Citat:
Ursprungligen postat av
Herculande
Jag kommer om ett år ha förbrukat alla mina studieveckor för CSN-stöd på högskolenivå. Dock har jag 75 veckor av studierätt på gymnasienivå.
Om CSN-stödet för högskoleveckorna tar slut om ett år, har jag rätt att söka csn-stöd på gymnasienivå om jag tar enstaka kurser på gymnasienivå genom komvux?
Japp, basåret räknas också som gymnasial nivå så det kan också vara av intresse.
Studieresultat ser ju lite annorlunda för gymnasieskolan och högskolestudierna, men om du klarar dina studier på högskolan så borde det inte spela nån större roll.
Men på vissa komvuxskolor så kan din kurs bli avbruten om du inte lämnar in uppgifter o.s.v. så därför skulle det kunna vara bättre att ta CSN-bidrag, och ev. lån, på 75% högskola + 25% komvux; och om du har failat eller blivit avskruven en kurs på komvux så är det inte alls säkert att du får läsa en komvuxkurs terminen efter.
Basåret har ju den fördelen att om har tillräckligt bra betyg så blir du antagen bara du söker oavsett om du failat, sen kan du söka basåret på ett annat lärosäte om du inte kan bli omreggad eller läsa basåret på det lärosätet igen.