2020-09-26, 09:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
"Sabrina, 30, är covid-19-patienten som förbryllar svensk vård.

I maj testade hon positivt för smittan första gången. Fyra månader senare, i september, blev Sabrina plötsligt sjuk igen.

– Jag har testat positivt fyra gånger, men saknar antikroppar, säger hon."

"28 augusti kom sonen hem från förskolan och var snuvig. Ett par dagar senare insjuknade även Sabrina."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3Rd28/sabrina-30-har-testat-positivt-for-covid-19-fyra-ganger

Ett svenskt fall med återinfektion efter 4 månader.

Visar på två saker som vissa säger inte kan hända. Man blir återinfekterad och barn både driver och smittar ned vuxna. Finns ju en anledning till varför länder stänger ned förskolor och skolor.
Citera
2020-09-26, 09:18
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du bedömer alltså att 3 miljoner svenska medborgare har haft covid19.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Var får du det ifrån. Att dödligheten i Sverige var så hög i våras berodde på att vi, massivt, fick in smittan på äldreboenden i vissa regioner. (Jag förmodar att du räknat ut andelen infekterade i verkligheten genom att räkna bakåt på dödstalen).

Det är rätt formulerat "fick in smittan på äldreboenden"

men ganska trubbigt,

den rätta formuleringen borde vara

"hade såpass hög samhällssmitta att äldrevårdspersonal blev smittade

och tack vare

* pre-/asymptomatisk smittspridning
* inga munskydd för äldrevårdpersonalen i "normal-vårdfallet" (bryter mot WHO rekommendation)

så blev brukare på äldreboendena smittade."

Och så gör vi likadant igen.

Vi har inte lärt oss ett skit tydligen.
Citera
2020-09-26, 09:23
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
"Sabrina, 30, är covid-19-patienten som förbryllar svensk vård.

I maj testade hon positivt för smittan första gången. Fyra månader senare, i september, blev Sabrina plötsligt sjuk igen.

– Jag har testat positivt fyra gånger, men saknar antikroppar, säger hon."

"28 augusti kom sonen hem från förskolan och var snuvig. Ett par dagar senare insjuknade även Sabrina."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...19-fyra-ganger

Ett svenskt fall med återinfektion efter 4 månader.

Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Två möjligheter
– Utifrån det du berättar finns det bara två möjligheter, förutsatt att testerna är korrekta, vilket man får anta eftersom så många prover testats, säger professor Jan Albert.

– Antingen är det en svans av en tidigare infektion, där hon inte har blivit riktigt frisk, eller så är det så att hon blivit infekterad igen. Men fyra månader är en lång tid för att vara en svans."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KyvXm5/professorn-om-sabrina-mycket-markligt-fall

Onekligen låter han förbryllad.
Citera
2020-09-26, 09:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Det har jag inte räknat på bara tittat på c19.se för länen kurvorna ökar

ju det som är skillnaden denna gången att smittan finns i hela landet

och inte bara i storstadsregionerna.
Jo, det ökar i landet som helhet. De rapporterade fallen ökade från 1735 nya fall förra veckan till 2694 nya fall denna vecka. En ökning med 959 fall per vecka vilket är 55%. Går att se här:

https://covidstatistik.se/fall#rapportdatum-veckovis

En mycket stor del av ökningen står dock Stockholm för: 462 fall. Nära hälften av ökningen härrör alltså från stockholm.

(855 v39 minus 393 v38 är 462)

Jag tittade för övrigt till antalet rapporterade fall för Kronoberg och Dalarna (går att se på C19.se). Och nya fall ökade med mindre än 50% från förra veckan till denna i dessa två regioner. Så jag är nu säker på att Stockholm nästa vecka kommer toppa listan från AB som du klippte in.
Senast redigerad av Madagascar 2020-09-26 kl. 09:31.
Citera
2020-09-26, 09:27
Medlem
gloffgloffs avatar
Var tog alla immunitets-tokarna vägen?
Citera
2020-09-26, 09:31
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Sverige har haft öppet hela tiden, vem fan tror på enbart officiella siffror förutom alarmister? Är du en alarmist?

Citat:
Nej jag ligger någonstans mitt emellan 'alarmisterna" och "förnekarna", det är därför båda sidorna hugger emot mig.

Att tänka själv och ha integritet är underskattat idag.
Citera
2020-09-26, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I arbetslivet är ansiktsmask inte kontroversiellt. Ingen påstår att du ska sanera asbest utan mask för att masken är farligare än asbest tex.

Intressant även att arbetare kan ha skyddsmask länge utan att dö av koldioxidförgiftning.

Vi kan även lära oss att skägg definitivt inte är bra. Slätrakat krävs för bäst skyddseffekt.

Ska man kräva att alla rakar sig?

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/personlig-skyddsutrustning/forebyggande-att-valja-skyddsutrustning/andningsskydd/
Självklart skyddsmask kan inte vara skadligt eftersom den används dagligen inom hälsosjukvård och andra yrkeskategorier.
Om huvudmannen Tegnell börjat hänvisa till videoklipp på youtube som referens källa då kan man inte förvänta sig mer av hans anhängare på FB som hänvisar till koldioxid förgiftning om man använder skyddsmask !
Citera
2020-09-26, 09:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Tja, det visar vä att: Om man har taskigt immunförsvar så kan man insjukna fler gånger. Har vi otur så är det, dessutom, sådana människor som är superspridare.
Jag vet inte om man kan dra slutsatsen att hennes immunförsvar är dåligt? Hon blev ju relativt lindrigt sjuk i covid-19.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-26 kl. 10:45.
Citera
2020-09-26, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det är så, bland annat. De ringer en ambulans och ljuger om sina covid-symtom och smittar ner personalen istället. Fast de har lärt sig, ambulanspersonalen alltså.

De var dock knappast bättre på att testa sig vecka 36 än vecka 38. Att det inte ökar mellan de veckorna, samtidigt som det ökar brant i innerstan tyder på hyfsat stor immunitet.
Citera
2020-09-26, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I arbetslivet är ansiktsmask inte kontroversiellt. Ingen påstår att du ska sanera asbest utan mask för att masken är farligare än asbest tex.

Intressant även att arbetare kan ha skyddsmask länge utan att dö av koldioxidförgiftning.

Vi kan även lära oss att skägg definitivt inte är bra. Slätrakat krävs för bäst skyddseffekt.

Ska man kräva att alla rakar sig?

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/personlig-skyddsutrustning/forebyggande-att-valja-skyddsutrustning/andningsskydd/
Inte för att jag tror att munskydd är något allvarligt hot mot folkhälsan, men det är en viss skillnad.

Sanera asbest är inget man gör från morgon till kväll, varje dag, ens om du jobbar med det. Det är korta, intensiva, arbetsmoment.

Dessutom är det inte barn eller äldre som sanerar asbest, och sällan kvinnor. Det är typiskt vuxna män med god fysik, som är vana vid påfrestningar.

Givetvis är det ingen som dör av koldioxidförgiftning av att ha munskydd, med det kan ju vara en del som mår dåligt av att andas luft med sämre kvalitet under långa perioder.

Så om alla mellan noll och hundra år ska tvingas bära munskydd tolv timmar om dagen (tiden man spenderar utanför bostaden) oavsett fysiska förutsättningar, då är det inte så konstigt om några procent av befolkningen mår dåligt av detta.

Några procent av Sverige innebär att några hundratusen personer kanske får huvudvärk, illamående, känner trötthet och annat som är kopplat till att andas luft med dålig kvalitet hela dagarna.
Citera
2020-09-26, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du skrev att dödligheten bara är 2 promille. Eftersom 6000 dött måste således 3 miljoner varit smittade.

Extremt svårt att tänka sig att dödligheten i dagsläget är över 0,2%, med tanke på att Island har över 700 bekräftade fall, givetvis ännu fall i verkligeheten, sedan det senaste dödsfallet. 3 miljoner immuna i Sverige är nog lite högt, sannolikt var dödligheten högre än 0,2% i början, men har sedan av olika anledningar minskat.
Citera
2020-09-26, 10:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är säkert användbart för att räkna ut ett teoretiskt R0-värde, men kan inte rakt av översättas till våra förhållanden.

I princip inga av de faktorer som (eventuellt) minskar nivån för flockimmunitet återfinns i den här gruppen:

1) Korsimmunitet. Den här gruppen lever helt isolerade från barn och kvinnor. Det är 40 grader varmt, och de arbetar från morgon till kväll. De är nog inte lika utsatta för förkylningar som en blandad population.

2) Antalet sociala kontakter är jämförelsevis hög för alla i den här gruppen, eftersom de bor i baracker. Det som Britton (och andra) varit inne på är därför inte applicerbart.

3) Social distansering är obefintlig i den här, rättslösa, gruppen. De går till jobbet som vanligt, och får i bästa fall ett billigt munskydd (utan instruktioner) eller några extra minuter att tvätta händerna ibland.
Jag är ganska säker på att nivån när flockimmunitet inträder är ganska så konstant överallt bland alla människor. Jag tror du blandar ihop det med hur mycket man blir drabbad.
Senast redigerad av arbetet 2020-09-26 kl. 10:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in