2020-09-28, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Och ändå tycker 85 % av befolkningen att eget ansvar är det bästa. Det går inte ihop.
Runt 85% blir inte särskilt sjuka heller. Är det en korrelation eller en kausalitet?
Citera
2020-09-28, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Runt 85% blir inte särskilt sjuka heller. Är det en korrelation eller en kausalitet?

Eftersom det också är ett eget ansvar att inte smitta gamla och sköra med influensa så ligger svaret mer där.
Citera
2020-09-28, 20:41
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Och ändå tycker 85 % av befolkningen att eget ansvar är det bästa. Det går inte ihop.
Det är inte antingen eller. Det är alltid både och.

Jag tror t.ex. inte att dessa 85% är emot gränsen på 50 pers. och besöksförbud på äldreboenden. Dvs att de vill att detta ska skötas via "eget ansvar".

Det myndigheterna rekommenderar väger mycket tungt i Sverige (som är vana att "lyda").
Så även om det är "eget ansvar" så har det myndigheterna säger och gör avgörande betydelse.
Citera
2020-09-28, 20:41
Medlem
gloffgloffs avatar
Kämpat mig igenom snart en timme med reklam på TV4 Play

försökt hitta det kl 19:00 igårkväll utlovade "det kommer mer i Nyhetsmorgon imorgon"

om gymnasielärare och smittspridning på jobbet men det enda jag hittar är

"Hockeyfrillans återkomst" och att det finns en spricka i Estonia vraket.

Vad hände?

Nån som såg Nyhetsmorgon imorse?
Citera
2020-09-28, 20:47
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Fan vet vilken "reaktionsfunktion" FHM skulle ha av olika dödligheter. Men man kan nog säga att vi antagligen hade änglavakt att det inte blev värre.

Det hade nog lika gärna kunnat vara 20 000 döda vid det här laget, och vi hade nog likförbannat fått se Anders Wallensten stå i nyhetsmorgon och förklara att "munskydd dom skyddar ju inte dig".

Ängel vet jag inte

men enligt mig påverkade Joacim Rocklöv händelseutvecklingen

när han framförde sina åsikter och rekommendationer

i Agenda programmet i mars.
Citera
2020-09-28, 20:55
Medlem
Citat:
Eftersom det också är ett eget ansvar att inte smitta gamla och sköra med influensa så ligger svaret mer där.

Jag tänkte mer att de som själva inte blir så sjuka, de har nog inte heller lika stora behov av att strikt undvika riskerna för att bli sjuk. Den som lättare blir sjuk (och dö) kommer istället att skydda sig bättre. Man kan därför inte lite på en undersökning av det slaget.
Citera
2020-09-28, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det är inte antingen eller. Det är alltid både och.

Jag tror t.ex. inte att dessa 85% är emot gränsen på 50 pers. och besöksförbud på äldreboenden. Dvs att de vill att detta ska skötas via "eget ansvar".

Det myndigheterna rekommenderar väger mycket tungt i Sverige (som är vana att "lyda").
Så även om det är "eget ansvar" så har det myndigheterna säger och gör avgörande betydelse.

Detta är nämnt förr men vanan att följa råd från myndigheter/staten är väldigt olika både mellan länder och mellan personer i ett land, beroende på bakgrunden hos individen i relation till det samhälle som invididen lever i rent historiskt och kulturellt. Socioekonomi spelar också in naturligtvis. Allt det syns i statistiken både mellan länder och inom ett land.
Citera
2020-09-28, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag tänkte mer att de som själva inte blir så sjuka, de har nog inte heller lika stora behov av att strikt undvika riskerna för att bli sjuk. Den som lättare blir sjuk (och dö) kommer istället att skydda sig bättre. Man kan därför inte lite på en undersökning av det slaget.

Jag tror nog det finns ett inbyggd ansvarskänsla hos många att inte smitta andra (och inte bara tänka att man själv bir särskilt sjuk), särskilt inte om man ska besöka gamla och sköra på äldreboenden eller sjukhus. Att det sedan finns de som "tvingas" gå till sina jobb av ekonomiska skäl trots förkylning blir alltid ett problem.
Citera
2020-09-28, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Kämpat mig igenom snart en timme med reklam på TV4 Play

försökt hitta det kl 19:00 igårkväll utlovade "det kommer mer i Nyhetsmorgon imorgon"

om gymnasielärare och smittspridning på jobbet men det enda jag hittar är

"Hockeyfrillans återkomst" och att det finns en spricka i Estonia vraket.

Vad hände?

Nån som såg Nyhetsmorgon imorse?
Var det detta?
Citat:
Malin Edlund är gymnasielärare och är orolig att smittas i den skola där hon arbetar, där runt tusen ungdomar rör sig dagligen. Hon vill ha krav på skydd för lärare, och att kravet ska komma från experter såsom Folkhälsomyndigheten.
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/13293445
Citera
2020-09-28, 21:13
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Malin Edlund är gymnasielärare och är orolig att smittas i den skola där hon arbetar, där runt tusen ungdomar rör sig dagligen. Hon vill ha krav på skydd för lärare, och att kravet ska komma från experter såsom Folkhälsomyndigheten.

Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Var det detta?

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/13293445

Det var del av inslaget igårkväll kl 19 med utbildningsministern i studion.

Kolla själv 19 sändningen igårkväll.

Men det fanns inget i Nyhetsmorgon vad jag kunde se.
Citera
2020-09-28, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det stämmer att FHM verkar ha legat hyffsat rätt vad beträffar dödligheten, men dom tycks helt ha missbedömt hur smittsamt viruset är (eller inte är). Det går uppenbarligen att få stopp på viruset nästan helt. Vi skulle ha tagit det lugnare och tittat på andra länder för att lära oss, istället för att arrogant dra förhastade slutsatser.

Sverige kommer ses som ett misslyckande - det är jag övertygad om. Det är inte ok att avvika från sunt förnuft och försiktighetsprincipen. Vi har i princip varit på resa där busschauffören såg nästan hela delen av vägen efter backkrönet, men inte hela. Han lade sig ändå i fel körfält och började köra om. Det hade kunnat komma möte med en tankbil och blivit katastrof.

Man kommer jämföra vår dödlighet med grannländernas och konstatera att det dog 5-10ggr fler personer här, på grund av vår dåliga hantering. I det långa loppet tror jag även att den svenska ekonomin klarar sig sämre, nu när bilden av Sverige fått sig ännu en törn.

Så vi kommer fram till destinationen i sämre skick än våra grannländer och efter en onödig vansinnesomkörning som vi inte tjänade någon tid på alls. Dessutom dog en massa äldre passagerare i den svenska bussen på grund av den onödigt vårdslösa körningen.
Fast jag tycker det är att gå väl långt att hävda att FHM missbedömt hur smittsamt det är.

FHM underskattade kanske virusets spridning och smittsamhet i början av året. Visst.

Men därefter så har ju deras prognos för dödligheten varit bra just för att de korrekt bedömd smittsamheten och utbredningen på hemmaplan. Andra länder har ju kommit fram till uppblåsta siffror för dödligheten, för att de förbisett mörkertalet av smittade. I många fall kan man även misstänka att det funnits politiska skäl att blåsa upp dödligheten. Det har varit ett sätt att få med sig folkets stöd i nedstängningarna.
Citera
2020-09-28, 21:20
Medlem
Børn har mindre risiko for at få corona, viser studie
Ifølge et engelsk studie tyder det på, at børn og unge på under 20 år har 44 procent lavere risiko for at blive smittet med coronavirus end voksne.

Det viser et studie, som præsidenten for det britiske Royal College of Paediatrics and Child Health står i spidsen for.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in