2020-09-28, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
Skrovet ligger på lera och vrider sig med tiden, så den delen har tidigare inte gått att se. Om det vore sten/berggrund som orsakat den borde skadorna se mer utdragna ut (även den intryckta delen). Chansen finns ändå att skadan på skrovet tillkommit på botten, men även att det skett vid ytan.

Hade en ordentlig undersökningen inifrån vraket gjort hade det med säkerhet kunnat konstateras om det är en skada orsakad av rörelse av vraket mot botten (eller anslag av botten när det sjönk.) Nu ställer denna skada på skeppet mer frågor än den svarar på istället.

Jaha, foliehattarna vaknar direkt och ska bortförklara och lägga ut dimridåer. Denna skada ger väl VÄLDIGT mycket mer svar om Estonias märkliga förlisning!?
Citera
2020-09-28, 08:22
Medlem
jackflashs avatar
Min teori är att båten slagit i en sten när den träffat botten. Tror inte det är konstigare än så.
Även Titanic har ett hål i skrovet som ser ut att ha orsakats av explosion. Det finns förklaringar till det också.
Citera
2020-09-28, 08:41
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Jaha, foliehattarna vaknar direkt och ska bortförklara och lägga ut dimridåer. Denna skada ger väl VÄLDIGT mycket mer svar om Estonias märkliga förlisning!?

Det är inte jag som säger detta och jag är så långt ifrån foliehatt du kan komma.

Citat:
Teoretiskt sett skulle en stor sten, som ligger på hård botten, kunnat orsaka skadan när fartyget sjönk och lade sig på sidan. Men tillgängliga data visar att underlaget Estonia vilar på består av mjuka sediment av lera. Att det skulle vara stenigt i närheten finns inte dokumenterat.

Undervattensbild från den nya dokumentärserien ”Estonia – fyndet som ändrar allt”.
En militär, norsk sprängämnesexpert som sett filmbilderna anser att skadan i alla fall inte tycks komma från en explosion. Då hade kanterna varit mera utfläkta.

– Det framstår som en yttre kraft som har pressat in på skrovsidan, säger örlogskapten Frank Børressen i dokumentären.

Återigen, om det gjorts en ordentlig utredning och dyk för 25 år sedan, hade dock möjligheten till svar varit betydligt större. Om det är så att ett annat fartyg/ubåt gått ihop med Estonia är det inte konstigt att det hela är sekretessbelagt, men tyvärr finns det inga entydiga bevis på det och regeringen kommer inte ändra sig efter 25 år och göra nya dyk som förhoppningsvis skulle kunna ge svaren...

Var i detta ser du foliehattar?
Senast redigerad av JayDee78 2020-09-28 kl. 08:46.
Citera
2020-09-28, 08:47
Medlem
Ursäkta om jag är dåligt uppdaterad.

Men visst har det väl pratats om att man upptäckt ett hål för länge sedan? Om det var det där gänget som var ner och filmade i vraket som noterade det eller nåt, minns ej.
Citera
2020-09-28, 08:47
Medlem
MaxVobiscums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Intressant, men borde inte ubåten också ha förlist då eller klarar ubåtar så kraftiga kollisioner?
Det kan vara så att något land saknar en farkost som man inte offentliggör.
Oavsett om det är båt eller ubåt.
Citera
2020-09-28, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Är det nu det kommer att framgå att det hela tiden varit NATO-ubåtar i farten i Östersjön?
Kanske det. Men nuvarande regim verkar inte alltför intresserad att reda ut det hela. Det är magkänslan när man ser hur den ypperliga ministern Ann Linde uttalat sig.
Citera
2020-09-28, 08:51
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Min teori är att båten slagit i en sten när den träffat botten. Tror inte det är konstigare än så.
Även Titanic har ett hål i skrovet som ser ut att ha orsakats av explosion. Det finns förklaringar till det också.

Vad som talar emot det är att Estonia sjönk direkt. Nu har vi en förklaring varför Estonia sjönk så snabbt.
Citera
2020-09-28, 08:52
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vad som talar emot det är att Estonia sjönk direkt. Nu har vi en förklaring varför Estonia sjönk snabbt.

Jag påstår mig inte vara expert, men om någon tar bort hela fören på båten och öppnar ett hål in på bildäck lär alla båtar sjunka snabbt.
Citera
2020-09-28, 08:55
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Det kan stämma. Men det jag inte får ihop är varför den då inte ligger på den andra sidan? Båten väger ju en del så det borde inte vara möjligt för den att tumla omkring likt en vante när den väl nått botten. Det skulle också finnas många liknande skador på andra sektioner av båten då. Nu ser det ut som att den är specifikt detta ställe där skadan uppstått vilket jag uppfattar som att något måste orsakat detta innan den nådde botten där hon ligger och vilar nu.
Däremot ser jag inte hur denna skada ska kunnat ge det extremt snabba förlisningsscenario som uppstod när Estonia sjönk. Hon borde kunnat hålla sig flytande bra mycket längre med ett hål med dessa dimensioner än den knappa tid hon sjönk på?
Senast redigerad av BonerBatman 2020-09-28 kl. 09:04.
Citera
2020-09-28, 08:56
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vad som talar emot det är att Estonia sjönk direkt. Nu har vi en förklaring varför Estonia sjönk så snabbt.

Vi har ytterligare en teori om förklaringen till varför den sjönk så fort.

Sanning är inte sanning innan det är bevisat, men ja, vatten som kommer in från två olika platser ger den teorin trovärdighet.
Citera
2020-09-28, 08:57
Medlem
MaxVobiscums avatar
Citat:
Jag påstår mig inte vara expert, men om någon tar bort hela fören på båten och öppnar ett hål in på bildäck lär alla båtar sjunka snabbt.
Det sjuka med hela grejen är ju vad bogvisiret har med förlisningen att göra?
Skulle det vara en sammanstötning med annan farkost och dessutom ett bogvisir som lossnar?
Märkligt.

Bara det faktum att ett eget "team" undersöker vraket gör att varningsklockorna ringer.
Citera
2020-09-28, 08:58
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVobiscum
Det sjuka med hela grejen är ju vad bogvisiret har med förlisningen att göra?
Skulle det vara en sammanstötning med annan farkost och dessutom ett bogvisir som lossnar?
Märkligt.

Bara det faktum att ett eget "team" undersöker vraket gör att varningsklockorna ringer.

Jag tror inte båten krockat med något. Jag tror hålet uppstått när hon slår i botten. Bogvisiret är orsaken till händelseförloppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in