Citat:
Ursprungligen postat av
trailblaser
Bara jag som är frustrerad över att det är helt tomt på läktarna i en SHL-match medan det just nu trängs tusentals personer på IKEA-varuhus?
Jag håller med. Jag är inte sportintresserad. Men jag förstår att dom som är intresserade av sport, vill kunna se matcherna. Därför hade det varit bättre med en strategi som går ut på att kraftigt bekämpa smittspridningen under en begränsad period, för att därefter lätta på restriktionerna. Finland gjorde på det sättet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Nej, jag tycker också att det är ologiskt. Men lösningen på det är inte att tillåta publik vid sport- och kulturevent. Lösningen är att förbjuda den trängseln på IKEA (och Ullared och annat som går under "butiker"). Och jag förstår inte, varför det inte görs..? Om det inte går enligt lag, så måste man ändra lagarna.
Systembolaget har bara släppt in 50 kunder åt gången de senaste månaderna, resten har vackert fått vänta utanför. Vet inte om det beror på, att Systembolaget är statligt? Men att man inte får ställa krav, om det är en privat butiksägare?
Dom varor dom IKEA säljer, är sådana varor man behöver inhandla sällan. Det är inga problem att skjuta upp sådana inköp i några veckor när en epidemi härjar. Men det går inte att skjuta upp sådana inköp hur länge som helst. Till sist behöver man ge sig ut och handla. Samma sak gäller kläder. Man kan vänta med inköpen några veckor, eller månader. Men till sist så kan man inte vänta längre.
Därför är det vansinnigt med en strategi som låter krisen fortsätta på obestämd tid. Det fungerar inte. Anders Tegnells strategi är dömd att misslyckas.
Ifall Sverige hade gjort som Finland, så hade man nu kunnat besöka varuhus, utan överdriven risk att dra på sig sjukdom. Och dom som är intresserade av sport, hade kanske kunnat gå och se matcher nu.
Ännu bättre hade varit att aldrig släppa in viruset från början. Åtminstone så borde inte smittbärarna ha fått flöda in i landet helt obehindrat. Allt har gått så otroligt fel, ända från början.