2020-09-29, 13:01
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Ja du. Det fanns ju en anledning till att man svetsade igen alla bogportar och bogvisir på ro-ro färjorna i Östersjötrafik efter Estonia och att inga av de nybyggda fartygen har bogramper. All lastning sker via aktern nuförtiden.

Stämmer inte alls vad du påstår däremot blev det obligatoriskt att installera en så kallad "Estonia-port" mellan bogvisir och ramp. En rejäl mellanvägg som sänks ner hydrauliskt.
Citera
2020-09-29, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storbob
Nog för att de tvingats ner i djupet. Men sterlingmotorer och avancerade datorsystem var knappast normen. Känns som att det först är på 80- och 90-talet som designen helt kommit ikapp behoven.

Visst, jag inser att ubåts-hypotesen är långsökt överhuvudtaget, men just vid en storm skulle det vara något sånär tänkbart att en äldre ubåt väljer att hålla sig till ytan.

Tvärt om, vid storm vill ubåtar under inga omständigheter vara nära ytan. De är inte gjorda för vågor så de rullar rent vidrigt jämfört med vanliga fartyg.
Är det kav lungt kan de titta upp ett tag utan att det blir myteri ombord.
Citera
2020-09-29, 13:02
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vem har mörkat att det fanns ett hål 94-95?

Såvitt jag vet har ingen sett det förut, inklusive Jutta Rabes team som filmade för 15-20 år sedan (?).

Jutta Rabe filmade ett hål/spricka på sidan av Estonia. Större delen av hålet täcktes då av material som antagligen kom från försöket att täcka Estonia. Detta material verkar nu har sjunkit så att hela hålet är synligt. Tillfällighet att myndigheterna täckte just hålet?
Citera
2020-09-29, 13:06
Medlem
RAzakas avatar
Men en seriös fråga återigen. Om det nu är en ubåt som kört in i Estonia från sidan, borde vi inte se mer skador under kölen? Jag misstänker att oavsett om det är avsiktligt eller inte så är det inte bara att lägga i backen på en ubåt efter en kollision o smita iväg åt andra hållet. Ubåten borde väl rimligtvis, ha fortsatt under Estonia, o det är väl då Reinnerstam (?) har sett något ljust. Jag tänker att han måste ha gjort observationen på babords sida, iom att det måste ha varit svårt för honom att först ta sig upp på styrbord sida o sedan rakt över innan slagsidan blev för svår. Så, borde det inte finnas någon form av skrapmärken eller liknande skador under kölen där ubåten passerar. Eller kan en ubåt gå ner så pass djupt så snabbt att man obehindrat tog sig under (Estonia hade enligt Wikipedia ett djupgående på 5,6 meter som säkert varierar beroende på last etc.). Sen kan vittnet på andra sidan ha sett ubåten på grund av sjögången?
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Ofta är den tråkiga förklaringen den mest sannolika. Stålet utsattes för enorma krafter som båten inte är designad för när den gick till botten. Kraften samlades på en punkt där båten sprack.

Det är nästan ingen på det här forumet eller andra forum som har sådan kunskap i metallurgi eller hållfasthetslära att dom kan ha någon åsikt. En expert skulle kunna ge besked. Problemet är att den experten aldrig skulle bli betrodd av den konspirativa massan.
Citera
Medlem
Önsker mer information om bogvisiret.

Detta är före min tid (ish jag var väldigt ung) så om någon kan fylla i ett par blanks åt mig så vore det guld.

Vad var syftet med att bogsera bogvisiret? Varför inte låta det ligga kvar med allt annat?

Vad hände med bogvisiret mer exakt? Bröts det av helt och det var en lös del man bogserade? Eller bröts det upp och man var ner och monterade av det för att sedan bogsera det?

Gärna med källor.
Citera
2020-09-29, 13:07
Medlem
RAzakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Jutta Rabe filmade ett hål/spricka på sidan av Estonia. Större delen av hålet täcktes då av material som antagligen kom från försöket att täcka Estonia. Detta material verkar nu har sjunkit så att hela hålet är synligt. Tillfällighet att myndigheterna täckte just hålet?

Fast det hålet buktade ju utåt o bevisade således att Estonia sprängts. Det här buktar inåt, o bevisar en kollision. Det kan ju inte vara samma hål?
Citera
2020-09-29, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Hålet skulle kanske kunna komma från ett ankare när någon förtöjt på platsen.
Ett tungt ankare som dunsar ner på skrovet blir nog en hyfsad smäll.

Min gissning också. Ett stort fartyg som ankrat på platsen, t.ex. vid en minnesstund och släppt ut ett flera ton tungt ankare 70 meter rakt ned.
Citera
2020-09-29, 13:09
Medlem
Varför har alla inblandade politruker gått under ytan?
Citera
2020-09-29, 13:10
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAzaka
Fast det hålet buktade ju utåt o bevisade således att Estonia sprängts. Det här buktar inåt, o bevisar en kollision. Det kan ju inte vara samma hål?

På Rabes film ser det bara ut som en spricka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Vi som tjänstgjort vid flottan, och sedermera hållit någon form av kontakt vet att ryktet om en ubåtskollision har florerat länge.

Som du säkert vet är det inte antalet personer som snackar som är avgörande för ett avslöjande, utan graden av uppmärksamhet som snacket ges.

Vid vart och vartannat haveri är det rykten om en NATO båt som lägger till skadad i Skottland (nu senast när Kursk sjönk). Det är moderna sjömansskrönor i stil med spökskepp och havsmonster men i takt med att samhället blivit mer upplyst har monster och övernaturliga ting ersatts av de mer hemliga verksamheterna som ubåtsvapnet och lösnäsornas göranden och låtanden.
Sen håller periskopsjockeysarna i verkligheten på med en hel del knasiga hemliga grejer men att segla på finlandsfärjor ingår inte i repertoaren.
Citera
Medlem
Glorkass avatar
Kan man utesluta att det sker i samband med att fartyget sjunker, alltså av alla de starka krafter som är i rörelse?

Lufttryck i båten när vatten forsar in, eller vikt som fördelas fel när båten ligger på sidan, nåt sånt?

Titanic bröts ju i tu av trycket redan vid ytan och fick sen stora skador av att träffa havsbotten (vilket ju såklart var betydligt djupare men ändå)

Inga aggressiva foliehatt-svar nu, jag försöker bara lyfta frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in