2020-09-27, 16:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Mm, men WHO säger ju att det inte är mer än 50% effektivt.

Kravet för att godkänna var ju 50%. Så lägsta gränsen...

Hur effektiva vaccinerna är vet vi efter fas 3 är klart.
Citera
2020-09-27, 16:54
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det tror jag knappast eftersom inga FAS3-studier ännu har presenterats.

WHO har sagt att de vaccin som ligger längst fram har en effektivitet på ungefär 50%.
Citera
2020-09-27, 16:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Exakt - så ligger det till.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Nja, det var väl CDC som sa så?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag vet inte säkert, men min gissning är att man bara kan vidta tvångsåtgärder mot smittade personer.

Eftersom det inte gick att ta prov på alla sportlovsresenärer (det fanns som jag minns det ingen bra analysmetod) så kunde man inte sålla ut de som borde sitta i karantän.
Man var väl inte ens riktigt medveten om var smittan fanns i slutet av vecka 9?

Kineserna la ut virusritningen den 11 jan. Därefter fanns det möjlighet för alla länder att rampa upp provtagningskapaciteten. Då fanns inga provtagningskits utan man fick använda vanliga labmetoder och de metoder var det inget fel på.

Med enkel googling så ser man att det är coronautbrott i Italien, vilket rapporteras av TV4 den 21 februari, dvs v 7. Innan dess hade kluster hittats i Tyskland och Frankrike.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/coronakluster-i-italien-flera-kritiskt-sjuka/vi-BB10fOg3

Den slappa hanteringen genom att inte utfärda varning för semesterresor till Europa tidigt är det första misstaget som FHM gjorde. Det var inte farligt att åka till alperna, sa de, men det var det ju. FHM ska hålla koll på sådant. Det är det de har betalt för. Men det var viktigare för FHM att värna resebranschen än folkhälsan.

Nästa misstag var att inte rekommendera alla som kom hem från alperna att hålla sig i självkarantän i 2 veckor. Eller i alla fall en vecka om man inte haft några symptom.

Den rena okunskapen hos FHM om hur Sverige ser ut var det tredje misstaget. Alltid då vi har spridning av någon sjukdom så börjar det i Järva. Mässling och allt annat sprids därifrån. Järva-människorna, framför allt somalierna åker Europa-runt och hälsar på släkt och vänner och sprider smittor, så även den här gången. I somalikretsar har smittan spridits i alla nordiska länder. Tegnell sa i någon intervju att de inte visste att dessa reste så mycket. Är det inte FHMs sak att hålla reda på sådant? De är talanglösa helt enkelt.
Citera
2020-09-27, 16:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
WHO har sagt att de vaccin som ligger längst fram har en effektivitet på ungefär 50%.

Nej. Lägsta gräns för ett godkännande ligger på 50%. Förhoppningsvis är effektiviteten betydligt högre än så. Svaret vet vi först efter utvärderingen av FAS3 och den får vi förhoppningsvis redan någon gång i november.
Citera
2020-09-27, 16:59
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

https://www.google.se/amp/s/www.cnbc.com/amp/2020/09/04/who-says-widespread-coronavirus-vaccinations-are-not-expected-until-mid-2021-.html

Om du inte orkar klicka på länken:

” None of the candidate vaccines in advanced clinical trials so far has demonstrated a "clear signal" of efficacy at the level of at least 50% sought by the WHO, spokeswoman Margaret Harris said.”

50% är ändå bra. Jag är inte orolig, kommer vara en game changer för alla länder som haft någorlunda smittspridning i landet.
Men det kommer knappast låta länder som Nya Zeeland, Finland eller Island att öppna upp helt (vilket nog de flesta andra länder kommer kunna göra).
Citera
2020-09-27, 17:01
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej. Lägsta gräns för ett godkännande ligger på 50%. Förhoppningsvis är effektiviteten betydligt högre än så. Svaret vet vi först efter utvärderingen av FAS3 och den får vi förhoppningsvis redan någon gång i november.

Skärp dig nu eller visa mig källa på den gränsen. Så här sa WHO för ett par veckor sedan:

”None of the candidate vaccines in advanced clinical trials so far has demonstrated a "clear signal" of efficacy at the level of at least 50% sought by the WHO, spokeswoman Margaret Harris said.”
Citera
2020-09-27, 17:04
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Undrar varför det här kommer nu. Inför den andra vågen alltså:

You had one job...:

FHM: Otillräckliga resurser för att möta pandemin
Den svenska smittskyddsorganisationen har haft alltför små resurser för att möta de behov som coronapandemin krävde. Det konstaterar Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson som också vill se en omfattande diskussion om hur landets 21 regioner fungerat under utbrottet.

– Ja det är väl uppenbarligen så att när vi får en sådan här stor utmaning så är många enheter för små. De har ju gjort ett fantastiskt arbetet, men har naturligtvis inte de grundresurser som skulle behövas.

Många länder inledde masstestning och spårning tidigare under utbrottet, men i Sverige kom testningen av sig redan i mars/april. Det var en tydlig effekt av att smittskyddsverksamheten inte hade tillräckliga resurser, säger Johan Carlson.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7562594

Ja, det kan man undra? Jag undrar dessutom varför Tegnell och FHM gick ut med att testning inte är meningsfullt då de bestämde att sluta smittspåra? Nu låter det ju annorlunda? Ljög de medvetet månne?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-27 kl. 17:11.
Citera
2020-09-27, 17:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Att:
• andelen som behöver vård på IVA är långt under 0,5%
• argumentet att man sållade hårt i Sverige när krisen var som värst endast har marginell betydelse för dödstalen och andelen som behöver vård på IVA

Det första argumentet förutsätter att du vet hur många som har smittats, det vet vi inte.

Tja, om man ger gamlingarna en morfinspruta istället för vård så har det nog viss påverkan på dödstalen. Då blir det ju korrekt att man inte behöver vård på IVA för man avlider per automatik.
Citera
2020-09-27, 17:11
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
I Sverige ligger vi på en jämn nivå med tidigare år så covid har inte orsakat någon överdödlighet än.

Jag tycker tvärtom att det finns en väldigt tydlig överdödlighet (hittills) i år:

Antal dödsfall

Sverige:
https://i1.wp.com/emanuelkarlsten.se/wp-content/uploads/2020/09/image.png?w=616&ssl=1
https://i1.wp.com/emanuelkarlsten.se/wp-content/uploads/2020/08/image-10.png?w=637&ssl=1

Stockholm:
https://i1.wp.com/emanuelkarlsten.se/wp-content/uploads/2020/09/image-2.png?w=629&ssl=1

Hela blogginlägget (med förklaringar mm):
https://emanuelkarlsten.se/antalet-doda-2020-hittills-ett-tiotal-over-snittet-per-dag/
Citera
2020-09-27, 17:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Analysmetoden är karantän. Konceptet karantän är till för att identifiera smittbärare bland, till synes, friska resenärer.
Fortfarande kvarstår frågan om det finns lagrum för att frihetsberöva friska svenskar som kommer hem från sportlovssemester

Citat:
Gjordes det ens några försök att hålla uppsikt på var smittan spred sig, utöver dom redan kända infektionshärderna?
Jag är övertygad om att varje land gjorde vad man kunde för att förstå om smittan tagit sig in i landet.

Citat:
Vilka lärdomar finns att dra, som inte redan finns sedan Digerd ödens dagar.
Jag har ingen aning om vilka lärdomar man drog av digerdöden framfart.
Här på FB frodas olika teorier om corona och dess spridning och det är ju en likhet med digerdöden och kanske en lärdom. I övrigt tror jag inte man dragit några lärdomar av digerdöden.

Om man bortser från ev. lärdomar från 1300-talets smittspridning av bakterier som till stor del spreds mha. loppor så tänker jag kanske på mera ptaktiska lärdomar som tex. vikten av att ha beredskapslager.
Senast redigerad av Surtruten 2020-09-27 kl. 18:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in