2020-09-29, 20:56
Medlem
Persimååns avatar
Bojkotta dokumentären. Skaparen av den är bara ute efter att bli känd! Ni som tror annat har fel
Citera
2020-09-29, 20:56
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persimåån
Jag är inget stort fan av konspirationsteorier. Jag läser fakta eller logiska förklaringar, ingen skvallerpress.

Jag förstår...Men jag ser det iallafall som en logisk förklaring att ryssarna kan ha varit där med ubåt om de verkligen brytt sig om lasten...
Citera
2020-09-29, 20:59
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så skadan är på den sida av skeppet som slog i botten. Ja då är ju skadan svår att förklara... För inte kan det ha skett just när det tog i botten... Eller.
Som jag förstår det så är botten bestående av moränlera och slam....
Så jag tycker det låter märkligt med att
hålet skulle ha uppstått efter förlisningen....
Citera
Medlem
Det skrivs i tråden om ev. militär last, och att denna då på något vis apterat.. Nu är jag ingen expert på något vis, men ser man till den bild på fartyget som visats, ser det mer ut som om något kolliderat med fartyget. Skrovet är intryckt utifrån runt hålet.
Citera
Medlem
Om inte hålet uppkommit vid landningen på havets botten, är det inte mer rimligt att det var en container som flutit runt där på havet som smällt in i Estonias sida? Istället för en ubåt menar jag.
Citera
2020-09-29, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Mycket långsökt eftersom hålet är under ytan. Alla skepp tom mindre båtar är utrustade med "bilge alarms" (vad heter det på svenska) vilket innebär att så fort båten tar in vatten så går ett alarm samtidigt som pumparna automatiskt startar. Ingen chans att kaptenen och resten av besättningen inte hade märkt detta

Sedan att att kaptenen hade ignorerat detta är osannolikt eftersom det skulle riskera hela båten.

Om kaptenen ignorerar sånt rör det ofta om rena sabotage som de själva gör för att sänka sin egen båt och gör i form av ett försäkringsbedrägeri. Med försäkringsbedrägeri ser man ofta till att passagerarna inte kommer till skada.

Det är lite det jag tänker. Kapten och viss besättning är fullt medvetna om detta men får order från högre ort att skeppet ska lämna Tallinn till varje pris pga av den känsliga utrustningen man fraktar.
Citera
2020-09-29, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Nyheten uppmärksammas i världens mest lästa engelskspråkiga tidning.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8782261/Did-Estonian-ferry-hit-SUBMARINE-sank-killing-852.html

Var kan man SE dokumentären? Jag hittar den inte på Discovery eller någon fildelningssajt... ?

Jag drog hem hela serien på thepiratebay.org

Sök på svenska översättningen och du skall finna!

Edit: Estonia Fyndet som ändrar allt

Varsågod
Citera
2020-09-29, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Fartyget har vridit sig ca 11° på 25 år pga. det mjuka sedimentet på botten där vraket vilar.

Skadan i skrovet syntes redan 1994 men man valde att hemlighålla detta för att porträttera hela händelsen som en tragisk olycka för att inte skapa en s.k. politisk shitstorm..
Tack! Mycket är skumt med allt det här. Hur kan man slutsats om ett haveri utan att undersöka fullt ut och bara blunda för det som talar emot kommissionens slutsats?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
Delar av bogvisiret är bortsågade och förvaras i Karlskrona där dom inte finns för beskådan.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/26/nya-markligheter-i-estoniautredningen-rapporter-och-nodbojar-sparlost-forsvunna

Fel min vän.
Bogvisiret förvaras ute på Musköbasen. Inte heller där är det tillgängligt för allmän beskådan.

....eller fel och fel....
Delar finns måhända i Karlskrona.
Själva bogvisiret ligger i alla fall på Muskö - inlåst.
Senast redigerad av Rockwool 2020-09-29 kl. 21:06.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
En ubåt som träffat skrovet ovanför ytan???

Bucklan är ungefär vid havsytan, kanske något högre, vilket inte alls är märkligt med tankte på att det var storm och höga vågor.
Citera
2020-09-29, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persimåån
Bojkotta dokumentären. Skaparen av den är bara ute efter att bli känd! Ni som tror annat har fel
Har de hittat på hålet menar du?
Citera
2020-09-29, 21:03
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Jag är ledsen...men svårt att låta bli...När jag läser din text så får jag en bild i huvudet av det där rabiata fruntimret som gör åtlöje av sig själv på nationell TV.

"TÄNK PÅ BAAAAAAAARNEN!"

Men du vill få det till:

"TÄNK PÅ DYYYYYKARNA!"

Låt mig var jävligt tydlig med detta:

Människor som har valt som yrke att bärga saker och människor under vatten är inte som du och jag.

Vi pratar om män och kvinnor som som inte hanterar stress, död och panik på samma sätt som oss övriga.

Dykare är en ganska speciell "gren" att göra karriär i och har du inte ÖVERförmåga att hantera dessa saker så blir du 8nte långvarig i branschen. DU DÖR!

Samtliga dykare som varit inne i Estonia och kikat runt hade gladeligen och förmodligen föredragit att få bärga dessa kroppar så att människorna på land kan få sin chans till sorgearbete. "Landkrabbor" ser gärna att man begraver sina nära och kära i jorden samtidigt som "sjöbusar" många gånger föredrar att bli kremerad och få sin aska svepas med vinden över havet.

Jag är själv landkrabba och har varit byxis i vattnet sedan jag såg filmen Hajen som 8 åring. Det förstörde något oerhört för mig....

Jag hade 4st simborgarmärken när jag var så ung som 4 år, lärde mig simma som 3 åring....

Det förklarar mitt intresse också gällande människor som fixar att dyka i ett becksvart hav som Östersjön.
Förstår dig precis...håller med.

Samma sak med människor som arbetar med rättsmedicin
och inom begravningsföretag...samt poliser och viss vårdpersonal.

Vad vi har fått se av verkligheten....!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in