2020-09-29, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Än en gång, hur vet du när Estonia började ta in vatten?
Det behöver man veta innan man kan säga att Estonia sjönk fort.

Bogvisiret kan ha lossnat när skeppet slog i botten. Det är mer sannolikt än att hålet på sidan uppstod när skeppet slog i botten.

Jag undrar också vad som skulle hända om man flyttade alla människor och bilar mm så långt mot ena sidan av skeppet som möjligt?
Alltså om skeppet skulle slå omkull då?
För i så fall stödjer det teorin att vatten har forsat in från sidan och fyllt utrymmet mellan eller i väggen. Och det är väl stora mängder vatten som får plats där i konstruktionen?

Kort sammanfattat så är det alldeles för många frågetecken för att man bara ska acceptera den "officiella" slutsatsen
Citera
2020-09-29, 10:35
Medlem
MaxVobiscums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Det har avfärdats, men lik förbannat hävdar folk att sten eller flyttblock kan finnas. Även om det skulle vara så, så skulle det tryckas ner i botten snarare än att skada båten, dessutom bör det synas spår av stenen...
Tja, i detta fallet kan man byta ut "sten" mot "berg" och såna flyttar man inte på.
Våra högsta berg finns i havet.
Detta sagt som en parentes.
Citera
2020-09-29, 10:36
Medlem
Roddarens avatar
Varför påstår folk att bogvisiret kan ha orsakat skadan på sidan när det återfanns vid fören när det bärgades?

Varför påstår haverikommissionen att bogvisiret slet med sig bogrampen när den sitter kvar på sitt ställe?
Citera
2020-09-29, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vet inte om någon nämnt detta tidigare men kan det inte ha varit bogvisiret som orsakat denna skada på skrovet när detta lossnade?

Dels är hålet runt 40 meter från bogen, verkar orimligt att bogvisiret skulle kunna träffa så långt bak när den borde pga. sin höga densitet sjunka som en sten. Även om den genom en pendelrörelse kanske skulle kunna få lite fart bakåt så borde det inte kunna vara nära vattenytan så långt bak.
Visst, orienterar sig visiret rätt i vattnet kan den få lyftkraft, men tycker den borde vara ganska begränsad jämfört med densiteten/tyngden. Verkar inte vara någon optimal vågsurfare direkt.

Sen verkar hålet omges av en betydligt större deformering, som rimligen uppkommit av något ganska trubbigt och med mer kraft än vad bogvisiret skulle kunna uppnå relativt fartyget.

Dessutom, skulle bogvisiret vara så långt bak och nära ytan, så borde kraften vara nära noll i vertikal riktning, men hög i horisontell riktning. Vilket i första hand borde ge en horisontell skada.

Finns säkert fler anledningar, men verkar ytterst långsökt.

Någon ojämnhet i havsbotten verkar vara det troligaste, men tycker ändå att kollisionshypotesen är intressant. Mycket som skulle kunna stämma med exempelvis en "lagom stor" ubåt i ytläge, även om det säkert inte är hundraprocentigt.
Senast redigerad av Storbob 2020-09-29 kl. 10:53.
Citera
2020-09-29, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Varför påstår folk att bogvisiret kan ha orsakat skadan på sidan när det återfanns vid fören när det bärgades?

Varför påstår haverikommissionen att bogvisiret slet med sig bogrampen när den sitter kvar på sitt ställe?

Skrevs tidigare i tråden att bogvisiret hittades runt 1km bort från estonia?
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Därför att av experterna så krävs det energi motsvarande det 1000 ton fartyg i 4 knop skapar.

Visiret väger 55 ton och kan gärna inte ha accelererat när det föll av Estonia, mao är rörelseenergin för låg för att skapa den kraft som krävdes. Dessutom sjunker ett 55 ton tungt föremål utan flytkraft, det seglar inte runt i vattnet. Vidare har visiret en skada på sig som tyder att det har slagit i Estonias bulb, skadan sitter på visirets styrbordssida, vilket innebär att det isf måste ha fallit mot barbord sida, så om det seglat runt i vattnet så var det inte på styrbordssida.

Nu skall jag inte leka varken besserwisser eller kunnig inom detta ämne men det har om och om igen i historien, motbevisats vad matematiken och dess lagar säger. Om ingen har det på film kan ingen med säkerhet säga hur bogvisiret föll/sjönk ned på botten... Kan ju ha fått sig en sjudjävla skjuts upp och ur en vågdal som fått bogvisiret att i princip, "hänga i luften", tills det var jämsides med där hålet hittades.

Eller, varför inte att bogvisiret bryts av i en vågdal när båten är på väg nedåt och när visiret bryts av är detta på väg uppåt, om ni försåt vad jag menar - detta skulle väl kunna skapa ett scenario som gör att visiret skapat hålet. Jag spekulerar bara, till synes, men är så emot tvärsäkra analyser som att "detta är inte möjligt"...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
Tack för snabbt svar.

Då borde det åtminstone i min värld gå väldigt snabbt att avgöra om någon klippa/sten är en rimlig orsak till skadan?

Man borde kunna avgöra hastighet och postion av båten när den sjönk, samt med geologiexpertis avgöra om sedimenten rört sig så mycket så någon sten "förflyttats". (Eftersom data då tydligen visar att det just nu (även då?) inte finns någon klippa/sten i området).

Borde vara en rimlig snabb analys att göra?
Vi vet att det är mestadels dy där skeppet ligger, men så vitt jag vet har det inte gjorts någon fördjupad undersökning av botten, troligen för att det inte har varit väldigt relevant. En expert kan inte säga något annan än sannolikheter, det behövs väl nya dykningar runt skeppet för att kunna hitta potentiella stenar eller dylik som kan ha gett upphov till hålet.
Citera
2020-09-29, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storbob
Dels är hålet runt 40 meter från bogen, verkar orimligt att bogvisiret skulle kunna träffa så långt bak när den borde pga. sin höga densitet sjunka som en sten. Även om den genom en pendelrörelse kanske skulle kunna få lite fart bakåt så borde det inte kunna vara nära vattenytan så långt bak.

Sen verkar hålet omges av en betydligt större deformering, som rimligen uppkommit av något ganska trubbigt och med mer kraft än vad bogvisiret skulle kunna uppnå relativt fartyget.

Dessutom, skulle bogvisiret vara så långt bak och nära ytan, så borde kraften vara nära noll i vertikal riktning, men hög i horisontell riktning. Vilket i första hand borde ge en horisontell skada.

Finns säkert fler anledningar, men verkar ytterst långsökt.

tack, för beskrivelsen - ja, det är mest troligt, helt klart. Gillar bara att spekulera och jag ger mig gärna när jag känner mig mer eller mindre överbevisad. Är inte helt köpt, men nästan...
Citera
2020-09-29, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren

Hmm, en helt klart rättfärdigad fråga. Svårt att argumentera emot, i alla fall för mig...
Citera
2020-09-29, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nu skall jag inte leka varken besserwisser eller kunnig inom detta ämne men det har om och om igen i historien, motbevisats vad matematiken och dess lagar säger. Om ingen har det på film kan ingen med säkerhet säga hur bogvisiret föll/sjönk ned på botten... Kan ju ha fått sig en sjudjävla skjuts upp och ur en vågdal som fått bogvisiret att i princip, "hänga i luften", tills det var jämsides med där hålet hittades.

Eller, varför inte att bogvisiret bryts av i en vågdal när båten är på väg nedåt och när visiret bryts av är detta på väg uppåt, om ni försåt vad jag menar - detta skulle väl kunna skapa ett scenario som gör att visiret skapat hålet. Jag spekulerar bara, till synes, men är så emot tvärsäkra analyser som att "detta är inte möjligt"...

Det har dock aldrig bevisats att något kunnat accelerera utan att energi tillförts, vatten absorberar energi vid anslag, till och med i ett sådant scenario som du resonerar kring. Det här är ej matte, det är fysik, dessutom väldigt grundläggande sådan.
Citera
2020-09-29, 10:49
Medlem
Baisers avatar
En svensk ubåt 1994 hade en besättning bestående av 50% värnpliktiga (om inte mer), det finns ingen chans i helvetet att de skulle hålla tyst i 25+ år, troligtvis hade hela svenska flottan pratat om det här en vecka efter att Estonia sjönk.

För det andra, så skulle en ubåt som krockat med Estonia blivit skadad och själv och behövt uppsöka varv, vilket skulle lett till att säkert 500-1000 personer skulle vara medvetna om Ubåtens inblandning ganska snart efteråt, och detta skall svenska staten lyckats hålla hemligt i 25 år.....Tjena mittbena...
Citera
2020-09-29, 10:49
Medlem
DeviatorXs avatar
Vet inte om det nya fyndet löser ger så många nya svar. Det väcker flera nya. Ledsen att jag inte orkat läsa alla inlägg i tråden men jag har några frågor.

Om någon ville sänka båten, som det tydligen skulle funnits varningar om, hur gör man då?
Om man vill ramma båten med en annan båt eller ubåt, hur förklarar det att bogvisiret föll av? Ser ingen sannolikhet i att bogvisiret föll av pga storm just när någon rammade det. Sitter inte visiret för högt för att ramma det? En annan båt skulle kollidera med bulben om den ens försökte. Ett alternativ är att spränga bogvisiret men tydligen fanns det både kamera och vittne när bogvisiret fick sin smäll och inga attentatsmän har setts eller fångats på film. Eventuella bombmän skulle nog i så fall velat hämtats upp av båt eller ubåt om nu tanken var att sänka Estonia.

Så mitt problem med en medveten sänkning av Estonia är att man rammat sidan av Estonia och fått loss bogvisiret nästan samtidigt. Hur?

Vilken båt eller ubåt skulle klara att ramma Estonia? En ubåt har sina torpeder i fören, låter ganska riskabelt. En vanlig båt borde setts på radar. En bomb borde gett spår på skrovfärgen.

Ett vittne har sett något "vitt" under Estonia direkt efter smällen. Är rätt säker på att ubåtar inte är vita men har inte sett så många ubåtar under kryssningsfartyg får jag väl erkänna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in