Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jag har uppfattat det som att sex miljonerna doserna avser lika många skallar. Är det så att det behövs ytterligare en dos, lär det inte ske samtidigt, utan kanske ett år senare. Har för mig att vårdpersonal och 70+ bedömdes utgöra 2,6 miljoner invånare. I sådana fall finns det 3,4 miljoner doser ytterligare. Men sedan har vi även andra vaccinkandidater. Jag tror inte det kommer råda brist på vaccin, utan att det går att skala upp det här rätt bra. Det intressanta är om vaccin kommer ge det skydd som alla hoppas på. Varifrån har du förresten fått att vaccinet bara skulle ha 50% effektivitet? Av den ganska knäpphändiga information jag tagit del av har inte ett enda fall med infektion konstaterats efter vaccination har gjorts. Men som sagt, är det bara varannan som inte blir infekterad låter det som direkt fiasko. För det skyddet finns ju i princip helt utan vaccin. Varannan som blir smittad blir ju inte ens sjuk.
OK, hoppas att det stämmer med en dos per person. Har hört 50% effektivitet rätt många gånger känns det som. Googlade, och hittade bland annat detta, visserligen under betalvägg, men ingressen säger väl allt:
https://www.svd.se/inget-vaccin-hittills-mer-an-50-procent-effektivt
50% effektivitet, om 70% vaccinerar sig, ger 35% immuna genom vaccin, ska skalas ner till åtminstone 30% då en del som vaccinerar sig har haft det utan att veta om det. Tillsammans med de som är immuna av att ha haft sjukdomen, räcker det i stort sett till flockimmunitet, i vart fall så att stora utbrott inte kan förekomma. Men i länder som har låg immunitet, och som hoppas behålla den tills vaccinet kommer, så kommer enbart vaccinet inte räcka för att allt ska återgå till det normala.