2020-09-29, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
En Svensk dykare inom FM vid namn Håkan Bergmark som var med i en av de första inofficiella dykningarna finns att se på youtube och han såg personligen hålet som nu visats med egna ögon när han dök vid vraket 1994.

https://www.youtube.com/watch?v=GhVZXUqVs5A

https://www.youtube.com/watch?v=soephyqFFcw

Jag uppfattar Bergmark som han såg ett annat uppsprängt hål i närheten av fören. Det behövs en undersökning av hela fartyget. Men det finns starka krafter som vill förhindra att tidigare mörkläggning kommer fram.
Citera
2020-09-29, 18:13
Medlem
Om hon krockade med ngt, kan inte smällen ha fått det dåliga bogvisiret att lossna som en följd?
Citera
2020-09-29, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det har varit min tanke också.
Har snart sett klart dokumentärens 4 delar. Flera vittnet speciellt de som hade hytter under bildäck säger att de hörde minst två smällar och båten krängde till samt började luta. Om nu hålet i båten blev när de hörde smällarna så kan ju inte vattnet hunnit forsa in så mycket att båten nästan omedelbart började luta.

Båten borde under alla omständigheter bärgas, det är inte okej att låta henne ligga kvar. (tur iaf att anhöriga kunde stoppa cementering av fartyget, vilken skändning)

En fråga vad jag har förstått så skedde olyckan på internationellt vatten, med vilken rätt har Sverige att avvisa utländska medborgare att dyka vid Estonia?

Som jag skrev så kan det ha blivit en kraftig smäll då visiret föll ner och träffade bulben. Ytterligare smällar kan ha blivit om fordon började röra på sig på bildäck.

Att bärga passagerarfartyg av den här storleken är ingenting som man brukar göra. Det är tekniskt svårt och man kommer troligen inte att hitta alla kroppar i alla fall. Felet som politikerna gjorde var att man först gick ut och sa att det skulle bärgas innan de visste vilka problem som förelåg.

Sverige har ingen rätt att avvisa utländska medborgare, men det finns en överenskommelse mellan Sverige, Finland och Estland om gravfrid.

https://www.regeringen.se/49b75b/contentassets/260b5e4747d1498d9ab6348b5b0eabde/overenskommelse-med-estland-och-finland-om-ms-estonia
Citera
2020-09-29, 18:19
Medlem
ifconfigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Men lägga av...

Om en ubåt, svensk eller rysk krockar med ett fartyg som håller 15 knop är det frågan om Ubåten huvudtaget klarar sig. Det hade funnits fullt med skadade svenska ubåtsmän. Om en svensk ubåt hade krockat finns det absolut noll chans att det hade hållits tyst i 25 år. Noll chans, oavsett vem som tittar i periskopet.

Jag påvisade bara hur lätt det är att hålla besättningen på en ubåt i mörker och inte berätta allt.
Så noll chans - är tyvärr en chans. Även om jag instämmer med att det är väldigt osannolikt att så skedde.
Citera
2020-09-29, 18:22
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
tja, kanske var det något särskilt explosivt i den där ”militärtransporten” som Sara Hedrenius berättade om och som körde in allra sist på Estonia och som alla hade fått vänta på och som gjorde att Estonia blev försenad den kvällen

spola fram till 1h:20min:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1361990?programid=1637&start=4850

Så man smugglar, "smugglar", alltså material med, vad jag antar efter en sådan redogörelse av detta vittne med militära fordon... som då också anländer sent och väcker en viss uppmärksamhet i omgivningen.

Vore det inte så bättre att rulla in med ASG lastbilar på båten och inte väcka eventuell uppmärksamhet..?

Genomtänkt eller jävligt osmidigt? Visst, man kan hävda att man säljer dessa, eller kränger gamla sängar, spisar tält whatever, men dock, det var väl inte allmänt känt att man krängde saker överhuvudtaget vid tidpunkten?
Citera
2020-09-29, 18:23
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är märkligt att denna spricka på sidan får så stor uppmärksamhet när det finns en annan skada som är mycket svårare att förklara och den är väldokumenterad.

http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page4.html

På dessa bilder syns tydligt hur bogvisiret är kraftigt intryckt. Det är som om plåten har bockats inåt av en stor kraft. Hur denna skada kan ha uppstått kan jag inte se någon rimlig förklaring till. Skulle bogvisiret ha fallit ner och skadat bulben så borde inte skadan på visiret se ut så här.

Jag kan inte se någon annan förklaring än att fartyget har kolliderat med något rakt framifrån. Kan någon annan ge en bättre förklaring.

Om bogvisiret är helt vid avfärd och nu hittats i det skick vi ser på bilderna så är det ju tydligt att något har orsakat skadan under färden över östersjön.

Visiret är en stark konstruktion så man bucklar inte det med vad som helst.

Bulben är ju oskadd enligt rapporter så då har inte den orsakat bucklan.

Kan de ha kört på något ändå? Besättningen på bryggan borde väl ha sett om de krockade?
Citera
2020-09-29, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Men lägga av...

Om en ubåt, svensk eller rysk krockar med ett fartyg som håller 15 knop är det frågan om Ubåten huvudtaget klarar sig. Det hade funnits fullt med skadade svenska ubåtsmän. Om en svensk ubåt hade krockat finns det absolut noll chans att det hade hållits tyst i 25 år. Noll chans, oavsett vem som tittar i periskopet.

Det pågick finsk sjömanöver i området och då finns det skäl att tro att också ryssar och amerikaner fanns i närheten.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Det är mycket möjligt att det vita som vittnet såg var bogvisiret. Men bogvisiret kan tydligen inte orsaka en sådan skada på egen hand. Enligt experter krävs en kraft på ca 600 ton.

Du skal även på en hundradels sekund (?) bromsa upp kraften i den bakomliggande vågen som påverkar bogvisiret. Bogvisiret var inte en hermetiskt plåtbit.

Det ”vita” möjliga U-båten som observerats bredvid Estonia kan rimligtvis inte ha varit något annat än Bogvisiret.

https://imgur.com/b5gtESi
Senast redigerad av LeeVan 2020-09-29 kl. 18:30.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Varför visar de första sonarbilderna att Estonias bogvisir hänger fast vid vraket?

http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page6.html

Mona Sahlin duckar frågan när Lars Ångström (mp) kräver svar. Intressant att lyssna på:
http://193.11.1.138/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/estonias-bogvisir_GT10455

Telefax från Kari Lehtola strax efter olyckan att analysen objektet i sonarbilden från främre delen av Estonia stämmer överens med formen av bogvisiret.

Det finns spekulationer att militären var inne på bildäck under de första dagarna. Om bogvisiret hänger enligt sonarbilden så behöver detta avlägsnas innan dykarna kan ta sig in på bildäck utan risk.

Min spekulation är att bogvisiret flyttades från Estonia till en annan plats för att militären skulle kunna bogsera ut den känsliga lasten från bildäck.

Rena rama önsketolkningen. De där bilderna har ju vart kända i 20 år eller mer, och har aldrig kunnat säga visa bogvisiret. Snarare är det hålet in i båten vi ser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Du förbiser i ditt resonemang att det gick hög sjö och att visiret mycket väl kan ha "kastats" mot fartygssidan med så stor kraft att det mycket väl kan ha orsakat hålet.
Dykare Bergmark's observation om sprängning inifrån har rimlighet jämfört med extern påverkan.
Man kan tillämpa en sannolikhetsprincip baserat på vad som finns utanför skrovet jämfört med inuti. Utanför en "hel ocean" där sannolikheten känns liten att i hela denna stora vätske-volym något just skulle träffa just fartyget med stor kraft. Däremot inuti kan det funnits sprängmedel i lasten som kom att detonera pga förskjutning i lasten eller helt enkelt genom sabotage. Med andra ord inuti skrovet massor av prylar som människor kan påverka. Utanför mest bara en oerhört massa vatten, mil efter mil av 'tomhet' när det gäller fasta föremål. Enda som talar för vore om människor är inblandade med specifikt intresse och avsikt med Estonia och skall ha påverkat att stor tingest kolliderar in i fartygets sida från utsidan. Bergmark konstaterade i webb-tv att en inspektion av skrovet med dagens teknik obönhörligen kommer upptäcka skador, även om någon försökt dölja dem i efterhand.
Citera
2020-09-29, 18:26
Medlem
39-101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ifconfig
Jag påvisade bara hur lätt det är att hålla besättningen på en ubåt i mörker och inte berätta allt.
Så noll chans - är tyvärr en chans. Även om jag instämmer med att det är väldigt osannolikt att så skedde.

Ryssen har lyckats hemlighålla mycket genom åren, och svenskarna med pga av att inte tappa ansiktet.

Så det kan mycket väl vara en rysk ubåt och Sverige visste om det. Ta bara incidenten med den 37an som mystiskt föll ner från himlen utanför Warszawa.

Så A.J.R (Arnold Judas Rimmer) det kan mycket möjligt vara en mörkläggning./ Mister Lister
Senast redigerad av 39-101 2020-09-29 kl. 18:28.
Citera
2020-09-29, 18:27
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Som jag skrev så kan det ha blivit en kraftig smäll då visiret föll ner och träffade bulben. Ytterligare smällar kan ha blivit om fordon började röra på sig på bildäck.

Att bärga passagerarfartyg av den här storleken är ingenting som man brukar göra. Det är tekniskt svårt och man kommer troligen inte att hitta alla kroppar i alla fall. Felet som politikerna gjorde var att man först gick ut och sa att det skulle bärgas innan de visste vilka problem som förelåg.

Sverige har ingen rätt att avvisa utländska medborgare, men det finns en överenskommelse mellan Sverige, Finland och Estland om gravfrid.

https://www.regeringen.se/49b75b/contentassets/260b5e4747d1498d9ab6348b5b0eabde/overenskommelse-med-estland-och-finland-om-ms-estonia

Kan mycket väl vara en smäll från bogvisiret eller om last rört sig men då har båten redan börjat fyllas med vatten. Jag vet att S,F och E hade beslutat om gravfrid men trots det stör Ale den tyska båten.

Det finns så mycket frågor som är obesvarade så min åsikt är att båten skall tas upp (skulle gjorts redan från början)
Att alla offer ej kommer att hittas tror jag de flesta anhöriga förstår men det verkar de anhöriga i dokumentären vill ha svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in