2020-09-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det enda man vet är att de flesta som testat positivt har antiktoppar i minst fyra månader.

Mm, men återinfektion förekommer än så länge i ca ett fall på 100 000. Den dag vi kommer upp i % av återinfekterade så finns det anledning att bli orolig på rikitigt, även om min gissning är att det aldrig händer.
Sex månader som allra minst för i princip alla kan vi dessutom veta, hade det varit kortare hade de som smittades i mars nu blivit återinfekterade på löpande band.
Citera
2020-09-26, 19:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast jag tror att ökningen i de här länderna nu är en bråkdel av vad som hände i våras, och att man kommer landa och vända på en mycket lägre nivå av döda nu än då.
Jag tror också att det kommer att begränsas men inte av någon flockimmunitet. Den här gången är vi inte tagna på sängen. Folk följer råden så gott de kan även om en del börjat slarva. Munskydd gäller i alla andra länder och många men tillsynes oviktiga saker görs som att hålla avstånd, inga större grupper. Det kommer att hindra större smittspridningar. Förhoppningsvis inga superspridarevent i stora samlingar. Vi är medvetna om att skydda riskgrupper och annat.

Men framförallt har vi blivit bättre på COVID19-vård där vi gjort stora framsteg samtidigt som smittan nu drivs bland yngre i första hand. Detta är dock den stora faran just nu. Med yngre människor större risker. De är socialt aktiva, jobbar och går i skolan samt på universitet. De är oförsiktiga då de ofta inte blir speciellt sjuka vilket också är en risk för smittspridning. Vi får se upp med dem.
Citera
2020-09-26, 20:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Nja. De enda fakta som diskussionen rörde var FHMs rekommendationer.

Men visst är vi ganska överens kring hur det sprids. Däremot tror jag inte vi tänker lika kring hur allvarligt det är, men så får det vara.

Jag är självklart också kritisk mot flera beslut/brister på beslut under den period vi har bakom oss. Störst irritation känner jag över att SL och säkert andra lokaltrafikbolag inte utökat turerna utan snarare tvärtom minskat dem. Jag irriterar mig även på att trängselskatterna inte pausats. Sedan skulle jag påstå att det var korkat att inte fimpa Melodifestivalen.

Håller med dig i ditt sista stycke. Något jag tycker är så tydligt i den här krisen är att de ekonomiska intressena alltid kommer före folkhälsan, dvs att skydda befolkningen från smitta. I början av pandemin skydde folk SL som pesten. Jag bor lite utanför Stockholm och här var infartsparkeringarna mer eller mindre tomma. De brukar i normala fall vara fullbelagda redan kl 7 på morgonen. En restaurang som jag brukar åka förbi har många lunchgäster, men också middagsgäster. I vanliga fall brukar samtliga bord vara upptagna både vid lunch och kvällstid. I mars var det mer eller mindre tomt på lunchgäster och likaså kvällstid ekade det tomt. Nu när jag åker förbi runt lunchtid eller middagstid ser det ungefär som vanligt. Det är full ruljans där inne. Bland gästerna tycks det inte finnas den minsta rädsla eller oro. Själv har jag inte ätit ute sedan februari. Har inte ens kört take away, utan lagat all mat hemmavid. Får man se något positivt i det är besparing i pengar, men jag ser även klara hälsomässiga fördelar. Äter nyttigare nu.

Någon paus av trängselskatter vill man från politiskt håll inte se, för det är förstås en god kassako för staten.

Staten som för övrigt gödslat med bidrag till såväl privata företag, som kommuner och landsting. Det är vanligt folk som får ta den privatekonomiska smällen. De som dels blir av med sina jobb och de som inte kan jobba för att de tillhör olika former av riskgrupper. De fick en låg ersättning, och mig veterligen har inget beslut om förlängning träffats, så den gäller bara tom sista sep. Tycker synd om dem som nu tvingas tillbaks till sina arbetsplatser för att de helt enkelt inte har råd att skydda sig.
Citera
2020-09-26, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Kirurger har munskydd för att inte smitta patienten, i normalfallet. Föreligger det smittorisk från patienten har kirurgen som du säger FFP3 eller bättre.

Så du anser att sars-cov2 är en luftburen smitta?
Ja, fast kirurgmasken hjälper inte mot luftburen smitta från den som bär masken.

Jag tror att det finns omständigheter då både scov2 och influensan kan smitta luftburet, men jag tror att det är såpass ovanligt att det inte är något man normalt behöver bry sig om.

Om man är tillräckligt bra på att stoppa andra smittovägar så kanske den luftburna smittan märks.
Citera
2020-09-26, 20:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag behöver inte visa någonting. Det är du som ska visa att den lilla mängd scov2 som finns i en aerosol är tillräckligt stor för att infektera någon i praktiken. Vilket är långt ifrån självklart.
Du har alldeles rätt i att det inte är helt vetenskapligt belagt men det har inte med frånvaron av observationer och indirekta belägg på att det är så. Problemet är att belägga detta. Det är inte så enkelt att bara fånga upp dessa aerosoler för att samla viruspartiklar, man måste kunna odla dem också.

Forskningsläget är det att man anser att det kommer att bevisas fullt ut och att man i nuvarande läge skall räkna med det. Det är helt fel att som du att avfärda detta. Här är en färsk publicerad rapport om detta:
Abstract

During the rapid rise in COVID-19 illnesses and deaths globally, and notwithstanding recommended precautions, questions are voiced about routes of transmission for this pandemic disease. Inhaling small airborne droplets is probable as a third route of infection, in addition to more widely recognized transmission via larger respiratory droplets and direct contact with infected people or contaminated surfaces. While uncertainties remain regarding the relative contributions of the different transmission pathways, we argue that existing evidence is sufficiently strong to warrant engineering controls targeting airborne transmission as part of an overall strategy to limit infection risk indoors. Appropriate building engineering controls include sufficient and effective ventilation, possibly enhanced by particle filtration and air disinfection, avoiding air recirculation and avoiding overcrowding. Often, such measures can be easily implemented and without much cost, but if only they are recognised as significant in contributing to infection control goals. We believe that the use of engineering controls in public buildings, including hospitals, shops, offices, schools, kindergartens, libraries, restaurants, cruise ships, elevators, conference rooms or public transport, in parallel with effective application of other controls (including isolation and quarantine, social distancing and hand hygiene), would be an additional important measure globally to reduce the likelihood of transmission and thereby protect healthcare workers, patients and the general public.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160412020317876#b0270

Det finns gott om referenser att gå vidare på i denna rapport.
Citera
2020-09-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror också att det kommer att begränsas men inte av någon flockimmunitet. Den här gången är vi inte tagna på sängen. Folk följer råden så gott de kan även om en del börjat slarva. Munskydd gäller i alla andra länder och många men tillsynes oviktiga saker görs som att hålla avstånd, inga större grupper. Det kommer att hindra större smittspridningar. Förhoppningsvis inga superspridarevent i stora samlingar. Vi är medvetna om att skydda riskgrupper och annat.

Men framförallt har vi blivit bättre på COVID19-vård där vi gjort stora framsteg samtidigt som smittan nu drivs bland yngre i första hand. Detta är dock den stora faran just nu. Med yngre människor större risker. De är socialt aktiva, jobbar och går i skolan samt på universitet. De är oförsiktiga då de ofta inte blir speciellt sjuka vilket också är en risk för smittspridning. Vi får se upp med dem.
Jag är med på vad du menar, men jag tror att man kommer vara väsentligt sämre på social distansering nu än i våras. Då drevs den av en självbevarelsedrift och panikrädsla som de flesta kommit över.

De medicinska framstegen är välkomna, men man ser ju på länder som är på toppen av pandemin att människor dör ändå. Kolla t.ex. USA. De kan dra del av all den kunskap vi inte hade. Ändå så dör väldigt många amerikaner, varje dag.
Citera
2020-09-26, 20:10
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Det här är lite moment 22.

1) Jag säger att det är fel att tro att man ska kunna stoppa smittan, trots att det inte är luftburet (i någon stor utsträckning).

2) De som tror att man kan stoppa smittan, med munskydd och andra restriktioner, försöker däremot sälja in att det är ett luftburet virus.

3) Men om det är luftburet, då kan du verkligen glömma att det går att stoppa. Munskyddet hjälper då lika mycket som ett skärp.

Jag förstår inte var ni försöker komma, eller vad ni vill bevisa.

Visst, det kan finnas omständigheter då scov2 skapar aerosoler som kan smitta en person. Men de virus som kategoriseras som luftburna är mässlingen och vattkoppor, som båda har ett R-värde över 10, och där man kan bli smittat av en person som man aldrig varit närmre än trettio mil (om man råkar kliva in i ett rum där personen befann sig en halvdag tidigare). Ett luftburet virus kan du inte komma undan med mindre än att ha helkroppsdräkt dygnet runt. Då om något är det meningslöst att tro att man kan stoppa det.

R-värdet hos scov2 är lågt nog för att veta att det inte ska klassas som luftburet. Att ni har problem med den klassificeringen är för att ni tror att det är nån sorts blindnaturlag som man kan lita på i 100% av alla situationer.

Att det är droppsmitta betyder inte att man är 100% säker på två meters avstånd. Det betyder bara att nån farbror räknade ut för länge sen att nästan alla partiklar är för stora för att vara luftburna, och faller till marken ganska snart. Men om man förhindrar alla de vanliga smittovägarna så kommer man märka att det finns mindre vanliga smittvägar som slår igenom.

Bra sammanfattning 👍 . Det du beskriver visar sig även empiriskt i samhället för de som lyfter blicken utanför FB 👊
Citera
2020-09-26, 20:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag är med på vad du menar, men jag tror att man kommer vara väsentligt sämre på social distansering nu än i våras. Då drevs den av en självbevarelsedrift och panikrädsla som de flesta kommit över.

De medicinska framstegen är välkomna, men man ser ju på länder som är på toppen av pandemin att människor dör ändå. Kolla t.ex. USA. De kan dra del av all den kunskap vi inte hade. Ändå så dör väldigt många amerikaner, varje dag.
Ja, det gör det. Nu säger en del att man har mer av välfärdssjukdomar där som fetma, högt blodtryck och diabetes, men jag tror tyvärr att dödstalen kommer att gå upp även här. Kanske inte till de nivåer vi har sett i våras men i betydande grad är jag rädd.
Citera
2020-09-26, 20:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja, fast kirurgmasken hjälper inte mot luftburen smitta från den som bär masken.

Jag tror att det finns omständigheter då både scov2 och influensan kan smitta luftburet, men jag tror att det är såpass ovanligt att det inte är något man normalt behöver bry sig om.

Om man är tillräckligt bra på att stoppa andra smittovägar så kanske den luftburna smittan märks.

Jo det gör den, men inte 100% såklart. Om jag inte minns fel så har man dessutom undertryck i operationssalarna, så luftströmmen som annars gått rakt på patienten går ut med ventilationen.

Hur menar du att det smittar alls då om det är så ovanligt? Finns ju hundratals exempel på både "coronasäkrade" fester, körsång mm där folk blir smittade som fanken. Senast var det en buss med pensionärer i Norge.

https://www.nrk.no/rogaland/31-pensjonister-smittet-etter-busstur-1.15171326

Citat:
Så langt er 31 personer fra en buss med pensjonister testet positivt for korona. Bussen med totalt 41 passasjerer har vært på reise i Sør-Norge, og kom til Stavanger i går.

Det är möjligt att de övade körsång i bussen, det framgår inte.
Citera
2020-09-26, 20:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det här är lite moment 22.

1) Jag säger att det är fel att tro att man ska kunna stoppa smittan, trots att det inte är luftburet (i någon stor utsträckning).

2) De som tror att man kan stoppa smittan, med munskydd och andra restriktioner, försöker däremot sälja in att det är ett luftburet virus.

3) Men om det är luftburet, då kan du verkligen glömma att det går att stoppa. Munskyddet hjälper då lika mycket som ett skärp.

Jag förstår inte var ni försöker komma, eller vad ni vill bevisa.

Visst, det kan finnas omständigheter då scov2 skapar aerosoler som kan smitta en person. Men de virus som kategoriseras som luftburna är mässlingen och vattkoppor, som båda har ett R-värde över 10, och där man kan bli smittat av en person som man aldrig varit närmre än trettio mil (om man råkar kliva in i ett rum där personen befann sig en halvdag tidigare). Ett luftburet virus kan du inte komma undan med mindre än att ha helkroppsdräkt dygnet runt. Då om något är det meningslöst att tro att man kan stoppa det.

R-värdet hos scov2 är lågt nog för att veta att det inte ska klassas som luftburet. Att ni har problem med den klassificeringen är för att ni tror att det är nån sorts blindnaturlag som man kan lita på i 100% av alla situationer.

Att det är droppsmitta betyder inte att man är 100% säker på två meters avstånd. Det betyder bara att nån farbror räknade ut för länge sen att nästan alla partiklar är för stora för att vara luftburna, och faller till marken ganska snart. Men om man förhindrar alla de vanliga smittovägarna så kommer man märka att det finns mindre vanliga smittvägar som slår igenom.

Det finns alltid nyanser av allting och man kan vrida och kränga orden. Viruset kan alltså betecknas om "halvluftburet". Inte luftburet, bara nästan. Jag tror jag har rätt bra kläm på vad aerosolsmitta betyder och hur/varför det smittar den vägen och varför tätsittande munskydd med god skyddsklass ändå är en rätt bra idé. Nedan förklarar jag varför.

Om smittan kom på allvar till Sverige i slutet av feb med ett par tusen resenärer från Italien och Iran. (Det tycks ändå vara den rådande uppfattningen att det var då som på allvar smittan kom till Sverige.) Innan dess fanns bara ett fall. Den sk Jönköpingskvinnan. Väldigt många här inne verkar dessutom anta att vi till dags datum har haft cirka 1 miljon människor som varit smittade. Den absoluta merparten ska ha blivit smittade före sommaren. Cirka 2000 personer ska alltså lyckats smitta ned 998.000 andra personer under cirka 12 veckors tid. I mina öron låter det som ett skapligt smittsamt virus. Att denna smittspridning skulle ha skett bara genom att folk varit närmare än en armlängds avstånd till varandra håller jag som skapligt uteslutet. Det faller liksom på sin egen orimlighet.
Eller så är siffran på 1 miljon gravt överskattad, men även de officiellt smittade fallen på knappt 100 tusen visar ändå på en kraftig smittsamhet. Skulle vi "bara" haft 100 tusen smittade visar ändå dödligheten på 6000 personer på virusets kraft, då det ger en dödlighet på 0,6%.
Citera
2020-09-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du har alldeles rätt i att det inte är helt vetenskapligt belagt men det har inte med frånvaron av observationer och indirekta belägg på att det är så. Problemet är att belägga detta. Det är inte så enkelt att bara fånga upp dessa aerosoler för att samla viruspartiklar, man måste kunna odla dem också.

Forskningsläget är det att man anser att det kommer att bevisas fullt ut och att man i nuvarande läge skall räkna med det. Det är helt fel att som du att avfärda detta. Här är en färsk publicerad rapport om detta:
Abstract

During the rapid rise in COVID-19 illnesses and deaths globally, and notwithstanding recommended precautions, questions are voiced about routes of transmission for this pandemic disease. Inhaling small airborne droplets is probable as a third route of infection, in addition to more widely recognized transmission via larger respiratory droplets and direct contact with infected people or contaminated surfaces. While uncertainties remain regarding the relative contributions of the different transmission pathways, we argue that existing evidence is sufficiently strong to warrant engineering controls targeting airborne transmission as part of an overall strategy to limit infection risk indoors. Appropriate building engineering controls include sufficient and effective ventilation, possibly enhanced by particle filtration and air disinfection, avoiding air recirculation and avoiding overcrowding. Often, such measures can be easily implemented and without much cost, but if only they are recognised as significant in contributing to infection control goals. We believe that the use of engineering controls in public buildings, including hospitals, shops, offices, schools, kindergartens, libraries, restaurants, cruise ships, elevators, conference rooms or public transport, in parallel with effective application of other controls (including isolation and quarantine, social distancing and hand hygiene), would be an additional important measure globally to reduce the likelihood of transmission and thereby protect healthcare workers, patients and the general public.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160412020317876#b0270

Det finns gott om referenser att gå vidare på i denna rapport.
Jag håller med om att det är svårt att bevisa, så det är inte rättvist att begära.

Jag avfärdar inte heller helt möjligheten att scov2 kan smitta via en aerosol.

Jag motsätter mig bara att det klassas som "luftburet", eftersom jag inte tror att scov2 nödvändigtvis är mer luftburet än influensa och förkylning. Att kategorisera det med mässling och vattkoppor, istället för med SARS, är bara konstigt.

Det är bara att vara öppen med att luftrörsvirus s.k. "droppsmitta" under särskilda omständigheter kanske kan producera aerosoler och smitta genom dessa. Därför kan man aldrig räkna med att kunna stoppa smittan helt, bara genom att fokusera på de mest uppenbara smittovägarna. Ungefär som att man kan bli magsjuk även om man tvättar händerna hela tiden.
Citera
2020-09-26, 20:28
Medlem
Inge.Smarts avatar
Kan inte alla bara läsa igenom den här artikeln och reflektera lite?

Sverige är en förebild:
http://www.gp.se/1.34607824

Allt är inte guld och gröna skogar. Men tillräckligt mycket.
Senast redigerad av Inge.Smart 2020-09-26 kl. 20:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in