2020-09-27, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det beror på helt på hur många som låter vaccinera sig. Inget land som jag känner till har nått upp ens till 15% med konstaterade antikroppar. Jag tror därför inte grad av naturlig nedsmittning egentligen kommer spela någon större betydelse när väl ett vaccin finns på plats. Dessutom verkar det ju som att antikropparna inte är så fruktansvärt långlivade. Frågan är om de som blev sjuka i våras ens har ett skydd det här året ut. Förekommer ju redan nu flera fall av konstaterad reinfektion.

För länder utan immunitet krävs i princip 100% vaccinerade, eller ja, det krävs 100%, och inte ens det räcker helt till flockimmunitet. Ang immuniteten så tror vi olika, lär vara mer än ett halvår, förmodligen långt mer än så, för de allra flesta. Fallen av återinfektion är än så länge så få att de kan bortses från.
Citera
2020-09-27, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, det gör det. Nu säger en del att man har mer av välfärdssjukdomar där som fetma, högt blodtryck och diabetes, men jag tror tyvärr att dödstalen kommer att gå upp även här. Kanske inte till de nivåer vi har sett i våras men i betydande grad är jag rädd.

Den värsta "välfärdssjukdomen" svenskarna lider av är hög ålder. Och det är sådana som viruset riktar sig mot. Lämpligt för Löfven att låta FHM genomföra flockimmunisering med "tusentals döda" då alla visste vid den tiden redan att det var de som var äldre än 50 som låg i riskzonen.

Fast man sa att det är 70-plussare som ska akta sig. Hade man sagt 50+ då hade det blivit ramaskri. De har ju inte fyllt pension, ens.

Man räknade med att bli av med en massa dyra pensionärer, friställa bostäder, bespara hip-hop-klubbar och Stureplan och bidra till folkutbytet.

Fast Löfven räknade fel för det var en massa taxichaffisar, pizzabagare etc som drabbades utöver gamlingarna. Taxichaffisarna och pizzabagarna har nog överlevt, men chaffisarnas företag har inte gjort det.
Citera
2020-09-27, 16:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Japp. Så du tror att för hela världen så tar pandemin slut vid 2022? Och för västvärlden ännu tidigare?

Om de vaccin som nu arbetas fram visar sig effektiva och blir godkända så är svaret ja. Sjukdomen lär väl inte helt dö ut, men jag tror inte den kommer utgöra något större problem längre. Får vi däremot inget vaccin vet jag inte vad som händer. Då blir det inte roligt.
Citera
2020-09-27, 16:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
För länder utan immunitet krävs i princip 100% vaccinerade, eller ja, det krävs 100%, och inte ens det räcker helt till flockimmunitet. Ang immuniteten så tror vi olika, lär vara mer än ett halvår, förmodligen långt mer än så, för de allra flesta. Fallen av återinfektion är än så länge så få att de kan bortses från.

Beror ju på hur effektivt vaccinet är. Får vi nära 100% skydd med vaccin och säg att 60% vaccinerar sig och R-talet är max 2 så räcker det ju. 2*0,4 är mindre än 1. Då kommer sjukdomen sakta dö ut.
Citera
2020-09-27, 16:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Frågan är inte till mig men hur tänkte du nu? Det finns väl inga svenskar som dör av covid? Svenskar dör ju bara med covid enligt er förnekare.
Du får nog fråga HarryWinston hur han tänkte, om han önskar att svennebanan ska dö med eller av Covid.
Citera
2020-09-27, 16:17
Medlem
Citat:
Beror ju på hur effektivt vaccinet är. Får vi nära 100% skydd med vaccin och säg att 60% vaccinerar sig och R-talet är max 2 så räcker det ju. 2*0,4 är mindre än 1. Då kommer sjukdomen sakta dö ut.

Mm, men WHO säger ju att det inte är mer än 50% effektivt.
Citera
2020-09-27, 16:18
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Men den har ett stort (!) problem:
den antar att allt är över och ger ingen förklaring till varför smittan inte kan blossa upp igen i områden med låg till medellåg immunitet. När det nu gått ytterligare 2 månader (din video hade statistik fram till augusti) och smittan uppenbarligen eskalerar igen även i regioner där immunitet borde vara som störst (de Madrid) är det redan nu uppenbart att den har fel. Till och med din kelgris Tegnell säger att vi bör bereda oss på en turbulent höst men ändå sitter du och postar verklighetsfrånvända videos om att allt är över

Kan du och din video få in i huvudet att sommar, pollen, utomhusumgänge, stängda skolor, varm fuktig luft och semestrar bromsade ut smittan i somras är det ett steg på vägen, men misstänker att den typ av intellektuell exercis är några steg för komplicerat för dig.

Spanien har ju haft lockdowns och masktvång hela sommaren, så inte undra på att spanjorernas immunsförsvar har försämrats under sommaren och att Spanien nu därför drabbas hårdare av smittan...

Citera
2020-09-27, 16:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Mm, men WHO säger ju att det inte är mer än 50% effektivt.

Det tror jag knappast eftersom inga FAS3-studier ännu har presenterats.
Citera
2020-09-27, 16:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Harrywinston är miljonär som har bott i USA i 10 år. Verkar vara extremt missnöjd med Sverige i största allmänhet ändå.
Jo, jag förstod väl att han hatade svenskar redan före Corona.
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Tur att han med sin höga IQ hjälper till att hålla smittspridningen nere i USA. Det verkar gå bra.
Ja, det kanske är han som har styrt upp det så att så få smittas och dör av Corona i USA.
Citera
2020-09-27, 16:25
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag förstår inte hur du tänker? När ett sånt här virus kommer över en viss tröskel i spridningen så är det praktiskt omöjligt att få bort viruset.

Jag tänker som så, att man borde ha försökt stoppa epidemin innan viruset hade kommit över den tröskel som du beskriver. När viruset har nått över tröskeln, så är det för sent att ångra sig.

Det var vansinnigt, och det var rent ondskefullt, av Anders Tegnell att utforma en strategi som gick ut på att retirera redan från början.

Citat:
Den kommer bli en del av den mänskliga floran precis som andra coronavirus (förkylning)

Alla corona-virus är inte förkylnings-virus.

Citat:
Alla tankar om att kväsa smittan är rena villfarelser och önskedrömmar.

Mitt missnöje är att man inte ens försökte bekämpa smittan i ett tidigt skede, när förutsättningarna att lyckas var bättre.

Att kväsa smittan går inte längre. Fungerar immunitet genom infektion? Ifall det inte fungerar, så sitter vi i en besvärlig knipa.

Citat:
Lyckligtvis är inte smittan speciellt farlig. Dom som är friska och inte över 70 bör få röra sig som vanligt. Covid kommer blossa upp så och då för all framtid.

Anders Tegnells önskemål går i uppfyllelse.

Anders Tegnell har inte bara retirerat inför viruset. Han har aktivt tagit strid för sitt älskade virus.

Citat:
Ska man införa restriktioner varje gång?

Då är det ju redan för sent.

Citat:
Om människan klarat av smittkoppor, polio, pesten och spanskan så är denna en liten nästäppa i jämförelse.

"Klarat av"? Den där kommentaren var hånfull mot alla offer för nämnda sjukdomar. Fy skäms!
Citera
2020-09-27, 16:31
Avslutad
Citat:
Det är inte bara så att färre väljer att resa kollektivt? Alla jobbar ju dessutom inte med jobb där man träffar människor. Men, det kan absolut också vara så att färre jobbar på distans nu jämfört med under våren. Mest förvånad är jag över dem som alternerar. Hörde tals om en bank, där man tydligen infört någon slags rullande schema. Varannan dag hemma och varannan på kontoret. Tänker att det måste vara det sämsta av två världar. Då blir det vare sig hackat eller malet. Man tar i princip lika stor risk som att bli smittad som om man hade varit på plats varje dag. Sådana åtgärder känns inte helt genomtänkta.
Man minskar ju fortfarande trängseln i kollektivtrafiken.
Citera
2020-09-27, 16:44
Medlem
Citat:
Det tror jag knappast eftersom inga FAS3-studier ännu har presenterats.

Enligt artikeln jag länkade några inlägg bak så säger de ju precis det. Nu var det visserligen betalvägg, men har svårt att tro att de skriver 50% i ingressen, och 100% i själva artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in