Citat:
Ursprungligen postat av
Milosebic
Nja. De enda fakta som diskussionen rörde var FHMs rekommendationer.
Men visst är vi ganska överens kring hur det sprids. Däremot tror jag inte vi tänker lika kring hur allvarligt det är, men så får det vara.
Jag är självklart också kritisk mot flera beslut/brister på beslut under den period vi har bakom oss. Störst irritation känner jag över att SL och säkert andra lokaltrafikbolag inte utökat turerna utan snarare tvärtom minskat dem. Jag irriterar mig även på att trängselskatterna inte pausats. Sedan skulle jag påstå att det var korkat att inte fimpa Melodifestivalen.
Håller med dig i ditt sista stycke. Något jag tycker är så tydligt i den här krisen är att de ekonomiska intressena alltid kommer före folkhälsan, dvs att skydda befolkningen från smitta. I början av pandemin skydde folk SL som pesten. Jag bor lite utanför Stockholm och här var infartsparkeringarna mer eller mindre tomma. De brukar i normala fall vara fullbelagda redan kl 7 på morgonen. En restaurang som jag brukar åka förbi har många lunchgäster, men också middagsgäster. I vanliga fall brukar samtliga bord vara upptagna både vid lunch och kvällstid. I mars var det mer eller mindre tomt på lunchgäster och likaså kvällstid ekade det tomt. Nu när jag åker förbi runt lunchtid eller middagstid ser det ungefär som vanligt. Det är full ruljans där inne. Bland gästerna tycks det inte finnas den minsta rädsla eller oro. Själv har jag inte ätit ute sedan februari. Har inte ens kört take away, utan lagat all mat hemmavid. Får man se något positivt i det är besparing i pengar, men jag ser även klara hälsomässiga fördelar. Äter nyttigare nu.
Någon paus av trängselskatter vill man från politiskt håll inte se, för det är förstås en god kassako för staten.
Staten som för övrigt gödslat med bidrag till såväl privata företag, som kommuner och landsting. Det är vanligt folk som får ta den privatekonomiska smällen. De som dels blir av med sina jobb och de som inte kan jobba för att de tillhör olika former av riskgrupper. De fick en låg ersättning, och mig veterligen har inget beslut om förlängning träffats, så den gäller bara tom sista sep. Tycker synd om dem som nu tvingas tillbaks till sina arbetsplatser för att de helt enkelt inte har råd att skydda sig.