2020-09-29, 19:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Acton
Större båtar har varit i östersjön.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-mot-ostersjon

Nu slingrar du dig, du ombads ta fram bevis på att Alabama var där när Estonia sjönk. Att en rysk SSBN-ubåt har transporterat sig över Östersjön och genom Öresund - hela sträckan i övervattensläge väl att märka bevisar ingenting av vad du påstår.
2020-09-29, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Lycka till. Du lär inte hitta många politiker i Rosenbad som var med då Estonia förliste. Möjligtvis Kenth Härstedt, men han var en av de överlevande. Vad gäller alla offers familjer så skulle de nog må allra bäst av att lägga detta bakom sig och förkasta alla konspirationsteorier och acceptera att det var en olycka.

Det var ingen olycka. Det finns ingen trovärdig utredning som visar det. Snarare finns det en mängd omständigheter som visar på en medveten mörkläggning av omständigheterna. Det smugglades militärmateriel på Estonia. Carl Bildt och S regeringen som fick ta över hade goda skäl att begrava fartyget i cement. Bara det faktum att man inte genast plockade upp de omkomna visar att det rört sig om systematisk mörkläggning. Klart att S inte ville ha en diplomatisk kris för att man jobbat ihop med Amerikanarna för att stjäla ryska militära hemligheter. Det är den skandalen man fortfarande vill dölja.
2020-09-29, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Nu slingrar du dig, du ombads ta fram bevis på att Alabama var där när Estonia sjönk. Att en rysk SSBN-ubåt har transporterat sig över Östersjön och genom Öresund - hela sträckan i övervattensläge väl att märka bevisar ingenting av vad du påstår.
Var artikel aB tidigare. Ge mig tid brother!
2020-09-29, 20:30
Medlem
gullfias avatar
Att regeringen beordrade att vraket skulle täckas över med cement säger ju allt!
Klart de hade något att dölja. Jag var inte alls konspiratoriskt lagd 1994 och var inte alls cynisk som idag - men till och med som ung naiv student så tyckte jag att beslutet att täcka fartyget var väldigt konstigt. Jag minns att jag tänkte att det var samma som hade gjorts med Tjernobyl. Reaktorn täcktes med cement. Men det var ju radioaktivt!
Estonia var bara en vanlig Östersjöfärja.

Sen vägrade regeringen svara på frågor och vaktade vrakplatsen som om det var kronjuvelerna.
De var otrevliga och behandlade alla som ville ha mer svar, som någon slags jobbig barnunge - inklusive internationella journalister.

På den tiden var Sverige fortfarande störst och mest respekterat i Norden.
Inte en chans att ester vågade kaxa mot Sverige. Finland hade heller inte mycket att komma med.
Tyskar däremot höll på och pillade i det hela - men regeringen la locket på och gav till och med tyska privatspanare inreseförbud i Sverige.

Som vuxen mogen människa med lite perspektiv, förstår man ju nu, att svenska regeringens beteende avslöjar att de dolde NÅGOT. Frågan är vad.

Jag gissar på någon slags ohelig allians med USA för att få nävarna på sovjetiskt militärmateriel. Det låg flera stora baser för både det ena och det andra, i Baltikum och Kaliningrad. Det är redan bevisat att materiel överfördes på Estonia. Ett ytterst skumt och topphemligt amerikanskt flygplan med anknytning till CIA lyfte från Bromma i några dagar efter katastrofen. De vägrade att säga vad eller vilka de hade ombord. Det kan ha varit något annat, så klart - men något döljer de. Det är klart som korvspad!
Senast redigerad av gullfia 2020-09-29 kl. 20:33.
2020-09-29, 20:51
Medlem
W.Irvings avatar
Historiska olyckor och katastrofer --> Konspirationer och alternativa teorier
/Moderator
2020-09-29, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Skulle det för övrigt gå om man nu ville, att bärga Estonia från botten?

Vet själv inte om det finns sådana maskiner, flytdockor med mera, vad nu som kan behövas.

Det som först behöver göras är att tömma bildäcket på fordon, enklast är att man placerar någon form av undervattensvinsch vid fören. Dykare fäster en krok vid närmaste fordon, fordonet vinschas ut genom bogporten till en gallerliknande metallkorg som i sin tur är fäst vid ett kranfartyg. Därefter lyfts fordon efter fordon upp på detta vis.

Därefter stoppas en stor "luftkudde" in på bildäck som pumpas full med luft. Vraket flyter då upp till ytan där det vänds på rätt köl (med hjälp av kranfartyg eller liknande, är nog den största utmaningen), pumpas tomt på vatten, läckor/håligheter tätas och fartyget bogseras till land.
2020-09-29, 21:58
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Skulle det för övrigt gå om man nu ville, att bärga Estonia från botten?

Vet själv inte om det finns sådana maskiner, flytdockor med mera, vad nu som kan behövas.

Frågan är hur mycket det skulle kosta.
2020-09-29, 22:36
Medlem
Nja, jag avvaktar till att brusa upp tills vi får reda på mer och tack gammelmedia som lyfte fram detta, för alternativmedia vore noll och ingenting utan gammelmedia.

Ständigt tvåa på bollen, hur skulle det se ut med bara alternativmedia som får sitt levebröd likt gamar på andras nyheter?
2020-09-29, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigHail
Nu är jag inte heller säker på vad som hänt, men hela historien är märklig och man behöver gå till botten med vad som hänt.
Tror ju mer på det du skriver att den skulle stött i havsbotten, än att en ubåt skulle kört in i den.
Jag tyckte bara det lät lite lustigt när du skrev att ”såga med laser”. Inget illa menat!

Ingen fara : ) ...mina tekniska kunskaper är faktiskt inte så avancerade, kan fylla på olja i bilmotor utan att förväxla motor med kylaren, och kan faktiskt byta vinterdäck, men that's it. Om någon sa ett det går alldeles utmärkt att "såga med laser" under vattenytan så skulla jag köpa det : )
2020-09-29, 23:28
Citat:
Ursprungligen postat av Familjefarsan
Jag är övertygad om att 9/11 var ett insiderjobb från Bush och hans vedervärdiga regim med finansjudar bakom kulisserna för att kunna invadera Mellanöstern och både sälja krigsmateriel och roffa åt sig billiga oljekontrakt.

Jag är skeptisk till jänkarnas video från den påstådda månlandningen.

Att däremot tro att Estoniakraschen var anlagd eller planerad tycker t.o.m. jag känns långsökt, då jag inte kan se hur någon vinner något på olyckan. Rivaliserande rederier?

Det fetade. Det är just där någonstans jag tror sanningen ligger. Alla inblandade parter (Sverige, Estland, NATO och Ryssland) skulle tappa anseende på ett sätt eller annat om hela sanningen och bara sanningen kom fram. Därför har alla sidor antingen bara pekat på varandra alternativt lagt locket på i 26 års tid.
2020-09-29, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellikka
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...-estoniafyndet

"Ansvariga politiker har konsekvent ignorerat dessa krav"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...aft-pa-600-ton

"Regeringen vill absolut inte ta del av materialet som kommit fram"

Slår er frågan när ni läser dagens Estoniaartiklar mellan raderna? Slår er frågan varför våra politiker ständigt vill ducka för den här frågan? Vad är det man vill dölja för det svenska folket? Räcker det inte att man döljt sanningen för oss i 26 år? Mot bakgrund av allt nytt som nu kommit fram borde våra folkförrädare till politiker väl äntligen krypa till korset? Vi pratar om att det existerar svinkorrupta politiker i Afghanistan och Somalia som mörkar sanning för dess folk, Herregud våra politiker är ju värre än värst. Man har gjort allt för att mörka sanningen för det svenska folket i 26 år. Hur fan kan de leva med sig själva när så otroligt många miste livet men där man vägrar berätta om sanningen för allmänheten och alla offer där ute?? Idag är dagen där var och en av oss bör kräva svar. Därefter bör var och en av våra sittande politiker avgå. Det är det minsta de kan göra i detta nu. Mitt och tusentals andra medborgares förtroende där ute i vårt avlånga land är totalt förstört efter dagens nyhet.

De konspirationsteorier som visat sig vara sanna i världen har nästan alltid haft med militär och vapenindustri att göra. Det är ju liksom militärens jobb att konspirera. Men än vet vi inte det skulle kunna vara någon sådan koppling till Estonia. Det är för tidigt att säga att någon har mörkat.

Varför skulle Estonia ha tappat bogvisiret samtidigt som ett hål uppstod i sidan?
2020-09-29, 23:50
Moderator
Två trådar i konspirationsforumet räcker mer än väl.
Fortsätt gärna den allmänna diskussionen om Estonia i den befintliga tråden (FB) M/S Estonias förlisning

Mer specifika diskussioner om det nyupptäckta hålet i Estonia kan fortsätta här: (FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20

Den här tråden låsas då sammanslagning av trådar med så många inlägg skapar lite oreda i trådarna.

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in