Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Jag vet inte säkert, men min gissning är att man bara kan vidta tvångsåtgärder mot smittade personer.
Eftersom det inte gick att ta prov på alla sportlovsresenärer (det fanns som jag minns det ingen bra analysmetod) så kunde man inte sålla ut de som borde sitta i karantän.
Man var väl inte ens riktigt medveten om var smittan fanns i slutet av vecka 9?
Kineserna la ut virusritningen den 11 jan. Därefter fanns det möjlighet för alla länder att rampa upp provtagningskapaciteten. Då fanns inga provtagningskits utan man fick använda vanliga labmetoder och de metoder var det inget fel på.
Med enkel googling så ser man att det är coronautbrott i Italien, vilket rapporteras av TV4 den 21 februari, dvs
v 7. Innan dess hade kluster hittats i Tyskland och Frankrike.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/coronakluster-i-italien-flera-kritiskt-sjuka/vi-BB10fOg3
Den slappa hanteringen genom att inte utfärda varning för semesterresor till Europa tidigt är det första misstaget som FHM gjorde. Det var inte farligt att åka till alperna, sa de, men det var det ju. FHM ska hålla koll på sådant. Det är det de har betalt för. Men det var viktigare för FHM att värna resebranschen än folkhälsan.
Nästa misstag var att inte rekommendera alla som kom hem från alperna att hålla sig i självkarantän i 2 veckor. Eller i alla fall en vecka om man inte haft några symptom.
Den rena okunskapen hos FHM om hur Sverige ser ut var det tredje misstaget. Alltid då vi har spridning av någon sjukdom så börjar det i Järva. Mässling och allt annat sprids därifrån. Järva-människorna, framför allt somalierna åker Europa-runt och hälsar på släkt och vänner och sprider smittor, så även den här gången. I somalikretsar har smittan spridits i alla nordiska länder. Tegnell sa i någon intervju att de inte visste att dessa reste så mycket. Är det inte FHMs sak att hålla reda på sådant? De är talanglösa helt enkelt.