2020-09-28, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Det var 15 meter höga vågor. Så vattenlinjen var långt under vågtopparna.

Kan Estonia ha spruckit? Det var ett gammalt fartyg.
15m höga vågor!? Var?
Där Estonia gick under?
Jag förordar en omfattande psykiatrisk undersökning, av samtliga de emmel som med varierande skojerier försöker ge den svenska staten beskydd för sitt fulspel om katastrofen!
Inget i den officiella storryn är verkligt!!
Citera
2020-09-28, 17:27
Medlem
Kanske OT men ska bara nämna att många i fildelningsdelen är intresserade av dokumentären.
Så jag påpekar helt enkelt att den finns på Superbits, så ser kanske de som är intresserade av det även i denna tråd. Vill bara var hjälpsam.
Citera
2020-09-28, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det går sådär för våra ansvariga att krishantera:

Järngänget från "back in the day" verkar högst ovilliga att prata i telefon...

Här ska det bli spännande att se om svensk media kommer vara lika outtröttligt ihärdiga att söka svar som om det handlar om, låt säga, en politiker som gjort fel i någon trivial sak som är okontroversiell att köra hårt med.

Jag ställer mitt hopp till att svensk media gör sin plikt denna gång.
Citera
2020-09-28, 17:34
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Kanske OT men ska bara nämna att många i fildelningsdelen är intresserade av dokumentären.
Så jag påpekar helt enkelt att den finns på Superbits, så ser kanske de som är intresserade av det även i denna tråd. Vill bara var hjälpsam.

Eller varför inte starta ett 14 dagars gratisabonnemang på Dplay

Men glöm inte att avsluta det inom 13 dagar för annars debiteras man 89kr 😟för ytterligare 1 månad
Helt klart värt det ändå, hoppas äntligen att sanningen kommer fram.
Citera
2020-09-28, 17:34
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Har några överlevande bekräftat en eventuell kollision mellan Estonia och ett fartyg vägande tusentals ton? Borde märkts rätt ordentligt ombord.

Och hur hänger det här ihop med bogvisiret?

Okänd jättbåt krockar med Estonia, som samtidigt tappar bogvisiret, fast inte av kollisionen.

Känns som det finns en del att nysta i här.

Vad säger Jutta Rabe?

LL

Siiri jobbade ombord på Estonia och vaknade av att hon flög ur sängen.

https://arenan.yle.fi/1-50318091

Hon är med 15 minuter in i reportaget.
Citera
2020-09-28, 17:35
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas

Svensk media kan du inte lita på att göra ett enda skit, utom att opinionsbilda till fördel för svenskt näringsliv och svenska politiker. Problemet denna gång är att Sverige inte kommer att kunna kuva Estland och Finland som dom gjorde förra gången. Estländarna kommer inte släppa detta den här gången. Och om då Finland och Estland lirar ihop då blir det 2-1 till dom mot Sverige i regeringsmatchen.

Sverige kommer torska den här matchen, den här gången.
Citera
2020-09-28, 17:36
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Eller varför inte starta ett 14 dagars gratisabonnemang på Dplay

Jag såg att DPlay bara skickar med access till Estonia-serien i abbonemang som kostar 79 spänn. Fast det kan man också säga upp efter 13 dar, så har man sett Estonia-grejen för 79 kr.
Citera
2020-09-28, 17:41
Medlem
vittne-xs avatar
Vad fan sysslar Discovery med...?

Hålet är bara metern över svetsskarven till "lådan" med fenstabilisatorn i som fälls ut vid grov sjö. Det finns det inget nämnt om. Den svetsades in samma år som hon sjönk. Närbilder påvisar brott vid svetspunkter där plåtskarvarna möts, se speciellt ventilen. Höger skarv på "lådan" sammanfaller alltså med den sektionsskarv som går uppåt. Jag kan inte se något som gett intryck av påkörning utifrån.
Däremot fullt möjligt att när båten lägger sig på styrbords sida mot botten, så trycks fenstabilisatorn med låda in mot båten pga dess vikt, vilket kan få sektionsskarven att släppa pga det extrema trycket.

Den här skadan kan alltså ha kommit till senare med tidens tand, jag hade tagit närbilder på brottyta och helt tagit prover för att avgöra när denna sektion brast.

https://ibb.co/8xLr83Z

Eftersom fenstabilisatorn fälls framåt i färdriktningen för att fällas in, finns också möjligheten att "något" stort slog i fenstabilisatorn som då trycks bakåt där då antingen jackscrew och infästningar går av, eller så kan ev "lådans" svetsfogar släppa, eller i worst case, delar av den sektion som lådan satt i följa med en bit = metallbrott.
Senast redigerad av vittne-x 2020-09-28 kl. 17:50.
Citera
2020-09-28, 17:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Här ska det bli spännande att se om svensk media kommer vara lika outtröttligt ihärdiga att söka svar som om det handlar om, låt säga, en politiker som gjort fel i någon trivial sak som är okontroversiell att köra hårt med.

Jag hoppas också det men svenska journalister har av tradition visat att det är viktigare att vara kommunikatörer åt makhavare.De saknar auktoritet att kritiskt granska makten. Det är deras uppgift att inte göra det.

Varför skulle msm ändra sig nu? Nu finns annat än msm tack och lov.
Citera
2020-09-28, 17:51
Medlem
Mouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Vad fan sysslar Discovery med...?

Hålet är bara metern över svetsskarven till "lådan" med fenstabilisatorn i som fälls ut vid grov sjö. Det finns det inget nämnt om. Den svetsades in samma år som hon sjönk. Närbilder påvisar brott vid svetspunkter där plåtskarvarna möts, se speciellt ventilen. Höger skarv på "lådan" sammanfaller alltså med den sektionsskarv som går uppåt. Jag kan inte se något som gett intryck av påkörning utifrån.
Däremot fullt möjligt att när båten lägger sig på styrbords sida mot botten, så trycks fenstabilisatorn med låda in mot båten pga dess vikt, vilket kan få sektionsskarven att släppa pga det extrema trycket.

Den här skadan kan alltså ha kommit till senare med tidens tand, jag hade tagit närbilder på brottyta och helt tagit prover för att avgöra när denna sektion brast.

https://ibb.co/8xLr83Z

Mycket intressant. Vet du ungefär hur pass tillförlitliga dessa prover är, för att bedöma när sektionen brast?
Citera
2020-09-28, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Ska bli intressant att beskåda den nya mörkningsprocessen om de nya uppgifterna! Samma msm journalister utan följdfrågor och kritiskt tänkande, samma politiker och tjänstemän utan ryggrad och integritet. Tror inte att fisarna kommer att erkänna ett dugg om jag ska vara ärlig! Status q som vanligt!
Nu har vi alla ett guldläge att studera härskartekniker och manipulation däremot från våra härskare. Studera och lär samt tänk kritiskt och ifrågasätt!

Ha ha, ja någon på FOI kommer väl antagligen fram till att ” den ryska trollfabriken” har varit nere vid båten långt i efterhand och gjort ett hål i skrovet, allt för att skada Sverigebilden förstås
Citera
2020-09-28, 18:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Ha ha, ja någon på FOI kommer väl antagligen fram till att ” den ryska trollfabriken” har varit nere vid båten långt i efterhand och gjort ett hål i skrovet, allt för att skada Sverigebilden förstås
klockrent . Så kommer det att låta i våra motsvarigheter till Pravda, såväl tidningar, radio och tv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in