2020-09-26, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
https://gothamist.com/news/coronavirus-statistics-tracking-epidemic-new-york

Detta gör en mutation än mer sannolik. Att dödligheten är 0,35% idag finns bara inte, isåfall existerar inte Island överhuvudtaget, och Tyskland och Belgien har knappt något mörkertal alls.
Citera
2020-09-26, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Var tog alla immunitets-tokarna vägen?

Och varför frågar journalisterna inte Tegnell om han fortfarande tror på att flockimmunitet är vad som kommer rädda oss?

Trots att minst dussinet personer nu bevisligen återinfekterats. Dom verkar fortfarande greppa efter halmstrået att man skulle bli lindrigare drabbad trots att minst 3 personer har drabbats svårare vid den andra infektionen.
Citera
2020-09-26, 11:17
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Var tog alla immunitets-tokarna vägen?
De är ute i samhället och lever som vanligt. Precis som i våras. Precis som i somras. Precis som nu. Samhället stannade inte. Livet stannade inte.

Klart de har lägre representation när det kommer till att sitta och trycka i en ytterlighetstråd på Flashback
Citera
2020-09-26, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är väl ingen som har pratat om när, utan bara att det troligtvis kommer att ske?

Det diskuteras flitigt redan nu så sannolikheten för att länder kommer att implementera det får väl räknas som högst troligt?

Givetvis kan det inte uteslutas, men man ska inte dra för stora slutsatser, när det med all säkerhet kommer dröja minst ett år tills hela befolkningen ens får möjligheten att ta ett vaccin, ens de som bönar och ber om det.
Citera
2020-09-26, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Detta gör en mutation än mer sannolik. Att dödligheten är 0,35% idag finns bara inte, isåfall existerar inte Island överhuvudtaget, och Tyskland och Belgien har knappt något mörkertal alls.

Vadå sannolik? Vi VET att det redan finns flertalet mutationer.

Sen får du förklara hur du kommer fram till att Island inte skulle existera och även dina andra påståenden. För jag ser inte vad du baserar det påståendet på.
Citera
2020-09-26, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag är ganska säker på att nivån när flockimmunitet inträder är ganska så konstant överallt bland alla människor. Jag tror du blandar ihop det med hur mycket man blir drabbad.
Nej. Nivån där man når flockimmunitet vid naturlig smitta är en avancerad funktion av hur snabbt befolkningen smittas, hur homogen den sociala kontakten är och vilka åtgärder man tar till för att bromsa smittan.

I extremfallet bromsar man R-värdet till under 1, då uppnår man flockimmunitet vid 0% smittade. Om man istället bromsar till 1.1, så krävs det 9% smittade för samma sak.
Citera
2020-09-26, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Extremt svårt att tänka sig att dödligheten i dagsläget är över 0,2%, med tanke på att Island har över 700 bekräftade fall, givetvis ännu fall i verkligeheten, sedan det senaste dödsfallet. 3 miljoner immuna i Sverige är nog lite högt, sannolikt var dödligheten högre än 0,2% i början, men har sedan av olika anledningar minskat.

Island har 10 döda på 2561 bekräftat smittade. Det blir 0,39% döda.
Citera
2020-09-26, 11:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Ja okej. Om dina föräldrar överlever dessa genuint jobbiga årgångar tills dess att vi få ett vaccin, kommer du då tycka att det är rationellt att stänga ner samhället likt många förespråkar då folk fortsätter dö i Covid-19? Varför fanns inte denna rationalitet när min moder avled i influensan under 2010-talet?

Jag tycker inte samhället är nedstängt, gör du? Men att göra det i början av Mars hade jag sett som rationellt, för att vinna tid. Beklagar din mors bortgång, jag vet inte exakt hur det såg ut 2010 men antar att influensavaccinet fanns redan då, tyvärr är det för få som tar det.
Citera
2020-09-26, 11:27
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
UK: Ledande expert förutspår 100 dödsfall per dag inom fyra veckor

UK: Regeringens ledande expert varnar för 200 dödsfall per dag om inte snabba åtgärder vidtas för att begränsa spridningen av sjukdomen

I Sverige stoppar vi huvudet i sanden trots kunskapsläget och erfarenheterna från mars och april.

Ofattbart.

Sage member predicts 100 Covid deaths per day within four weeks
Citat:
The UK can expect 100 deaths a day from coronavirus within three to four weeks, according to one of the government’s scientific advisers.
Infectious disease modelling expert Prof Graham Medley, who attends the Scientific Advisory Group for Emergencies (Sage) said: “The treatments have improved, the way the virus is transmitting is going to be different, but nonetheless it is a dangerous virus and inevitably it will lead to some deaths.”
Speaking on BBC Radio 4’s Today programme he added:

Citat:
"Now whether it is as many - in February and March we were essentially assuming 1% of infections would lead to deaths. Now even if that is 0.8%, which I think would be a great success in terms of treatment, it still means that we are going to see deaths increase.
At a level of 10,000 (cases) we are seeing now, it means that in three or four weeks we are going to see 100 deaths a day.
In order to stop that process increasing again, then we need to make sure that that transmission comes down now because that doubling time will carry on. The things that we do now will not stop 100 people dying a day but they will stop that progressing much higher."

Medley also said he had “never heard” the 10pm curfew for hospitality discussed during Sage meetings.
On Monday the government’s chief scientist, Sir Patrick Vallance, told a televised briefing that the UK could see 200 deaths every day if fast action was not taken to curb the spread of the disease.

källa guardian
Citera
2020-09-26, 11:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
10 ej rapporterade covid-19 infektioner per rapporterad.

Var fick du den siffran (10) ifrån, är det en gissning? Jag kan inte se hur man kan ha 4,5% smittade och omvandla det till 50% immunitet i en population, speciellt då smittan ff ökar.

Editerad.
Senast redigerad av revodneb 2020-09-26 kl. 12:02.
Citera
2020-09-26, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Vadå sannolik? Vi VET att det redan finns flertalet mutationer.

Sen får du förklara hur du kommer fram till att Island inte skulle existera och även dina andra påståenden. För jag ser inte vad du baserar det påståendet på.

Ja, men jag tror att det har muterat och blivit lindrigare. Har fört fram detta ett flertal gånger i tråden, men fått väldigt litet stöd. Frågan har också ställts i media, finns utländska experter som sagt att det sannolikt blivit lindrare, men Tegnell, Jan Albert, Agnes Wold m.fl. Har ställt sig kallsinniga till detta.

Island har över 700 bekräftade fall, ännu fler verkliga fall, sedan det senaste dödsfallet. Förvisso ett litet sample, men ändå osannlikt att det skulle inträffa med en dödlighet på 0,35%. Kanske ska man för korrekthetens skulle räkna från 500 fall, då ganska många har kommit så nyligen att de kan avlida. Fortfarande rätt osannolikt med 0 döda om dödligheten är 0,35%.

När det gäller Tyskland och Belgien kan man räkna på att de räknar dödlighet efter inom 30 dagar från smittotillfället, vet inte om de räknar exakt så, men tror Sverige gör det, och skulle tro att de räknar liknande. Således kan man räkna smittade 1-25 augusti med döda 1-25 september.

Tyskland hade ca 27 000 bekräftat smittade 1-25 augusti. Ca 150 döda 1-25 september. Vilket ger en dödlighet på ca 0,6% av bekräftade fall. Vilket skulle ge att ca 60% av fallen upptäcktes. Tja, man kan väl inte helt utesluta det, men känns väldigt osannolikt.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/germany/

Belgien hade ca 14 000 bekräftade fall 1-25 augusti. Men endast 70 döda 1-25 september. Vilket ger en dödlighet av 0,2% (!) av BEKRÄFTADE fall. Häpnadsväckande, ännu lägre än jag trodde, har dubbelkollat flera gånger att jag räknat rätt.
Siffrorna från Belgien får en verkligen att fundera på hur hög, eller låg, dödligheten egentligen är. 0,2% tycks vara det högsta den i teorin kan vara, och det förutsätter att mörkertalet är 0.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/belgium/
Citera
2020-09-26, 11:40
Medlem
Jag visste att man kommer bli tvingad till att ta vaccinet.

Vad händer om man säger nej?

Kommer man inte få kunna gå till.
Skolan, arbetsplatsen, resa utomlands.

Va fan.

Vill inte ta skitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in