2020-09-27, 15:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Ok sant. Jag själv har bara väldigt svårt att se hur vaccinet kommer att lösa denna pandemi så fort. Speciellt när det tar mycket längre tid än så att producera vaccin och att det kan behövas 2 injektioner som täcker hela världen år 2024. Sedan så har who länge sagt att pandemin tar slut år 2022. För mig varför jag är skeptisk över vaccinet är främst hur man kan vaccinera majoriteten av befolkningen. Och sedan hur effektiv den egentligen är.

Det är gissningar och antaganden. WHO uttalar sig väl dessutom för hela världen. Sannolikt står västvärlden något bättre till i kön för vaccin. Det kan låta cyniskt, men skulle tro att det är så det ligger till. Kommer nog dröja längre innan varenda indier är vaccinerad än när varje amerikan eller europé är det.
Citera
2020-09-27, 15:51
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Hur var det nu med den kognitiva kapaciteten?

Första meningen i texten:

France will face a months-long coronavirus epidemic that will overwhelm its health system if something does not change, one of the country’s top medical figures warned Sunday.

Jag återupprepar:

Du gör bara bort dig om du fortsätter. Ett välvilligt råd till dig. Jobba lite med acceptans. Börjar du acceptera din begränsade kognitiva kapacitet kommer du fungera bättre i ditt vardagliga liv.

Ditt försök till desinfomation var uselt. Du är verkligen en värdelös förnekare. Välvilligt råd: byt intresse, jag föreslår en aktivitet som är lämplig för din begränsade kognitiva kapacitet, t ex långa promenader eller varför inte mata duvor i en park?

Första stycket i France24 / AFPs rapportering idag:

Covid-19: Frankrike kommer att möta månader av "generaliserad epidemi om inget förändras"

https://www.france24.com/fr/20200927-covid-19-la-france-affrontera-des-mois-d-une-%C3%A9pid%C3%A9mie-g%C3%A9n%C3%A9ralis%C3%A9e- si-rien-ne-change

Varnar för media. Precis som alla andra alarmister så har du kraftiga brister i din förmåga att tillgodogöra dig information.
Citera
2020-09-27, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är gissningar och antaganden. WHO uttalar sig väl dessutom för hela världen. Sannolikt står västvärlden något bättre till i kön för vaccin. Det kan låta cyniskt, men skulle tro att det är så det ligger till. Kommer nog dröja längre innan varenda indier är vaccinerad än när varje amerikan eller europé är det.
Ja, men det är väl hela världen jag pratade om. Med tanke på hur lätt smittan sprids så är det fortfarande inte så bra om vissa delar av världen fortfarande har en stor andel smittspridning.
Citera
2020-09-27, 15:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Ja, men det är väl hela världen jag pratade om. Med tanke på hur lätt smittan sprids så är det fortfarande inte så bra om vissa delar av världen fortfarande har en stor andel smittspridning.

Det är förstås inte bra. Ju fler som blir vaccinerade, desto svårare kommer emellertid viruset få att sprida sig.
Citera
2020-09-27, 15:54
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Det är inte bara så att färre väljer att resa kollektivt? Alla jobbar ju dessutom inte med jobb där man träffar människor. Men, det kan absolut också vara så att färre jobbar på distans nu jämfört med under våren. Mest förvånad är jag över dem som alternerar. Hörde tals om en bank, där man tydligen infört någon slags rullande schema. Varannan dag hemma och varannan på kontoret. Tänker att det måste vara det sämsta av två världar. Då blir det vare sig hackat eller malet. Man tar i princip lika stor risk som att bli smittad som om man hade varit på plats varje dag. Sådana åtgärder känns inte helt genomtänkta.

Hur gör du själv då?
Jobbar du hemifrån? Drar du ditt strå till attacken?
Citera
2020-09-27, 15:56
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det var kanske inte dömt att misslyckas. Men det blev dömt att misslyckas, med hjälp av bland annat Anders Tegnell.

Livet sätts inte på paus bara för att man stoppar flygtrafiken från Kina och Iran.

I stora delar av Europa har livet satts på paus på grund av att flygtrafiken upprätthölls, även från länder med pågående epidemi.

"Stake" var ett märkligt ord för att beskriva dårskapen. Anders Tegnells strategi hade kunnat vara en reservstrategi att ta till på slutet, ifall inget annat fungerar. Men det var vansinne att tillämpa reservstrategin redan från början. Att tillämpa slutstrategin redan från början, medförde att Sverige snabbt sjönk djupt ner i träsket.

Ifall flockimmuniteten inte fungerar, så har Anders Tegnell försatt svenska folket i en besvärlig knipa. Sjukdomen har fått så djupt fäste att det blir svårt att kväsa smittspridningen. Ifall immuniteten inte fungerar såsom Anders Tegnell har hoppats, så har vi ingen utväg bort från misären.

Jag förstår inte hur du tänker? När ett sånt här virus kommer över en viss tröskel i spridningen så är det praktiskt omöjligt att få bort viruset. Den kommer bli en del av den mänskliga floran precis som andra coronavirus (förkylning)

Alla tankar om att kväsa smittan är rena villfarelser och önskedrömmar. Lyckligtvis är inte smittan speciellt farlig. Dom som är friska och inte över 70 bör få röra sig som vanligt. Covid kommer blossa upp så och då för all framtid. Ska man införa restriktioner varje gång?

Om människan klarat av smittkoppor, polio, pesten och spanskan så är denna en liten nästäppa i jämförelse.
Citera
Medlem
Citat:
Jag har uppfattat det som att sex miljonerna doserna avser lika många skallar. Är det så att det behövs ytterligare en dos, lär det inte ske samtidigt, utan kanske ett år senare. Har för mig att vårdpersonal och 70+ bedömdes utgöra 2,6 miljoner invånare. I sådana fall finns det 3,4 miljoner doser ytterligare. Men sedan har vi även andra vaccinkandidater. Jag tror inte det kommer råda brist på vaccin, utan att det går att skala upp det här rätt bra. Det intressanta är om vaccin kommer ge det skydd som alla hoppas på. Varifrån har du förresten fått att vaccinet bara skulle ha 50% effektivitet? Av den ganska knäpphändiga information jag tagit del av har inte ett enda fall med infektion konstaterats efter vaccination har gjorts. Men som sagt, är det bara varannan som inte blir infekterad låter det som direkt fiasko. För det skyddet finns ju i princip helt utan vaccin. Varannan som blir smittad blir ju inte ens sjuk.

OK, hoppas att det stämmer med en dos per person. Har hört 50% effektivitet rätt många gånger känns det som. Googlade, och hittade bland annat detta, visserligen under betalvägg, men ingressen säger väl allt:
https://www.svd.se/inget-vaccin-hittills-mer-an-50-procent-effektivt

50% effektivitet, om 70% vaccinerar sig, ger 35% immuna genom vaccin, ska skalas ner till åtminstone 30% då en del som vaccinerar sig har haft det utan att veta om det. Tillsammans med de som är immuna av att ha haft sjukdomen, räcker det i stort sett till flockimmunitet, i vart fall så att stora utbrott inte kan förekomma. Men i länder som har låg immunitet, och som hoppas behålla den tills vaccinet kommer, så kommer enbart vaccinet inte räcka för att allt ska återgå till det normala.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hur gör du själv då?
Jobbar du hemifrån? Drar du ditt strå till attacken?

Ja, det gör jag. Jag skulle utan att tveka säga att jag är försiktigare än flesta andra.
Förvånas snarare över att fler inte tar detta på större allvar. Jag hoppas stenhårt på ett bra vaccin.
Citera
2020-09-27, 16:00
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
I asiaten dog, enligt WHO, mellan 2 och 4 miljoner människor under de år som den pandemin härjade. Konstigt nog var det ingen som skrek om lockdowner och stängda skolor då. Det finns en bild på ett svenskt klassrum där endast lärarinnan och en elev sitter, resten är hemma, sjuka i asiaten. Lika så finns det en bild av en sjuksal i Norrland där 168 svenska soldater vårdas för just asiaten. Så, likt spanska sjukan, verkar asiaten främst drabbat unga vuxna och barn med starkt immunförsvar. Det känns egentligen allvarligare än covid-19.
Du argumenterar mot dig själv. Inser du inte att om vi endast 9 månader in redan har 1 miljon rapporterade dödsfall, trots alla åtgärder som har tagits, och trots alla enorma framsteg inom intensivsjukvården se senaste 50 åren, att hade corona dykt upp på 60 eller 70-talet, så hade ju katastrofen varit total.

Det blir ju mer och mer tydligt att detta är den värsta pandemin sedan Spanska sjukan.

Hur illa tror du förresten inte det hade blivit om corona hade dykt upp för 100 år sedan? Du tror kanske att det fanns FFP3masker och ECMOmaskiner 1918?
Citera
2020-09-27, 16:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, hoppas att det stämmer med en dos per person. Har hört 50% effektivitet rätt många gånger känns det som. Googlade, och hittade bland annat detta, visserligen under betalvägg, men ingressen säger väl allt:
https://www.svd.se/inget-vaccin-hittills-mer-an-50-procent-effektivt

50% effektivitet, om 70% vaccinerar sig, ger 35% immuna genom vaccin, ska skalas ner till åtminstone 30% då en del som vaccinerar sig har haft det utan att veta om det. Tillsammans med de som är immuna av att ha haft sjukdomen, räcker det i stort sett till flockimmunitet, i vart fall så att stora utbrott inte kan förekomma. Men i länder som har låg immunitet, och som hoppas behålla den tills vaccinet kommer, så kommer enbart vaccinet inte räcka för att allt ska återgå till det normala.

Det beror på helt på hur många som låter vaccinera sig. Inget land som jag känner till har nått upp ens till 15% med konstaterade antikroppar. Jag tror därför inte grad av naturlig nedsmittning egentligen kommer spela någon större betydelse när väl ett vaccin finns på plats. Dessutom verkar det ju som att antikropparna inte är så fruktansvärt långlivade. Frågan är om de som blev sjuka i våras ens har ett skydd det här året ut. Förekommer ju redan nu flera fall av konstaterad reinfektion.
Citera
2020-09-27, 16:04
Medlem
Citat:
Det är förstås inte bra. Ju fler som blir vaccinerade, desto svårare kommer emellertid viruset få att sprida sig.
Japp. Så du tror att för hela världen så tar pandemin slut vid 2022? Och för västvärlden ännu tidigare?
Citera
2020-09-27, 16:05
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag vet inte säkert, men min gissning är att man bara kan vidta tvångsåtgärder mot smittade personer.

Eftersom det inte gick att ta prov på alla sportlovsresenärer (det fanns som jag minns det ingen bra analysmetod) så kunde man inte sålla ut de som borde sitta i karantän.

Analysmetoden är karantän. Konceptet karantän är till för att identifiera smittbärare bland, till synes, friska resenärer.

Citat:
Man var väl inte ens riktigt medveten om var smittan fanns i slutet av vecka 9?

Gjordes det ens några försök att hålla uppsikt på var smittan spred sig, utöver dom redan kända infektionshärderna?

Citat:
Coronapandemin har absolut på ett tydligt vis visat på samhällets sårbarhet. Självklart bör man dra lärdom av detta.

Vilka lärdomar finns att dra, som inte redan finns sedan Digerdödens dagar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in