Citat:
Ursprungligen postat av
Sun Ruler
Jag läste att i Schweiz så hade dödligheten minskat med 50% för patienter under 70 år och med 70% för patienter över 70 år från perioden före och efter 1 juni i år. Så att minska smittspridningen initialt för att bättre kunna förbereda sig och erhålla mer kunskap om hur man behandlar patienterna är onekligen en stor fördel i det avseendet.
Anders Tegnells strategi är verkligen totalt misslyckad på alla möjliga sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Eftersom den största orsaken till dödsfall är överreaktion av immunförsvaret och denna numera är behandlingsbar med enkla cortisonpreparat så är jag helt övertygad om att en stor del av dödsfallen hos de med bättre grundhälsa nu inte längre sker.
En annan orsak till dödsfall i Sverige i våras var att folk sökte vård alldeles för sent. Detta berodde på att de som var sjuka fick rådet att vänta hemma när de ringde 1177. När jag var sjuk i maj så fick jag svåra andningsproblem, man hade precis ändrat reglerna så att jag fick komma in och kolla syresättningen, denna förändring skedde alltså i maj! Detta har också räddat rätt många liv då de kunde fånga upp de svåra fallen tidigare.
Sedan finns det andra förbättringar också, men jag skulle tro att de två punkterna ovan dels har hållit IVA tomt och dels har hållit nere dödsfallen ordentligt.
Exempelvis Adam Alsing hade med stor sannolikhet inte dött idag, han hade troligen räddats av cortisonet.
Det var en usel strategi att låta smittbärare forsa ohejdat in i landet, och på så sätt snabbt utlösa omfattande smittspridning. Att Sverige hade så många smittbärare i inledningsskedet, berodde inte på slumpen. Det låg medvetna val bakom.
Citat:
Ursprungligen postat av
gloffgloff
Sålänge inte jag blir sjuk skiter jag väl i om andra blir sjuka och dör
och de som jobbar i vården jobbar sönder sig dag och natt
bara jag får festa/gå på fotboll/handla på Ullared.
Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Ja, det är närmast groteskt att bevittna alla dessa egoister. Sorgligt.
Egoism är inte den enda drivkraften. En annan faktor är uppgivenhet.
Jag hoppas, och tror, att dom flesta svenskar är villiga att avstå från fester, för att på så sätt rädda livet på farmor och farfar. Men när farmor och farfar likväl drabbas av epidemin, förstår jag ifall folk blir uppgivna. Svenskarna har avstått från fester, med mera, men på grund av en usel strategi, så har epidemin, trots det, härjat på ålderdomshemmen. Vad är det då för mening med att göra uppoffringar för att rädda farmor och farfar? Alla uppoffringar har ändå varit bortkastade, på grund av Folkhälsomyndigheten.
Folkhälsomyndigheten har förkunnat ett budskap att epidemin är oundviklig. Svenska folket har tagit till sig av budskapet. Ifall sjukdomen ska få skölja igenom folket, vad är det då för mening att anstränga sig för att motarbeta sjukdomen? Självklart blir medborgarna uppgivna när samhället präglas av oundviklighets-filosofin.
Min slutsats: Felet ligger inte hos svenska folket. Felet ligger hos Folkhälsomyndigheten.