad eftersom det var det värsta hon visste, så kan SD ha utnyttjat de andras svagheter till sin egen fördel.
Citera
2020-09-27, 12:37
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är inte uteslutet, men forensikern har inte ensamrätt på alla vita/ljusa fibrer. Den rödorange polyestertråden resp. den röda fibertussen (också polyester) har jämförts med annat material som förekommer i utredningen. - Vilken typ av vit/ljus fiber det varit fråga om är okänt.

A157B, s. 438ff: Bilder på innehållet i en väska som fanns i L:s bil 180511 (foton tagna av UW 181228).

Som framgår av Bild 2, s. 442, finns tråd (smal kedja; kedjeflätad? ev. i något plastmaterial) och närmast identisk vad betr. färg med den rödorange fibertråden. - Den övre bilden visar ett snöre (fibertråd) som liknar strukturen hos den rödorange tråden.

I mitten på Bilden, s. 443, skymtar något som kan vara röd resp. vit fibertuss (tovad ull, alt. konstfiber?).

Hur som helst skulle såväl den rödorange fibertråden som den röda fibertussen som återfanns på brottsplatsen mycket väl kunna tillhöra LW:s geocachingrekvisita.

Angående rekvisita - var finns Lenas cache Home Soft Home?

* Medinsyn berättade i tråden 26/4 -19 att SD och LW hade kontakt för att han hjälpte henne med myster och challenges inför Norge-resan, men inget i deras kommunikation som ses i FUP bekräftar den uppgiften. Det kan ju naturligtvis ha raderats, men jag tror snarare att han hjälpte henne med den nya cachen Home Soft Home och hade med sig ficklampa, hammare och mutterdragare - bra verktyg för att sätta upp cachen i trädet, men även möjliga mordverktyg om man vill döda någon med 17 slag.
Cachen bör ju ha varit färdig för placering eftersom Lena hade bokat platsen via reviewer To*a N*orik = Jona*s Da*hlin dagen innan.

Var tog cachen HSH vägen? Den borde finnas med bland beslagen om inte mördaren har förstört/gömt den.

*

Tillägg:
I aktbilaga 475 pdf sida 20 från advokaten ses rubrik "Flera tillhyggen?" och man hänvisar att LW hade olika typer av skador (RMV s 121) som skulle tyda på flera tillhyggen. Tas detta upp för att kunna stämma överens med 3 Mållgans? En ensam mördare kan ju mycket väl ha flera tillhyggen och särskilt om denne var en "handy man" som skulle sätta upp ett bo i trädet.
Senast redigerad av Honan6 2020-09-27 kl. 12:50.
Citera
2020-09-27, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från Lenas Onemail konto.
Om jag fattar det rätt är det från 2017 nov 14 eller tiden däromkring.
Det var tiden strax efter anmälan om ofredande skedde.

Jag vet inte om jag fattar det rätt, men det kan väl uppfattas som ett dödshot?

"Innan du sänkt dig själv hela vägen till
döden kan du fortfarnade vända om.
Bara vända dig bort. Du behöver Inte
kriga. Du behöver Inte slåss. Du behöver Inte slåss. Tror inte
du vill att dina barn ska minnas dig
som den elakaste människan på jorden
som hade livet ur sig själv i sin längtan
efter att skada andra. Tänk om. Släpp
mig. Gå. Det här kan vara vår allra sista
kontakt. Sluta kämpa emot. Ditt liv kan
bli bra, eller hyggligt laf. Du kan hitta
glädje I annat som är på riktigt. Jag tror...

Mycket obehagligt, eftersom det känns som att det var det som hände sedan.
Och hotet är ju döden.

Att hon inte ska göra motstånd.
Om hon gör det kommer han att se till att andra får veta hur elak hon varit.
Väldigt primitivt allt...

Som sagt, varför erkänner han inte bara och lämnar henne?

Den screenshot som kommer innan (kopieringen blir skum, men delar av texten som är väsentlig syns):

Stefan Davldsson filP typ1n9 ... 0
(� a Stefan Davidsson
-- Det är den sista
✓ 1s.
,
(C\ a Stefan Davidsson ..// 1 J:J;,.
filP You set the se lf--destruct timer to 2 ...
(� Q Stefen Dllvidsson s�i1
111P' Stefan set the self-de struct timer L
(QI Il S1efan Davidsson
... Sccrct chat cancelled
(
� Il S1efan Davidsson s,,
... Stefan set the self-destruct timer t...
(G
1111>'
, i Stefan Davidsson sai
Stefan set the t::elf-destruct tlmÄ,
( � Il Stefan Davldsson

Jag vet inte vad Lena hade för avsikt med att spara den?

Om man läser mgm:s ord här, så framkommer motivet bakom mordet förhållandevis och tillräckligt tydligt
enligt min mening. Även om man behöver tolka underförstådda, implicita betydelsebärande innehåll utan att förstå exakt på detaljnivå.

Vad förmedlar och kommunicerar S egentligen till L?
1. Att L fortfarande har tid och egenmakt att välja att vända om från döden. Hon kan upphöra att fortsätta vandra i den riktning där hon sänker sig själv till döden. Hur kan S veta det? För att han implicit påverkar utgången beroende av hur hon väljer.
2. Han avråder henne att fortsätta slåss och kriga. Underförstått mot honom. Istället uppmanar han henne att släppa greppet om honom. Explicit uttryckt, saken angår honom.
3. Han vill också passa på att "vädja" till henne att inte drivas av elakhet och skadeglädje utan tänka på barnens situation, när L blir skyldig till sin egen död. Som hon implicit själv valt, till fördel framför moderlösa barns minne av sin mor.
4. Lenas liv kan bli bra eller åtminstone hyggligt iallafall. Implicit utan honom, om hon väljer rätt.

Här förutsäger mgm hela händelseförloppet. Just för att han är gm, kan han också veta att Lena kommer dö, när hon "väljer" fel, dvs slåss och kriga. Det skulle kunna vara så att han inte anser sig skyldig till hennes död på ett moraliskt plan, eftersom han varnat henne innan, genom dessa underförstådda dödshot, såväl som tidigare explicita. Utan att han istället anser att hon själv ville dö för att hon medvetet valde fel.

Även om vi inte vet på detaljnivå så verkar det här kriget innebära och innefatta att Lena har en slags utpressningsövertag på Stefan. Kunskap, och information om honom av något slag, som han är beredd att döda henne för och därigenom förhindra en outning av honom. Tänk, 6 års samlad kunskap, till fel person och/eller offentlighet. Tydlig motivbild. Om man läser dessa, hans egna ord till henne, utan att förstå att han mördade henne, då kommer man nog aldrig låta sig övertygas.
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-09-27 kl. 12:54.
Citera
2020-09-27, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Om man läser mgm:s ord här, så framkommer motivet bakom mordet förhållandevis och tillräckligt tydligt
enligt min mening. Även om man behöver tolka underförstådda, implicita betydelsebärande innehåll utan att förstå exakt på detaljnivå.

1. Att L fortfarande har tid och egenmakt att välja att vända om från döden. Hon kan upphöra att fortsätta vandra i den riktning där hon sänker sig själv till döden. Hur kan S veta det? För att han implicit påverkar utgången beroende av hur hon väljer.
2. Han avråder henne att fortsätta slåss och kriga. Underförstått mot honom. Istället uppmanar han henne att släppa greppet om honom. Explicit uttryckt, saken angår honom.
3. Han vill också passa på att "vädja" till henne att inte drivas av elakhet och skadeglädje utan tänka på barnens situation, när L blir skyldig till sin egen död. Som hon implicit själv valt, till fördel framför moderlösa barn.
4. Lenas liv kan bli bra eller åtminstone hyggligt iallafall. Implicit utan honom, om hon väljer rätt.

Här förutsäger mgm hela händelseförloppet. Just för att han är gm, kan han också veta att Lena kommer dö, när hon "väljer" fel, dvs slåss och kriga. Det skulle kunna vara så att han inte anser sig skyldig till hennes död på ett moraliskt plan, eftersom han varnat henne innan, genom dessa underförstådda dödshot, såväl som tidigare explicita. Utan att han istället anser att hon själv ville dö för att hon medvetet valde fel.

Även om vi inte vet på detaljnivå så verkar det här kriget innebära och innefatta att Lena har en slags utpressningsövertag på Stefan. Kunskap, och information om honom av något slag, som han är beredd att döda henne för och därigenom förhindra en outning av honom. Tänk, 6 års samlad kunskap, till fel person och/eller offentlighet. Tydlig motivbild. Om man läser dessa, hans egna ord till henne, utan att förstå att han mördade henne, då kommer man nog aldrig låta sig övertygas.

Det är min känsla också. Motivet i mina ögon har hela tiden varit att hon hotat att avslöja honom, och i synnerhet deras relation.
Hur mkt galen mani som ligger bakom geocaching är svårt att begripa om man inte sysslar med det själv på samma nivå som dessa. I mångt och mkt verkar deras hobby vara på liv och död, krasst uttryckt, så vem vet hur mkt detta spelade in i LW's öde?
Det verkar iaf smått sekt-likt i just Örebro bland denna klick av utövare😱. Den kanske är mer utbredd än så, för allt vad vi vet?
Citera
2020-09-27, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Det är min känsla också. Motivet i mina ögon har hela tiden varit att hon hotat att avslöja honom, och i synnerhet deras relation.
Hur mkt galen mani som ligger bakom geocaching är svårt att begripa om man inte sysslar med det själv på samma nivå som dessa. I mångt och mkt verkar deras hobby vara på liv och död, krasst uttryckt, så vem vet hur mkt detta spelade in i LW's öde?
Det verkar iaf smått sekt-likt i just Örebro bland denna klick av utövare😱. Den kanske är mer utbredd än så, för allt vad vi vet?

Hur betydelsefullt geocaching är i sammanhanget tror jag är nära nog noll i relevans. Vad som krävs är en personlighetsstörd individ som geocachar.
Citera
2020-09-27, 13:51
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage

3. Han vill också passa på att "vädja" till henne att inte drivas av elakhet och skadeglädje utan tänka på barnens situation, när L blir skyldig till sin egen död. Som hon implicit själv valt, till fördel framför moderlösa barns minne av sin mor.

Bra skrivet och jag har haft det i bakhuvudet att LW efter 6 år borde veta saker som SD inte vill ska se dagens ljus.Men såpass allvarliga hemligheter så SD skulle klumpigt slå ihjäl en skrikande BO i ett bostadsområde?
Citera
2020-09-27, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Bra skrivet och jag har haft det i bakhuvudet att LW efter 6 år borde veta saker som SD inte vill ska se dagens ljus.Men såpass allvarliga hemligheter så SD skulle klumpigt slå ihjäl en skrikande BO i ett bostadsområde?
Han kunde inte veta att han skulle missa så många slag så grovt, och att hon skulle överleva så länge att hon kunde skrika i 5-10 minuter. Han kanske trodde att det skulle räcka med 2-3 slag, tyst och stilla. Det gjorde det inte. Och det gjorde honom vansinnig. Så till slut blev det "mer än 17 slag". (Jag spekulerar).
Citera
2020-09-27, 14:12
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han kunde inte veta att han skulle missa så många slag så grovt, och att hon skulle överleva så länge att hon kunde skrika i 5-10 minuter. Han kanske trodde att det skulle räcka med 2-3 slag, tyst och stilla. Det gjorde det inte. Och det gjorde honom vansinnig. Så till slut blev det "mer än 17 slag". (Jag spekulerar).
Vad jag fattar så andades LW ca en timme efter slagen och även det är märkligt.Ska man utföra ett mord så bör man väl säkerhetsställa att BO verkligen är död.Men kanske skrikandet gav ett stresspåslag som gjorde att GM inte kunde kontrollera om hon var död.Händelsen inträffade iaf i ett bostadsområde.
Citera
2020-09-27, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Vad jag fattar så andades LW ca en timme efter slagen och även det är märkligt.Ska man utföra ett mord så bör man väl säkerhetsställa att BO verkligen är död.Men kanske skrikandet gav ett stresspåslag som gjorde att GM inte kunde kontrollera om hon var död.Händelsen inträffade iaf i ett bostadsområde.
Jag tror inte han kollade hur hon andades överhuvudtaget. Hon låg still och hon var sönderslagen. Han snodde hennes telefon. HD var antingen med, eller så fick hon det återberättat. Därav hennes ord kl 08.00 ca på morgonen till sin chef: "Jag hoppas hon är död". Hon fick inte någon officiell vetskap ang LWs försvinnande förrän kl 11.06 - då SD ringde henne. Och då berättade han om att N*oa ringt, och att LW var försvunnen. DÅ sa HD "Oj!". Detta är fakta. Hon har inte kunnat berätta för förhörsledarna hur hon visste. Hon svamlar runt i förhören. Hon märker själv att hon är på väg att måla in sig i ett hörn och många gånger säger hon att hon inte vill säga mer "eftersom jag kanske säger fel".

Tillägg: HD sa vid något tillfälle att Wilma skulle berättat att LW var försvunnen. Men N*oa hävdar bestämt att han INTE sa något om detta till henne. Han bad bara om SDs telefonnummer.

Så den brännande frågan är: HUR visste HD att LW var försvunnen på morgonen och sa att hon hoppades LW var död?
Senast redigerad av Picasso2 2020-09-27 kl. 14:29. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in