2020-09-26, 22:29
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ju bara en illustration, ett genomsnitt. Hela jordens befolkning skulle aldrig smittas av mässling, eftersom flockimmunitet skulle inträffa. Men mässling är såpass smittsamt att i stort sett hela världen skulle smittas väldigt snabbt.

Jag förstår dig, nu när vi har Covid-19 och hur det har spridits över jorden så är R0 högre än 1 och snabbheten på spridningen visar snarare stundtals R0 på 2.5 med superspridare.

Det jag vet just nu är att styrkan på Covid-19 har minskat med mutationer men den finns kvar men inte lika farlig som tidigare, må de bero på en ny svagare stam och/eller bättre kunskap inom sjukvården hur man ska arbeta.
Citera
2020-09-26, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi har olika uppfattning, jag tror den ger ett visst skydd. Men i kirurgens fall spelar det mindre roll då det är undertryck och partiklarna sugs uppåt.

Definition droppsmitta/luftburen smitta:

https://www.vardhandboken.se/vardhygien-infektioner-och-smittspridning/infektioner-och-smittspridning/smitta-och-smittspridning/smittvagar/

Det stämmer inte riktigt med FHM:s tolkning. Vi har en rekommendation att tvätta händerna, trots det ökar smittan.

Har du hört något konkret om någon blivit smittad via ytor? Jag vet att asiaterna desinficerar ytor som galningar och sprejar gator och allt möjligt.

Hur förklarar du bussen då, om det nu inte förekom körsång där?
Fast nyckeln i det du skrev är det fetade:
Droppsmitta
Droppsmitta uppstår när hosta, nysningar och kräkningar ger en dusch av vätskedroppar som vanligen snabbt faller ner i luften och som regel inte når längre än någon meter. Dropparna kan nå den mottagliga individens ögon och slemhinnor direkt eller via händerna. Så sprids till exempel de flesta luftvägsinfektioner. Dropparna kan även falla ner på föremål och ytor och föras vidare som indirekt kontaktsmitta. Detta gäller till exempel för calicivirus som orsakar vinterkräksjuka
.
Det finns alltså inget hinder för att droppsmitta producerar aerosoler, men det är såpass ovanligt att det inte utgör den huvudsakliga smittovägen. Trots att luftburen smitta är otroligt effektivt.

Jag har ingen koll på hur det varit med ytor. Det känns som en fråga man lämnat. Viruset kanske inte lever länge nog utanför kroppen för att det ska vara väsentligt.

Varför det smittades på bussen vet jag inte. Men det har ju gått miljontals bussresor med coronasmittade där man inte sett samma sak, så jag gissar att det fanns nån särskilt omständighet. Aerosoler kan ha varit inblandat, jag vet inte.
Citera
2020-09-26, 22:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det har du helt rätt i. Jag missade på en nolla där :-)
Nu vet jag visserligen inte om de 6 tusen som dött, var helt representativa för en slumpmässigt vald grupp av 100 tusen svenska medborgare mätt som ett tvärsnitt av hela befolkningen.
Tyvärr är det ju väldigt många äldre som dött.

Om man tittar på seroprevalencen hos blodgivare som är 7,1% i snitt för riket så betyder det i runda slängar 700K smittade och då åker ditt värde ner under 1% vilket känns mer rimligt. Räknar man sedan in att det kommer fler och fler rapporter om personer som varit sjuka men inte uppvisar antikroppar så sjunker värdet ytterligare. 0,6% känns rimligt men är ff högt. Det tråkiga är att det är mycket "tinder" kvar att bränna igenom.
Citera
2020-09-26, 22:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nja, att det skulle vara konsensus håller jag nog inte riktigt med om. Tvärtom har väl både WHO liksom amerikanska motsvarigheten till svenska FHM gått ut med att viruset är "airborn transmitted".
Nej, det är nog en missuppfattning.
Så här skriver CDC
How does the virus spread?

The virus that causes COVID-19 is thought to spread mainly from person to person, mainly through respiratory droplets produced when an infected person coughs, sneezes, or talks. These droplets can land in the mouths or noses of people who are nearby or possibly be inhaled into the lungs. Spread is more likely when people are in close contact with one another (within about 6 feet).

COVID-19 seems to be spreading easily and sustainably in the community (“community spread”) in*many affected geographic areas. Community spread means people have been infected with the virus in an area, including some who are not sure how or where they became infected.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/faq.html
Citera
2020-09-26, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ursäkta att jag lägger mig i, men det är ett stort problem på vad gränsen går på vad vilket det land det gäller och vart går gränsen som medborgarna kan klara av, England börjar demonstrera för frihet och i Indien dör de som flugor och blir piskade om de går ut på gatan för att leta efter mat.

Den enda jag kan säga att det går åt helvete om vi bryr oss.
Frågan är vem man bryr sig om när man går emot folkets vilja. Det här är en naturkatastrof, och kanske är den bara ämnad att ske. Man skapar ett problem när man bestämmer sig för att försöka stoppa en naturkatastrof, på ett sätt som drabbar en stor del av befolkningen hårdare än sjukdomen.
Citera
2020-09-26, 22:39
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, det är nog en missuppfattning.
Så här skriver CDC
How does the virus spread?

The virus that causes COVID-19 is thought to spread mainly from person to person, mainly through respiratory droplets produced when an infected person coughs, sneezes, or talks. These droplets can land in the mouths or noses of people who are nearby or possibly be inhaled into the lungs. Spread is more likely when people are in close contact with one another (within about 6 feet).

COVID-19 seems to be spreading easily and sustainably in the community (“community spread”) in*many affected geographic areas. Community spread means people have been infected with the virus in an area, including some who are not sure how or where they became infected.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/faq.html

Har du missat hur Kineserna presetenterade bussmittan, en smittad passagerare smittade delvis i bussen, det var ingen droppsmitta.
Citera
2020-09-26, 22:42
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ännu bättre hade varit att aldrig släppa in viruset från början. Åtminstone så borde inte smittbärarna ha fått flöda in i landet helt obehindrat. Allt har gått så otroligt fel, ända från början.
Nu får man ju inte hindra svenska medborgare från att komma hem från sportlov tex. i Alperna eller solsemester på Kanarieöarna.

Det man kanske kunde ha gjort var att sätta alla hemkommande i karantän, men jag vet inte om det finns lagligt stöd för det.
Citera
2020-09-26, 22:43
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Frågan är vem man bryr sig om när man går emot folkets vilja. Det här är en naturkatastrof, och kanske är den bara ämnad att ske. Man skapar ett problem när man bestämmer sig för att försöka stoppa en naturkatastrof, på ett sätt som drabbar en stor del av befolkningen hårdare än sjukdomen.

Där håller jag med dig till 100 procent, men jag vet inte svaret på en lösning, tyvärr.

Mat är den kortsiktiga lösningen och pengar finns.
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-09-26 kl. 22:45.
Citera
2020-09-26, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Afrika och vissa länder i Asien.

Självklart går det illa, med tanke på att vissa länder, redan från början, bestämde sig för att ge viruset en fristad. Numera är det för sent att eliminera viruset. Anders Tegnell har fått som han ville.

Även om Europa hade tagit strid mot viruset, så hade viruset förmodligen spridit sig över Världen till slut. Men det var uselt gjort av Europa att underlätta virusets spridning.

I så fall, så kan man till sist behöva övergå till en strategi som bygger på flockimmunitet. Det som retar mig, är att svenska Folkhälsomyndigheten redan från början hade en strategi som gick ut på att retirera direkt, och överlåta ansvaret för smittskydd till medborgarnas egna immunförsvar.

Uslingarna på Folkhälsomyndigheten beslutade att retirera i ett mycket tidigt skede, medan mycket fortfarande var okänt om viruset. Folkhälsomyndigheten hade inte ens vett att hämta in den kunskap som fanns, från dom som hade kunskapen, nämligen asiaterna. Folkhälsomyndigheten har varit riktiga klåpare hela vägen igenom. Dom har varit kaxiga och arroganta, samtidigt som dom har presterat det ena misslyckandet efter det andra.
Fast om man vet att det är dömt att misslyckas att stoppa ett virus, varför ska man då sumpa ett år på att undvika det oundvikliga? Det skadar som sagt människor att sätta livet på paus, också.

Sen håller jag med om att FHM hade rejält med stake som satsade direkt på en slutstrategi, men jag tror fortfarande att de gjorde en korrekt bedömning av viruset.
Citera
2020-09-26, 22:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Fast nyckeln i det du skrev är det fetade:
Droppsmitta
Droppsmitta uppstår när hosta, nysningar och kräkningar ger en dusch av vätskedroppar som vanligen snabbt faller ner i luften och som regel inte når längre än någon meter. Dropparna kan nå den mottagliga individens ögon och slemhinnor direkt eller via händerna. Så sprids till exempel de flesta luftvägsinfektioner. Dropparna kan även falla ner på föremål och ytor och föras vidare som indirekt kontaktsmitta. Detta gäller till exempel för calicivirus som orsakar vinterkräksjuka
.
Det finns alltså inget hinder för att droppsmitta producerar aerosoler, men det är såpass ovanligt att det inte utgör den huvudsakliga smittovägen. Trots att luftburen smitta är otroligt effektivt.

Jag har ingen koll på hur det varit med ytor. Det känns som en fråga man lämnat. Viruset kanske inte lever länge nog utanför kroppen för att det ska vara väsentligt.

Varför det smittades på bussen vet jag inte. Men det har ju gått miljontals bussresor med coronasmittade där man inte sett samma sak, så jag gissar att det fanns nån särskilt omständighet. Aerosoler kan ha varit inblandat, jag vet inte.

Där cherrypickade du rejält och klippte bort det väsentliga att då är det en luftburen smitta i aerosolform.

Citat:
Luftburen smitta
Droppkärnor från/till luftvägarna
I samband med hosta kan förutom droppsmitta även en aerosol uppstå. Då dropparna i aerosolen torkar ihop till mindre droppkärnor (<5 µm) kan de spridas med luften och därefter inandas och nå de nedre luftvägarna. Så sprids till exempel vattkoppor och tuberkulos.

Droppsmitta är en sak, luftburen en annan sak. Vinterkräksjuka är en droppsmitta. Jag tycker vi slutar käbbla om det. Du har definitionerna framför dig, från en renommerad källa. Personligen vill jag bara ha korrekt information och inte sådan som FHM vill ge ut, av någon outgrundlig anledning. Hade det varit en droppsmitta hade det räckt med munskydd och visir på sjukhusen när man behandlar covid-19 patienter, men nu använder man FFP3 istället eller bättre såsom stridsmask 90 eller SR-200/500.
Om vi vet sanningen kan vi skydda oss, om vi inte vet så är vi bara får som bräker (tinder).
Citera
2020-09-26, 22:59
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Fast om man vet att det är dömt att misslyckas att stoppa ett virus, varför ska man då sumpa ett år på att undvika det oundvikliga? Det skadar som sagt människor att sätta livet på paus, också.

Sen håller jag med om att FHM hade rejält med stake som satsade direkt på en slutstrategi, men jag tror fortfarande att de gjorde en korrekt bedömning av viruset.

Ursäkta igen, men FHM reagerade för sent och WHO minskade faran och jag följde med WHOs presskonferenser och det var att Kina hade läget under kontroll och att minska flyg från Kina kommer bara störa våra affärsförbindelser, sa han Tedros WHO President som är sponsrad av Kina.
FHM följde WHOs rekommendationer till punkt och pricka = personer med flyg från kina kommer rätt in utan kontroll.
Men det var inte det stora problemet för det kom senare när vår Expert sa att det är OK att åka utomlands och till alperna, där började den värsta spridningen.
Citera
2020-09-26, 22:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu får man ju inte hindra svenska medborgare från att komma hem från sportlov tex. i Alperna eller solsemester på Kanarieöarna.

Det man kanske kunde ha gjort var att sätta alla hemkommande i karantän, men jag vet inte om det finns lagligt stöd för det.

Tvångsåtgärder mot folk som bryter karantänsregler är ju möjligt.

"Genom att klassa sjukdomen som allmän- och samhällsfarlig finns möjlighet att vidta vissa tvångsåtgärder som annars inte är möjliga. Det handlar bland annat om skyldighet för den enskilda att informera andra om smitta och möjligheter att isolera folk mot sin vilja i syfte att stoppa smittspridning."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in