2020-09-25, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik4fun
Du ser till att bli värvad till ett SAS Amex Classic nu, spenderar 10 000:- på det och hämtar hem bonusen på 18 000 poäng de har just nu.

Sedan efter årsskiftet skaffar du ett SAS Amex Premium och kör vidare med det.

Om du spenderar 20 000/månad så har du fått in 24 000 poäng till årsskiftet med ditt classic, sedan under 2021 förutsatt att du fortsätter med samma spend har du tjänat in 48000 (36k spend, 12k värvning) poäng till, då har du 72 000 poäng. Lägger du till någon kampanj Amex kör under 2021, värvar någon vän, handlar lite från SAS shoppingportal eller flyger lite så kommer du med all säkerhet komma upp i över 100k poäng. Går även att betala fakturor med Billhop om du behöver lite extrapoäng för att komma upp till de poäng som behövs. Då har du tillräckligt för en bonusresa för två i Business med SAS vart som helst i världen (värde ~40-60k). Eller så kan du satsa på att komma upp i 112 500 poäng hos SAS, då räcker dina poäng till en bonusresa med Star Alliance i första klass till vart som helst i världen förutom Hawaii/Oceanien (värde runt 100 000 om du bokar dyra flyg).
Det är vad jag skulle gjort.

Stort tack för tipset! Det kör jag på!
Senast redigerad av ksud 2020-09-25 kl. 03:02.
Citera
2020-09-26, 17:54
Avslutad
Hej,

Varför får kreditkort som exempelvis Komplett Bank så bra recensioner när man endast kan använda bonusarna man samlar på antingen deras hemsida Komplett eller dra av på fakturan? Om vi exempelvis jämför med AMEX Gold så kan man ju använda den bonusen hur man vill och typ på all shopping? Varför skulle komplettt bank vara bättre?
Citera
2020-09-26, 18:19
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej,

Varför får kreditkort som exempelvis Komplett Bank så bra recensioner när man endast kan använda bonusarna man samlar på antingen deras hemsida Komplett eller dra av på fakturan? Om vi exempelvis jämför med AMEX Gold så kan man ju använda den bonusen hur man vill och typ på all shopping? Varför skulle komplettt bank vara bättre?

Jag vet inte om du trollar, men dra av på fakturan är ju kontanter i handen, med minimal administration. Kan det bli bättre?
Citera
2020-09-26, 18:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Jag vet inte om du trollar, men dra av på fakturan är ju kontanter i handen, med minimal administration. Kan det bli bättre?

Det är ju inte kontanter i handen? Det dras ju bara av. Det jag menar är att i AMEX guld så kan man ju istället använda bonusen till exempelvis shoppa och så. Det kan man inte med komplett bank.
Citera
2020-09-26, 19:10
Medlem
Citat:
Det är ju inte kontanter i handen? Det dras ju bara av. Det jag menar är att i AMEX guld så kan man ju istället använda bonusen till exempelvis shoppa och så. Det kan man inte med komplett bank.

Jo det kan du visst. Du kan köpa vad du vill på kortet och sen dra av bonusen på fakturan så att fakturan minskas.
Citera
2020-09-27, 09:09
Medlem
Citat:

Jo, det är kontanter i handen.

Om jag handlar för 10000 kronor på kompletts mastercard en månad, får jag 100 poäng.

Dessa poäng kan jag använda för att betala 9900 kronor istället för 10000 kronor när fakturan kommer månaden därpå.

Det betyder att jag har 100 kronor "i handen" (eller, ja, på mitt bankkonto då), som jag inte hade haft annars.
Citera
2020-09-27, 15:32
Medlem
Pusselhelvetes avatar
Hatar kreditkort! Är van vid och uppfostrad att bara spendera pengar man har. Visst kan man ta några procent här o där och få kickbacks och poäng. Men är det värt allt meckande och hoppande mellan olika kort och krediter?

Har tyvärr varit tvungen att skaffa ett kreditkort enbart för ett enda syfte: hyra bil i utlandet. Här skulle jag vilja få lite tips på vilket kort som är bäst för detta behovet. Dvs endast transaktioner i annan valuta.

För att ge ett exempel på varför jag hatar dem och det scenarie som nyss hänt just detta kort och som jag hoppas något annat kort kan förhindra: i somras var vi i Spanien 11 dagar. Bokade resan innan corone och landet öppnade upp en vecka innan. Så när vi hyrde bil gjorde vi det via flygbolaget och en av deras partner. Billigt som fan! 2400 SEK för 10 dagar.

Allt gick bra med detta. Inga konstigheter alls. Drog kreditkortet där för att reservera inför ev. skador etc. Fick räkningen nån månad senare och betalade. Men!!! Nu till mitt dilemma. Fick för några veckor sedan YTTERLIGGARE en faktura på 230 EUR. Denna hade hyrfirman skickat direkt till banken och inte via flygbolaget. Så. Helt plötsligt dubbelt debiterad för detta pga jävla kreditkort där det verkar som att företag kan plocka pengar hur som helst.

Flygbolaget har varit jättebra och ersatt delar av det belopp vi betalade via dem. Nu är jag ute efter ett BRA kreditkort. Gärna ett som är gratis (det jag har nu kostar 195 om året), inget valutapåslag, gärna med tillhörande app där man får notiser om transaktioner, temporära kortnummer att använda vid liknande tillfällen som bilhyrning utomlands. Något liknande Kompletts men de har ju valutapåslag...
Senast redigerad av Pusselhelvete 2020-09-27 kl. 15:40.
Citera
2020-09-27, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusselhelvete
Hatar kreditkort! Är van vid och uppfostrad att bara spendera pengar man har. Visst kan man ta några procent här o där och få kickbacks och poäng. Men är det värt allt meckande och hoppande mellan olika kort och krediter?

Har tyvärr varit tvungen att skaffa ett kreditkort enbart för ett enda syfte: hyra bil i utlandet. Här skulle jag vilja få lite tips på vilket kort som är bäst för detta behovet. Dvs endast transaktioner i annan valuta.

För att ge ett exempel på varför jag hatar dem och det scenarie som nyss hänt just detta kort och som jag hoppas något annat kort kan förhindra: i somras var vi i Spanien 11 dagar. Bokade resan innan corone och landet öppnade upp en vecka innan. Så när vi hyrde bil gjorde vi det via flygbolaget och en av deras partner. Billigt som fan! 2400 SEK för 10 dagar.

Allt gick bra med detta. Inga konstigheter alls. Drog kreditkortet där för att reservera inför ev. skador etc. Fick räkningen nån månad senare och betalade. Men!!! Nu till mitt dilemma. Fick för några veckor sedan YTTERLIGGARE en faktura på 230 EUR. Denna hade hyrfirman skickat direkt till banken och inte via flygbolaget. Så. Helt plötsligt dubbelt debiterad för detta pga jävla kreditkort där det verkar som att företag kan plocka pengar hur som helst.

Flygbolaget har varit jättebra och ersatt delar av det belopp vi betalade via dem. Nu är jag ute efter ett BRA kreditkort. Gärna ett som är gratis (det jag har nu kostar 195 om året), inget valutapåslag, gärna med tillhörande app där man får notiser om transaktioner, temporära kortnummer att använda vid liknande tillfällen som bilhyrning utomlands. Något liknande Kompletts men de har ju valutapåslag...

Tror du missförstått, att uthyrarrn vill ha ett kreditkort är just för att kunna dra extra för extra förare, ev skador, tankning mm eller vad det nu kan vara. Ingen biluthyrare kommer acceptera ett engångskort som du spärrar efteråt.
Citera
2020-09-27, 16:01
Medlem
BankNorwegian och Santander
https://www.banknorwegian.se/Kreditkort
https://www.santanderconsumer.se/kort/
Citera
2020-09-27, 16:22
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p125
BankNorwegian och Santander
https://www.banknorwegian.se/Kreditkort
https://www.santanderconsumer.se/kort/
Norwegian har valutaväxlingspåslag och Santander har årsavgift men däremot kan Klarna vara ett alternativ om man har ett annat kort för uttag.
Citera
2020-09-27, 17:03
Avslutad
Vilket bensin kreditkort är bäst enligt er? Får man bonuspoäng om man tankar med ett bensinkort eller är det ”bara” att man får lite öre per liter? Tänker att Shell och Preems kort är bra men skulle gärna vilja få reda på frågan ovan.
För om så inte är fallet så kan man väl lika gärna tanka med exempelvis ett AMEX cashback och få lite pengar för tankningen?
Citera
2020-09-27, 17:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jo, det är kontanter i handen.

Om jag handlar för 10000 kronor på kompletts mastercard en månad, får jag 100 poäng.

Dessa poäng kan jag använda för att betala 9900 kronor istället för 10000 kronor när fakturan kommer månaden därpå.

Det betyder att jag har 100 kronor "i handen" (eller, ja, på mitt bankkonto då), som jag inte hade haft annars.

Det är förvisso sant. Är det inte dock 4% om man köper på Kompletts sida? Då borde man få mer än 100kr vid ett köp på 10 000kr på deras sida?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in