2020-09-26, 16:57
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Frågan är hur pass bra det hjälper att uppmana sjuka människor att stanna hemma när 50% uppträder asymptomatiskt? Här känns det som att FHM nät är alldeles för grovmaskigt.

Och håller vi avstånd så är det oftast inga problem.
Citera
2020-09-26, 16:58
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Ta en titt på ett IKEA varuhus så kommer du se med egna ögon hur mycket folk det är.

Eller narmsta foodcourt dar MENA-eliten sitter tatt pa varandra och upptar plats en hel dag med en betald kaffe...
Citera
2020-09-26, 17:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Och håller vi avstånd så är det oftast inga problem.

Det är viktigt, men vi har ändå aerosolsmittan som spökar.
Citera
2020-09-26, 17:02
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Frågan är hur pass bra det hjälper att uppmana sjuka människor att stanna hemma när 50% uppträder asymptomatiskt? Här känns det som att FHM nät är alldeles för grovmaskigt.
Dessutom ignorerar relativt många sina symptom och går ut/till jobbet ändå.
I alla fall i UK.

Citat:
Mindre än en femtedel av den brittiska befolkningen har följt reglerna om att isolera sig själva när de uppvisat symptom för covid-19, enligt en stor studie
https://www.svd.se/var-femte-britt-foljer-virusreglerna
Citera
2020-09-26, 17:06
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Det är viktigt, men vi har ändå aerosolsmittan som spökar.

Visst inget är 100% men oftast krävs ju mer än att andas för att det skall spridas droppar längre än din absoluta närhet. Det är koncensus idag.
Citera
2020-09-26, 17:16
Medlem
Citat:
Grundfrågan var huruvida det fanns fler rekommendationer än att tvätta händerna som du initialt trodde. Känns bra att jag fick informera dig på den punkten.

Sedan behöver du läsa listan hela vägen för då upptäcker du att det finns andra rekommendationer som löser, eller åtminstone skulle minska problemet avsevärt med eventuella smittade i samhället.

Problemet är alltså inte FHMs rekommendationer utan att folk inte följer dem. Så enkelt är det.
Citera
2020-09-26, 17:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Visst inget är 100% men oftast krävs ju mer än att andas för att det skall spridas droppar längre än din absoluta närhet. Det är koncensus idag.

Nja, att det skulle vara konsensus håller jag nog inte riktigt med om. Tvärtom har väl både WHO liksom amerikanska motsvarigheten till svenska FHM gått ut med att viruset är "airborn transmitted".
Citera
2020-09-26, 17:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Grundfrågan var huruvida det fanns fler rekommendationer än att tvätta händerna som du initialt trodde. Känns bra att jag fick informera dig på den punkten.

Sedan behöver du läsa listan hela vägen för då upptäcker du att det finns andra rekommendationer som löser, eller åtminstone skulle minska problemet avsevärt med eventuella smittade i samhället.

Problemet är alltså inte FHMs rekommendationer utan att folk inte följer dem. Så enkelt är det.

Nja, där får jag nog rätt dig på i alla fall två punkter.

1) 50% smittar asymptomatiskt och presymptomatiskt. Det är något som FHM helt valt att bortse ifrån. Det är synd, då uppmaningar att "stanna hemma när du känner dig sjuk" blir totalt otillräckliga.

2) Lägg till de ovan som sprider aerosolsmitta (konstaterad av WHO), samt att FHM konsekvent har varit emot munskydd under hela pandemin. Det tycker jag är ett problem.

Vi märker nu också hur smittan har börjat öka på olika håll runt om i landet. Inte minst i Stockholm. Det hänger naturligtvis ihop med att semestrarna är slut och skolorna har öppnat upp igen efter sommarloven.
Citera
2020-09-26, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, det tror jag. Men du missar att den redan är uppnådd. Räkna inte in andra faktorer i detta än de medicinska för det gör inte studien och gör den inte mindre valid.

Studien handlar alltså inte om hur flockimmuniteten är uppnådd utan var gränsen går. Stämmer för övrigt med liknande studier där så har skett som i favelorna i Brasilien.

I Stockholm har det inte skett är jag ganska övertygad om. Alltså inom en klart avgränsad grupp av betydande storlek.
Visst, det säger något om den övre gränsen.

Stockholm har givetvis inte flockimmunitet, i bemärkelsen att man skulle vara immun mot nya utbrott.

Men jag skulle hävda att Stockholm har flockimmunitet i bemärkelsen att smittan sprids märkbart långsammare nu, trots att den sociala distanseringen här är ganska svag nu.

Det är i sig tillräckligt med bevis för att dödligheten hos viruset och spridningen ligger på ungefär den nivå som Folkhälsomyndigheten har räknat med. För om man är långt från flockimmunitet så skulle det inte märkas alls.
Citera
2020-09-26, 17:31
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Bara jag som är frustrerad över att det är helt tomt på läktarna i en SHL-match medan det just nu trängs tusentals personer på IKEA-varuhus?

Jag håller med. Jag är inte sportintresserad. Men jag förstår att dom som är intresserade av sport, vill kunna se matcherna. Därför hade det varit bättre med en strategi som går ut på att kraftigt bekämpa smittspridningen under en begränsad period, för att därefter lätta på restriktionerna. Finland gjorde på det sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, jag tycker också att det är ologiskt. Men lösningen på det är inte att tillåta publik vid sport- och kulturevent. Lösningen är att förbjuda den trängseln på IKEA (och Ullared och annat som går under "butiker"). Och jag förstår inte, varför det inte görs..? Om det inte går enligt lag, så måste man ändra lagarna.

Systembolaget har bara släppt in 50 kunder åt gången de senaste månaderna, resten har vackert fått vänta utanför. Vet inte om det beror på, att Systembolaget är statligt? Men att man inte får ställa krav, om det är en privat butiksägare?

Dom varor dom IKEA säljer, är sådana varor man behöver inhandla sällan. Det är inga problem att skjuta upp sådana inköp i några veckor när en epidemi härjar. Men det går inte att skjuta upp sådana inköp hur länge som helst. Till sist behöver man ge sig ut och handla. Samma sak gäller kläder. Man kan vänta med inköpen några veckor, eller månader. Men till sist så kan man inte vänta längre.

Därför är det vansinnigt med en strategi som låter krisen fortsätta på obestämd tid. Det fungerar inte. Anders Tegnells strategi är dömd att misslyckas.

Ifall Sverige hade gjort som Finland, så hade man nu kunnat besöka varuhus, utan överdriven risk att dra på sig sjukdom. Och dom som är intresserade av sport, hade kanske kunnat gå och se matcher nu.

Ännu bättre hade varit att aldrig släppa in viruset från början. Åtminstone så borde inte smittbärarna ha fått flöda in i landet helt obehindrat. Allt har gått så otroligt fel, ända från början.
Citera
2020-09-26, 17:32
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Folk har för mycket pengar ! Höj skatten !

Ha! Med ett av världens högsta skattetryck? Vart går alla pengar eftersom utvecklingen går åt fel håll på många plan i detta land? Sänk skatten för småföretagare och arbetsgivaravgifter så får vi snurr på landet. Det går knappt av vara egen företagare i det här landet pga alla skatter. Länder med lägre skattetryck har fler vårdplatser per capita. Bara det...planera skatteintäkterna bättre istället...
Citera
2020-09-26, 17:33
Medlem
Citat:
Du vet inte vad du pratar om. Jag har sett med egna ögon hur folk trängs på IKEA. Se bara deras parkeringar, proppfulla!

Imorgon är det Söndag, den heligaste dagen för IKEA. Återigen kommer folk trängas på detta ställe medan en ishockeymatch får har högst 50 personer.

Vad gör du inne på IKEA och trängs...

För att parkeringen är ”full” betyder inte att folk står och klänger på varandra inne i själva varuhuset.

Tror inte du varit inne på IKEA. Prova och bli förvånad över hur jävla stort ett IKEA är.
Det är fan trängre på ICA eller vilken snabbmatsrestaurang som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in