2020-09-27, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herculande
Jag kommer om ett år ha förbrukat alla mina studieveckor för CSN-stöd på högskolenivå. Dock har jag 75 veckor av studierätt på gymnasienivå.

Om CSN-stödet för högskoleveckorna tar slut om ett år, har jag rätt att söka csn-stöd på gymnasienivå om jag tar enstaka kurser på gymnasienivå genom komvux?

Japp, basåret räknas också som gymnasial nivå så det kan också vara av intresse.
Studieresultat ser ju lite annorlunda för gymnasieskolan och högskolestudierna, men om du klarar dina studier på högskolan så borde det inte spela nån större roll.

Men på vissa komvuxskolor så kan din kurs bli avbruten om du inte lämnar in uppgifter o.s.v. så därför skulle det kunna vara bättre att ta CSN-bidrag, och ev. lån, på 75% högskola + 25% komvux; och om du har failat eller blivit avskruven en kurs på komvux så är det inte alls säkert att du får läsa en komvuxkurs terminen efter.

Basåret har ju den fördelen att om har tillräckligt bra betyg så blir du antagen bara du söker oavsett om du failat, sen kan du söka basåret på ett annat lärosäte om du inte kan bli omreggad eller läsa basåret på det lärosätet igen.
Citera
2020-09-27, 16:18
Medlem
Har nu väntat över 6 veckor för bidrag + lån, wtf. Mitt sparmedel är snart slut och jag behöver detta så snart det går.
Jag har nyss börjat en master efter ca 4 års CSN med kandidat/fristående kurser (har uppnått 100% av poängen i de CSN-funded kurserna), så är mitt fall tokig på nåt sätt eller är CSN bara såhär när man inte har gjort det vanliga studiegång av 3 år rakt igenom? Sen undrar jag om de gör utbetalning så fort du får ett beslut eller måste man vänta till den 25e?
Citera
2020-09-28, 11:27
Medlem
TheGodEmperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndividualAgent1
Har nu väntat över 6 veckor för bidrag + lån, wtf. Mitt sparmedel är snart slut och jag behöver detta så snart det går.
Jag har nyss börjat en master efter ca 4 års CSN med kandidat/fristående kurser (har uppnått 100% av poängen i de CSN-funded kurserna), så är mitt fall tokig på nåt sätt eller är CSN bara såhär när man inte har gjort det vanliga studiegång av 3 år rakt igenom? Sen undrar jag om de gör utbetalning så fort du får ett beslut eller måste man vänta till den 25e?

Välkommen till klubben, väntat sedan 27 juli.

Du kan få pengarna samma vecka som du får beslut (då retroaktivt) så länge du skickar in studieförsäkran när de har tagit beslut.
Citera
2020-09-28, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGodEmperor
Välkommen till klubben, väntat sedan 27 juli.

Du kan få pengarna samma vecka som du får beslut (då retroaktivt) så länge du skickar in studieförsäkran när de har tagit beslut.
Jag sökte 10e juli, fick komplettering, fick besked i fredags. Blev en redig CSN klumpsumma retroaktivt
Citera
2020-09-28, 11:41
Medlem
TheGodEmperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Jag sökte 10e juli, fick komplettering, fick besked i fredags. Blev en redig CSN klumpsumma retroaktivt

Hur mycket fick du? Är intresserad.
Citera
2020-09-28, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGodEmperor
Hur mycket fick du? Är intresserad.

Runt 25 (ca 9 veckors csn), alltså även oktober inräknat.
Citera
2020-09-29, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Om det var mer än tio år sedan du senast fick CSN-bidrag behöver du inget studieresultat, annars bör det vara 75% som gäller, såvida det inte rörde sig om dina 40 första CSN-veckor på eftergymnasial nivå.

I.o.f. vet jag inte hur CSN ser på det nu under corona-tider i.o.m. att du tagit lite poäng och att det kanske nästan var tio år sedan.

Fick komplettering där de sa att jag bara tagit 40,5 poäng. Jag behöver alltså ta 4,5 poäng till för att uppnå 45 poäng!

jag fick alltså senaste godkända beslut 2010-07-30 och detta gällde
FRÅN 2010 vecka 34 TILL 2011 vecka 21

Så frågan är alltså gäller 10 års regeln från senaste beslutet eller från vecka 21? Inget jag visste om ens men vore surt om det råkade vara att jag har 4,5 poäng för lite och att jag är för tidig på 10 års regeln med i princip 9 månader
Citera
2020-09-29, 12:26
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villblibattre
Fick komplettering där de sa att jag bara tagit 40,5 poäng. Jag behöver alltså ta 4,5 poäng till för att uppnå 45 poäng!

jag fick alltså senaste godkända beslut 2010-07-30 och detta gällde
FRÅN 2010 vecka 34 TILL 2011 vecka 21

Så frågan är alltså gäller 10 års regeln från senaste beslutet eller från vecka 21? Inget jag visste om ens men vore surt om det råkade vara att jag har 4,5 poäng för lite och att jag är för tidig på 10 års regeln med i princip 9 månader

Studierna ska vara avslutade för mer än 10 år sedan.

Borde bli möjligt att få studiemedel utav bedömning av studieresultat ifrån och med vecka 22 år 2021.

Vet dock inte om de räknar kalenderår eller 365 dagar. Om de räknar kalenderår så är det väl vecka 1 år 2022 som gäller.
Citera
2020-09-29, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Studierna ska vara avslutade för mer än 10 år sedan.

Borde bli möjligt att få studiemedel utav bedömning av studieresultat ifrån och med vecka 22 år 2021.

Vet dock inte om de räknar kalenderår eller 365 dagar. Om de räknar kalenderår så är det väl vecka 1 år 2022 som gäller.

Ah okej! Haha verkligen galet surt att sakna 4,5 poäng... får googla runt om det finns något jag kan ta snabbt!

är verkligen nu som jag har bra läge att äntligen avsluta kandidatexamen då jobbet står typ stilla pga corona
Citera
2020-09-29, 21:53
Medlem
Citat:
Ah okej! Haha verkligen galet surt att sakna 4,5 poäng... får googla runt om det finns något jag kan ta snabbt!

är verkligen nu som jag har bra läge att äntligen avsluta kandidatexamen då jobbet står typ stilla pga corona

Kolla om du kan få studera med a-kassa, om du har någon, vissa a-kassor tillåter lite studier under 1-2 terminer och om du inte behöver plugga heltid så är det väl inte orimligt att du får åtminstone en termin med bibehållen a-kassa.
https://www.unionensakassa.se/regler-och-villkor/studier/
Citera
2020-09-30, 01:58
Medlem
Pletheneiss avatar
Citat:

När jag behövt högskolepoäng snabbt har jag sökt distanskurser utan sammankomst. Det är väldigt lätt att fixa ihop 4,5 hp genom en distanskurs.

Finns öppna kurser för HT2020 ännu via antagning.se.
Just nu finns 228 kurser på distans (utan sammankomst) för HT 2020.

Sök och gå utbildningen, genomför uppgifterna/inlämningarna så får du dina poäng. En gång behövde jag 3 hp för o få csn. Kursen var uppdelade i 3 hp + 3hp + 1,5 hp.

När jag genomförde 2 inlämningar och fick 3 hp så bad jag skolan registrera poängen på Ladok och därmed fick jag csn sen när jag kontaktade dem.
Citera
2020-09-30, 21:58
Medlem
Pangaea250s avatar
Jag har sökt CSN men även angett att jag får studiepeng från arbetsgivaren för studier då jag Har ett bristyrke. Har väntat i ett par veckor på beslut men antar att mina extrauppgifter försenar det hela. Nån annan som sökt med likande uppgifter och vet ifall detta sätter käppar i hjulen för mig? Fått en uppdatering i ansökan att de fått information som kan påverka beloppet i min ansökan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in