2020-09-27, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Du är väldigt ensam i världen om att vilja stänga ner skolor. Inte ens de mest hårdnackade lock-downförespråkarna i världen vill stänga skolor numera. DE flesta har insett vilken enorm social kostnad det är att stänga ner samhällen.
Hur skall man hantera smittspridningen och begränsa den då?
Citera
2020-09-27, 15:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Känns som att du är hyfsat insatt när det gäller vaccin. När tror du att det börjar vaccineras i större utsträckning? Jag tänker, som lekman, att riskgrupper kommer erbjudas vaccin våren 2021, och hela befolkningen hösten 2021. Verkar det rimligt?

Tack. Insatt vet jag inte, men jag försöker tillgodogöra mig den information som finns tillgänglig. I första hand pratas det ju om Oxford/Astra-vaccinet. Det ska finnas tillgängligt våren 2021 om allt går enligt plan. Regeringen har beställt 6 miljoner doser av det vaccinet. Om det fungerar bra tror jag faktiskt att alla som vill kan vara vaccinerade redan innan sommaren. Sedan om det RNA-vaccinet fungerar för alla grupper, även äldre tycks det råda en del osäkerhet kring. Kan vara så att det är de äldre som får vänta längst på sitt vaccin. Är lite osäker på vilken kandidat som ligger bäst till där, men det kan ligga något år bort.
Citera
2020-09-27, 15:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ursprungligen postat av Urbizzo
Är det bara jag som tycker folk är aningslösa?

Vissa länder klarar "skivan" - dom verkar vara "på" och har koll. Vidtar bra restriktioner.

Men desto mer konstigt att stora moderna länder som redan haft en svår epidemi - nu drabbas igen.

En del drabbas nu värre än första "vågen" - och det är anmärkningsvärt.

Det jag ser händer just nu runt om i världen - är mer oroande än i våras. Oroande för kunskaperna finns nu - och erfarenhet - och ändå sker nu stora utbrott. Även i vår närhet som Nederländerna - ett land som jag ser som mycket medvetet när det gäller sjukvård.

Man kan förstå folk slår dövörat till nu när det tjatats om denna sjuka i ett halvår. Men om man inte tar till mycket kraftiga åtgärder nu - (nästan i sista stund) så kommer vi få ett hemskt bakslag.

Det är ju överallt nu - Iran har sin tredje omgång (tre pucklar på deras dödskurva). Andra har bara en ständigt pågående ökning och ytterligare andra har en tydlig andra våg.

Någon annan som upplever det som aningslös mentalitet?
Håller med dig. Det är som det var något annat?
Kanske det sker en förändring av viruset? Jag antar man forskar mycket på viruset - om det förändras. Men det finns dålig logik i att länder som varit drabbade - nu drabbas än värre?

Kan det vara något i virusets arkitektur (på mikronivå)? Med tiden sker förändring?

Och jag antar länder som förut varit "på" och gjort bra medvetna restriktioner - kommer klara sig bättre även denna gången.

Jag ser samma samband. Länder som drabbades hårt i förra vändan hade väl alla det gemensamt att man inte hade särskilt mycket av förebyggande åtgärder. Eller om man så vill så präglades de av reaktivt beteende, snarare än proaktivt beteende. Man har vidtagit åtgärder, men först när kaoset redan är ett faktum. Italien, Spanien, Frankrike, Storbritannien, USA och för all del även Sverige är exempel. Det mest proaktiva Sverige har gjort har varit att uppmana folk att jobba hemma. Annars har det mest varit reaktiva åtgärder.

Länder som lyckats bäst i sin coronahantering har varit länder som tagit i med hårdhandskarna redan innan kaoset har brutit ut. Finland och Nya Zeeland är två exempel på det. De har haft ytterst få smittade och väldigt få dödsfall. Jag tror det kommer fortsätta så.
Det alla länder gör är att man försöker vinna tid i väntan på vaccinet. Det är svårt, då man å ena sidan till varje pris vill hålla så mycket av samhället öppet för att rädda ekonomi och samhällsordning, å andra sidan bör man för att undvika smittspridning stänga så mycket som möjligt av den verksamhet som leder till sociala kontakter. Det man absolut bör försöka att göra är att titta över sin verksamhet och bedriva den så mycket det bara är möjligt på distans. Jag ser ju exempelvis ingen anledning till varför inte mellanstadiet och uppåt skulle kunna bedrivas på distans. Även lägre årskullar borde kunna få sin undervisning på distans om de har föräldrar som också jobbar på distans och det är ju rätt många. Det skulle minska smittspridningen både i och utanför klassrummen. Varannan bänk skulle kunna stå tom. Läroplanen är ju numera standardiserad, så nog vore det möjligt att anordna strukturerad och bra distansundervisning om det bara fanns en vilja att tillhandahålla den.
Citera
2020-09-27, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det vet jag inte. De flesta som jobbade hemma i våras jobbar nog hemma även idag. Har inte hört något annat.

Verkar ju för övrigt vara bland de unga som smittspridningen är störst nu.

Ser man på trafikökning och fulla parkeringsplatser runtomkring alla jobb, så nej. Det är många som åker till jobbet nu jämfört med då. Även 20-40 åringar jobbar också.
Citera
2020-09-27, 15:32
Medlem
Citat:
Jag ser samma samband. Länder som drabbades hårt i förra vändan hade väl alla det gemensamt att man inte hade särskilt mycket av förebyggande åtgärder. Eller om man så vill så präglades de av reaktivt beteende, snarare än proaktivt beteende. Man har vidtagit åtgärder, men först när kaoset redan är ett faktum. Italien, Spanien, Frankrike, Storbritannien, USA och för all del även Sverige är exempel. Det mest proaktiva Sverige har gjort har varit att uppmana folk att jobba hemma. Annars har det mest varit reaktiva åtgärder.

Länder som lyckats bäst i sin coronahantering har varit länder som tagit i med hårdhandskarna redan innan kaoset har brutit ut. Finland och Nya Zeeland är två exempel på det. De har haft ytterst få smittade och väldigt få dödsfall. Jag tror det kommer fortsätta så.
Det alla länder gör är att man försöker vinna tid i väntan på vaccinet. Det är svårt, då man å ena sidan till varje pris vill hålla så mycket av samhället öppet för att rädda ekonomi och samhällsordning, å andra sidan bör man för att undvika smittspridning stänga så mycket som möjligt av den verksamhet som leder till sociala kontakter. Det man absolut bör försöka att göra är att titta över sin verksamhet och bedriva den så mycket det bara är möjligt på distans. Jag ser ju exempelvis ingen anledning till varför inte mellanstadiet och uppåt skulle kunna bedrivas på distans. Även lägre årskullar borde kunna få sin undervisning på distans om de har föräldrar som också jobbar på distans och det är ju rätt många. Det skulle minska smittspridningen både i och utanför klassrummen. Varannan bänk skulle kunna stå tom. Läroplanen är ju numera standardiserad, så nog vore det möjligt att anordna strukturerad och bra distansundervisning om det bara fanns en vilja att tillhandahålla den.
Fast när tror du att vaccinet kommer ut då? Hört att det kommer nästa år under våren? Men alla blir ju inte vaccinerade. Utan mer foket i vården och förhoppningsvis riskgrupperna. Men hur lång tid tills alla blir det? Och behövs det inte 2 injektioner? Som sägs bli 2024? Sedan även det faktum att vissa inte lär vilja ta vaccinet. Så när tror du att saker och ting blir som normalt med hjälp av vaccin? Jag menar who och andra har ju sagt att det är ytterligare 2 år. Så jag förstår inte varför folk tror att allt blir som normalt när vaccinet kommer nästa år.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vad spelar din siffra för roll? Det är 2599 som fått vård på IVA och 20099 som fått slutenvård. Jag fattar inte vad det är du vill ha fram?

Att:
• andelen som behöver vård på IVA är långt under 0,5%
• argumentet att man sållade hårt i Sverige när krisen var som värst endast har marginell betydelse för dödstalen och andelen som behöver vård på IVA
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Långtifrån alla gymnasieelever har undervisning på distans. Jag vågar påstå att undervisningen i många gymnasieskolor har inte förändrats särskilt mycket jämfört med hur det var innan coronapandemin. Det går inte alltid att hålla avstånd. I stora klasser med 30 elever i kombination med inte särskilt stora salar gör det omöjligt att hålla avstånd. Dessutom är det en del gymnasieelever 18 år. De är vuxna. Det betyder att de smittar på samma sätt som människor över 20.

Här finns exempel där bara exempelvis förstaårseleverna går full tid, medan övriga växlar varannan vecka på plats.

Att barn i övre tonåren smittar ungefär som vuxna håller jag med om. De rör sig mycket mer i samhället.
Citera
2020-09-27, 15:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ser man på trafikökning och fulla parkeringsplatser runtomkring alla jobb, så nej. Det är många som åker till jobbet nu jämfört med då. Även 20-40 åringar jobbar också.

Det är inte bara så att färre väljer att resa kollektivt? Alla jobbar ju dessutom inte med jobb där man träffar människor. Men, det kan absolut också vara så att färre jobbar på distans nu jämfört med under våren. Mest förvånad är jag över dem som alternerar. Hörde tals om en bank, där man tydligen infört någon slags rullande schema. Varannan dag hemma och varannan på kontoret. Tänker att det måste vara det sämsta av två världar. Då blir det vare sig hackat eller malet. Man tar i princip lika stor risk som att bli smittad som om man hade varit på plats varje dag. Sådana åtgärder känns inte helt genomtänkta.
Citera
2020-09-27, 15:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Det vet vi ju egentligen ingenting om. Ska dock bli intressant att ta del av studierna från FAS3 av vaccinkandidaterna. Alla bygger ju inte på samma teknik. Jag tror det kommer vaccin som passar även äldre.

Möjligen kan man använda sig av en kombination av olika vacciner för att bättre kunna skydda de äldre, vilket, för övrigt, Folkhälsomyndigheten varit inne på. De känner ju till samma sak som jag, och nu du, gör. Om du lyssnat på t.ex Tegnell och inte bara råskällt om honom, så hade du upptäckt att han speciellt påtalat att vaccin inte kommer att vara hela lösningen.

Men låt oss verkligen hoppas på att det, snabbt, kommer från effektiva vacciner som kan ge befolkningen immunitet.
Citera
2020-09-27, 15:35
Medlem
Citat:
Tack. Insatt vet jag inte, men jag försöker tillgodogöra mig den information som finns tillgänglig. I första hand pratas det ju om Oxford/Astra-vaccinet. Det ska finnas tillgängligt våren 2021 om allt går enligt plan. Regeringen har beställt 6 miljoner doser av det vaccinet. Om det fungerar bra tror jag faktiskt att alla som vill kan vara vaccinerade redan innan sommaren. Sedan om det RNA-vaccinet fungerar för alla grupper, även äldre tycks det råda en del osäkerhet kring. Kan vara så att det är de äldre som får vänta längst på sitt vaccin. Är lite osäker på vilken kandidat som ligger bäst till där, men det kan ligga något år bort.

6 miljoner doser har jag också satt, vad jag förstår är det två doser som behövs, så alltså 3 miljoner personer. Eller räcker det med en dos?
Det rimliga bör ju vara att erbjuda vårdpersonal och personer över 70 vaccinet först. Där har vi nästan 3 miljoner personer, säg att 2 miljoner av dessa vill ta vaccinet. Då återstår 1 miljon doser, som fördelas ut till resten, rimligen i första hand andra med riskgrupper.
Nu sägs vaccinet ha 50% effektivetet, vilket innebär att endast 15% av befolkningen blir immun tack vare vaccinet. Dessutom kommer säkert personer vaccineras som haft sjukdomen men inte vet om det, vilket sänker andelen som blir immuna tack vare vaccin till kanske 10-12%. Tyvärr mer och mer uppenbart att enbart vaccin räcker inte, inte förrän alla har fått tillgång till vaccin, och kanske som mest 70% tar det. I länder med låg immunitet, som t.ex. Norge, räcker knappast ens det.
Citera
2020-09-27, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jävlar. 1 miljon döda snart runt om i världen. De sa att usa skulle ha mer än 200k döda vid detta läget och mer än 1 miljon vid april. Denna andra våg lär nog bli mycket värre än vi hade i våras. Tror ni att skolorna stängs igen?
Ja 999486 döda nu så snart 1 miljon döda av Corona i världen.
Vid vintern kommer det nog vara massa smitta på skolor ja men kanske ännu mer i januari februari 2021.
Citera
2020-09-27, 15:37
Medlem
arbetets avatar
Undrar varför det här kommer nu. Inför den andra vågen alltså:

You had one job...:

FHM: Otillräckliga resurser för att möta pandemin
Den svenska smittskyddsorganisationen har haft alltför små resurser för att möta de behov som coronapandemin krävde. Det konstaterar Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson som också vill se en omfattande diskussion om hur landets 21 regioner fungerat under utbrottet.

– Ja det är väl uppenbarligen så att när vi får en sådan här stor utmaning så är många enheter för små. De har ju gjort ett fantastiskt arbetet, men har naturligtvis inte de grundresurser som skulle behövas.

Många länder inledde masstestning och spårning tidigare under utbrottet, men i Sverige kom testningen av sig redan i mars/april. Det var en tydlig effekt av att smittskyddsverksamheten inte hade tillräckliga resurser, säger Johan Carlson.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7562594
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in