2020-09-29, 20:50
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
Delar av bogvisiret är bortsågade och förvaras i Karlskrona där dom inte finns för beskådan.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/26/nya-markligheter-i-estoniautredningen-rapporter-och-nodbojar-sparlost-forsvunna

Ajdå, har man alltså inte smält ner det där än... uhhh tufft läge om någon ska börja snoka runt igen...
Citera
2020-09-29, 20:51
Medlem
Persimååns avatar
[quote=mb20guy|73083907]
Citat:
Ursprungligen postat av Persimåån
Okej det här är för mig en ny teori i denna tråd. Skall tilläggas att jag inte lusläst den. Nu är det alltså Ryssar som haft ned Estonia?/QUOTE]

Öhhhh va? Är det en helt främmande teori för dig?
Jag är inget stort fan av konspirationsteorier. Jag läser fakta eller logiska förklaringar, ingen skvallerpress.
Citera
2020-09-29, 20:51
Medlem
TioKilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det har du ju rätt i, återstår i så fall att posta information som talar för att en sprängning under ytan kan ge den skadebild vi ser.

Varför spränga just där i så fall, varför inte längre föröver eller akterut?

Eventuell sprängning när hon fortfarande flöt skulle kunna skett avsiktligt eller oavsiktligt. Vi vet att Estonia fraktade militär last och material. Om denna skulle exploderat av misstag pga rörelser orsakat av den relativt grova sjön ska jag låta vara osagt men i mitt tycke låter det osannolikt. Kan väl dock inte uteslutas helt.

Jag är inte helt på det klara exakt var detta "nyupptäckta" hål är. Är det lastdäck innanför eller maskinrum?
Citera
2020-09-29, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
En ubåt som träffat skrovet ovanför ytan???
En flygubåt. Sen har man lurat haverikommissioner, utländska observatörer, betalt av dykare, förfalskat vittnesmål eller drogat och tankekontrollerat dem.
Sen baktalar man ärliga hederliga människor som bara försöker tjäna lite välförtjänta pengar på katastrofen genom att skriva böcker och göra youtubefilmer med alternativa förklaringar.
Citera
2020-09-29, 20:52
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Ajdå, har man alltså inte smält ner det där än... uhhh tufft läge om någon ska börja snoka runt igen...
Nyheten uppmärksammas i världens mest lästa engelskspråkiga tidning.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8782261/Did-Estonian-ferry-hit-SUBMARINE-sank-killing-852.html

Var kan man SE dokumentären? Jag hittar den inte på Discovery eller någon fildelningssajt... ?
Citera
2020-09-29, 20:53
Medlem
Tycker man missar lite relevanta faktakontroller i denna dokumentär.
Ja - man är ute efter att understryka, och framhålla sin egen teori. Men jag hade tyckt detta fått mer tyngd om man lyfte fram fler vittnesmål.

Om jag inte missuppfattade helt så var det väll så - att det ”nyupptäckta” hålet var där deT fanns hytter? Rimligtvis ingen med hytt på det våningsplanet eller under borde överlevt. Hur är det med den saken? Det är ju information som skulle väga tungt om så är fallet.
Var befann sig samtliga överlevande vid ”kollisionen”?

I min värld är det något mer än bogvisiret som orsakat katastrofen.

Eller som min son sa, när vi tittat klart dokumentären. - ”Alltså, jag tror vatten forsat in genom hålet på sida, och det i sin tur har pressat på bogvisiret så det lossnat”.
Citera
2020-09-29, 20:54
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gant6666
Ett långskott här nu,
När fartyget la ut från Tallin kolliderade skeppet med kaj eller liknande.
Man ignorerade detta, eller följde order och sen stängde man de vattentäta skotten.
De fortsatte mot Sverige då lasten ombord var såpass viktig att man ej kunde gå tillbaka till Tallin igen och riskera ryssen..
Sjön var så hård att bogvisiret tillslut brast, föll av och man öppnande av misstag de vattentäta skotten och sen gick det fort..

Nja, kanske inte...

Mycket långsökt eftersom hålet är under ytan. Alla skepp tom mindre båtar är utrustade med "bilge alarms" (vad heter det på svenska) vilket innebär att så fort båten tar in vatten så går ett alarm samtidigt som pumparna automatiskt startar. Ingen chans att kaptenen och resten av besättningen inte hade märkt detta

Sedan att att kaptenen hade ignorerat detta är osannolikt eftersom det skulle riskera hela båten.

Om kaptenen ignorerar sånt rör det ofta om rena sabotage som de själva gör för att sänka sin egen båt och gör i form av ett försäkringsbedrägeri. Med försäkringsbedrägeri ser man ofta till att passagerarna inte kommer till skada.
Citera
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tack men vilken sida vilar hon?
Mest på styrbord men på grund av bottenförhållanden
Har det gjort att hon sjunkit över ytterligare så att styrbord så småningom
kommer upp, som en "vridning" kan man säga, vilket gjort att hålet syns idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gant6666
Ett långskott här nu,
När fartyget la ut från Tallin kolliderade skeppet med kaj eller liknande.
Man ignorerade detta, eller följde order och sen stängde man de vattentäta skotten.
De fortsatte mot Sverige då lasten ombord var såpass viktig att man ej kunde gå tillbaka till Tallin igen och riskera ryssen..
Sjön var så hård att bogvisiret tillslut brast, föll av och man öppnande av misstag de vattentäta skotten och sen gick det fort..

Nja, kanske inte...

Långskott är det inte det där med krockskada på bogvisir som du beskriver här. Det står till och med skrivet i den officiella rapporten att påkörning av kaj kan tänkas orsaka en sådan skada på bogvisiret som uppvisats.

Den s.k. viktiga lasten kan helt enkelt vara människorna = passagerarna, på grund av tidpunkt och geopolitik.
Citera
2020-09-29, 20:55
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Hewelius stod på botten med sin överbyggnad..det var bara 15 meter djupt där hon slog runt.

Enligt uppgifter så ligger skeppet Jan Heweliusz på ett djup mellan 10-26 meter men det är väl ändå från yta till högsta punkt (10m) samt till lägsta (26m) punkt?

Då skeppet bara var 17,6 meter högt så kan de då omöjligt ha nått botten. Enligt rapporter för tiden så beskrev man även skeppet som att det flöt..

https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Jan_Heweliusz
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Som jag fattar det så har fartyget ändrat läge pga
bottenförhållanden, som är lera/dy...

Låg vänt 120 grader 1994, men har sjunkit till 132 grader
förra året när det filmades på nytt
just pga att det rör på sig över tid...inget är konstant...

Jag är ingen expert men jag ser att det är troligt...
Och då kommer styrbord sida upp "bakvägen/sidovägen" sas....

Jag har tittat på dokumentären och har förstått resonemanget...

Så skadan är på den sida av skeppet som slog i botten. Ja då är ju skadan svår att förklara... För inte kan det ha skett just när det tog i botten... Eller.
Citera
Medlem
6.A.M.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Låt oss försöka förstå oss på tidslinjen:

Estonia är på väg till Stockholm i kraftig sjögång och 23.55 hörs en kraftig smäll. Detta är inte bogvisiret utan smällen kommer från att något (ubåt) krockar på sidan.

Fram tills detta så har båten inte har haft någon slagsida, så anledningen till olyckan är att bogvisiren lossnar och något (ubåt?) krockar på sidan samtidigt?

Anhängare av konspirationsteorier kring denna olycka menar på att ubåtskollisionen har skett först och att bogvisiret lossnat som en konsekvens av att båten vattenfyllts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in