2020-09-29, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Hej, jag hoppar in här...
Hålet är på styrbordssidan...
Jag fattar inte, var är hålet? Varför har det ej synts tidigare? Fartyget har väl inte ändrat läge eller har jag helt fel?
Citera
2020-09-29, 20:43
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
JAICs rapport är inte Svensk. Det är en haveriutredning som gjordes gemensamt av Finland, Sverige och Estland.
http://www.estoniasamlingen.se/textfiles/JAIC-haverirapport.pdf

Men om du föredrar att tro på det tyska varvet som byggde båten så är det upp till dig.

Ja rapporten är inte enbart svensk men både Estland och Sverige hade fingrar med i den kända vapensmugglingen. Tror du på fullaste allvar att man är så dum så att man lägger krokben för sig själv genom att berätta sanningen när man kan ljuga och låtsas som att det regnar?...

Estland och Sverige ville mörka händelsen från den stund som respektive länders underrättelsetjänster meddelat sina respektive regeringar om vad som faktiskt försiggått...
Citera
2020-09-29, 20:44
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Sjötrafik håller ju sig längst vissa givna farleder precis som flygtrafik håller sig inom s.k. ''flygtunnlar''. Dessa farleder är sedan länge noga undersökta och det finns väl inget som tyder på att Estonia hamnat kraftigt ur kurs?

Hade några kända grund i kring förlisningsplatsen funnits så hade vi känt till dessa redan 1994...

Absolut. Vad jag egentligen undrade var ifall kaptenen borde ha sett ett eventuellt hinder? Farlederna kan ju förändras med tiden. Båtar sjunker och så vidare...
Och i så fall om det finns sparat i färjans svarta låda?
Citera
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jaha. Och sen har man låtit detta sprängda bogvisir stå för allmän beskådan i alla år. Låter mindre troligt.

Delar av bogvisiret är bortsågade och förvaras i Karlskrona där dom inte finns för beskådan.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/26/nya-markligheter-i-estoniautredningen-rapporter-och-nodbojar-sparlost-forsvunna
Citera
Medlem
Persimååns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Jag hör vad du säger...men jag gillar det inte . Det kan tyckas konstigt att det inte kommit fram JA...men vad vet vi det kanske HAR kommit fram...i RYSSLAND kanske? Och då vet vi nog vad som händer med såna whistleblowers långt innan information ska nått fram till och blivit verifierad av västmakterna. Ryssland har varit och är fortfarande till viss del otroligt slutet och repressivt. Skulle inte förvåna mig dock om den nya dokumentären rör om i grytan även i Ryssland och att det kan komma nya vittnesmål.
Okej det här är för mig en ny teori i denna tråd. Skall tilläggas att jag inte lusläst den. Nu är det alltså Ryssar som haft ned Estonia?

Om jag hittat på en teori om att Aliens från annan galax anföll Estonia denna natt hade säkert några utav er stöttat mig.
Tyvärr så håller inte era historier. Jag påminner åter igen om att tänka logiskt. Hålet har givetvis tillkommit i efterhand. RIP alla som dog i katastrofen.
Citera
2020-09-29, 20:45
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Jag fattar inte, var är hålet? Varför har det ej synts tidigare? Fartyget har väl inte ändrat läge eller har jag helt fel?

Fartyget har vridit sig ca 11° på 25 år pga. det mjuka sedimentet på botten där vraket vilar.

Skadan i skrovet syntes redan 1994 men man valde att hemlighålla detta för att porträttera hela händelsen som en tragisk olycka för att inte skapa en s.k. politisk shitstorm..
Citera
2020-09-29, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Titanic var ett större skepp med fler vattentäta skott och större utrymmen för luft samt kapsejsade inte utan sjönk väldigt rakt. Estonia fick kraftig slagsida direkt och la sig på sidan.

Estonia var även en färja (så kallat Ro-Ro-Fartyg) vilket är en helt annan fartygstyp. Dessa skepp är mer formade som badkar och slagsida för dessa färjor medför att alla lösa fordon på bildäck (ett bildäck som Titanic ej hade) skyndar på slagsidan ytterligare.

Titanics skrovskador låg även i fören så vattenmassan spred sig mer jämnt under däck. Estonias skrovskador finns i midskepp på styrbord sida.

Att jämföra dessa förlisningar är tyvärr att jämföra äpplen och päron.

Om du istället gör en mer rättvis jämförelse som t.ex. med M/S Jan Heweliusz som var ett något mindre Ro-Ro-Fartyg så ser du många likheter med Estonia.

https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Jan_Heweliusz

Skeppet Jan var något mindre än Estonia men en förskjutning i lasten med en massa lastbilar samt tågvagnar gjorde att skeppet kapsejsade på ca 2 timmar. Men skeppet var också flytande i en vecka för att det ej fanns något hål under vattenlinjen i skrovet som kunde släppa ut den luft som fanns inuti vilket gjorde skeppet till en stor flytboj.

Ett liknande scenario borde ha skett med Estonia (fortfarande många hade omkommit) men Estonia borde även det ha flutit i dagar om skrovet hade varit helt och om allt nu hade gått till som Haverikommissionen nu påstod...
Hewelius stod på botten med sin överbyggnad..det var bara 15 meter djupt där hon slog runt.
Citera
2020-09-29, 20:49
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Persimåån Okej det här är för mig en ny teori i denna tråd. Skall tilläggas att jag inte lusläst den. Nu är det alltså Ryssar som haft ned Estonia?

Öhhhh va? Är det en helt främmande teori för dig?
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Hej, jag hoppar in här...
Hålet är på styrbordssidan...

Tack men vilken sida vilar hon?
Citera
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Absolut. Vad jag egentligen undrade var ifall kaptenen borde ha sett ett eventuellt hinder? Farlederna kan ju förändras med tiden. Båtar sjunker och så vidare...
Och i så fall om det finns sparat i färjans svarta låda?

Nu var ju Estonia ett något äldre skepp och jag vet inte hur långt tekniken kommit när skeppet väl byggdes. Min gissning är att de enbart förde skeppsloggar...
Citera
2020-09-29, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
EN av dykarna ja. Det hade behövts omfattande och farliga dykinsatser för att komma åt alla kroppar. Men jag avsåg främst inte traumat för dykarna (det är vetenskapligt fastställt att det inte är mentalt riskfritt arbete) utan för anhöriga och efterlevande.
Identifiering av drunknade är inte trivialt utan hade krävt DNA-testning där man på grund av sakens natur måste blanda in släktingar och dylikt och därmed peta i mentala sår i en cirkus som säkerligen hade tagit flera år.

Efter tsunamikatastrofen 2004 byggde man på sig en kompetens och metoder för att hantera något liknande i omfattning men det var ju inte direkt smärtfritt. På 90-talet hade det troligen varit kaos.

Att ta upp fartyget med kropparna kvar i hade varit ännu värre med tanke på de krafter det handlar om och allt löst bråte inne i fartyget och vad som händer med sjölik. Nä av respekt för de anhöriga skall man inte ens gå in på detaljer men kropparna hade ju i ett sådant läge inte ens varit kvar där de befann sig utan kunnat hamna i andra delar av fartygets bråte i varierande skick.

Jag är ledsen...men svårt att låta bli...När jag läser din text så får jag en bild i huvudet av det där rabiata fruntimret som gör åtlöje av sig själv på nationell TV.

"TÄNK PÅ BAAAAAAAARNEN!"

Men du vill få det till:

"TÄNK PÅ DYYYYYKARNA!"

Låt mig var jävligt tydlig med detta:

Människor som har valt som yrke att bärga saker och människor under vatten är inte som du och jag.

Vi pratar om män och kvinnor som som inte hanterar stress, död och panik på samma sätt som oss övriga.

Dykare är en ganska speciell "gren" att göra karriär i och har du inte ÖVERförmåga att hantera dessa saker så blir du 8nte långvarig i branschen. DU DÖR!

Samtliga dykare som varit inne i Estonia och kikat runt hade gladeligen och förmodligen föredragit att få bärga dessa kroppar så att människorna på land kan få sin chans till sorgearbete. "Landkrabbor" ser gärna att man begraver sina nära och kära i jorden samtidigt som "sjöbusar" många gånger föredrar att bli kremerad och få sin aska svepas med vinden över havet.

Jag är själv landkrabba och har varit byxis i vattnet sedan jag såg filmen Hajen som 8 åring. Det förstörde något oerhört för mig....

Jag hade 4st simborgarmärken när jag var så ung som 4 år, lärde mig simma som 3 åring....

Det förklarar mitt intresse också gällande människor som fixar att dyka i ett becksvart hav som Östersjön.
Senast redigerad av Tankevurpan 2020-09-29 kl. 20:55.
Citera
2020-09-29, 20:50
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Som jag fattar det så har fartyget ändrat läge pga
bottenförhållanden, som är lera/dy...

Låg vänt 120 grader 1994, men har sjunkit till 132 grader
förra året när det filmades på nytt
just pga att det rör på sig över tid...inget är konstant...

Jag är ingen expert men jag ser att det är troligt...
Och då kommer styrbord sida upp "bakvägen/sidovägen" sas....

Jag har tittat på dokumentären och har förstått resonemanget...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in