Citat:
Ursprungligen postat av
sinewave
Det handlar ganska ofta om USA då detta trots är den största ekonomin i väst.
Edit: Silver är annars intressant för tillfället,
https://i.imgur.com/smOejIu.png
Silver @ 4h
Det intressanta är både RSI och MFI på 4h där man kan ursköna en viss trend uppåt samt MACD där det möjligtvis ser ut att kunna vända. Notera dock att Silver varit
väldigt skakigt (volatilit) de senaste veckorna så risken är därefter givetvis.
Du hade rätt om silvret :-)
Enligt den graf (bör spegla det du använder, tittar på priset per gram i SEK) jag tittade på kvällen så bröt det 6,5 kr/g vid 2 PM och 4 P M.
Slutade 6,8 kr/g.
Med hävstäng ger det en slant :-)
Hade varit roligt med hävstång, men jag är för gamla skolan numera.
Vad jag tycker om fundamenta bakom t ex silverterminer blir offtopic.
När jag handlade mycket med dem (det här var 2010-2012, handlade med de flesta råvaror ska sägas, SHB hade då bra bull & bear med fin hävstång) men det var nog dyrare att handla med hävstång och jag var för risk eller trodde på vad jag gjorde så maxade alltid.
Brände mig ordentligt på vetepriset 2012 låg inne tungt på bear, annan historia.
Vilken depå använder du dig av?
Jag kan förstå din TA, tog lite tid att sätta sig in i - med förstå så menar jag den enkla TA du skriver i tråden som är basic.
Jag tänker på ett annat sätt, mycket mindre sofistiskerat men baserat på enkel matematik, viss TA med Bollinger bands osv osv bara för att se kurserna ur ett annat perspektiv, mycket fundamenta och sist en hel del förhoppning och tro på trenden i slutändan.
Mer Ontopic, Som jag skrev tidigare om vätgas, där låg det mesta på förhoppning och tro på trenden, hann kliva ur innan Nikola brakade men gick in i NEL igen på 15,2 NOK (de rasar p.g.a) Nikola, ser det dock inte som fundamenta för NEL då det på sikt finns förhoppning om en enorm utbyggnad av vätgas och omställning till det vilket gör att jag vill tänka långsiktigt (minimum 3 år helst 5 år +, dock säljer jag om det skulle rusa ((Powercell är ett exempel i samma sektor där jag köpte för 1 år sedan och hann sälja mig ur för 2 veckor sedan när jag skrev det - dock lurar jag på att gå in igen)).
Väldigt hög volatilitet ss.
Att NOK tappar gör inget heller.
Tror NOK kommer öka mot SEK på sikt (2-3 år, fundamenta). Ifrågasätt mig gärna !
Är även intresserad av fallande kniven Norsk Hydro för runt 23 kr, den trendar ditåt, likaså där långsiktigt då det är ett företag med en smutsig historia som överlevt världskrig t.o.m. (hände inget där
då inte).
Likaså Yara, avknoppning från ovan, fallande trend och jag går inte in på ett tag men liksom N hydro hög DA och långsiktigt är min fundamenta i alla fall god, får gärna ifrågasättas.
ABG Sundal vill jag in i, men till runt 4 kr.
Också lång. Hög DA.
Även Lundbeck (enbart fundamenta, deras SSRI medicinering har parasiterat sig fast inom psykiatrin och numera även allmänvården).
Orsted precis som Investor och Prosus är intressanta men till dessa kurser? Nja.
Tittar även på BASF och Siemens, vad tycker du om TA på de två då du följer DAX noga?
OMXS30 köpte jag in mig på Embracer igår (169,55)... vill ha en rolig joker.
Sålde av Embracer för tidigt, gjorde den vinst jag ville göra och var lite cynisk.
Ingenting verkar vilja ge trenden vika, liksom Stillfront som ja.
Jag hade gärna gått in men kursen är väldigt hög och så fallhöjden.
Sålde liksom av Vestas, Novo Nordisk och Svolder lite tidigt.
Mycket psykologi bakom ovan för min del låg inne tungt och såg inte längre fundamenta bakom kursökningarna, hade kunnat tjäna 10-15 % mer om jag legat kvar. NASDAQ föll och sålde ganska per omg.
Tror att dagen avslutas på plus f.ö. :-)