2020-09-29, 18:02
Medlem
Är jag den enda som ser en antydan till en cirkulär form i området när man tittar närmare på datorgrafiken och zoomar in: https://www.friatider.se/sites/default/files/styles/wide/public/5445gfgfg4545.jpg

När jag mäter pixlar (gör det ni med, med lämpligt program) får jag följande, på en höft:
hålets långsida: 42 pixlar
diametern på den antydda klotformen: mellan 40 och 57 pixlar, beroende på hur pass generös man är med att tolka in formen.
Vi har en referenslängd på hålets långsida på ca 4 meter.
Senast redigerad av FB-Trubaduren 2020-09-29 kl. 18:35.
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Varför visar de första sonarbilderna att Estonias bogvisir hänger fast vid vraket?

http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page6.html

Mona Sahlin duckar frågan när Lars Ångström (mp) kräver svar. Intressant att lyssna på:
http://193.11.1.138/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/estonias-bogvisir_GT10455

Telefax från Kari Lehtola strax efter olyckan att analysen objektet i sonarbilden från främre delen av Estonia stämmer överens med formen av bogvisiret.

Det finns spekulationer att militären var inne på bildäck under de första dagarna. Om bogvisiret hänger enligt sonarbilden så behöver detta avlägsnas innan dykarna kan ta sig in på bildäck utan risk.

Min spekulation är att bogvisiret flyttades från Estonia till en annan plats för att militären skulle kunna bogsera ut den känsliga lasten från bildäck.
Citera
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Känns solklart att Sveriges regering nu måste utreda detta spektakel ordentligt. Ner med 10 drönarkameror och låt dom filma / fota skeppet från alla jävla möjliga vinklar under en vecka. Det kostar väl knappt någonting att göra sånt längre... Tekniken finns..finns viljan? Om inte..varför?

Tekniken finns, men inte viljan!

Skulle skaka Sverige i dess grundvalar...
Citera
2020-09-29, 18:03
Medlem
ifconfigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
En svensk ubåt 1994 hade en besättning bestående av 50% värnpliktiga (om inte mer), det finns ingen chans i helvetet att de skulle hålla tyst i 25+ år, troligtvis hade hela svenska flottan pratat om det här en vecka efter att Estonia sjönk.

För det andra, så skulle en ubåt som krockat med Estonia blivit skadad och själv och behövt uppsöka varv, vilket skulle lett till att säkert 500-1000 personer skulle vara medvetna om Ubåtens inblandning ganska snart efteråt, och detta skall svenska staten lyckats hålla hemligt i 25 år.....Tjena mittbena...

Det är bara en person som tittar i periskopen. Så den personen behöver inte berätta för vpl eller resterande av besättningen vad de körde på.

Svensken:"Det var ryssen vi körde på"
Ryssen:"Det var svensken vi körde på"

Sen behöver det så klart inte stämma. Men varför skulle besättningen tvivla?
Citera
2020-09-29, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox

Personligen tror jag på en detonation, med riktad sprängverkan, som bryter sönder balkar och pressar skrovet delvis utåt så en reva uppstår. Om detta skulle skett i höjd med bildäck, så är det ju extra intressant. Eller kan det röra sig om en bomb i en hytt?

tja, kanske var det något särskilt explosivt i den där ”militärtransporten” som Sara Hedrenius berättade om och som körde in allra sist på Estonia och som alla hade fått vänta på och som gjorde att Estonia blev försenad den kvällen

spola fram till 1h:20min:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1361990?programid=1637&start=4850
Citera
2020-09-29, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Den kan ha träffat bulben som är en förlängning av kölen. Då smäller det ordentligt.
Är bogvisiret sedan byggt med vattentäta skott, så blir den till viss del flytande under några sekunder, och kan ha slungats mor skrovet av en stor våg som slog in från sidan, kommer 55 ton farande med en viss hastighet så är det väl inte orimligt.
Det var ju någon passagerare som såg ett stort vitt föremål i vattnet, och bogvisiret var just vitt.

Ja jag vet att det skall ha fallit ner mot bulben. När jag har sett sådana tidigare brukar de vara ganska rundade i formen, men på Estonia verkar den faktiskt ha varit ganska vass ock spetsig så det skulle ju kunna varit så.
Det innebär i så fall att visiret har fallit handlöst rakt ner. En del vittnen har sagt att de har hör en kraftig smäll nästan som en explosion och detta skulle kunna förklara den saken.
Citera
2020-09-29, 18:06
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Sverige fortsätter visa att man är ett öppet och transparent samhället - och hemligstämplar söndagens mötet mellan Estlands premiärminister och Löfven.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/detaljer-om-estonia-moeten-hemligstaempalde.jOKX_Ih7X
Citera
2020-09-29, 18:07
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Om man antar att hålet på sidan kom först vilket gjorde att vatten forslade in. Resultatet blir att skeppet blir mer och mer djupgående och att vågorna kan slå hårdare mot bogvisiret längre upp, är detta något som kan påverka att bogvisiret kan lossna? Eller är bogvisiret designat att klara av mycket hårdare stötar än så?

Det har varit min tanke också.
Har snart sett klart dokumentärens 4 delar. Flera vittnet speciellt de som hade hytter under bildäck säger att de hörde minst två smällar och båten krängde till samt började luta. Om nu hålet i båten blev när de hörde smällarna så kan ju inte vattnet hunnit forsa in så mycket att båten nästan omedelbart började luta.

Båten borde under alla omständigheter bärgas, det är inte okej att låta henne ligga kvar. (tur iaf att anhöriga kunde stoppa cementering av fartyget, vilken skändning)

En fråga vad jag har förstått så skedde olyckan på internationellt vatten, med vilken rätt har Sverige att avvisa utländska medborgare att dyka vid Estonia?
Citera
2020-09-29, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja jag vet att det skall ha fallit ner mot bulben. När jag har sett sådana tidigare brukar de vara ganska rundade i formen, men på Estonia verkar den faktiskt ha varit ganska vass ock spetsig så det skulle ju kunna varit så.
Det innebär i så fall att visiret har fallit handlöst rakt ner. En del vittnen har sagt att de har hör en kraftig smäll nästan som en explosion och detta skulle kunna förklara den saken.
Om man kollar på denna bild framstår skadan som mer äggformad. Som ett avtryck av bulben.
Och bogvisiret är tjockt med plåt på båda sidor. Mycket luft där inne.
https://digitaltmuseum.se/011014893527/m-s-estonias-bogvisir-placerat-pa-musko-orlogsbas-foremalsnummer-sm-2829
Citera
2020-09-29, 18:10
Medlem
wedonthavetimes avatar
Ytterliggare underlag som visar på att de bogvisiret verkar hänga kvar vid Estonia när de första sonarbilderna togs:
http://privat.bahnhof.se/wb576311/factgroup/est/riddlese.html
Citera
2020-09-29, 18:11
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ifconfig
Det är bara en person som tittar i periskopen. Så den personen behöver inte berätta för vpl eller resterande av besättningen vad de körde på.

Svensken:"Det var ryssen vi körde på"
Ryssen:"Det var svensken vi körde på"

Sen behöver det så klart inte stämma. Men varför skulle besättningen tvivla?

Men lägga av...

Om en ubåt, svensk eller rysk krockar med ett fartyg som håller 15 knop är det frågan om Ubåten huvudtaget klarar sig. Det hade funnits fullt med skadade svenska ubåtsmän. Om en svensk ubåt hade krockat finns det absolut noll chans att det hade hållits tyst i 25 år. Noll chans, oavsett vem som tittar i periskopet.
Citera
2020-09-29, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Varför visar de första sonarbilderna att Estonias bogvisir hänger fast vid vraket?

http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page6.html

Mona Sahlin duckar frågan när Lars Ångström (mp) kräver svar. Intressant att lyssna på:
http://193.11.1.138/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/estonias-bogvisir_GT10455

Telefax från Kari Lehtola strax efter olyckan att analysen objektet i sonarbilden från främre delen av Estonia stämmer överens med formen av bogvisiret.

Det finns spekulationer att militären var inne på bildäck under de första dagarna. Om bogvisiret hänger enligt sonarbilden så behöver detta avlägsnas innan dykarna kan ta sig in på bildäck utan risk.

Min spekulation är att bogvisiret flyttades från Estonia till en annan plats för att militären skulle kunna bogsera ut den känsliga lasten från bildäck.

MP är alltid MP, men det måste väl fan gå upp för folk att det här inte är foliehatt-nivå på de tvivel som finns när det tar sig hela vägen till Riksdagen, där bemöts det genom att inte svara alls på de detaljer som just människor undrar om.

Gissa varför... Blev det någonsin gjort något av det Mona lovade och var kan man läsa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in