2020-09-26, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, det var GS med flera som var där den 15:e maj och jouråklagaren sa till dom att de måste omedelbart avbryta.

Från direktrapporteringen NA:
(Läses nerifrån och upp)

"23 mar 2020 13:50
Vittnet var sedan tillbaka i huset den 24 maj för en ny undersökning.

Christina Eriksson: NA

23 mar 2020 13:49
Det här var samma dag som Lena anmäldes försvunnen.

23 mar 2020 13:48
– Uppskattningsvis behöver man minst en dag för att kunna göra en hyfsad noggrann undersökning i ett sådant stort hus. Men tyvärr fick jag till svar av åklagaren att vi var tvungna att avbryta.

Stefan Hazianastasiou,...

23 mar 2020 13:47
Vittnet hade velat göra en grundligare undersökning av huset, men fick inte vid det tillfället.

23 mar 2020 13:46

- Det var kaos i huset. Jag möts av fullt med papper i källaren, säger vittnet som tycker 45-åringens hem var märkligt.
"

https://www.na.se/artikel/kriminalteknikern-vi-har-tittat-i-brunnar-i-omradet-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-om-hjarsta mordet

Det var väl så att SD släpptes från häktet (anhållandet) strax efter att husrannsakan avbröts?
Men om jag förstått lagen rätt har man rätt att göra husrannsakan om det är nödvändigt vid så här allvarliga brott (människorov) som ger flera år (minst två år?). Så varför måste det avbrytas även om SD inte kunde häktas pga för lite bevis?
Ok. Tack. Jag mindes något annat än det du citerar. Men säger man att det avbröts, så gjordes det. Inget att säga om det. Tack.
Citera
2020-09-26, 18:08
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
aktbil.157, s.225
Kvällen 2018-05-15
Jag, (Jag=polisassistent Arvid Gunnarsmo, SbH:s anm) Brodin och Schwarz ringde därefter upp åklagare Mats Berg och föredrog tillsammans, via högtalartelefon, vad som framkommit i huset. Schwarz berättade bland annat om de blodiga shortsen. Han påtalade även att det skulle kunna ta flera dagar att genomföra en mer fullödig kriminalteknisk undersökning av huset, men att det vid första påseende inte fanns några konkreta tecken på att det förekommit våld (jag minns inte exakt hur han uttryckte sig). Åklagare Berg gav uttryck för att det inte fanns tillräckliga skäl att behålla Davidsson anhållen och han var inne på att häva anhållandet. Jag påtalade då att jag inte hade någon kännedom om vad som framkommit i ärendet i övrigt och att jag inte visste vad kollega Yvonne Eriksson, som hade hand om själva utredningen vid tillfället, hade fått fram. Det blev överenskommet att jag skulle be Eriksson att ringa upp Berg. Eriksson ringde sedan upp Berg. Han beslutade att häva anhållandet och han hävde även avspärrningen på Betesvägen 14.

Hittade här den åklagare som diskuterades för ett par dagar sedan. Då "kom vi fram till" att det var en A W, men här hittar man vem som hävde avspärrningen.

Återkommer angående blod, med mera.

Citat:
Jo, det var GS med flera som var där den 15:e maj och jouråklagaren sa till dom att de måste omedelbart avbryta.

(Läses nerifrån och upp)

– Uppskattningsvis behöver man minst en dag för att kunna göra en hyfsad noggrann undersökning i ett sådant stort hus. Men tyvärr fick jag till svar av åklagaren att vi var tvungna att avbryta.

Vittnet hade velat göra en grundligare undersökning av huset, men fick inte vid det tillfället.

- Det var kaos i huset. Jag möts av fullt med papper i källaren, säger vittnet som tycker 45-åringens hem var märkligt.
"

https://www.na.se/artikel/kriminalteknikern-vi-har-tittat-i-brunnar-i-omradet-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-om-hjarsta mordet

Det var väl så att SD släpptes från häktet (anhållandet) strax efter att husrannsakan avbröts?
Men om jag förstått lagen rätt har man rätt att göra husrannsakan om det är nödvändigt vid så här allvarliga brott (människorov) som ger flera år (minst två år?). Så varför måste det avbrytas även om SD inte kunde häktas pga för lite bevis?

Lite mer om hur det gick till.
Mitt inlägg är från 26/3 -20 (om man undrar över det där ”för ett par dagar sedan”).
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-09-26 kl. 18:27.
Citera
2020-09-26, 18:23
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:

(Läses nerifrån och upp)

"

Ja, det är skrämmande att de tvingades avbryta, trots att poliser/forensiska poliser själva bedömde att det fanns anledning till att fortsätta med husrannsakan. Den jouråklagaren borde tvingas svara på VARFÖR han bedömde att det inte var nödvändigt.

Det har skett så mycket klantigheter under den första tiden, så det är skamligt. Det i sig är ett tungt ok att bära för de poliser som velat göra ett bra jobb och de som HAR gjort ett bra jobb med FUP. Men allra tyngst är det för LW´s barn och familj. Och UW som ska både bära sorgen och samtidigt vara stark för barnens skull. Tur han slipper vara gift med bloggpsykopaten mitt allt i alla fall. Det känns nog bara bra att de aldrig flyttade ihop.

Nå, åklagaren och poliserna har gott om tid att fila på detta inför HR. Och efter det, så ser förhoppningsvis SD inte en geocache eller en snygg tjej mer i sitt liv. Han kommer givetvis att limma på de som är av kvinnligt kön bland personalen i fängelset, men jag tror inte fjanten har mycket lycka med dem.

Han får nog ägna sig åt bitterljuva minnen framöver. HD, SOA och JG med fler granskas förhoppningsvis med.

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-09-26, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Kan det ha varit den tröjan som kom emot tvättmaskinen med L*enas blod(dna) vid istoppande utav just denna favorittröjja ?

Men hur i h-e orkar en person rent psykiskt ha på sig en tröja som varit med i en mordsekvens ?
Skit samma om den blir rentvättad , den är ju lika ”smutsig” ändå utav den handling som skett ....

Varför vill så pass många härinne försvara en person som hotat så mycket och med bestämda regler satt RT osv.

Vad är det Ni gillar med denna människa ?

Förklara ??

S var tvungen att lösa hotproblemet L. T-shirten har inte hotat honom. Bara om den hittats otvättad.
Allvarligt tror jag han skulle gå igång av att bära en mördartisha.

Jag tror inte S har några fans irl. Däremot finns det nog några i hans närhet som är rädda för vad som kan hända om man inte spelar med honom och håller skenet uppe.
Trådens S-försvar ser mer ut att handla om att några tragiska själar njuter av att provocera.
Citera
2020-09-26, 19:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Lite mer om hur det gick till.
Mitt inlägg är från 26/3 -20 (om man undrar över det där ”för ett par dagar sedan”).

Ja, tack!
Det var ju det jag letade efter, men hittade inte i brådskan.

Lite så är det med oss, vi glömmer.
När jag letade hittade jag däremot ett inlägg från just Picasso om att husrannsakan avbröts!
Det var ju där vi började...

Tillägg:
Såg just att det var hundsöket de diskuterade då, så fel av mig där om Picasso
Senast redigerad av notknapparen 2020-09-26 kl. 19:59.
Citera
2020-09-26, 20:28
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Ja, det är skrämmande att de tvingades avbryta, trots att poliser/forensiska poliser själva bedömde att det fanns anledning till att fortsätta med husrannsakan. Den jouråklagaren borde tvingas svara på VARFÖR han bedömde att det inte var nödvändigt.

Det har skett så mycket klantigheter under den första tiden, så det är skamligt. Det i sig är ett tungt ok att bära för de poliser som velat göra ett bra jobb och de som HAR gjort ett bra jobb med FUP. Men allra tyngst är det för LW´s barn och familj. Och UW som ska både bära sorgen och samtidigt vara stark för barnens skull. Tur han slipper vara gift med bloggpsykopaten mitt allt i alla fall. Det känns nog bara bra att de aldrig flyttade ihop.

Nå, åklagaren och poliserna har gott om tid att fila på detta inför HR. Och efter det, så ser förhoppningsvis SD inte en geocache eller en snygg tjej mer i sitt liv. Han kommer givetvis att limma på de som är av kvinnligt kön bland personalen i fängelset, men jag tror inte fjanten har mycket lycka med dem.

Han får nog ägna sig åt bitterljuva minnen framöver. HD, SOA och JG med fler granskas förhoppningsvis med.

#TeamÅsaHiding
Tycker du inte lismandet av Åkl Hidings efter hennes många kriminalhistoriska misstag borde upphört redan vid frikännandet i Tr ?

Ni som fått på hjärnan att SD är mördaren måste väl ändå tillstå att den som odiskutabelt är ansvarig för att mördaren inte sitter inom lås och bom är ingen mindre än Åkl Åsa Hiding? Från cratch till frikännandet i Tr?
Hade inte privatpersonen hittat Lenas kropp efter 4 dgr hundratalet meter från hennes hade väl dom listiga utredarna väl ändå så småningom känt på liklukten var mördade Lena Wesström fanns.

Ty hånoffer nr 2 golbrunnshanna har väl aldrig kunnat vara honom mer behälplig ?
------------------------
Från NA 13/5:

"Spaningsledningen byttes av olika anledningar ut. Kan det ha trasslat till utredningen?

– Nej, säger båda samtidigt och ruskar på huvudet.

Jag har varit förundersökningsledare hela tiden, den 16 maj landade det på mitt bord och att man bytte spaningsledning har inte påverkat utredningen på något sätt, säger Åsa Hiding bestämt."

https://www.na.se/logga-in/hjarstamo...r-vi-kort-fast
------------------
ÖREBRO TINGSRÄTT. Sid 59.
"Sammantaget anser tingsrätten att det inte heller med ett mera strukturellt betraktelsesätt är ställt utom rimligt tvivel att Stefan Davidsson dödat Lena Wesström.
Sammanfattningsvis ska Stefan Davidsson frikännas redan av den anledningen att åklagarnas bevisning inte når upp till beviskravet ställt utom rimligt tvivel".

https://www.docdroid.net/84kSbmc/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-497-dom-stefan-davidsson-expedie-pdf#page=59

TeamÅsaHiding
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-09-26 kl. 20:40.
Citera
2020-09-26, 20:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige

#TeamÅsaHiding

Det är inte lätt att veta varför det har blivit som det har blivit med missarna, särskilt de i början av utredningen. Men alla vet ju att de första timmarna och dagarna är de kritiska tidpunkterna för att kunna lösa mordet.
Här har mördaren haft tid på sig att undanröja och förstöra. Och kroppen har legat i fruktansvärd hetta under flera dagar.

Förlåt Örebro, men jag blir lite förskräckt av att läsa hur mycket brott som sker där. Kan det vara så att det har varit för mycket att göra? Det har varit många hemska mord i Örebro, Vivalla är ju ett av problemområdena. Även om det har varit många utredare involverade i Lenas fall, så kanske de inte kunnat all jobba heltid på bara detta mord utan behövt vara involverade samtidigt i de hemska morden som varit aktuella vid den tiden.

Det är ju alltid lätt att vara efterklok, att i efterhand säga att man borde ha gjort det och det.

Nu tror jag också att vi har att göra med en gm som är mer beräknande än gemene mördare i de kretsar som Lena levde i. Kanske man missbedömde den kapacitet denna person?

Det som också var olyckligt, tror jag, var att man mitt i utredning bytte ut ledningen, trots att man sagt att man inte tappade fart. Men det är väl självklart att man måste ha gjort det?

Och överlämningen blev väl inte den bästa.

Så mycket som man sett kunde ha gjorts, men inte gjordes. Svårt för en lekman att kunna avgöra varför och hur det kunnat göras istället. Prioritering är väl något som alltid görs, oavsett område. Visst, man kan dammsuga varje millimeter och man skulle kunna avsätta mängder av resurser, men till syvende och sist är det något annat ärende som lider.

Det är vidrigt om det är så att en gärningsman går fri pga en massa missar.
Det måste vara outhärdligt för de anhöriga.
Jag kan inte tänka mig något värre.

Som anhörig, måste man slita sitt hår...
Citera
2020-09-26, 20:37
Medlem
Citat:
Det är inte lätt att veta varför det har blivit som det har blivit med missarna, särskilt de i början av utredningen. Men alla vet ju att de första timmarna och dagarna är de kritiska tidpunkterna för att kunna lösa mordet.
Här har mördaren haft tid på sig att undanröja och förstöra. Och kroppen har legat i fruktansvärd hetta under flera dagar.

Förlåt Örebro, men jag blir lite förskräckt av att läsa hur mycket brott som sker där. Kan det vara så att det har varit för mycket att göra? Det har varit många hemska mord i Örebro, Vivalla är ju ett av problemområdena. Även om det har varit många utredare involverade i Lenas fall, så kanske de inte kunnat all jobba heltid på bara detta mord utan behövt vara involverade samtidigt i de hemska morden som varit aktuella vid den tiden.

Det är ju alltid lätt att vara efterklok, att i efterhand säga att man borde ha gjort det och det.

Nu tror jag också att vi har att göra med en gm som är mer beräknande än gemene mördare i de kretsar som Lena levde i. Kanske man missbedömde den kapacitet denna person?

Det som också var olyckligt, tror jag, var att man mitt i utredning bytte ut ledningen, trots att man sagt att man inte tappade fart. Men det är väl självklart att man måste ha gjort det?

Och överlämningen blev väl inte den bästa.

Så mycket som man sett kunde ha gjorts, men inte gjordes. Svårt för en lekman att kunna avgöra varför och hur det kunnat göras istället. Prioritering är väl något som alltid görs, oavsett område. Visst, man kan dammsuga varje millimeter och man skulle kunna avsätta mängder av resurser, men till syvende och sist är det något annat ärende som lider.

Det är vidrigt om det är så att en gärningsman går fri pga en massa missar.
Det måste vara outhärdligt för de anhöriga.
Jag kan inte tänka mig något värre.

Som anhörig, måste man slita sitt hår...
Vad man också skall komma ihåg är formuleringen i domen: "Sammantaget anser tingsrätten att det inte heller med ett mera strukturellt betraktelsesätt är ställt utom rimligt tvivel att Stefan Davidsson dödat Lena Wesström".

De beskriver inte att det på något sätt är omöjligt att Stefan begått mordet. De har enbart inte kunnat bevisa att det är ställt bortom "rimligt tvivel" - och då säger lagen att man måste frikänna, om domarna är det minsta lilla osäkra.

Tingsrätten VET vem som är mördaren här. Polisen vet också vem som är mördaren här. Omgivningen vet också vem mördaren är. Man har bara i rätten varit tvungen att släppa honom då man inte kunnat placera honom på brottsplatsen. Man har inte kunnat placera nån annan heller på brottsplatsen. Lenas blod fanns i SDs hus - på tvättmaskinen. DNA på hans plös i skon. DNA på Lenas ring. De nattliga cykelturerna den natten som SD gjorde, förvandlade han till cykelturer en annan natt - när fupen visade att det inte fanns några vittnen till hans cyklande. Det finns mycket mycket mer.
Senast redigerad av Picasso2 2020-09-26 kl. 20:42.
Citera
2020-09-26, 20:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad man också skall komma ihåg är formuleringen i domen: "Sammantaget anser tingsrätten att det inte heller med ett mera strukturellt betraktelsesätt är ställt utom rimligt tvivel att Stefan Davidsson dödat Lena Wesström".

De beskriver inte att det på något sätt är omöjligt att Stefan begått mordet. De har enbart inte kunnat bevisa att det är ställt bortom "rimligt tvivel" - och då säger lagen att man måste frikänna, om domarna är det minsta lilla osäkra.

Tingsrätten VET vem som är mördaren här.
/.../
Ja, det tingsrätten verkar mena är väl att åklagaren visserligen har bevisat att det var SD, men att hon inte har bevisat det på ett tillräckligt konkret sätt:
"Enligt tingsrättens bedömning har åklagarna inte lagt fram bevis mot den åtalade mannen som på ett tillräckligt konkret sätt bevisar att han befunnit sig på eller i närheten av den plats där kvinnan dödades vid tiden för mordet."
https://www.domstol.se/nyheter/2020/05/dom-i-det-s.k4.-hjarsta-malet/
Tingsrätten berättade också om sin känsla av att det är SD, men att de inte fick döma utifrån den:
"Vi får inte döma utifrån någon allmän känsla"
https://omni.se/vi-far-inte-doma-utifran-nagon-allman-kansla/a/VbvdW6
Senast redigerad av Draifos 2020-09-26 kl. 21:15.
Citera
2020-09-26, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
]Ja, det tingsrätten verkar mena är väl att åklagaren visserligen har bevisat att det var SD, men att hon inte har bevisat det på ett tillräckligt konkret sätt:[/b]
"Enligt tingsrättens bedömning har åklagarna inte lagt fram bevis mot den åtalade mannen som på ett tillräckligt konkret sätt bevisar att han befunnit sig på eller i närheten av den plats där kvinnan dödades vid tiden för mordet."
https://www.domstol.se/nyheter/2020/05/dom-i-det-s.k4.-hjarsta-malet/
Tingsrätten berättade också om sin känsla av att det är SD, men att man inte fick döma utifrån den:
"Vi får inte döma utifrån någon allmän känsla"
https://staging.omni.se/vi-far-inte-doma-utifran-nagon-allman-kansla/a/VbvdW6
EXAKT. Men förhoppningsvis visar hon det i Hovrätten. SD - förbered dig på inlåsning på livstid. Eller åtminstone i 20 år.
Citera
2020-09-26, 20:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Tingsrätten VET vem som är mördaren här. Polisen vet också vem som är mördaren här. Omgivningen vet också vem mördaren är. Man har bara i rätten varit tvungen att släppa honom då man inte kunnat placera honom på brottsplatsen. Man har inte kunnat placera nån annan heller på brottsplatsen. Lenas blod fanns i SDs hus - på tvättmaskinen. DNA på hans plös i skon. DNA på Lenas ring. De nattliga cykelturerna den natten som SD gjorde, förvandlade han till cykelturer en annan natt - när fupen visade att det inte fanns några vittnen till hans cyklande. Det finns mycket mycket mer.

Så är det nog, att TR gjorde det de behövde göra (utifrån de bedömningar de gjorde; vissa felaktiga dock).

För mig som är ganska oinsatt i et juridiska kan jag ha svårt att förstå hur man ska behöva såga isär varje indicium hårdare än om det vore ett bevis, just för att det är en indiciekedja.

Att det saknas mordvapen och Lenas mobil, känns ju som standard idag. Alla mördare vet att detta är de kritiska punkterna att göra sig av med.

Tyvärr är jag skeptiskt till att man kan lösa det här mordet idag.

Men mitt hopp är till framtiden. Där man precis som att man tidigare inte klarade att lösa vissa brott, nu kan det tack vare tekniken. DNA- tekniken.

Nu kanske vår förhoppning kanske kan ligga på den digitala tekniken och dess utveckling?
Citera
2020-09-26, 21:00
Medlem
Citat:
Så är det nog, att TR gjorde det de behövde göra (utifrån de bedömningar de gjorde; vissa felaktiga dock).

För mig som är ganska oinsatt i et juridiska kan jag ha svårt att förstå hur man ska behöva såga isär varje indicium hårdare än om det vore ett bevis, just för att det är en indiciekedja.

Att det saknas mordvapen och Lenas mobil, känns ju som standard idag. Alla mördare vet att detta är de kritiska punkterna att göra sig av med.

Tyvärr är jag skeptiskt till att man kan lösa det här mordet idag.

Men mitt hopp är till framtiden. Där man precis som att man tidigare inte klarade att lösa vissa brott, nu kan det tack vare tekniken. DNA- tekniken.

Nu kanske vår förhoppning kanske kan ligga på den digitala tekniken och dess utveckling?
Det fina i kråksången är att det helt och hållet beror på vilka domare som dömer. Juridiken är inte någon exakt vetenskap. Det som Lindén & Co gjorde var att ifrågasätta varje indicium. HRs tre juridiska domare kommer kanske se alla indicier som just den kedja, som en radda indicier kan utgöra, man kan döma utefter. Och denna indicie-kedja kan utgöra ett starkt bevis som gör att HR faktiskt dömer honom till livstid. Det är människor som dömer, det skall vi aldrig glömma. Och hårda bevis kan fortfarande rotas fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in