2020-09-28, 18:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Har inget minne av det men här är en länk med ytterligare åtgärder de tog:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/staffanstorp-stanger-allt-utom-skola-och-omsorg

Resoluta åtgärder, inget FHM-flum!
Fantastiskt! Ett föredöme!
Citera
2020-09-28, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Folk är naiva. Viruset finns typ överallt. Det kommer inte att dö ut. Länder som har få döda för att de stängt igen är idiotiska. Att bromsa smittspridningen för att inte sjukhusen ska bli överfulla är en sak, men i det här läget? Munskydd, karantän och jobba hemifrån. Vad fan pratar ni om? I princip alla kommer att utsättas för viruset förr eller senare, varför dra ut på det? Det finns inte något som tyder på något annat. Går ni och hoppas på vaccin? Inget som i dagsläget tyder på att det får särskilt bra på den fronten och det kommer säkerligen dröja åratal om det blir något med bra och lång verkningsgrad. Eller tror ni att viruset ska bli mildare? Det har begränsade ramar att mutera inom och det visste man för 6mån sedan. Nu, 6 mån senare så finns heller inga indikationer på att det blivit mildare. På sikt kommer det vara skillnader länder emellan men bara för att vissa grupper har bättre immunförsvar.

Håller med om det mesta, bortsett från det om mutationer. Dödligheten kan inte längre vara densamma som i våras, inga siffror stämmer isåfall. Bättre vård är förstås en del, men jag har svårt att tro att det skulle vara hela sanningen, sannolikt är viruset åtminstone lite lindrare. Allt man hörde i våras om fall där unga och medelålders trodde att de blviit bättre, men sedan helt plötsligt inte kunde andas, sådana fall läser man inte om längre. Kan vara att medierna inte rapporterar, men känns konstigt, sådant säljer definitivt, och om det fortfarande var lika vanligt förekommande borde det fortfarande finnas anhöriga som vill berätta.
Håller med dig angående lockdowns, det fungerar helt enkelt inte. Dessutom kommer många av de som skriker om lockdown till vaccinet kommer, när vaccinet väl kommer så kommer de hetsa tråden att inte ta vaccinet. De vill helt enkelt ha så mycket kaos som möjligt. Detta gäller inte alla "alarmister", det finns alarmister jag respekterar, trots olika åsikter, men många alarmister är ute efter kaos.
Tyvärr har den alarmistiska strategin använts i alltför många länder. Har svårt att se att detta slutar vackert i t.ex. Norge.
Citera
2020-09-28, 18:57
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
USA: Förnekare dömd till 1 års fängelse

En lågbegåvad tomte anordnade stora fester och saboterade medvetet smittbekämpningsåtgärder. Staten Maryland uppskattade inte sabotaget och dömde förnekaren till 1 års fängelse.

US man given one year sentence for throwing parties
Citat:
A man in the US state of Maryland has been sentenced to one year in prison for throwing two large parties at the beginning of the pandemic.
Shawn Marshall Myers, 42, was found guilty of two counts of failing to comply with the state's emergency order banning gatherings of more than 10 people.
Around 50 people attended a party at Myers' home on 22 March, which was later disbanded by police. A week later, police received a report of another large party and found more than 50 people at the property.
Myers was argumentative on both occasions, according to the state's attorney's office.
He faces three years' probation after his release.

källa bbc
Citera
2020-09-28, 18:58
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det har varit tunt med visselblåsare från svenska myndigheter FHM MSB och Socialstyrelsen

allt har skötts på bästa sätt

ska man tolka det så?
Jag vill klargöra att jag inte har någon information från FHMs insida, utan att jag kommenterar här i tråden i egenskap av busspassagerare. Jag tycker dock att Anders inte ska få köra bussen mer nu.

Han är inte automatiskt en bra chaufför på svenska vägar bara för att han har kört buss i Afrika och Laos tidigare.
Citera
2020-09-28, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Eftersom smittan sprids på arbetsplatser, samt att folk smyggår till jobbet sjuka så låter det vettigt att införa. Är dock tveksam att FHM och Sverige nationellt skulle vara så kloka och förståndiga
Även på AstraZeneca har man sedan en längre tid haft munskydd på jobbet och temperaturscanning när man går dit.Har man sjuka anhöriga ska man inte gå till jobbet. Distansarbete på AB Volvo har uppmuntrats sedan mars. Tack vare att de stora arbetsplatserna tar ansvar så har smittan minskat. På mindre arbetsplatser är man redan små enheter och kommer smittan in är det inte så många som drabbas.
Citera
2020-09-28, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Jag hävdar inte att en miljon är en liten siffra, men det finns andra sjukdomar som skördar ungefär lika många liv och som typ inte ens får en notis. Malaria, ja.. Ungefär 600 000 om året men det är årtionde efter årtionde. Covid-19 kommer på ett eller annat sätt att klinga av inom två år. Malaria fortsätter att skörda liv.. Tuberkolos tog livet av 1,5 milj människor 2018. Hur många känner till det? Kommer Covid-19 hinna göra det i år, antagligen inte och det har stängt ner hela västvärlden.
Hur vet man att folk dog av och inte med turberkolos? Det är väl främst i fattiga länder som turberkolos finns? De drabbade kanske har underliggande sjukdomar, näringsbrist osv? Vad är medelåldern bland de som dör osv?
Citera
2020-09-28, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det finns flera studier om R-tal R0 Basic Reproduction Number för Sars-Cov-2,

här är en från augusti 2020

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7438206/

det finns säkert för Common Cold också kan du jämföra själv.

Det var knappast svar på frågan.
Citera
2020-09-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Hur vet man att folk dog av och inte med turberkolos? Det är väl främst i fattiga länder som turberkolos finns? De drabbade kanske har underliggande sjukdomar, näringsbrist osv? Vad är medelåldern bland de som dör osv?

Spelar det nån roll? Det är en farlig sjukdom oavsett.

205 000 barn var bland de döda, men medelåldern hittar jag inte.
Citera
2020-09-28, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Mitt inlägg var inget citat, lol.

Ok, jag köper det. Men klart var att det inte stämmer eftersom det var regeringen och inte FHM som beslutat något. Att de lokala besluten skulle kommit innan 10 mars i Skåne är jag också tveksam till.
Citera
2020-09-28, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Håller med om det mesta, bortsett från det om mutationer. Dödligheten kan inte längre vara densamma som i våras, inga siffror stämmer isåfall. Bättre vård är förstås en del, men jag har svårt att tro att det skulle vara hela sanningen, sannolikt är viruset åtminstone lite lindrare. Allt man hörde i våras om fall där unga och medelålders trodde att de blviit bättre, men sedan helt plötsligt inte kunde andas, sådana fall läser man inte om längre. Kan vara att medierna inte rapporterar, men känns konstigt, sådant säljer definitivt, och om det fortfarande var lika vanligt förekommande borde det fortfarande finnas anhöriga som vill berätta.
Håller med dig angående lockdowns, det fungerar helt enkelt inte. Dessutom kommer många av de som skriker om lockdown till vaccinet kommer, när vaccinet väl kommer så kommer de hetsa tråden att inte ta vaccinet. De vill helt enkelt ha så mycket kaos som möjligt. Detta gäller inte alla "alarmister", det finns alarmister jag respekterar, trots olika åsikter, men många alarmister är ute efter kaos.
Tyvärr har den alarmistiska strategin använts i alltför många länder. Har svårt att se att detta slutar vackert i t.ex. Norge.
Eftersom den största orsaken till dödsfall är överreaktion av immunförsvaret och denna numera är behandlingsbar med enkla cortisonpreparat så är jag helt övertygad om att en stor del av dödsfallen hos de med bättre grundhälsa nu inte längre sker.

En annan orsak till dödsfall i Sverige i våras var att folk sökte vård alldeles för sent. Detta berodde på att de som var sjuka fick rådet att vänta hemma när de ringde 1177. När jag var sjuk i maj så fick jag svåra andningsproblem, man hade precis ändrat reglerna så att jag fick komma in och kolla syresättningen, denna förändring skedde alltså i maj! Detta har också räddat rätt många liv då de kunde fånga upp de svåra fallen tidigare.

Sedan finns det andra förbättringar också, men jag skulle tro att de två punkterna ovan dels har hållit IVA tomt och dels har hållit nere dödsfallen ordentligt.

Exempelvis Adam Alsing hade med stor sannolikhet inte dött idag, han hade troligen räddats av cortisonet.
Citera
2020-09-28, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Har inget minne av det men här är en länk med ytterligare åtgärder de tog:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/staffanstorp-stanger-allt-utom-skola-och-omsorg

Resoluta åtgärder, inget FHM-flum!

Lokalt togs besluten och så brukar Sverige fungera. Som notering gick FHM ut med att inte besöka äldreboenden den 10 mars.
Citera
2020-09-28, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag förstår och håller med. Nedan kan du läsa hur de gjorde i Staffanstorp, jag har för mig att de även stängde gymnasiet för att senare öppna det för att sedan införa distansundervisning.
Staffanstorp verkar ha handlat på ett högst rimligt sätt, även om rekommendationer om hemkarantän för resenärer från drabbade områden kom tidigt även från andra håll, dock kanske inte från FHM.

- Skydda de gamla på ett ordentligt sätt, med bl.a. stängda ålderdomshem och skyddsutrustning för personalen, och öppna skolor. Glädjande om deras strategi verkar ha fallit ut väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in