Citat:
Ursprungligen postat av
JedanProblem
Det stämmer att FHM verkar ha legat hyffsat rätt vad beträffar dödligheten, men dom tycks helt ha missbedömt hur smittsamt viruset är (eller inte är). Det går uppenbarligen att få stopp på viruset nästan helt. Vi skulle ha tagit det lugnare och tittat på andra länder för att lära oss, istället för att arrogant dra förhastade slutsatser.
Sverige kommer ses som ett misslyckande - det är jag övertygad om. Det är inte ok att avvika från sunt förnuft och försiktighetsprincipen. Vi har i princip varit på resa där busschauffören såg nästan hela delen av vägen efter backkrönet, men inte hela. Han lade sig ändå i fel körfält och började köra om. Det hade kunnat komma möte med en tankbil och blivit katastrof.
Man kommer jämföra vår dödlighet med grannländernas och konstatera att det dog 5-10ggr fler personer här, på grund av vår dåliga hantering. I det långa loppet tror jag även att den svenska ekonomin klarar sig sämre, nu när bilden av Sverige fått sig ännu en törn.
Så vi kommer fram till destinationen i sämre skick än våra grannländer och efter en onödig vansinnesomkörning som vi inte tjänade någon tid på alls. Dessutom dog en massa äldre passagerare i den svenska bussen på grund av den onödigt vårdslösa körningen.
Fast jag tycker det är att gå väl långt att hävda att FHM missbedömt hur smittsamt det är.
FHM underskattade kanske virusets spridning och smittsamhet i
början av året. Visst.
Men därefter så har ju deras prognos för dödligheten varit bra just
för att de korrekt bedömd smittsamheten och utbredningen på hemmaplan. Andra länder har ju kommit fram till uppblåsta siffror för dödligheten, för att de förbisett mörkertalet av smittade. I många fall kan man även misstänka att det funnits politiska skäl att blåsa upp dödligheten. Det har varit ett sätt att få med sig folkets stöd i nedstängningarna.