2020-09-26, 10:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Nu får anti-vaccarna isolerasig livet ut om de inte vill vaccinera sig, alternativt bara arbeta med saker som inte kräver vaccination och endast resa till länder utan krav på vaccination.

Covidvaccin kan bli obligatoriskt vid resor

Ett framtida vaccin mot covid-19 kan bli obligatoriskt för att få resa in i vissa länder. Frågan är just nu högt på dagordningen bland världens beslutfattare.

- Vill man göra vissa saker kan man behöva vaccinera sig även om man inte tänkt det, säger Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström.

I många länder kan arbetsplatser där mycket folk vistas, så som sjukhus, fängelser och äldreboenden, även komma att ställa krav på vaccination för att få anställning, enligt Bergström.

Men hur ska det egentligen fungera? Just nu pågår ett omfattande arbete för att ta fram en plan kring de tekniska detaljerna.

- Det finns projekt hos WHO som tittar på olika tekniker och standarder för exempelvis ett digitalt gult vaccinationspass. Många jobbar med infrastrukturen kring det här; vad som kommer att behövas, vilka som kommer att behöva och efterfråga dem. (TT)”

svt.se

Ur samma artikel:

Ett framtida vaccin mot covid-19 kan bli obligatoriskt för att få resa in i vissa länder. Frågan är just nu högt på dagordningen bland världens beslutfattare.

- Vill man göra vissa saker kan man behöva vaccinera sig även om man inte tänkt det, säger Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-26 kl. 11:07.
Citera
2020-09-26, 10:53
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nu får anti-vaccarna isolerasig livet ut om de inte vill vaccinera sig, alternativt bara arbeta med saker som inte kräver vaccination och endast resa till länder utan krav på vaccination.

”I många länder kan arbetsplatser där mycket folk vistas, så som sjukhus, fängelser och äldreboenden, även komma att ställa krav på vaccination för att få anställning, enligt Bergström.

Men hur ska det egentligen fungera? Just nu pågår ett omfattande arbete för att ta fram en plan kring de tekniska detaljerna.

- Det finns projekt hos WHO som tittar på olika tekniker och standarder för exempelvis ett digitalt gult vaccinationspass. Många jobbar med infrastrukturen kring det här; vad som kommer att behövas, vilka som kommer att behöva och efterfråga dem. (TT)”

svt.se

Intressant artikel. Verkar vara en stund kvar till massvaccinering.

https://www.dagensarena.se/essa/darfor-ar-det-sa-svart-att-finna-ett-vaccin-mot-covid-19/
Citera
2020-09-26, 10:55
Medlem
Citat:

”I många länder kan arbetsplatser där mycket folk vistas, så som sjukhus, fängelser och äldreboenden, även komma att ställa krav på vaccination för att få anställning, enligt Bergström.

svt.se

Det står inget om att man blir förbjuden att resa till länder om man inte är vaccinerad, bara att man i vissa länder eventuellt inte kan jobba med t.ex. sjukvård om man inte är vaccinerad. Står inget om att Sverige är ett av dessa länder.
Citera
2020-09-26, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Låter kanske mycket, men den spanska sjukan dödade globalt minst 10 gånger fler. Då får man, dessutom, ta hänsyn till att det, då, 1918, var, knappt 2 miljarder människor på vår jord. Det var det främst barn och unga arbetsföra människor som dog, ( i immunologisk reaktion emot viruset). Eftersom de äldre fått viss immunitet genom ett utbrott i slutet av 1800-talet så var det inte de som dog i spanskan.

Covid-19 verkar ha en dödlighet på runt 2 promille, alltså partiell med vanlig säsongsinfluensa. Men eftersom vi saknar immunitet emot SARS-COV2 så sprids viruset globalt.

Om dödligheten är 2 promille så undrar jag hur du förklarar att 3,5 promille av Bronx invånare dött, still counting.

Samtidigt som inte ens 4% testat positivt.
Senast redigerad av L.D. 2020-09-26 kl. 10:59.
Citera
2020-09-26, 10:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Intressant artikel. Verkar vara en stund kvar till massvaccinering.

https://www.dagensarena.se/essa/darfor-ar-det-sa-svart-att-finna-ett-vaccin-mot-covid-19/
Den som lever får se.🤷🏼‍♀️
Citera
2020-09-26, 11:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det står inget om att man blir förbjuden att resa till länder om man inte är vaccinerad, bara att man i vissa länder eventuellt inte kan jobba med t.ex. sjukvård om man inte är vaccinerad. Står inget om att Sverige är ett av dessa länder.
Du verkar något naiv om jag får uttrycka mig vänligt. Vet du inte vad obligatoriskt betyder?

Att detta kanske inte kommer att gälla i Sverige säger väl inte så mycket? Jag förstår att du inte precis är någon globetrotter som tycker om att resa och bo/arbeta i andra länder. Själv har jag rest sedan jag var mycket liten, 4-års åldern, och både arbetat och bott i andra länder runt om i Europa. För mig är den möjligheten lika med att leva och andas.

Ur samma artikel:

- Vill man göra vissa saker kan man behöva vaccinera sig även om man inte tänkt det, säger Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström.”

svt.se
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-26 kl. 11:08.
Citera
2020-09-26, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Om dödligheten är 2 promille så undrar jag hur du förklarar att 3,5 promille av Bronx invånare dött, still counting.

Samtidigt som inte ens 4% testat positivt.
Intressanta siffror. Var kommer de ifrån?
Citera
2020-09-26, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Intressanta siffror. Var kommer de ifrån?

https://gothamist.com/news/coronavirus-statistics-tracking-epidemic-new-york
Citera
2020-09-26, 11:08
Medlem
Citat:
Du verkar något naiv om jag får uttrycka mig vänligt.

Att detta kanske inte kommer att gälla i Sverige säger väl inte så mycket? Jag förstår att du inte precis är någon globetrotter som tycker om att resa och bo/arbeta i andra länder. Själv har jag rest sedan jag var mycket liten, 4-års åldern, och både arbetat och bott i andra länder runt om i Europa. För mig är den möjligheten lika med att leva och andas.

Ur samma artikel:

- Vill man göra vissa saker kan man behöva vaccinera sig även om man inte tänkt det, säger Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström.”

svt.se

Allt detta är en spekulation. Vi vet inte ens om det någonsin kommer ett vaccin. Det kommer i vart fall inte i närtid. Detta vaccinationskrav kan komma som absolut tidigast 2022, innan dess är det knappast troligt att hela befolkningen haft möjlighet att ta ett vaccin, vare sig de vill eller inte. Och vi vet inget om hur pandemin utvecklats till dess, hotet kanske av andra anledningar försvunnit eller minskat kraftigt.
Citera
2020-09-26, 11:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
"Sabrina, 30, är covid-19-patienten som förbryllar svensk vård.

I maj testade hon positivt för smittan första gången. Fyra månader senare, i september, blev Sabrina plötsligt sjuk igen.

– Jag har testat positivt fyra gånger, men saknar antikroppar, säger hon."

"28 augusti kom sonen hem från förskolan och var snuvig. Ett par dagar senare insjuknade även Sabrina."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...19-fyra-ganger

Ett svenskt fall med återinfektion efter 4 månader.

Onekligen låter han förbryllad.

Det som försvårar upptäckten av personer i Sverige som smittas två gånger är det faktum att alla de som inte var dödssjuka i våras inte blev testade.
Citera
2020-09-26, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du skrev att dödligheten bara är 2 promille. Eftersom 6000 dött måste således 3 miljoner varit smittade.

Han skriver även att har Qatar har tre gånger så hög smittspridning som Sverige, det skulle i så fall vara 90% av Qatar som smittats.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Sant, men andelen immuniserade, (andelen med antikroppar),i USA verkar inte varit så högt i somras, utan 10 procent, ungefär som i Sverige. Dock var urvalet inte representativ i den amerikanska undersökningen: man hade undersökt dialyspatienter. Men å andra sidan så är USA mer likt Sverige än Qatar. Dessutom har man, nästan, tre gånger fler officiellt rapporterade covid-19 fall per miljon invånare jämfört med Sverige.

https://www.wsj.com/articles/coronavirus-antibodies-found-in-small-portion-of-americans-study-says-11601073002
Citera
2020-09-26, 11:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Allt detta är en spekulation. Vi vet inte ens om det någonsin kommer ett vaccin. Det kommer i vart fall inte i närtid. Detta vaccinationskrav kan komma som absolut tidigast 2022, innan dess är det knappast troligt att hela befolkningen haft möjlighet att ta ett vaccin, vare sig de vill eller inte. Och vi vet inget om hur pandemin utvecklats till dess, hotet kanske av andra anledningar försvunnit eller minskat kraftigt.
Det är väl ingen som har pratat om när, utan bara att det troligtvis kommer att ske?

Det diskuteras flitigt redan nu så sannolikheten för att länder kommer att implementera det får väl räknas som högst troligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in