2020-09-29, 20:31
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om du menar orsak till att hålet uppstod så tror jag din lista är ganska komplett. Det är väl möjligen UFO som saknas. Jag skulle nog gissa på att det uppstod då fartyget slog i botten.

Båten slog väl i med styrbordssidan och hålet är på babord, eller?
Citera
2020-09-29, 20:33
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag lyssnade på intervjun med den dykaren, och vad han säger är att det endast fanns ett meterbrett utrymme mellan rampen och överkanten. Den var alltså nästan stängd. Dykaren ville inte simma in där med risk att skada tuber, slangar osv. Det gör man inte på det djupet, det är direkt livsfarligt.

Han sa aldrig att den satt fast. Rampen väger 12 ton (!) enligt rapport så den hade upplevts som att sitta fast även om han hade känt på den (vilket han troligtvis inte gjorde, det är ingen mening).

Det finns flera intervjuer med dykaren Håkan och jag vill minnas att han i en av intervjuerna poängterade att rampen hade en liten öppning men att den inte gick att få upp så de letade efter en alternativ väg in i skeppet och stötte på hålet som vi nu fick se i dokumentären på Dplay.

Det finns även videoklipp där man tydligt kan se att räckena till rampen ligga utanför skeppet på havsbotten och dessa hade sågats av innan Håkan själv var nere och dök. Någon främmande dykexpedition hade alltså tidigare försökt ta sig in via den lilla springan som fanns mellan ramp och skrov men någon sådan dykexpedition har aldrig offentliggjorts...

Om någon främmande makt nu varit nere vid vraket kort efter förlisningen varför bändade man då inte bara upp bilrampen helt? Förmodligen för att det var för omständigt...
Citera
2020-09-29, 20:33
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persimåån
Ni hävdar alltså att en ubåt, medvetet eller omedvetet, förlist Estonia?

Jag tycker vi börjar med logiskt tänkande.

Om det nu varit en ubåt som Estonia kolliderat med. Hade det inte förr eller senare läckt av besättning på ubåten? Inte så kul att leva med vetskapen om att ha dödat 800 personer tänker jag.

Hade inte själva ubåten blivit rätt "omtalad" av diverse personer som fått in en halvkvaddad ubåt under samma tidsram som Estonia sjönk?

Jag hör vad du säger...men jag gillar det inte . Det kan tyckas konstigt att det inte kommit fram JA...men vad vet vi det kanske HAR kommit fram...i RYSSLAND kanske? Och då vet vi nog vad som händer med såna whistleblowers långt innan information ska nått fram till och blivit verifierad av västmakterna. Ryssland har varit och är fortfarande till viss del otroligt slutet och repressivt. Skulle inte förvåna mig dock om den nya dokumentären rör om i grytan även i Ryssland och att det kan komma nya vittnesmål.
Citera
2020-09-29, 20:34
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum45
Ja och hur fick man samtidigt loss bogporten.

Ryktas om att den sprängdes loss under ytan av haverikommissionen.
Man ville påvisa att bogvisiret var problemet offentligt för att dölja den riktiga orsaken till att Estonia sjönk.
Citera
2020-09-29, 20:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persimåån
Din teori är alltså att ubåten som förliste Estonia är kvar på botten?

Det är inte en teori i den meningen att det är vad jag tror, endast en del i min argumentation, en möjlighet.

Oavsett vad som orsakade hålet har ingen ännu visat vad det var, och då ligger fältet öppet för ett antal teorier när vi resonerar.
Citera
2020-09-29, 20:35
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Skeppet landade uppochner och ligger även idag uppochner, lutad åt sidan.

Om du hittar en bild som bevisar motsatsen så kanske jag får omvärdera de hundratals illustrationer jag sett.

https://www.google.com/search?q=estonia+vrak&sxsrf=ALeKk0107w7y1OQU-9cC3DlsvDP-sUfb_A:1601404460649&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved =2ahUKEwjp25LAgI_sAhWC-ioKHbdBDhsQ_AUoAXoECBIQAw&biw=1440&bih=794#imgrc=P iXmvLE7N6VfBM

Skeppet ligger på sidan ej upp och ner.
Citera
2020-09-29, 20:36
Medlem
Låt oss försöka förstå oss på tidslinjen:

Estonia är på väg till Stockholm i kraftig sjögång och 23.55 hörs en kraftig smäll. Detta är inte bogvisiret utan smällen kommer från att något (ubåt) krockar på sidan.

Fram tills detta så har båten inte har haft någon slagsida, så anledningen till olyckan är att bogvisiren lossnar och något (ubåt?) krockar på sidan samtidigt?
Citera
2020-09-29, 20:36
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Ryktas om att den sprängdes loss under ytan av haverikommissionen.
Man ville påvisa att bogvisiret var problemet offentligt för att dölja den riktiga orsaken till att Estonia sjönk.

Jaha. Och sen har man låtit detta sprängda bogvisir stå för allmän beskådan i alla år. Låter mindre troligt.
Citera
2020-09-29, 20:40
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Båten slog väl i med styrbordssidan och hålet är på babord, eller?
Hej, jag hoppar in här...
Hålet är på styrbordssidan...
Citera
2020-09-29, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag håller med dig, ubåt troligare än annat fartyg, dock skrev jag inlägget utan att ha sett den bild jag nu har sett, den du refererar till förmodar jag.

Jag har ändrat uppfattning och ser ubåt som mer sannolikt än annan fartygstyp, tja, ubåt är spontant vad som kommer upp när jag ser skadan kring själva hålet.

En ubåt som träffat skrovet ovanför ytan???
Citera
2020-09-29, 20:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TioKilo
Eller sprängmedel, antingen när hon fortfarande flöt eller när hon låg på havets botten för att komma åt "känslig last".

Sannolikt kommer vi aldrig få en officiell förklaring som alla känner sig nöjda med.

Det har du ju rätt i, återstår i så fall att posta information som talar för att en sprängning under ytan kan ge den skadebild vi ser.

Varför spränga just där i så fall, varför inte längre föröver eller akterut?
Citera
2020-09-29, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jaha. Och sen har man låtit detta sprängda bogvisir stå för allmän beskådan i alla år. Låter mindre troligt.

Varför är det mindre troligt? Det är ju den perfekta symbolen för makthavarna att påminna massorna om den officiella orsaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in