Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Fast nyckeln i det du skrev är det fetade:
Droppsmitta
Droppsmitta uppstår när hosta, nysningar och kräkningar ger en dusch av vätskedroppar som vanligen snabbt faller ner i luften och som regel inte når längre än någon meter. Dropparna kan nå den mottagliga individens ögon och slemhinnor direkt eller via händerna. Så sprids till exempel de flesta luftvägsinfektioner. Dropparna kan även falla ner på föremål och ytor och föras vidare som indirekt kontaktsmitta. Detta gäller till exempel för calicivirus som orsakar vinterkräksjuka
.
Det finns alltså inget hinder för att droppsmitta producerar aerosoler, men det är såpass ovanligt att det inte utgör den huvudsakliga smittovägen. Trots att luftburen smitta är otroligt effektivt.
Jag har ingen koll på hur det varit med ytor. Det känns som en fråga man lämnat. Viruset kanske inte lever länge nog utanför kroppen för att det ska vara väsentligt.
Varför det smittades på bussen vet jag inte. Men det har ju gått miljontals bussresor med coronasmittade där man inte sett samma sak, så jag gissar att det fanns nån särskilt omständighet. Aerosoler kan ha varit inblandat, jag vet inte.
Där cherrypickade du rejält och klippte bort det väsentliga att då är det en luftburen smitta i aerosolform.
Citat:
Luftburen smitta
Droppkärnor från/till luftvägarna
I samband med hosta kan förutom droppsmitta även en aerosol uppstå. Då dropparna i aerosolen torkar ihop till mindre droppkärnor (<5 µm) kan de spridas med luften och därefter inandas och nå de nedre luftvägarna. Så sprids till exempel vattkoppor och tuberkulos.
Droppsmitta är en sak, luftburen en annan sak. Vinterkräksjuka är en droppsmitta. Jag tycker vi slutar käbbla om det. Du har definitionerna framför dig, från en renommerad källa. Personligen vill jag bara ha korrekt information och inte sådan som FHM vill ge ut, av någon outgrundlig anledning. Hade det varit en droppsmitta hade det räckt med munskydd och visir på sjukhusen när man behandlar covid-19 patienter, men nu använder man FFP3 istället eller bättre såsom stridsmask 90 eller SR-200/500.
Om vi vet sanningen kan vi skydda oss, om vi inte vet så är vi bara får som bräker (tinder).