Citat:
Ursprungligen postat av
stortrollet
Varför förutsätter vissa av er här i tråden att börsen faller på en demokratisk president? Historiskt sett (1946-framåt) så har börsen gått dubbelt så bra under en demokratisk president som under en republikansk dito. Tydligast har det varit på senare år, dom bästa börsåren någonsin har varit under Obamas och Clintons tid. Wall street har f.ö. favoriserat och stöttat demokraterna över republikanerna sedan lång tid tillbaka.
Har inte så mycket att göra med en demokratisk president.
Mer att Trump är en outsider som rört runt ordentligt i grytan, uppenbart bra har han varit för am. ek.
Ur svensk perspektiv sett tror jag vi gynnas av Biden, då vore egna maktbolag står och stångas med Trumpen gällande mer eller mindre det mesta.
Liksom många andra inom makteliten, men vad vet jag.
Känslan är bara att vinner Biden kommer - kan oro uppstå - (Trump kommer inte kliva ned från stolen så lätt utan skylla på valfusk som jag Hoppas de flesta räknat ut) .. men Biden ligger mer i linje för bolagen på OMXS30 och den allmänna ”världsordningen” eller vad vi ska kall det för.
Trump krymper vissa svenska bolags inflytande men under ett Biden styre (i och med att han är en uppenbar marionettdocka) så tror jag OMXS30 kommer tugga på bättre, om än i turbulenta tider.
Återigen - bara mina egna makro- spekulationer.
Spännande tider framöver.