2020-10-14, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
I Finland har de en riktig opposition som nu aktualiserar missförtroendevotum mot regeringens hantering av munskyddsfrågan. Här har det varit borgfred som fortsätter vad gäller coronan.

Intressant för regeringen tog fram en undersökning mot munskydd. Om jag minns det rätt så var det ungefär samma argument som i Sverige. Munskydd är farliga. Men nu säger den finska regeringen att det var pga brist på munskydd. Det var också en förklaring här.

Men regeringen menar att kritiken är ogrundad. Anledningen till att man valde att inte rekommendera munskydd i våras var för att det rådde brist på dem, det hade varit oansvarigt att rekommendera något som alla inte kan köpa, sa statsministern Sanna Marin på en utfrågning i riksdagen om de senaste anklagelserna.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7574138
Men vad tusan, Finland har ju superlager fulla med skyddsutrustning.
Citera
2020-10-14, 07:45
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Livsmedelsverket rekommenderar 400 IU (10 mg) per dag, utom för vissa grupper för vilka de rekommenderar det dubbla.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin

6000 IU är ganska mycket.

Fast livsmedelsverket har alltid varit låga med sina rekommendationer av D-vitamin. 6000 IU är inte en toxisk dos, i synnerhet inte om det är oralt. Många av de som får D-vitamin på sjukhus i form av C-19-terapi får betydligt mer än så intravenöst.
Citera
2020-10-14, 07:46
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Livsmedelsverket rekommenderar 400 IU (10 mg) per dag, utom för vissa grupper för vilka de rekommenderar det dubbla.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin

6000 IU är ganska mycket.

Ah, har också reflekterat över det. Tror dock Fauci vet vad han gör. Dessutom är Fauci en liten person så de med fetma behöver troligen ännu mer.

Såg en kurva på att det kunde ta 5 månader med 5000 iu för att nå upp till 40ng i blodet vilket är nivån associerad med lägst risk med covid19.
Citera
2020-10-14, 07:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Lite detaljer om vitamin D
Jag hittade den här texten från NIH (National Institute of Health).

https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/

Texten är omfattande och detaljerad. Där finns bl.a. dessa uppgifter.

Table 2: Recommended Dietary Allowances (RDAs) for Vitamin D [1]
10-20 mcg, 400-800 IU beroende på ålder.

Table 4: Tolerable Upper Intake Levels (ULs) for Vitamin D [1]
25-100 mcg, 1000-4000 IU beroende på ålder.

Det har publicerats ett 30-tal artiklar i medicinska tidskrifter om vitamin D och COVID-19 under det senaste halvåret. Jag nöjer mig med att citera ett kort inlägg i BMJ från en GP (allmänläkare) i Australien, daterat 2020-10-05:
Rapid Response:
Vitamin D and covid-19: enough evidence to recommend supplements
Dear Editor,

There are now close to 30 or so studies demonstrating that having optimal blood levels of 25(OH)-vitamin D (75-150 nmol/L) reduces covid-19 risks: reduced risk of infection; reduced risk of severe disease; reduced risk of dying. Many researchers now regard the evidence as ‘overwhelming’. Despite this, there still will be those who say that we need ‘more research’, but in the meantime, there is little to be lost (vitamin D supplements are inexpensive and have low risk of toxicity) and a huge amount to gain by recommending a decent daily dose of vitamin D3 (say 1-2,000 IU for children and 4-5,000 IU for adults).

Competing interests: No competing interests

https://www.bmj.com/content/371/bmj.m3872/rr
Helst bör man väl mäta blodnivån. Om man inte gör det och köper preparat med t.ex. 10 eller 12,5 µg (400 eller 500 IU) så har du nog rätt i att det inte räcker med en tablett om dagen. I alla fall inte den här vintern. I synnerhet inte för riskpersoner. Dessa ska nog upp mot 4-5000 IU eller kanske t.o.m. Fauci's nivå. Jag utgår från att Fauci har möjlighet att mäta nivån i sitt blod. Att veta den underlättar ju när man väljer dosering. Jag tycker ändå att man bör ha i åtanke att det finns risker med överdosering. Se avsnittet "Health Risks from Excessive Vitamin D" i texten från NIH ovan. Där anges dos upp till 100µg, 4000 IU som "tolerabel" för vuxna.

Jag noterade också att den GP som skrev texten i BMJ ovan skriver explicit om D3. Jag hittade detta:
"Vitamin D är ett samlingsnamn för de två fettlösliga ämnena ergokalciferol (D2) och kolekalciferol (D3)."
https://www.apotea.se/d-vitamin
Jag såg på två preparat och dom innehåller bara D3. Jag vet inte om det varierar.

Har du friska njurar går det säkert bra att hålla en hög dosering. Varning dock för äldre och långvarigt bruk med höga doser då p.g.a. risken för förkalkningar.

Men jag tror säkert att det duger med att hålla måtta på intaget och jag kör med 45 mikrogram = 1800 IE.

Man kan också plussa på med famotidin(e). Tyvärr är det dåligt med det på svenska apotek med endast Pepcid 10 mg 24 tabl. Finns dock på ebay i lite större förpackningar och 20 mg. Då jag slentrianmässigt tagit omeprazol så byter jag smidigt ut dem mot famotidin.

Det finns flera preparat som visat sig nyttiga i sammanhanget. Bland receptbelagda finns i SSRI-klassen fluoxetin och fluvoxamin t.ex.

Famotidin:

Efficacy of Famotidine for COVID-19: A Systematic Review and Meta-analysis

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.28.20203463v1

Fluoxetin:

Association between SSRI Antidepressant Use and Reduced Risk of Intubation or Death in Hospitalized Patients with Coronavirus Disease 2019: a Multicenter Retrospective Observational Study

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.09.20143339v2

Fluvoxamin:

Trial supports use of fluvoxamine in patients with mild COVID-19

https://www.europeanpharmaceuticalreview.com/news/129811/trial-supports-use-of-fluvoxamine-in-patients-with-mild-covid-19/
Senast redigerad av arbetet 2020-10-14 kl. 07:57.
Citera
2020-10-14, 07:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Lite detaljer om vitamin D
Jag hittade den här texten från NIH (National Institute of Health).

https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/

Texten är omfattande och detaljerad. Där finns bl.a. dessa uppgifter.

Table 2: Recommended Dietary Allowances (RDAs) for Vitamin D [1]
10-20 mcg, 400-800 IU beroende på ålder.

Table 4: Tolerable Upper Intake Levels (ULs) for Vitamin D [1]
25-100 mcg, 1000-4000 IU beroende på ålder.

Det har publicerats ett 30-tal artiklar i medicinska tidskrifter om vitamin D och COVID-19 under det senaste halvåret. Jag nöjer mig med att citera ett kort inlägg i BMJ från en GP (allmänläkare) i Australien, daterat 2020-10-05:
Rapid Response:
Vitamin D and covid-19: enough evidence to recommend supplements
Dear Editor,

There are now close to 30 or so studies demonstrating that having optimal blood levels of 25(OH)-vitamin D (75-150 nmol/L) reduces covid-19 risks: reduced risk of infection; reduced risk of severe disease; reduced risk of dying. Many researchers now regard the evidence as ‘overwhelming’. Despite this, there still will be those who say that we need ‘more research’, but in the meantime, there is little to be lost (vitamin D supplements are inexpensive and have low risk of toxicity) and a huge amount to gain by recommending a decent daily dose of vitamin D3 (say 1-2,000 IU for children and 4-5,000 IU for adults).

Competing interests: No competing interests

https://www.bmj.com/content/371/bmj.m3872/rr
Helst bör man väl mäta blodnivån. Om man inte gör det och köper preparat med t.ex. 10 eller 12,5 µg (400 eller 500 IU) så har du nog rätt i att det inte räcker med en tablett om dagen. I alla fall inte den här vintern. I synnerhet inte för riskpersoner. Dessa ska nog upp mot 4-5000 IU eller kanske t.o.m. Fauci's nivå. Jag utgår från att Fauci har möjlighet att mäta nivån i sitt blod. Att veta den underlättar ju när man väljer dosering. Jag tycker ändå att man bör ha i åtanke att det finns risker med överdosering. Se avsnittet "Health Risks from Excessive Vitamin D" i texten från NIH ovan. Där anges dos upp till 100µg, 4000 IU som "tolerabel" för vuxna.

Jag noterade också att den GP som skrev texten i BMJ ovan skriver explicit om D3. Jag hittade detta:
"Vitamin D är ett samlingsnamn för de två fettlösliga ämnena ergokalciferol (D2) och kolekalciferol (D3)."
https://www.apotea.se/d-vitamin
Jag såg på två preparat och dom innehåller bara D3. Jag vet inte om det varierar.

D3 är det vanligaste idag då det ger "bättre" respons. D2 är väl mest för veganer? D3 utvinns ofta ur fårull

Att mäta sina värden på tex werlabs är ju fullt möjligt för de flesta.

Har du solat mycket i sommar kanske man behöver lägre dos. Blekvita nattmänniskor behöver troligen mer.

Att ta tex 2000 iu om man är orolig för överdos kan ju vara en medelväg.
Citera
2020-10-14, 08:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Framför allt ska man absolut inte gå runt och vara rädd för att få covid-19 i onödan, eller skrämma upp andra. Det är inget jag bara säger. Stress, ångest och depression försämrar immunförsvaret.

Man ska inte heller sitta hemma isolera sig, eftersom immunförsvaret försämras av att vara inomhus, och av stillasittande.

Ytterligare en sak är att man inte ska sitta uppe på nätterna och skriva på Flashback. Att vara vaken på natten istället för dagen försämrar immunförsvaret. Det sätter stopp för den process som sker under natten då man bygger upp immunförsvaret och rensar kroppen från avfallsämnen (källa: https://sverigesradio.se/artikel/7258365).

Sammanfattningsvis är det på fullaste allvar väldigt dåligt för immunförsvaret att vara covid-alarmist på Flashback. Det är givetvis inte riktat mot dig, utan en allmän observation. Man bör sova på nätterna, komma ut på dagarna, och oroa sig så lite som möjligt.

Nu har jag sovit hyggligt bra i natt, men den svenska coronahanteringen gör nog många sömnlösa. Varför är det exempelvis inte standard med godkända andningsskydd på sjukhusen? Det sker så mycket smittoöverföring helt i onödan. Tycker det är så beklämmande att läsa fall efter fall där hela avdelningar tvingats stänga igen. Folk blir allvarligt sjuka och dör i värsta fall. Mycket hade kunnat undvikas. Tycker det är så släpphänt hanterat. Här borde råda uppsträckning och tydlighet om vad som ska gälla. Det råder ingen brist på utrustning.
Citera
2020-10-14, 08:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och när du väl blivit smittad så smittar du med lätthet alla de som du "måste" umgås nära med. Mitt ena barn smittade ju resten av familjen trots att hen inte hade ett enda symtom själv och mitt andra barn hade bara lite ont i halsen. En annan nära släkting med mig hade bara lite orolig mage och smittade sin familj trots detta. Det är många som inte har mycket symtom alls, eller är helt utan symtom och smittar. Barnet som smittade mig hade smittan snurrande på sin högstadieskola i en dryg månad innan hen blev smittad.

Jag tror att det är här som viruset gör att det verkar vara omöjligt att slippa det. Hur svårt är det inte att hålla sig på avstånd i alla situationer? Det går faktiskt inte. Men vi svenskar är ändå rätt duktiga på att hålla avstånd då vi verkar ha det i vårt DNA.

Ja, snarare i vår kultur, som har en hel del att göra med med skftesreformerna, som sprängde sönder byarna. Så är det t.ex inte i Italien. Men italienarna blev ordentligt skrämda i våras och verkar därför även de hålla avstånd.
Citera
2020-10-14, 08:21
Medlem
Aftonbladet rapporterar att skidorterna runtom i Sverige är- eller är nästan fullbokade, det kommer inte som en chock.

Vad tror vi om skidorterna den kommande vintern och våren? I våras så tog sig restauranger, klubbar och allt där till det förnuftiga beslutet att klappa igen de dagliga aktiviteterna som after ski samt de nattliga aktiviteterna på klubbarna. Även SkiStar valde att stänga igen tidigare än planerat.

Hur kommer det se ut i kommande säsong? SkiStar har givetvis de finansiella musklerna att strama åt diverse saker under säsongen. Restauranger, klubbar, hotellet och butiker är en annan femma. Redan när man införde restriktionerna i våras så började ekonomin att få sig en ordentlig smäll för dessa aktörer, påtryckningar från allmänheten tvingade dessa att stänga igen helt och hållet vilket givetvis gjorde den ekonomiska situationen ännu värre. Dessa aktörer har inte de ekonomiska förutsättningarna för ett liknande scenario.

Då jag själv år uppvuxen i Åre så har jag både familj och vänner kvar där uppe. Informationen jag har fått till mig så förbereder sig restauranger, pubar och nattklubbar för en hög anstormning under säsongen.
Senast redigerad av karlenn 2020-10-14 kl. 08:27.
Citera
2020-10-14, 08:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Aftonbladet rapporterar att skidorterna runtom i Sverige är- eller är nästan fullbokade, det kommer inte som en chock.

Vad tror vi om skidorterna den kommande vintern och våren? I våras så tog sig restauranger, klubbar och allt där till det förnuftiga beslutet att klappa igen de dagliga aktiviteterna som after ski samt de nattliga aktiviteterna på klubbarna. Även SkiStar valde att stänga igen tidigare än planerat.

Hur kommer det se ut i kommande säsong? SkiStar har givetvis de finansiella musklerna att strama åt diverse saker under säsongen. Restauranger, klubbar, hotellet och butiker är en annan femma. Redan när man införde restriktionerna i våras så började ekonomin att få sig en ordentlig smäll för dessa aktörer, påtryckningar från allmänheten tvingade dessa att stänga igen helt och hållet vilket givetvis gjorde den ekonomiska situationen ännu värre. Dessa aktörer har inte de ekonomiska förutsättningarna för ett liknande scenario.

Eftersom vi, än så länge, troligen, bara befinner oss i försäsongen för covid-19 så kan du själv räkna ut vad som kommer att hända, speciellt i mars, april då det hela, troligen, kulminerar....
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-10-14 kl. 08:56.
Citera
2020-10-14, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Studien är i linje med det jag sagt tidigare. Att ett enkelt plastskydd runt näsa/mun som bara vinklade andningen nedåt skulle sannolikt hjälpa mycket bättre än ett munskydd, utan bieffekterna:

https://forumbilder.com/i/rXLd

Droppar i utandningsluften blåses då omedelbart mot marken. På inandning skulle man skyddas av gravitationen, eftersom dropparna är tyngre än luft, och därför inte lyfts upp i masken.

Originaltråden om det:

(FB) Glöm munskydd. Så här borde en mask mot covid-19 utformas.

Det användes redan på medeltiden men då fanns iofs ingen statsepidemiolog som påpekade att det saknades studier som bevisar att det fungerar.
Citera
2020-10-14, 08:38
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Det finns inget behov av munskydd annat än i din rubbade hjärna. Friska människor ska inte bära någon jävla munblöja, speciellt som den inte hjälper och dessutom är skadlig för ens hälsa.
Alltså ärligt talat, hur jävla blåst i huvudet är du?
Men ditt korkade helvete.

Det finns absolut inget som tyder på att munskydd skulle vara skadliga. Om du tänker på det hela logiskt - hur kommer det sig att de länder som har klarat av att minimera smittan bäst alla har munskyddskrav? Hade munskydd varit farliga så skulle vi ju ha sett en explosion av spridning i dessa länder - men vi har sett det motsatta. I länder som har fått en "andra våg" så tycks munskydd ha spelat en viktig roll för att få situationen under kontroll igen, utan att behöva genomföra lock-downs.

Det är ingen som har sagt munskydd hindrar spridning 100%igt. Men du måste förstå att R talet tycks vara en produkt av olika faktorer. Säg att R talet kanske är 1,1 .. Om munskydd används kanske det får effekten av att skala ner talet med kanske 0,7, så att vi istället får 1,1 x 0,7 = 0,77

Du verkar ju tycka att bara för att effekten av att använda munskydd inte motsvarar en faktor av 0,0 så ska vi skita i det?
Citera
2020-10-14, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Eftersom vi, än så länge, troligen, bara befinner oss i försäsongen för covid-19 så kan du själv räkna ut vad som kommer att hända, speciellt i mars, april då det hela, troligen kulminerar....

Chansen är nog rätt överhängande att det kan bli så, men man kan ju alltid hoppas för det motsatta. Regeringen och FHM lär knappast vara speciellt sugna på att klappa igen skidorterna genom tvång, detta lär ligga i skidorternas egna händer, precis som det gjorde i våras.

Det man kan hoppas på är ju att Skistar exempelvis drar till med några drastiska åtgärder för besökare. Kanske att man måste visa upp ett negativt test som är utfört inom 72 timmar vid ankomst för att få checka in? Det kanske inte fungerar i praktiken och det går ju även att bli smittad efter ett utfört test.

Oavsett vad så hoppas jag att man tänkt till ordentligt. Att liftsystemen har öppet är väl inte ett problem egentligen, det finns många säkerhetsåtgärder man kan ta till här. Problematiken är väl som sagt klubbar, restauranger och after ski-verksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in