2020-09-28, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Eftersom den största orsaken till dödsfall är överreaktion av immunförsvaret och denna numera är behandlingsbar med enkla cortisonpreparat så är jag helt övertygad om att en stor del av dödsfallen hos de med bättre grundhälsa nu inte längre sker.

En annan orsak till dödsfall i Sverige i våras var att folk sökte vård alldeles för sent. Detta berodde på att de som var sjuka fick rådet att vänta hemma när de ringde 1177. När jag var sjuk i maj så fick jag svåra andningsproblem, man hade precis ändrat reglerna så att jag fick komma in och kolla syresättningen, denna förändring skedde alltså i maj! Detta har också räddat rätt många liv då de kunde fånga upp de svåra fallen tidigare.

Sedan finns det andra förbättringar också, men jag skulle tro att de två punkterna ovan dels har hållit IVA tomt och dels har hållit nere dödsfallen ordentligt.

Exempelvis Adam Alsing hade med stor sannolikhet inte dött idag, han hade troligen räddats av cortisonet.

Visst är det en del av förklaringen, tveklöst så, och tror också Alsing hade överlevt idag. Med det sagt är det kan det ändå inte uteslutas att viruset faktiskt blivit lindrigare. Tur att det gick bra för dig.
Citera
2020-09-28, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ok, jag köper det. Men klart var att det inte stämmer eftersom det var regeringen och inte FHM som beslutat något. Att de lokala besluten skulle kommit innan 10 mars i Skåne är jag också tveksam till.

Nationellt förbud infördes 1 april.

Skåne började runt 10 mars. Viktiga veckor!

https://sverigesradio.se/artikel/7428693
Citera
2020-09-28, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du "glömde" att nämna antalet sjukhusfall, Vårdade på iva och antalet som ligger i respirator. Tar man hänsyn till den mindre folkmängden i Danmark jämfört med Sverige ser det inte bra ut för danskarna, för det visar att det ökade antalet positiva test inte bara beror på att unga med lindriga/inga symptom samt de med bara virusrester ifrån en tidigare infektion testas positivt.

Trots det dör inte lika många som tidigare i våras.
Eller menar att Danmark snart kommer får flera tusen döda som Sverige? Vilken månad då?
Citera
2020-09-28, 20:06
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil

Danmark stoppade flyg på Kastrup tidigt också. Det spelade säkert stor roll.

Dessutom stoppades stora event i Danmark som många Skåningar hade åkt på. Dvs Skåne kan tacka danskarna för en del av den låga spridningen i våras.
Citera
2020-09-28, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Visst är det en del av förklaringen, tveklöst så, och tror också Alsing hade överlevt idag. Med det sagt är det kan det ändå inte uteslutas att viruset faktiskt blivit lindrigare. Tur att det gick bra för dig.
Tack, jag hade svåra andningsproblem en dag och halvsvåra en dag. Bara jag hade fått syresättningen kollad så släppte en del av anspänningen och det blev direkt lättare att andas. Hade jag inte kollat den så kanske jag hade blivit sämre. Jag misstänker att jag även den andra dagen hade lika svåra andningsproblem, men att det kändes lättare eftersom jag visste att jag hade bra syresättning. Tänk vad lite psykosomatisk vård kan göra.
Citera
2020-09-28, 20:08
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
"Munbindor"* i Oslos kollektivtrafik. Kommer knappas att minska smittspridningen, annat än, i bästa fall, på yttersta marginalen. Har ej fungerat vare sig i Danmark eller Finland, för att inte tala om Spanien, Frankrike och UK.

https://omni.se/a/qAnl2E

* Det heter faktiskt så på norska.
Har du vetenskapliga belägg för detta?
Citera
2020-09-28, 20:09
Medlem
.Dostoj.s avatar
Australien har klarat sig bra så här långt. Verkar som om de har kontroll på det mesta. Totalt runt 875 dödsfall bara och under 5 bekräftade smittade senaste dagarna. Något de gör rätt?
Citera
2020-09-28, 20:11
Medlem
Citat:

10 mars var samma datum som FHM gick ut med att inte besöka äldreboenden.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/flera-tecken-pa-samhallsspridning-av-covid-19-i-sverige/

Men som jag nämnt förut är den stora faktorn inte detta utan skillnaden i antalet smittade i varje region när social distansering började. Börjar du med 5 x fler smittade får du 5 x fler döda, grovt sett.
Citera
2020-09-28, 20:15
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
FK jobbar för att sprida covid. Det trodde jag aldrig jag skulle säga. Men de tvingar olika företagshälsovård att kalla in de som ska ha samtal om de varit borta 4-8 eller vad det ny kan vara gånger om året. De får gå till möte där det ifrågasätts om de fejkar. De har alltså följt FHM och varit hemma då de inte känt sig helt friska. Men så kan de ju inte hålla på enligt FK. Men suck!
Så jäkla typiskt Sverige. Sila mygg och svälj kameler. Det finns väl viktigare saker än att jaga eventuella småglidare.
Uppenbart samverkar inte myndigheterna: FHM rekommenderar och FK sätter käppar i hjulen. Företagshälsan har väl dessutom annat att göra.
Citera
2020-09-28, 20:15
Medlem
Citat:

Mitt (stor)företag införde karantänregler (14 dagar) efter resor utomlands redan två veckor tidigare än Skåne. Det var också 14 dagars karantän om man träffat smittade personer.

Ett par dagar senare så rekommenderades alla att arbeta hemifrån om de kunde. De flesta började jobba hemifrån då.

Knappt två veckor senare så var det krav på att arbeta hemifrån, de enda som tilläts vara på kontoret var de som hade en arbetsorder från sin chef.

Efter semestern så är vi tillbaka på en rekommendation igen.
Citera
2020-09-28, 20:16
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag läste att i Schweiz så hade dödligheten minskat med 50% för patienter under 70 år och med 70% för patienter över 70 år från perioden före och efter 1 juni i år. Så att minska smittspridningen initialt för att bättre kunna förbereda sig och erhålla mer kunskap om hur man behandlar patienterna är onekligen en stor fördel i det avseendet.

Anders Tegnells strategi är verkligen totalt misslyckad på alla möjliga sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Eftersom den största orsaken till dödsfall är överreaktion av immunförsvaret och denna numera är behandlingsbar med enkla cortisonpreparat så är jag helt övertygad om att en stor del av dödsfallen hos de med bättre grundhälsa nu inte längre sker.

En annan orsak till dödsfall i Sverige i våras var att folk sökte vård alldeles för sent. Detta berodde på att de som var sjuka fick rådet att vänta hemma när de ringde 1177. När jag var sjuk i maj så fick jag svåra andningsproblem, man hade precis ändrat reglerna så att jag fick komma in och kolla syresättningen, denna förändring skedde alltså i maj! Detta har också räddat rätt många liv då de kunde fånga upp de svåra fallen tidigare.

Sedan finns det andra förbättringar också, men jag skulle tro att de två punkterna ovan dels har hållit IVA tomt och dels har hållit nere dödsfallen ordentligt.

Exempelvis Adam Alsing hade med stor sannolikhet inte dött idag, han hade troligen räddats av cortisonet.

Det var en usel strategi att låta smittbärare forsa ohejdat in i landet, och på så sätt snabbt utlösa omfattande smittspridning. Att Sverige hade så många smittbärare i inledningsskedet, berodde inte på slumpen. Det låg medvetna val bakom.

Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Sålänge inte jag blir sjuk skiter jag väl i om andra blir sjuka och dör

och de som jobbar i vården jobbar sönder sig dag och natt

bara jag får festa/gå på fotboll/handla på Ullared.
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det är närmast groteskt att bevittna alla dessa egoister. Sorgligt.

Egoism är inte den enda drivkraften. En annan faktor är uppgivenhet.

Jag hoppas, och tror, att dom flesta svenskar är villiga att avstå från fester, för att på så sätt rädda livet på farmor och farfar. Men när farmor och farfar likväl drabbas av epidemin, förstår jag ifall folk blir uppgivna. Svenskarna har avstått från fester, med mera, men på grund av en usel strategi, så har epidemin, trots det, härjat på ålderdomshemmen. Vad är det då för mening med att göra uppoffringar för att rädda farmor och farfar? Alla uppoffringar har ändå varit bortkastade, på grund av Folkhälsomyndigheten.

Folkhälsomyndigheten har förkunnat ett budskap att epidemin är oundviklig. Svenska folket har tagit till sig av budskapet. Ifall sjukdomen ska få skölja igenom folket, vad är det då för mening att anstränga sig för att motarbeta sjukdomen? Självklart blir medborgarna uppgivna när samhället präglas av oundviklighets-filosofin.

Min slutsats: Felet ligger inte hos svenska folket. Felet ligger hos Folkhälsomyndigheten.
Citera
2020-09-28, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Anders Tegnells strategi är verkligen totalt misslyckad på alla möjliga sätt.

Det var en usel strategi att låta smittbärare forsa ohejdat in i landet, och på så sätt snabbt utlösa omfattande smittspridning. Att Sverige hade så många smittbärare i inledningsskedet, berodde inte på slumpen. Det låg medvetna val bakom.

Egoism är inte den enda drivkraften. En annan faktor är uppgivenhet.

Jag hoppas, och tror, att dom flesta svenskar är villiga att avstå från fester, för att på så sätt rädda livet på farmor och farfar. Men när farmor och farfar likväl drabbas av epidemin, förstår jag ifall folk blir uppgivna. Svenskarna har avstått från fester, med mera, men på grund av en usel strategi, så har epidemin, trots det, härjat på ålderdomshemmen. Vad är det då för mening med att göra uppoffringar för att rädda farmor och farfar? Alla uppoffringar har ändå varit bortkastade, på grund av Folkhälsomyndigheten.

Folkhälsomyndigheten har förkunnat ett budskap att epidemin är oundviklig. Svenska folket har tagit till sig av budskapet. Ifall sjukdomen ska få skölja igenom folket, vad är det då för mening att anstränga sig för att motarbeta sjukdomen? Självklart blir medborgarna uppgivna när samhället präglas av oundviklighets-filosofin.

Min slutsats: Felet ligger inte hos svenska folket. Felet ligger hos Folkhälsomyndigheten.

Och ändå tycker 85 % av befolkningen att eget ansvar är det bästa. Det går inte ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in