2020-09-24, 19:56
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Silver har nu snart ett MACD med ett positivt kryss på 4h, dvs det fortsatte upp.
Detsamma gäller S&P som också fortsatt upp efter stängning i EU.

Nu blir det intressant att se om det håller eller är en av flera kommande 'fake outs'.

Skärmdump, Silver @ 4h
https://i.imgur.com/g5sHonZ.png
Positivt kryss för MACD är det mest noterbara

Jo, guld å silver har fuckat upp min hjärna. Taskig touch för tillfället, annars hade jag givetvis köpt mer LUG och First Majestic silver.
Citera
2020-09-24, 23:52
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ser man till den europeiska börsen (via EuroStoxx 600) är det svårt att inte se annat än att börsen gått i sidled sedan i juni:

https://i.imgur.com/SKJsVUU.png
EuroStoxx 600 @ dagliga

Ser man till världsindex är det också något sidledes, en något svagare uppgång:
https://i.imgur.com/L21HbIV.png
Världsindex via SPDR World @ dagliga

Det finns en mer noterbar sak som skiljer världsindex från Europa dock. SMA50 är över SMA200 på dagliga för världsindex (de gula linjerna).

Vilken färg är SMA50 och vilken färg är SMA200? Svårt att få ut vilken som är vilken.
Citera
2020-09-25, 07:57
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vilken färg är SMA50 och vilken färg är SMA200? Svårt att få ut vilken som är vilken.

De gula linjerna skrev jag, du måste ha missat det.

I mina grafer är SMA-värden och dess linjer gula. SMA50 har i sin tur en tunnare linje medan SMA200 har en tjockare då den senare har större vikt. De lila linjerna är EMA10 respektive 21. SMA100, som inte syns i skärmklippen, har dock färgen orange som ligger närmare gult och en varm färg än lila (och rött).

Man kan dock även gissa vad som är vad genom att bara se hur tröga värdena är, förmodligen något svårt om man inte brukar titta på sådant där dock.
Citera
2020-09-25, 08:15
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Det handlar ganska ofta om USA då detta trots är den största ekonomin i väst.

Edit: Silver är annars intressant för tillfället,
https://i.imgur.com/smOejIu.png
Silver @ 4h

Det intressanta är både RSI och MFI på 4h där man kan ursköna en viss trend uppåt samt MACD där det möjligtvis ser ut att kunna vända. Notera dock att Silver varit väldigt skakigt (volatilit) de senaste veckorna så risken är därefter givetvis.

Du hade rätt om silvret :-)
Enligt den graf (bör spegla det du använder, tittar på priset per gram i SEK) jag tittade på kvällen så bröt det 6,5 kr/g vid 2 PM och 4 P M.
Slutade 6,8 kr/g.
Med hävstäng ger det en slant :-)

Hade varit roligt med hävstång, men jag är för gamla skolan numera.
Vad jag tycker om fundamenta bakom t ex silverterminer blir offtopic.
När jag handlade mycket med dem (det här var 2010-2012, handlade med de flesta råvaror ska sägas, SHB hade då bra bull & bear med fin hävstång) men det var nog dyrare att handla med hävstång och jag var för risk eller trodde på vad jag gjorde så maxade alltid.
Brände mig ordentligt på vetepriset 2012 låg inne tungt på bear, annan historia.

Vilken depå använder du dig av?

Jag kan förstå din TA, tog lite tid att sätta sig in i - med förstå så menar jag den enkla TA du skriver i tråden som är basic.
Jag tänker på ett annat sätt, mycket mindre sofistiskerat men baserat på enkel matematik, viss TA med Bollinger bands osv osv bara för att se kurserna ur ett annat perspektiv, mycket fundamenta och sist en hel del förhoppning och tro på trenden i slutändan.

Mer Ontopic, Som jag skrev tidigare om vätgas, där låg det mesta på förhoppning och tro på trenden, hann kliva ur innan Nikola brakade men gick in i NEL igen på 15,2 NOK (de rasar p.g.a) Nikola, ser det dock inte som fundamenta för NEL då det på sikt finns förhoppning om en enorm utbyggnad av vätgas och omställning till det vilket gör att jag vill tänka långsiktigt (minimum 3 år helst 5 år +, dock säljer jag om det skulle rusa ((Powercell är ett exempel i samma sektor där jag köpte för 1 år sedan och hann sälja mig ur för 2 veckor sedan när jag skrev det - dock lurar jag på att gå in igen)).
Väldigt hög volatilitet ss.
Att NOK tappar gör inget heller.
Tror NOK kommer öka mot SEK på sikt (2-3 år, fundamenta). Ifrågasätt mig gärna !
Är även intresserad av fallande kniven Norsk Hydro för runt 23 kr, den trendar ditåt, likaså där långsiktigt då det är ett företag med en smutsig historia som överlevt världskrig t.o.m. (hände inget där
då inte).
Likaså Yara, avknoppning från ovan, fallande trend och jag går inte in på ett tag men liksom N hydro hög DA och långsiktigt är min fundamenta i alla fall god, får gärna ifrågasättas.
ABG Sundal vill jag in i, men till runt 4 kr.
Också lång. Hög DA.
Även Lundbeck (enbart fundamenta, deras SSRI medicinering har parasiterat sig fast inom psykiatrin och numera även allmänvården).
Orsted precis som Investor och Prosus är intressanta men till dessa kurser? Nja.

Tittar även på BASF och Siemens, vad tycker du om TA på de två då du följer DAX noga?

OMXS30 köpte jag in mig på Embracer igår (169,55)... vill ha en rolig joker.
Sålde av Embracer för tidigt, gjorde den vinst jag ville göra och var lite cynisk.
Ingenting verkar vilja ge trenden vika, liksom Stillfront som ja.
Jag hade gärna gått in men kursen är väldigt hög och så fallhöjden.
Sålde liksom av Vestas, Novo Nordisk och Svolder lite tidigt.
Mycket psykologi bakom ovan för min del låg inne tungt och såg inte längre fundamenta bakom kursökningarna, hade kunnat tjäna 10-15 % mer om jag legat kvar. NASDAQ föll och sålde ganska per omg.

Tror att dagen avslutas på plus f.ö. :-)
Citera
2020-09-25, 10:22
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Du hade rätt om silvret :-)
Enligt den graf (bör spegla det du använder, tittar på priset per gram i SEK) jag tittade på kvällen så bröt det 6,5 kr/g vid 2 PM och 4 P M.
Slutade 6,8 kr/g.
Med hävstäng ger det en slant :-)

Hade varit roligt med hävstång, men jag är för gamla skolan numera.
Vad jag tycker om fundamenta bakom t ex silverterminer blir offtopic.
När jag handlade mycket med dem (det här var 2010-2012, handlade med de flesta råvaror ska sägas, SHB hade då bra bull & bear med fin hävstång) men det var nog dyrare att handla med hävstång och jag var för risk eller trodde på vad jag gjorde så maxade alltid.
Brände mig ordentligt på vetepriset 2012 låg inne tungt på bear, annan historia.

Vilken depå använder du dig av?

Jag kan förstå din TA, tog lite tid att sätta sig in i - med förstå så menar jag den enkla TA du skriver i tråden som är basic.
Jag tänker på ett annat sätt, mycket mindre sofistiskerat men baserat på enkel matematik, viss TA med Bollinger bands osv osv bara för att se kurserna ur ett annat perspektiv, mycket fundamenta och sist en hel del förhoppning och tro på trenden i slutändan.

Mer Ontopic, Som jag skrev tidigare om vätgas, där låg det mesta på förhoppning och tro på trenden, hann kliva ur innan Nikola brakade men gick in i NEL igen på 15,2 NOK (de rasar p.g.a) Nikola, ser det dock inte som fundamenta för NEL då det på sikt finns förhoppning om en enorm utbyggnad av vätgas och omställning till det vilket gör att jag vill tänka långsiktigt (minimum 3 år helst 5 år +, dock säljer jag om det skulle rusa ((Powercell är ett exempel i samma sektor där jag köpte för 1 år sedan och hann sälja mig ur för 2 veckor sedan när jag skrev det - dock lurar jag på att gå in igen)).
Väldigt hög volatilitet ss.
Att NOK tappar gör inget heller.
Tror NOK kommer öka mot SEK på sikt (2-3 år, fundamenta). Ifrågasätt mig gärna !
Är även intresserad av fallande kniven Norsk Hydro för runt 23 kr, den trendar ditåt, likaså där långsiktigt då det är ett företag med en smutsig historia som överlevt världskrig t.o.m. (hände inget där
då inte).
Likaså Yara, avknoppning från ovan, fallande trend och jag går inte in på ett tag men liksom N hydro hög DA och långsiktigt är min fundamenta i alla fall god, får gärna ifrågasättas.
ABG Sundal vill jag in i, men till runt 4 kr.
Också lång. Hög DA.
Även Lundbeck (enbart fundamenta, deras SSRI medicinering har parasiterat sig fast inom psykiatrin och numera även allmänvården).
Orsted precis som Investor och Prosus är intressanta men till dessa kurser? Nja.

Tittar även på BASF och Siemens, vad tycker du om TA på de två då du följer DAX noga?

OMXS30 köpte jag in mig på Embracer igår (169,55)... vill ha en rolig joker.
Sålde av Embracer för tidigt, gjorde den vinst jag ville göra och var lite cynisk.
Ingenting verkar vilja ge trenden vika, liksom Stillfront som ja.
Jag hade gärna gått in men kursen är väldigt hög och så fallhöjden.
Sålde liksom av Vestas, Novo Nordisk och Svolder lite tidigt.
Mycket psykologi bakom ovan för min del låg inne tungt och såg inte längre fundamenta bakom kursökningarna, hade kunnat tjäna 10-15 % mer om jag legat kvar. NASDAQ föll och sålde ganska per omg.

Tror att dagen avslutas på plus f.ö. :-)

Mja, det är något vanskligt att tänka i termer om 'rätt' och 'fel'. Jag konstaterade bara att där fanns värden sett till 4h-grafen som var positiva och att det därför fanns möjligheter som tidigare inte fanns. Det är sedan långt från säkert att man ser en fortsättning även om man kan peka på värde A, B och C som oftare än sällan faller ut i ett positivare scenario. Det är lite som att sitta med en stark hand i poker, även om den är stark garanterar det givetvis inte någon vinst då starkare och okända händer kan finnas.

Ovan är ett något oglamouröst sätt att se på saker, men ... :-)

Men annars -- ja, det gick upp en del. När jag skrev först stod silvret på runt -1-2% och gick sedan upp till +2.4% för att sedan backa till runt +1.4%. Den position jag tog gick från +2% till -11% och sedan upp till ett något högre värde för att sedan sluta på ett något lägre värde. Max var runt +39%, men står förmodligen på runt +20% nu.

-

Använder Avanza

-

Ja, den TA jag skriver om här är i regel enkel. Det beror på att få förstår vad man annars, visst kan man säga saker som att man väntar på en 50% retracement för fibs mm, men ... Saken är också den att t ex trendlinjer för 15m-datan blir något knepigt att skriva kring då mycket av allt som sker på de kortare intervallerna sker i realtid varpå det finns lite tid att skriva om det (och något låg motivation också när halva tråden handlar om spekulationer kring ... olika konstiga saker som inte alls har med själva datan att göra).

Enkla saker tenderar dock att stå sig bättre än något som är överdrivet komplexa.

Vi ser t ex nu att de kortare trenderna (som EMA10 och 21) är tydligt ned medan de längre (som SMA50 och 200 på dagliga) är fortsatt positiva (S&P500). Något sådant säger i princip vad man kan se; det korta perspektivet är björn medan de längre är fortsatt positivt. Ur detta kan man sedan välja att tro på det korta eller långa perspektivet; klokt vore att tro på det långa då det långa trots allt bör ha högre vikt än det korta.

Det där beror på vad man tittar på också. Den här tråden rör i princip Entries (när man går in) och sådana kan komma i väldigt många skepnader.

Exempel för en entry för egen del var t ex när tyska DAX bröt en trendlinje på 15 min samtidigt som de kortare EMA10 och 21 började vända upp (samtidigt som alla andra värden på alla andra tidsperspektiv var mer fördelaktiga än ej). En hyffsat enkel entry men som givetvis blir svår att skriva om då 15 min-perspektivet rör sig något snabbare än t ex 4h. Utöver det blir det väldiga många skärmklipp om man ska förklara alla tidsperspektiv.

-

Siemens ser knepigt ut. Handlas under SMA50 på dagliga.
Håller koll på tyska DAX men inte alla aktier som utgör det.

Men...

Siemens
+ Har brutit ur sin långa nedåtgående kanal som Corona snabbt tog död på men är nu uppe igen och har nått en ny ATH-nivå. Att sätta nytt ATH visar på styrka
+ Över SMA200 på dagliga
+ Handlas över guldkors (SMA50/200) på dagliga
+ Både MFI och RSI har börjat trenda uppåt på 4h
+ MACD ligger nära positivt kryss på 4h
- Under EMA21 och SMA50 på dagliga, dvs de kortare trenderna är inte positiva
- RSI och MFI trendar nedåt på dagliga
- MACD trendar nedåt på dagliga
...osv...

BASF är inne i en negativ kanal sedan år 2018. För veckodatan hittades dock support juli 2019 men Corona ställde sedan till det. Kan bli åka av om motstånd uppåt bryts igen för veckodatan, försök gjordes nyligen men misslyckades dock.

Sett ur månadsperspektiv är mest noterbart att MACD är på väg mot positivt kryss. En sådant har dock kommit tidigare och felat att ge positiv utgång. Oavsett finns det lite som är 50/50 som t ex något som kan tolkas som björnflagga på dagliga.
Citera
2020-09-25, 12:47
Medlem
sinewaves avatar
Då tråden i princip rör entries osv kommer här en,

Inverted/inversed Heads and Shoulders för Silver, 1h:
https://i.imgur.com/KHimzEf.png

Entry för ovan är någonstans när det går ned till föregående näst lägsta (dvs i princip i skrivande stund).

Stopp sätter man då förslagsvis om priset faller under lägstanivån i klustret (se skärmklipp) då detta då invaliderar mönstret. Man kan även sätta det precis under den näst lägsta nivån med risk då att detta bara då är brus och att det istället vänder upp (risk att det vänder upp efter stopp ... finns dock alltid givetvis).

Någon som har lite mer koll på mönster kan även se en tjurflagga i skärmklippet och en sådan finns också ett gäng entry och stoppnivåer för.

Läs mer: https://www.investopedia.com/terms/i/inverseheadandshoulders.asp
Senast redigerad av sinewave 2020-09-25 kl. 12:49.
Citera
2020-09-28, 14:16
Medlem
sinewaves avatar
S&P500 på dagliga är inte helt ointressant för tillfället:
https://i.imgur.com/qXMi6A0.png
S&P500 via SPX500USD @ dagliga

Mest noterbart den brutna trendlinjen på dagliga och den nuvarande striden med EMA21 på dagliga.

För oscillatorer som RSI och MFI är det också noterbart att det finns mer att 'ta av' uppåt än nedåt trots de två senaste handelsdagarnas uppgångar.

Öppning 15:30 blir också intressant då nuvarande kurs kommer att skapa en ganska stor nedre 'gap'. I riktigt starka trender kan dessa lämnas helt ofyllda dock, men ... vi får se.

När det kommer till entry för något som S&P500 var denna tidigare förra veckan. Man kan dock hålla utkik efter den 'gap' som möjligtvis kommer och köpa kring en ev. 'gap fill' eller sätta upp någon annan typ av regler.
Citera
2020-10-01, 16:34
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Ja, när går man in och fyndar i LUNE, Maha, Tethys, Int. Petroleum?? Vad gäller fynd efter corona så är det olja dom gäller.

De kommer studsa upp, men när. Bör man vänta till 2021?

Några synpunkter?
Citera
2020-10-01, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Ja, när går man in och fyndar i LUNE, Maha, Tethys, Int. Petroleum?? Vad gäller fynd efter corona så är det olja dom gäller.

Några synpunkter?

LUNE är strejkmuller. Håll ett öga på det.

Där kan man göra 10-20%.
Citera
2020-10-01, 18:00
Medlem
Odagans avatar
Citat:

Några synpunkter?

Hotell och olja.. Varför köper du inte det som går upp istället?
Fast på lång sikt är du förmodligen helt rätt ute..
Själv är jag så pass gammal att jag har max 6 månaders placeringshorisont.
Senast redigerad av Odagan 2020-10-01 kl. 18:03.
Citera
2020-10-01, 18:55
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
LUNE är strejkmuller. Håll ett öga på det.

Där kan man göra 10-20%.

Strejkmuller Vad är det?

Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Hotell och olja.. Varför köper du inte det som går upp istället?
Fast på lång sikt är du förmodligen helt rätt ute..
Själv är jag så pass gammal att jag har max 6 månaders placeringshorisont.

Du har rätt Olja och hotell är det enda som går dåligt för mig just nu. Men jag tror att de kommer att gå bättre än index på sikt även om det är svårt i stunden med röda siffror i portföljen.

Jag antar att det bästa är att gå ut på kort sikt och hämta upp dem igen när smogen lättar.... Men LUNE är lockande på de här nivåerna! (Oaktat det kryptiska zigge sa)
Citera
2020-10-01, 20:00
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Strejkmuller Vad är det?

Du har rätt Olja och hotell är det enda som går dåligt för mig just nu. Men jag tror att de kommer att gå bättre än index på sikt även om det är svårt i stunden med röda siffror i portföljen.

Jag antar att det bästa är att gå ut på kort sikt och hämta upp dem igen när smogen lättar.... Men LUNE är lockande på de här nivåerna! (Oaktat det kryptiska zigge sa)

Kanske det. Jag vet lika lite som de flesta.. Trots att jag inte ägnar mig åt aktietips skulle jag bli väldigt förvånad om inte Lundin Gold tar ett rejält glädjeskutt efter Q3-rapporten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in