2020-09-29, 17:20
Medlem
Det är märkligt att denna spricka på sidan får så stor uppmärksamhet när det finns en annan skada som är mycket svårare att förklara och den är väldokumenterad.

http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page4.html

På dessa bilder syns tydligt hur bogvisiret är kraftigt intryckt. Det är som om plåten har bockats inåt av en stor kraft. Hur denna skada kan ha uppstått kan jag inte se någon rimlig förklaring till. Skulle bogvisiret ha fallit ner och skadat bulben så borde inte skadan på visiret se ut så här.

Jag kan inte se någon annan förklaring än att fartyget har kolliderat med något rakt framifrån. Kan någon annan ge en bättre förklaring.
Senast redigerad av climasol 2020-09-29 kl. 17:23.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Det tror jag inte att den hade gjort bara för att tex 30000 liter (ca 30 ton) vatten ligger och skvalpar på bildäck. Däremot hade nog både rampen och bogvisiret haft svårt att stå emot tyngden från så mycket vatten, om allt vattnet på bildäck samlades där vid något tillfälle.

Chalmers säger ju i sin rapport att ca 1500-1800 ton vatten per minut flödade in när visiret hade brutits av.

Hur stort kan Estonias bildäck ha varit? Ca 3000 kvadratmeter? Det skulle i såfall motsvara 0.5 meter djupt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
För att Svenska myndigheter inte får bryta mot svensk lagstiftning. Tidigare försök från utomstående aktörer har alltid störts av finska och svenska kustbevakningen samt militär närvaro. Så även vid dykningen 2019.

1995 så skulle en överlevare vid namn Peter bärga sin partner innan lagen och gravfrid skulle träda i kraft men skeppet han hyrt från Tyskland stördes ut av störningsvågor av en isbrytare som svenska staten hyrde in...

Det var isbrytaren Ale som bevakade Estonia löpande. På den tiden sköttes bemanningen på alla isbrytare av Marinen (de var örlogsfartyg fram till millennieskiftet innan Sjöfartsverket tog över).
Citera
2020-09-29, 17:21
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Med begränsad kunskap i ämnet, jag har förstått det som att båten vinklat sig under åren och att hålet först nu är synligt.

Hålet var synligt redan 1994. Därav ville man täcka över vraket med sten för att försöka dölja skrovskadan. Men med åren så har skeppet rullat över mer och skrovskadan har åter blivit tydlig så som den var 1994..
Citera
2020-09-29, 17:21
Medlem
-Det kan ha varit klippor eller stenar på bottnen som gjorde hålet när den slog i.
- Omöjligt, det är finaste sanden, hur djupt som helst.

En minut in i fösta delen av "dokumentären" ser man en jävligt stening botten...
Och där föll ridån.
Citera
2020-09-29, 17:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag vill att du ger oss en källa först. Det är vi som bemöter ditt påstående!
Och hänvisa inte till haverikomissonens rapport då den är en del av mörkläggningen!
Citera
2020-09-29, 17:24
Medlem
Barney Calhouns avatar
Om någon av er får för sig att dyka på vraket så kolla i bastun under bildäck, långt föröver.
Står det SLIF ristat i laven med en hyttnyckel längst till höger från ingången sett.
Så då vet ni att ni kommit till rätt båt.
Annars så tror jag att skadan på skrovet uppkommit vid bottenkontakten när skrovet viker sig eventuellt får kontakt med en sten.
Elller från ett tungt ankare från ett fartyg som ankrat på platsen.
Dom väger några ton.
Citera
2020-09-29, 17:25
Medlem
Meck-Vorpommerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandituz
Japp, ur ett geologiskt perspektiv bör det heller inte finnas några större stenar så långt ut på havsbotten i Östersjön.

Är man bara tillräckligt regeringstrogen så finns det säkert massa stenar på botten mitt i Östersjön.
Citera
2020-09-29, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Chalmers säger ju i sin rapport att ca 1500-1800 ton vatten per minut flödade in när visiret hade brutits av.

Hur stort kan Estonias bildäck ha varit? Ca 3000 kvadratmeter? Det skulle i såfall motsvara 0.5 meter djupt.

Men innan bogvisiret bröts av så kanske stora mängder vatten forsade in på bildäck genom hålet på sidan, och det vattnet tyngde kanske sönder både bogvisiret och rampen.

Hur mycket vatten kan ha flödat in genom hålet på sidan per minut, och vart hamnade vattnet?
Hålet ser ut att ligga delvis i höjd med bildäck.
Senast redigerad av eoku 2020-09-29 kl. 17:29.
Citera
2020-09-29, 17:27
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Har Bildt, Usman eller Carlsson gjort något uttalande om de senaste turerna än?
Citera
2020-09-29, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Då får du nog ta och gräva fram en källa. Jag ifrågasätter inte att det kan finnas inspektörer som haft synpunkter (båten sjönk ju trots allt) och kanske särskilt i efterhand men i så fall är haverikommissionen förd bakom ljuset eftersom även de använder sig av samma förhör och citerar ordagrant detta i rapporten.
Tillåt mig tvivla på uppgifterna om att de ville kvarhålla henne i hamn.

Sen hade inspektörerna synpunkter (bland annat på oanvända öppna vattentäta luckor på bildäck och slitna tätningar i bogvisiret) men fartyget var i övrigt enligt de citerade förhören.
Då hänvisar jag till Stefan Torsells bok "M/S Estonia : svenska statens haveri". Uppgifterna sägs komma från inspektörerna själva. Har inte hört något om att sagda inspektörer hävdat att detta är falskt.
Citera
2020-09-29, 17:31
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Det är en röd tråd som leder genom samtliga olyckor och katastrofer som drabbat Sverige. Det är inte ens partiberoende. Det sitter djupare än så.

Vi lever i en totalitär byråkrati, som vid varje givet tillfälle har den institutionella instinkten att försvara sig själv till varje pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in