2020-09-28, 16:20
Medlem
Soterns avatar
Vi kommer aldrig få någon förklaring oavsett hur många jävla utredningar de tillsätter.
Citera
2020-09-28, 16:23
Medlem
barkeepers avatar
Att det skulle vara en svensk ubåt håller jag för ytterst osannolikt, av den enkla anledningen att Sverige aldrig skulle kunnat hålla det hemligt.

Svenska ubåtar har värnpliktiga ombord, och i hela sambandskedjan. Det finns inte en chans att ingen hade pratat.

Dessutom har vi i sverige ingen egentlig tystnadskultur. Någon, endera värnpliktig eller yrkesofficer, hade tyckt ett det var helt fel att hålla detta hemligt för de anhöriga, och hade pratat.

I tillägg till det skulle jag påstå att idén att skydda estonias eventuella känsliga last med en ubåt låter rätt korkat. Varför? Var man rädd för att någon skulle sänka henne under färd? I sådana fall skulle väl det ske med sabotage ombord, och då är ju en ubåt ingenting till. Eller skulle ryssen ut med örlogsfartyg och jaga färjan? Knappast. Och skulle Sverige i sådana fall skicka en ubåt för att panga tillbaka? Ännu mer knappast.
Citera
2020-09-28, 16:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
Jag vet, jag har redan läst, men om en person som varit statsåklagare anser att det lämnas öppet för tolkning är han antagligen inte ute helt och seglar. Samma lag gäller för finnar och ester.
Är ingen jurist men var säger han att jag eller du kan dyka där? Tror inte ett dugg på detta,men jag kanske har fel, nån jurist får gärna svara.
Citera
2020-09-28, 16:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Vi kommer aldrig få någon förklaring oavsett hur många jävla utredningar de tillsätter.
Troligen så.
Citera
2020-09-28, 16:28
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Är ingen jurist men var säger han att jag eller du kan dyka där? Tror inte ett dugg på detta,men jag kanske har fel, nån jurist får gärna svara.

Jag skriver tydligt att han pratar om detta 26 minuter in i reportaget. 26.15 för att vara exakt....
Citera
2020-09-28, 16:32
Avslutad
Nån som har lust att dyka på Estonia? Helt Ok enligt Estniske statsåklagarn .(ironi)
Citera
2020-09-28, 16:33
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Journalisten Sven Arnér grävde i detta.
Hans misstankar var att 9 mystiska passargerare drog ifrån Arlanda kort efter haveriet, hela texten på länk nedan. Det är konfimerat att 2 fraktkärror lämnade ARN kort efter haveriet fvb till L.A.
http://svenanerpalmemordet.blogspot.com/2010/12/estonia-mot-en-losning.html#.X3Hdei2HK1s
Spännande läsning förstås och intressant att det finns folk som gräver, men det är ju svårt att avgöra hur intressanta uppgifterna är utan att veta hur ofta liknande typer av landningar/avgångar sker. Att det just dessa datum var två flygplan som på ytan såg skumma ut säger ju inte så mycket utan att veta hur det såg ut veckan innan.

Är detta nåt helt unikt så är det ju väldigt skumt. Landar det veckovis liknande flygplan så är det ju helt meningslöst att försöka grotta vidare i det.
Citera
2020-09-28, 16:36
Medlem
Själv tycker jag den här teorin kan stämma rätt bra. Kolla klippet.

https://www.youtube.com/watch?v=GsLg2lsUZfM
Senast redigerad av maximilian25 2020-09-28 kl. 16:37. Anledning: ändring
Citera
2020-09-28, 16:37
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Nån som har lust att dyka på Estonia? Helt Ok enligt Estniske statsåklagarn .(ironi)

Du ville höra från en jurist och du fick höra från en jurist.

Jag säger bara att han mest troligt har bättre koll än både dig och mig om vad som gäller, tiden kommer utvisa, hur som haver!
Citera
2020-09-28, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naslowins
Påföljderna borde vara ganska gedigna, Finland för övrigt hade en militärövning vid samma tidpunkt som Estonia sjönk, jag tror dock dom var längre norrut, men inte omöjligt att en ubåt kom ur kurs och träffade fartyget, eftersom Estonia ändrade kurs pga vågorna.
Finland har inte haft u-båtar sedan VK2
Citera
2020-09-28, 17:00
Medlem
LagomLats avatar
Har några överlevande bekräftat en eventuell kollision mellan Estonia och ett fartyg vägande tusentals ton? Borde märkts rätt ordentligt ombord.

Och hur hänger det här ihop med bogvisiret?

Okänd jättbåt krockar med Estonia, som samtidigt tappar bogvisiret, fast inte av kollisionen.

Känns som det finns en del att nysta i här.

Vad säger Jutta Rabe?

LL
Citera
2020-09-28, 17:16
Medlem
Nostradumbasss avatar
Det går sådär för våra ansvariga att krishantera:

Citat:
Ingen vill svara
Aftonbladet har sökt samtliga ansvariga ministrar under 1990-talet som tagit avgörande beslut om M/S Estonia – men ingen vill i dag kommentera det sensationella avslöjandet.

⁠ Carl Bildt (M) som var statsminister vid tidpunkten för förlisningen avböjer att kommentera.

⁠ I dag 85-årige Ingvar Carlsson som tog över som statsminister en dryg vecka efter färjekatastrofen tackar via Socialdemokraternas presstjänst nej till intervju med hänvisning till att han “generellt deltar allt mindre i media”.

⁠ Ines Uusman (S) som var ansvarig som kommunikationsminister och tog beslut om övertäckningen med betong svarar inte i telefon sedan flera dagar tillbaka.

⁠ Mona Sahlin (S) var som samhällsbyggnadsminister också ansvarig för Estoniafrågor när avslöjandet 2004 kom om vapentransporter på M/S Estonia men har i dag avböjt att kommentera. Inte heller regeringschefen under den perioden, Göran Persson (S), har gått att nå.

Efter avslöjandet om vapentransporter på M/S Estonia 2004 tillsatte den estniska regeringen en utredning som leddes av den tidigare statsåklagaren Margus Kurm. Han anklagar i tidningsintervjuer i dag de svenska regeringarna för att ha mörkat vad som egentligen hände med M/S Estonia.

Järngänget från "back in the day" verkar högst ovilliga att prata i telefon...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in